Р Е Ш Е Н И Е
№116
гр. Габрово, 07.06. 2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Габровският окръжен
съд колегия в открито заседание на тридесети май през две хиляди и деветнадесета година в състав:
Окръжен съдия : В. Генжова
апри секретаря В.
Йосифова като разгледа докладваното от съдията Генжова гр.д.
№ 105 по описа за
2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по предявен иск с правно основание н
чл.
64, ал. 7 от Закон за сдружения за напояване във вр. чл.
13, ал. 1, т. 3, б "б" и ал.4 от ЗЮЛНЦ.
Постъпила е искова молба от
Министерството на земеделието, храните и горите, гр.София, бул. "Христо
Ботев" № 55, представлявано от Р.П. - Министър на земеделието храните и
горите против Сдружение за напояване "Нивища" , БУСТАТ *********, със
седалище и адрес на управление с. Душево, общ. Севлиево, обл. Габрово.,
регистрирано с Решение № 530/20.04.2004 г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд
Габрово, представлявано от И.И. - Председател, ЕГН********** с адрес: ***, с искане
сдружението да бъде прекратено.
Твърди се, че Сдружение за напояване
"Нивища", с Душево по силата на §3,ал.1 от ПЗР на ЗСН е придобило
собствеността върху обектите на хидромелиоративната инфраструктура, находящи се
на негова територия, които са били включени в имуществото на прекратените
организации по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Със Заповед № 577/21.06.2004г. на кмета на г. Севлиево и приемо-предавателен
протокол от 28.06.2004г. община Севлиево е предала на ответника
хидромелиоративна инфраструктура: - язовир”Под стопански двор”- с акт за
общинска собственост № 420/17.12.1998г., представляващ имот № 000056 по плана
за земеразделяне на с. Душево, общ. Севлиево, с площ 17 088 дка и този
имот е бил отписан от актовите книги на общината.
На 25.04.2006г. ответното
сдружение е получило разрешително за водоползване с № 101501/25.04.2006г.
издадено от Басейнова дирекция Дунавски район - Плевен.
В качеството си на собственик на язовира и на осн. чл. 141, ал.1 и 2 от ЗВ, сдружението
следвало да го експлоатира в съответствие с издадените нормативни актове и в
частност Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и
безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях /Наредбата/, както и на
контрол за техническото им състояние.
Във връзка с нормативните
изисквания, ответникът е следвало да има изготвен и съгласуван с началника на
ОУПБЗН – Габрово и с кмета на община Севлиево авариен план по реда на чл. 35, ал.1 от Закона за защита при
бедствия и чл. 138, ал.3 от Закона за водите. Той е следвало да сключи и договор
с юридическо лице или да назначи физическо лице – хидроспециалист- оператор на
язовирна стена/ по смисъла на §1,т.95 от ДР на ЗВ/ за да придобие качеството на
оператор на язовирна стена, и в това си качество да изготви: - инструкция за
експлоатация и програма за технически контрол по реда на чл. 160, т.1 във вр. с §1, т.9 от ДР на Наредбата, а по
чл. 141,ал.2 от ЗВ; - авариен план на малка язовирна стена и съоръженията към
нея - чл. 138,
ал.1 от ЗВ , при условията на чл. 35 от ЗЗБ и във вр. с чл. 137 и чл. 138, ал.2 и 3, чл. 138а, ал.1 ЗВ.
Твърди, че съобразно критериите на Гражданска
защита, язовира”Под стопанския двор”, собственост на ответното сдружение е
квалифициран като потенциално опасен за прилежащата под него урбанизирана
територия на с. Душево, поради което бил предмет на двукратни годишни проверки
от областния управител през 2016 г., 2017 г. и 2018 г. от назначена за целта
комисия. Към проведената на 18.04.2018 г. проверка било констатирано,
че срокът на действие на разрешителното за водоползване и ползване на ПВО, за
язовир „Под стопанския двор”, № 101501/25.04.2006 г. издадено от БД”Дунавски
район” – Плевен е изтекъл на 25.04.2016 г., и не са направени постъпки
за подновяването му или за издаване на ново, поради което ответникът ползува
вода за напояване и аквакултури неправомерно.
На осн. чл. 65, ал.1 във вр. с чл. 67, ал.1, 2 и ЗСН и съгласно Заповед №
РД-ЗА-74/13.09.2018 г. комисия е извършила проверка по документи и на място за актуалното
състояние на сдружението. При проверката било констатирано, че: - ответникът не
поддържа никаква техническа и експлоатационна документация, в това число-
инструкция за експлоатация, програма за технически контрол и авариен план за
язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно изискванията по чл. 138а,
ал.1 от ЗВ; - не изпълнява нито едно от предписанията към него от КОТЕСЯС ,
вписани в три протокола за извършените през 2016г.,2017г. и 2018г. проверки на
язовира;- ответникът не отговаря на изискванията за оператор на язовирна стена,
тъй като няма сключен договор с хидроспециалист.
