Решение по дело №244/2017 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 222
Дата: 15 декември 2017 г. (в сила от 27 декември 2019 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20177110700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 август 2017 г.

Съдържание на акта

                                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                     15.12.2017 г.

 

 

Номер    222                                     2 0 1 7 година                           гр. Кюстендил

 

 

                              В     И М Е Т О      Н А         Н А Р О Д А

 

Кюстендилски административен съд,

на първи декември                                                                       2 0 1 7 година

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

                                                               Председател: ДАНИЕЛА ПЕТРОВА

                                                                      Членове: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                                      НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

Секретар: Антоанета Масларска и с участието на

Прокурора: Марияна Сиракова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

адм. дело № 244/2017 г. по описа на КАС за 2017  г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл. 185 чл. 196 от Административно-процесуалния кодекс.

       Делото е образувано по протест на Марияна Сиракова – Прокурор в ОП - Кюстендил срещу т. 44 от Тарифа /Списък с видове услуги и цени за тх“ към Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница /Наредбата/, приета с Решение № 101/19.04.2013 г., изменяна и допълвана многократно, последно с Решение № 180/28.10.2016 г. на Общински съвет – Дупница. Протестиращият навежда доводи за незаконосъобразност  поради противоречие с чл. 22 ал. 3 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ и чл. 15 ал. 1 от Закона за нормативните актове /ЗНА/. Твърди се, че приетата от ОС – Дупница, посочена по – горе разпоредба от Наредбата, противоречи на закона. Иска се цитираната разпоредба в т. 44 от Тарифа към Наредбата да се отмени като незаконосъобразна, поради противоречието им с материалноправни разпоредби от по – висок ранг.

       Ответникът - Общински съвет - Дупница не се представлява по делото и не изразява становище.

       Представителят на прокуратурата счита, че жалбата е основателна, оспореният текст от Тарифа към Наредбата е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

       Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

       Предмет на оспорване по настоящето дело е т. 44 от Тарифа /Списък с видове услуги и цени за тях/ към Наредба за определянето и администрирането на местните  такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приета от ОС - Дупница с Решение № 101/19.04.2013 г., изменяна и допълвана многократно, последно с Решение № 180/28.10.2016 г. Наредбата е подзаконов нормативен акт, чието оспорване пред съд е регламентирано в Дял трети, Раздел ІІІ, чл. 185 - 194 от АПК. Съгласно чл. 187 ал. 1 от АПК, упражняването на това процесуално право не е обвързано с преклузивен срок. Съгласно чл. 186 ал. 1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат  гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Касае се за неопределен и неограничен брой адресати,спрямо които нормативната разпоредба има многократно правно действие /арг. чл. 75 ал. 1 от АПК/. Съгласно ал. 2 прокурорът също може да подаде протест срещу акта и в този аспект протестът на прокурор Сиракова се явява процесуално допустим.

      Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76 ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове под формата на наредби. Предвид изложеното, съдът намира, че Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането на територията на Община Дупница е издадена от компетентен  орган - Дупнишкия общински съвет, в изпълнение на конституционно закрепеното негово правомощие да издава наредби на територията на Община Дупница. При приемането на Наредбата е спазена и изискуемата от закона специална форма. Спазени са  изискванията на чл. 75 ал. 3 и 4 от АПК - посочен е вида на акта /Наредба/, органът, който го е приел /ОС/ и е определен главният му предмет /определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница/. Като структура, форма и  обозначение на съдържанието Наредбата отговаря на изискванията на ЗНА и Указа за неговото прилагане.

      Правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от по - висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в чл. 8 от Закона за нормативните актове. Подзаконовите нормативни актове приемани от общинските съвети, се основават на нормативните актове от по - висока степен. Те могат да уреждат обществени отношения от местно значение, само и единствено при условията и границите, определени от по - високия по степен нормативен акт, като детайлизират неговото приложение. Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. С оглед на горецитираното, съдът ще обсъди обжалваните разпоредби от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Дупница, за които се твърди, че са в противоречие с чл. 22 ал. 3 от  Закона за амтомобилните превози /ЗАвтП/ и чл. 15 ал. 1от ЗНА. Обжалваната разпоредба, която е протестирана, има следното съдържание:

                      

      т. 44 от Тарифа /Списък с видовете услуги и цени за тях/ към Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница е със следното съдържание:

 

 . „За престой до 15 мин. на сектор /има се предвид цена за престояване на обект „Автогара – Дупница“/ ½ от определената цена на един билет до последно направление /спирка/ по маршрутното разписание“;

 

       На основание чл. 76 ал. 3 от АПК, общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативни актове от по-висока степен,обществени отношения с местно значение. В този смисъл следва да се съпоставят атакуваните разпоредби от Наредбата със съществуващи законови разпоредби в специалните закони.

       Протестът е основателен, по отношение  на т. 44 от Тарифа /Списък с видове услуги и цени за тях/ към Наредбата. В чл. 22 ал. 3 от Закона за автомобилните превози е указано, че собствениците на автогари задължително прилагат еднакви критерии спрямо всички превозвачи при определяне размера на цените за преминаване, за престой, за предоставяне на право за продажба на билети и за извършване на други услуги. Следователно като е определил само за превозвачите, пътуващи до последното направление /спирка/ по маршрутното разписание, да заплащат цена на услугата на община Дупница в размер на ½ от определената цена на един билет, ОС - Дупница е поставил различните превозвачи в неравностойно положение, каквото законодателят не е установил със закон. С подзаконов нормативен акт е недопустимо да се създават императивни норми за заплащането на различни цени на услугите от страна на превозвачите на територията на Община Дупница. В този смисъл, т. 44 от Тарифа /Списък с видовете услуги и цени за тях/ към Наредбата, се явява незаконосъобразна и като такава ще бъде отменена.      

      Извън горецитираното, спазени са изискванията на чл. 73 ал. 3 от АПК, чл. 37 ал. 3 от ЗНА и чл. 22 ал. 2 от ЗМСМА - на официалната страница на Община Дупница са публикувани проектите за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на община Дупница.

      В аспекта на проверката за спазване на административнопроизводствените правила за приемането на оспорената разпоредба съдът счита, че е спазена и процедурата по приемане на Наредбата. Проектът за същата е внесен в ОС - Дупница от Кмета на  общината с докладна записка, която отговаря на изискванията за съдържание в чл. 28 ал. 2 от ЗНА - посочени са причините, които налагат приемането й и целите, които се поставят. Проведено е заседание на 19.04.2013 г. на ОС - Дупница при необходимия, съгласно чл. 27 ал. 2 от ЗМСМА кворум и след дискусия в съответствие с разпоредбата на чл. 77 от АПК, на която са обсъдени предложението на вносителя, становищата и предложението на направените предложения в зала от общинските съветници, наредбата е приета с мнозинство повече от половината от броя на присъствалите общински съветници и обуславя редовно взето решение по реда на чл. 27 ал. 3 от ЗМСМА. Текстът на приетата наредба е удостоверен от Председателя на ОС - Дупница, съобразно изискването на чл. 78 ал. 1 т. 2 от АПК и чл. 34 т. 3 от ЗНА. Спазени са и императивните изисквания на  чл. 26 ал. 2 от ЗНА. Изработването на проект за нормативен акт, вкл. подзаконов нормативен акт, се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност /чл. 26 ал. 1 от ЗНА/. Гаранция за спазването им е именно задължението за публикуване на проекта за нормативен акт, както и законодателно регламентираният 14 - дневен срок за заинтересованите лица за предложения и становища. В случая е спазен визираният срок, доколкото проекта на Наредбата е публикуван на официалната страница на Община Дупница.  

     Предвид всички гореизложени съображения, съдът счита подаденият протест за  основателен и постановява решение, съгласно изложените по – горе мотиви.

          

     Водим от горното и на основание чл. 193 ал. 1 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

 

                                Р  Е  Ш  И:

      

     ОТМЕНЯ по протест на Марияна Сиракова – Прокурор в Окръжна прокуратура – гр. Кюстендил, т. 44 от Тарифа /Списък с видове услуги и цени за тях/ към Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и администрирането им на територията на Община Дупница, приета с Решение № 101/19.04.2013 г. на Общински съвет – Дупница., изменяна и допълвана многократно, последно с Решение № 180/28.10.2016 г. на ОС – Дупница.

     Решението може да се обжалва и протестира пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

     Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.      

     След влизане на решението в сила, същото да се обяви от Председателя на ОС - Дупница, по начина, по който е обявена оспорената Наредба.

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: