Решение по дело №215/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 януари 2023 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20227250700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                   

                           9                 19.01.2023 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                             пети състав            

На единадесети януари                                                               година 2023

В публично заседание в следния състав:

                                                               Председател: Иванка Иванова

 

Секретар: С. Иванова

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 215 по описа за 2022 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 186, ал. 4 от ЗДДС.

     Делото е образувано по жалбата на „Боби и син 2“ ЕООД ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Трапезица“ № 14, представлявано от управителя Т. П. против Заповед за прилагане на ПАМ № 218-ФК/ 22.11.2022 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – „Нашенска скара“, находяща се в гр. Търговище, ул. „…..“ № .., стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до него за 3 дни на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС.

Жалбоподателят сочи, че процесната заповед е незаконосъобразна, тъй като е издадена в нарушение на материалния и процесуалния закон и при неспазване на административно-производствените правила. В съдебното заседание по делото, оспорващият редовно призован се представлява от управителя Т. П., който поддържа жалбата и изразява становище за отмяна на оспорения административен акт.

Ответникът по оспорването – началникът на отдел „Оперативни дейности“ гр. Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, редовно призован, се представлява от юрк. В. С., редовно упълномощена, която счита подадената жалба за неоснователна и изразява становище за законосъобразност на процесната заповед. Претендира за съдебни разноски за юрк. възнаграждение в минимален размер.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, предвид нормата на чл. 149, ал. 5 във вр. с чл. 168, ал. 3 от АПК, а разгледана по същество, последната е неоснователна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че на 20.11.2022 г. около 09, 50 ч. е извършена проверка на търговски обект по смисъла на § 1, т. 41 от ДР на ЗДДС – „Нашенска скара“, находящ се на адрес: гр. Търговище, ул. „….“ № …, стопанисван от жалбоподателя „Боби и син 2“ ЕООД с ЕИК *********, при която е констатирано, че дружеството в качеството си на лице по чл. 3 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки и услуги от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от въведеното в експлоатация в обекта ФУ, с което е извършено нарушение на посочената наредба. При проверката в обекта е установено 1 бр. ФУ с изградена дистанционна връзка с НАП, модел:„Eltrade B3 KL“, рег. № 4450323/ 13.11.2020 г. с инд. № на ФУ: ED352193, инд. № на ФП: 44352193 в активен режим. Не е установено ползването на софтуер за управление на продажбите. Установено е ползването на ПОС терминал.

Преди легитимиране на органите по приходите са извършили в 9,50 ч. контролна покупка на стоки (храна и напитки в т.ч. 1бр. пилешка пържола с един. цена 2, 39 лв., 2 бр. айрян с един.цена от 1, 49 лв., 2 бр. минерална вода с един. цена от 0, 99 лв., 2 бр. свинска пържола с един. цена от 3, 19 лв. и 1 бр. гюзлеме със сирене с един. цена от 2, 49 лв.) на обща стойност от 16, 22 лв., платена в брой от проверяващия И. С. Т. на К. К. К. – продавач-консултант, като за част от покупката (2 бр. свинска пържола с един. цена от 3,19 лв. и 1 бр. гюзлеме със сирене с един.цена от 2, 49 лв.) на стойност от 8, 87 лв. не е издаден фискален касов бон от наличното и въведено в експлоатация в обекта ФУ, или касова бележка от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ. За продажбата на част от продадените стоки на стойност от 7, 35 лв. е издаден фискален касов бон № 0106672/ 20.11.2022 г. от 09, 50, 16 ч.

При извършената след легитимацията на органите по приходите проверка от наличното в обекта ФУ е изведен Дневен отчет № 0106673/ 20.11.2022 г., като е установено, че  разчетената от ФП касова наличност е в размер на 116, 35 лв. (в т.ч. служебно въведени в касата 100, 00 лв.), при фактическа касова наличност (по съставен опис) в размер от 121, 80 лв. съгласно изведена от ФУ 1 бр. КЛЕН със записи на всички фискални бонове от № 0106670 до № 0106672 (11,13,59 ч.) за дата 20.11.2022 г. се установява, че стойността на част от извършената и платена в брой продажба на стоки в 09, 50 ч. на стойност от 8, 87 лв. не е отразена. Установен е и отчетен общ оборот от продажби в размер на 16, 35 лв., в т.ч. 16, 35 лв. отчетен във ФУ в група „Б“ с данъчна ставка 20 на сто. При изложеното и Протокол № 0062801/ 20.11.2022 г. за част от стойността на извършената продажба на стоки, при плащането им в брой не е регистрирана и не е издадена фискална касова бележки от работещо и въведено в експлоатация и регистрирано в НАП ФУ в обекта, или касова бележка от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ.

Фактите не се оспорват от представителя на дружеството-жалбоподател в с.з. по делото, като искането му е да не се запечатва търговския обект.

При тези факти съдът направи следните правни изводи:

Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, ПАМ по ал. 1 се прилага с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. Видно от т. 1 от Заповед № ЗЦУ–1148/25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП (стр. 36 от делото), началниците на дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" на НАП са оправомощени да издават заповеди за налагане на ПАМ – запечатване на обект по чл. 186 от ЗДДС. Предвид изложеното обжалваната заповед е издадена от компетентен орган в рамките на неговата функционална и материална компетентност и не страда от пороци в този аспект, който да обосновават нищожност на оспорвания административен акт.