Поради неизпълнение на
вменените с нормативните актове задължения за ответника претендира ответното
дружество да бъде прекратено и спрямо него да бъде открито производство по
ликвидация.
В законния срок е постъпил отговор от ответника.В него
се твърди, че исковата молба не е
изготвена от Министъра на земеделието, храните и горите, а от служители на
Община Севлиево. Не било вярно твърдението в исковата молба, че ответника е собственик на хидромелиоративната
инфраструктура. Твърди, че следва да бъде изпълнен §3 на ПЗР на ЗСН и
собственост на ответника следвало да станат : - стената на язовира, преливника
и пътят през стената на язовира. Тези съоръжения били посочени за граници на
имота собственост на ответника по нот. акт № 173/10.08.2010г. и скица №
31/15.12.1998г., приложени към отговора. Твърди, че тъй като не е собственик на
тези съоръжения, не би следвало да изпълнява посочените от ищеца дейности по
изготвяне на авариен план за малка язовирна стена, инструкция за експлоатация и
да назначи физическо лице - оператор на язовирна
стена.Твърди, че Решение № 410/03.12.2014г., с което е
прекратено действието на Разрешително № 101501/25.04.2006 г. за водоползване е било отменено с Решение №
51/18.03.2015 г. на МОСВ и
преписката върната на органа за ново произнасяне, каквото и до момента нямало.
Претендира се исковата молба да бъде отхвърлена, като се иска да бъдат осъдени
МЗХГ и Община – Севлиево да изпълнят разпоредбата на §3 от ПЗР на ЗСН.
Исковата молба е редовна и
предявеният иск е допустим, а разгледан по същество е основателен и като такъв
следва да бъде уважен. Ищецът е процесуално легитимиран да води такъв иск.
От
обстоятелствата, наведени с исковата молба така предявеният иск е с правно
основание . чл. 64, ал.7 от ЗСН, във вр чл. 13, ал.1, т.3, б."б" от ЗЮЛНЦ, във
вр. чл. 13, ал.4 от ЗЮЛНЦ за прекратяване на
регистрираното сдружение с нестопанска цел. тъй като специалният закон - ЗСН не съдържа правни норми, уреждащи прекратяване на
сдружението за напояване с решение на окръжния съд по седалището на
юридическото лице. Съгласно препращащата норма на чл. 64, ал.7 от ЗСН за неуредените случаи,
какъвто е и този, ЗЮЛНЦ намира субсидирано приложение. Допуснатото от
специалния закон в чл. 63, ал.1 от ЗСН прекратяване на сдружението
по решение на общото събрание, не означава, че е изключено прекратяването на
сдружението по исков път. Това следва от сравнително правното тълкуване на
нормите на чл. 13, ал.1, т.2 и т.3 б."б" от ЗЮЛНЦ във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗСН. В чл. 63, ал.1 от ЗСН са уредени три хипотези за
прекратяване на юридическото лице с нестопанска цел: 1. с изтичане на срока, за
което е учредено; 2. с решение на върховния орган и 3. с решение на окръжния
съд по иск на всеки заинтересован или на прокурора. В специалния закон е
възпроизведена само хипотезата за прекратяване на сдружението за напояване по
решение на върховния му орган, без да е указано, че това е единственият начин
за прекратяването му. Съгласно препращащата норма на чл. 64, ал.7 от ЗСН следва да намери приложение
разпоредбата на чл. 13, ал.1, т.2 и т.3 б."б" от ЗЮЛНЦ за неуредените
хипотези, каквато е настоящата. Ищецът е
заинтересовано лице, с оглед на възложената на министъра на земеделието храните
и горите с §10 от ЗСН функция на изпълнител на този
закон. Същият е и надзорен орган, чиито правомощия са разписани с
глава осма в ЗСН./ В този смисъл е и практиката на ВКС постановена по реда на
чл. 290 ГПК с Решение № 164/09.11.2017г. по т.д. № 502/2017г. на ВКС, Іт.о./
Установява се от приложените писмени
доказателства, че ответното сдружение е
регистрирано с Решение № 530/20.04.2004 г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд
Габрово, и се представлява от И.И.- Председател, ЕГН: ********** с адрес: *** и
с предмет на дейност: разпределение на водата за напояване, в напояваната площ,
получена от помпената станция и канали в определените за това пунктове; извършва
всички операции по експлоатацията, а също така и поддържане, ремонт,
реконструкция и подобряване съществуваващата
напоителна мрежа, както и ново строителство; подпомага въвеждането на
нови методи за напояване и експлоатация на напоителните съоръжения, с оглед
подобряване нивото на ползване на водата и производителността на напояване с
цел повишаване на селскостопанското производство и доходите по отглеждането на
селскостопанските култури; в случай на необходимост извършва дейности по
предпазване от наводняване на площите на територията на сдружението; извършва
необходимите дейности по отвеждане на излишните води; рибовъдство и отглеждане
на водоплаващи птици.
Установено
е, че с приемо-предавателен протокол от
28.06.2004 г. Община – Севлиево е предала на ответното сдружение
и въвела във владение в недвижим имот – язовир – публична общинска собственост
пл. № 000056 с площ 17.088 дка, намиращ се в землището на с. Душево, общ.
Севлиево, като със заповед №
577/21.06.2004 г. на кмета на гр. Севлиево имотът е отписан от
актовите книги на общинските имоти.
Ответникът е признат за собственик
на имот № 000056 в землището на с. Душево.общ. Севлиево с констативен
нот. акт № 173/10.08.2019 г.
Установява се също така, че на ответното
сдружение е издадено разрешително за водоползване и ползване на воден обект №
101501/25.04.2006г., на ВОСВ - Дунавски район - Плевен, със срок на действие от
25.04.2016г. до 25.04.2016г., което с Решение № 410/03.12.2014г. на същия орган
е било прекратено. С решение № 51/18.03.2015г. на МОСВ, решение №
410/03.12.2014г на ВОСВ-Дунавски район-Плевен е било отменено и преписката
върната за ново произнасяне. Не се
твърди и не се установява да е издадено ново разрешително, предходното да е
било изменено или отново да е отменено. Тъй като срокът на разрешителното е бил
до 25.04.2016г., а ответникът не твърди да му е издадено ново разрешително или
срокът на старото да е бил продължен, то към завеждане на исковата молба
17.12.2018г. същият е нямал надлежно разрешително за водоползване.
При
тези констатации, съдът намира ,че твърдението в исковата молба ответникът да
няма надлежно издадено разрешително за водоползване, за доказано.
При извършените
проверки от представители на надзорния орган върху дейността на сдружението /
протоколи от 18.10.2016 г. и 26.04.2017 г.; от 18.04.2018 г.; 14.09.2018 г., с
които председателят на сдружението е бил запознат /, са констатирани редица
пропуски, нарушения и дейности противоречащи на специалните закони, изразяващи
се в следното:
1. Липса на авариен план
2. Неизправен преливник
3. Липса на договор за
оператор на язовирна стена
4. липса на актуален технически паспорт на язовирната стена и
съоръженията към нея
6. Липса на дневник на извършените технически дейности,
във връзка с поддържането и експлоатацията на хидромелиоративната
инфраструктура
7. установена частична работоспособност на преливника .
Горните констатации не се опровергани от ответното сдружение в хода на процеса. Единствените възражения на ответника са, че на него му е предадено в собственост само водното огледало на язовира и, тъй като не е собственик на язовирната стена и преливника, които попадат в имоти на други лица, сдружението няма възможност да извършва каквито и да са действия в тях.
Тези възражения са неоснователни по следните съображения:
Съгласно, ал.1 на § 3. от ПЗР на ЗСН (Обн. - ДВ, бр. 34 от 2001 г. действал към момента на учредяване на сдружението), сдруженията придобиват от момента на възникването им като юридически лица право на собственост върху обектите от хидромелиоративната инфраструктура на територията им, които са били включени в имуществото на прекратените организации по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, а съгласно ал.2 на същия параграф Общината е длъжна да предаде на сдруженията за напояване владението върху язовирите и микроязовирите по ал. 1, предназначени за напояване и представляващи елементи от напоителната система или технологична обособена нейна част на територията на сдружението. Съгласно определението дадено в §1,т1. от ПЗР на ЗСН "Хидромелиоративна инфраструктура" е комплекс от съоръжения, технически средства и оборудване за напояване и отводняване на земеделски земи на територията на сдруженията заедно с прилежащите им площи и сградите с обслужващо предназначение, както и експлоатационните пътища. Следователно ищецът, по силата на закона и съобразно представения по делото приемо-предавателен протокол, както и съобразно данните за регистрация на сдружението, е собственик на хидромелиоративното съоръжение – язовир „Под стопанския двор”, в землището на с. Душево
Обстоятелството, че при снабдяването си с констативен нот. акт за предаденият му в собственост язовир ”Под стопанския двор”, са посочени като граници на имота язовирната стена и преливника и те са вписани като собственост на трети лица в кадастралния план е без значение за изхода от настоящия спор. Ако е налице неточност в кадастралната карта или спор за материално право, то същите следва да бъдат разрешени в друго производство.
При тези установявания и като взе предвид, че нормите на чл. 138, ал.2,чл. 138а,ал.1 от ЗВ, чл. 35, ал.1 от ЗЗБ и чл. чл. 137, ал. 1, т. 1, буква "г" и "д" от Закона за устройство на територията, са с императивен характер и са задължителни не само за собствениците, но и за ползувателите, намира, че ответникът не е изпълнил вменените му от закона задължения: - да използува хидросъоръжението след надлежно издадено разрешително за водоползване; - да изготви авариен план, да назначи хидроспециалист- оператор на язовирна стена; - да изготви инструкция за експлоатация и програма за технически контрол.
На основание изложеното, съдът приема, че ищецът доказа с допустими от закона средства твърдените факти с исковата молба за наличие на законови предпоставки съгл. разп. на чл. 13, ал.1, т.3, б. "б" ЗЮЛНЦ и обстоятелства за прекратяване на сдружение за напояване „Нивища” с Душево, общ. Севлиево. Ответната страна, при условията на насрещно доказване не установи липса на законовите предпоставки и обстоятелства, на които се е позовал ищеца в исковата си молба за прекратяване на сдружението.
С оглед на всичко изложено ГОС
намира, че претенцията на ищеца да се прекрати сдружение за напояване „Нивища”
с Душево, общ. Севлиено е доказана и основателна и като такава следва да се уважи.
На осн. чл. 14 ЗЮЛНЦ, след прекратяването на
сдружението, следва да се извърши ликвидация. На осн. чл. 13, ал.4, ликвидатор
следва да се определи от съда, съгл. разп. на чл. 14, ал.3 ЗЮЛНЦ, което да е от списъка на
ликвидаторите при АВ.
На
ищеца следва да бъдат присъдени направените в производството разноски в размер
на 300 лв. за вещо лице и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение, на осн. чл. 78,
ал.8 ГПК
Ответникът
следва да бъде осъден да заплати и държавна такса в размер на 80 лв. , по
сметка на ГОС.
Водим от горното, Габровският окръжен съд
Р Е Ш И:
ПРЕКРАТЯВА на
основание чл. 64, ал.7 от ЗСН, във вр.с чл. 13, ал.1, т.3, б."б" от ЗЮЛНЦ
Сдружение за напояване "Нивища" , БУСТАТ *********, със седалище и
адрес на управление с. Душево, общ. Севлиево, обл. Габрово., регистрирано с
Решение № 530/20.04.2004 г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд Габрово,
представлявано от И.И.- Председател, ЕГН********** с адрес: ***.
ОТКРИВА
производство по ликвидация по реда на чл. 13, ал.4 от ЗЮЛНЦ на прекратеното Сдружение
за напояване "Нивища" , БУСТАТ *********, със седалище и адрес на
управление с. Душево, общ. Севлиево, обл. Габрово., регистрирано с Решение №
530/20.04.2004 г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд Габрово, представлявано
от И.И.- Председател, ЕГН********** с адрес: *** и НАЗНАЧАВА за ликвидатор на
същото, Д.И.К.,
с адрес гр. Габрово, ул.”*** ,включена в Списъка
на ликвидаторите към АВ, утвърден със заповед № РД-01-215/12.03.2010
г. на Изпълнителния директор.
ОСЪЖДА Сдружение за напояване
"Нивища" , БУСТАТ *********, със седалище и адрес на управление с.
Душево, общ. Севлиево, обл. Габрово., регистрирано с Решение № 530/20.04.2004
г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд Габрово, представлявано от И.И.-
Председател, ЕГН********** с адрес: *** да заплати на Министерство на
земеделието ,храните и горите, гр. София, бул.”Хр.Ботев” № 55 сумата от 400
лв./четиристотин лева/ разноски по делото на осн. чл. 78 ГПК.
ОСЪЖДА Сдружение за напояване
"Нивища", БУСТАТ *********, със седалище и адрес на управление с.
Душево, общ. Севлиево, обл. Габрово., регистрирано с Решение № 530/20.04.2004
г. по ф.д.№ 248/2004 г. на Окръжен съд Габрово, представлявано от И.И.- Председател,
ЕГН********** с адрес: *** да заплати държавна такса в размер на 80
(осемдесет)лева по сметката на Габровски окръжен съд.
След влизане в сила на
решението, прекратяването да се впише служебно в регистъра по чл. 15 от ЗСН и
по ф.д.№ 248/2004 г. на ГОС
Решението подлежи на обжалване
в двуседмичен срок от връчването му на страните пред Апелативен съд - В. Търново.
Окръжен
съдия :