Процесната заповед за налагане на принудителна административна мярка е издадена на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" и чл. 187 ЗДДС. На дружеството е наложена ПАМ запечатване на обект – „Нашенска скара“, намираща се на посочения в заповедта адрес, и забрана за достъп до него за срок от 3 дни, поради извършено нарушение на чл. 25, ал. 1 във вр. с чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ във вр. с чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС – изразяващо се в издаване на фискална касова бележка при извършване на плащането, едновременно с получаване на плащането да я предостави на клиента.

Описаната по-горе фактическа обстановка относно неотчетена изцяло в обекта продажба чрез издаване на ФКБ, се установява по безспорен начин от представените писмени доказателства. Видно от същите продажба е извършена, цената е заплатена изцяло, но не е издадена фискална касова бележка за цялата покупка, което обстоятелство надлежно е отразено в протокола от проверката, подписан без възражения от присъстващото на проверката лице за дружеството-жалбоподател.

Предвид горното, съдът намира, че в случая безспорно е осъществен състава на чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" ЗДДС, основанието на което е наложена процесната ПАМ. В този случай административният орган действа при условията на обвързана компетентност и няма право на преценка по същество дали да наложи ПАМ или не, без значение каква е стойността на покупката, за която не е издаден касов бон. Принудителната административна мярка е израз на административната държавна принуда, поради което за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел, което в случая е налице.

Преценката за съответствие на ПАМ с целта на закона следва да се извършва в съответствие с характера и (във всяка една от хипотезите на чл. 186, ал. 1 от ЗДДС). По отношение хипотезата в чл. 186, ал. 1, т. 1, буква "а" от ЗДДС, мярката запечатване на търговски обект има превантивно действие, а именно да се предотврати извършването на друго противоправно поведение от страна на нарушителя. В тежест на административния орган обаче е да обоснове с конкретни обективни данни както факта на извършено нарушение и вероятността нарушителят да извърши друго нарушение, така и необходимостта от налагането на ПАМ за определения в заповедта в срок.

В разглеждания случай виновното извършване на нарушението, за което е приложена обжалваната ПАМ е установено по безспорен начин. Съставен е протокол за извършената проверка, АУАН, като е представена и справка за задълженията на жалбоподателя към фиска.

Липсва спор между страните по делото дали към момента на проверката в обекта – „Нашенска скара“ е налице соченото административно нарушение, което се признава изрично и от жалбоподателя в с.з. по делото.

На следващо място, за да е законосъобразно наложена, ПАМ трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. В процесния адм. акт АО е изложил обстойно мотиви по продължителността на ПАМ, които кореспондират с обстоятелствата по делото. Предвидената в чл. 186, ал. 1, т. 1, буква "а" от ЗДДС мярка има превантивно действие, като с нея се цели да се предотврати извършването на друго противоправно поведение от страна на нарушителя.

В случая извършването на нарушение бе доказано по безспорен и категоричен начин - наложената ПАМ съответства на целта на закона и на принципа за съразмерност, установен с разпоредбата на чл. 6 от АПК, доколкото не е налице основание за предприемане на действия за предотвратяване извършването на нарушения на фискалната дисциплина. В подкрепа на извода за съразмерност на ПАМ е и обстоятелството, че от страна на търговското дружество са били предприети действия като проблемът е отстранен, което не изключва обаче необходимостта от осъществяване на административна принуда, чрез която се цели преустановяване и предотвратяване на констатираното нарушение.

Определеният с акта срок за налагане на ПАМ от 3 дни е съобразен с принципа за съразмерност, прогласен с чл. 6, ал. 2 АПК, сочещ, че административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. При тази продължителност на срока не се засяга съществено правната сфера на адресата на ПАМ и се игнорира целта на закона за защитата на обществения интерес чрез налагането на съответни на нарушението мерки. Неоправдано би било да се засяга в по-голяма степен от необходимото стопанския оборот, който е източник на приходи в бюджета, особено при липса на констатирани конкретни вреди за фиска. Ето защо оспорената принудителна административна мярка, предвид нейната тежест и обстоятелствата, при които е наложена, се явява съразмерна на осъщественото адм. нарушение от жалбоподателя.

        Съдът не споделя възраженията в жалбата поради тяхната неконкретност и липсата на връзка с процесния случай, поради което и не ги коментира.

При извод за материална законосъобразност и съответствие с целта на закона подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна. При изхода от оспорването, съдът приема, че на ответника по делото следва да бъдат присъдени разноски за юрк. възнаграждение в размер на 100 лв. на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, съдът

 

РЕШИ:

        

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Боби и син 2“ ЕООД ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Трапезица“ № 14, представлявано от управителя Т. П. против Заповед за прилагане на ПАМ № 218-ФК/ 22.11.2022 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – „Нашенска скара“, находяща се в гр. Търговище, ул. „…..“ № .., стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до него за 3 дни на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС.

ОСЪЖДА „Боби и син 2“ ЕООД ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Трапезица“ № 14, представлявано от Т. П. да заплати на НАП – София направените по делото разноски в размер на 100 лв. съставляващи юрк. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване от страните в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

                                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ: