Решение по дело №396/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 464
Дата: 5 май 2023 г. (в сила от 5 май 2023 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20237040700396
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 464

 

 Бургас, 05/05/2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито  заседание на двадесет и шести април,  две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                             

                                                                                   Съдия Златина Бъчварова

 

Секретар Вяра С.

като разгледа  административно  дело  номер  396  по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/, вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Ж.В.С. ***, против мълчалив отказ на кмета на Столична община да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация с вх.СОА23-СВ01-6 от 14.02.2023 г.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. С доводи за незаконосъобразност иска отмяна на оспорения мълчалив отказ и връщане на заявлението за произнасяне в посочен срок. Претендира разноски. Представена е писмена защита.

Ответникът- кмет на Столична община, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Писмено е изразил становище за неоснователност на жалбата. Представя административната преписка. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд  Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.2  АПК, от лице с правен интерес, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

Ж.В.С. е подала по електронен път чрез Системата за сигурно електронно връчване заявление за достъп до обществена информация до кмета на Столична община, регистрирано в деловодната система на общината с рег.№ СОА23-СВ01-6 от 14.02.2023 г. Поискала да й бъде предоставен достъп до следната информация: 1.Сключвани ли са договори за абонаментно правно обслужване с адвокати и адвокатски дружества от кмета или общината през периода 2017 г. - 2022 г.?; 2. Каква е била цената на месечния абонамент за посочения период - месец по месец?; 3. Сключвани ли са договори за правна помощ и/или процесуално представителство с адвокати и/или адвокатски дружества от кмета или общината през периода м.01/2017 г. - м.12/2022 г. и каква е стойността на всеки от сключените договори за правна помощ?; 4. Осъществявано ли е процесуално представителство за периода м.01/2016 г. - м.12/2021 г. по граждански и административни дела от адвокати и адвокатски дружества, по които страна е бил кмета на общината или общината и ако да - по кои дела, пред кой съд, с какъв предмет и с какъв материален интерес е било всяко от производствата?; 5. В какъв размер са били разходите на общината за процесуално представителство за делата по т.3?; 6. Какви са сумите, изплатени от общината към съконтрагенти за строителство, услуги и доставки по договори или фактури на стойност под праговете по чл.20, ал.4 ЗОП за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г.?; 7. Копие от всички фактури по т.6 за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г. Копията да бъдат със заличени лични данни, съгласно изискванията на Закона за личните данни и европейските директиви, отнасящи се за защита на личните данни; 8. За периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г. общината изпадала ли е в забава при изплащане на дължими суми по договори  със съконтрагенти и ако да, за колко дни и каква е сумата на санкцията /лихва, неустойка/ по всеки договор поотделно, която общината е заплатила?; 9. Да се посочи източник на средствата за извършените плащания по т.6 за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г.; 10.Ползвала ли е общината финансов кредит за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г., в какъв размер и от коя финансова институция?; 11. Какви са сумите, заплатени от общината за лихви, такси обслужване и др. разходи по ползвания кредит/и за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г.?; 12. Какви обезпечения са представени на финансовата институция по т.11 и на каква стойност?; 13. Наложени ли са на общината финансови корекции от финансиращ орган по европрограми за периода 01.01.2017 г.  - 31.12.2022 г.?; 14. На каква стойност са финансовите корекции от финансиращ орган за всеки един проект по т.13?; 15. Каква е причината за наложените финансови корекции за всеки един проект по т.13?; 16. Колко са лицата, които стопанисват търговски обекти и туристически обекти по чл.3, ал.2 ЗТ, извършващи дейност на територията на общината  към 31.12.2022 г.?; 17. Колко са лицата, които стопанисват търговски обекти и туристически обекти по чл.3, ал.2 ЗТ и са представили на кмета на общината доказателства за отстъпените им права за публично изпълнение по смисъла на чл.18, ал.2, т.3 ЗАПСП за годините от 2017 г. до 2022 г.? ; 18. Колко на брой и в какъв размер са наложените санкции след установени нарушения на чл.98в ЗАПСП за периода от 2017 г. до 2022 г.?. 19. Колко са длъжностните лица, определени да контролират спазването на чл.98в ЗАПСП към 31.12.2022 г.?; 20. Колко проверки са извършени във връзка с извършването на контрола по смисъла на чл.98в ЗАПСП за периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г.?; 21. Постъпили ли са искания за съдействие от длъжностни лица, определени със заповед на министъра на културата, при или по повод проверки в периода 01.01.2017 г. - 31.12.2022 г. /чл.9, ал.2, т.8 ЗАПСП/ и съответно колко на брой?; 22. Има ли и в случай, че да, да се представят копия на документи, въз основа на които са направени изчисленията за количеството отпадък, както и методологията, която е използвана за изчисляването на тези количества, за населените места в общината? Като исканата информация да се изпрати в следната форма: копие на технически носител по електронната поща, посочена в заявлнеието; 23. Да се предостави информация относно броя на пешеходните пътеки на територията на общината и въз основа на какъв акт на общинската администрация са определени местата за тяхното поставяне; 24. Да се предостави информация относно броя на ограничителите на скоростта /„легнал полицай”/ на територията на общината и въз основа на какъв акт на общинската администрация са определени.

В заявлението е посочен адрес на електронна поща за предоставяне на информацията/л.17 от делото/.

Жалбоподателят твърди, че в срока, установен в нормата на  чл.28, ал.1 ЗДОИ, изтичащ на 28.02.2023 г., кметът на Столична община не се е произнесъл по искането за предоставяне достъп до обществена информация и атакува мълчалив отказ на административния орган да се произнесе по заявлението му.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

Редът и условията за предоставяне на достъп до обществена информация са подробно регламентирани в глава ІІІ на ЗДОИ. В чл. 28, ал. 1 ЗДОИ е установено изрично задължение на субектите по чл. 3 ЗДОИ да разгледат подадените до тях заявления за достъп до търсената информация, като това задължение е скрепено със срок - не по-късно от 14 дни след датата на регистриране на заявлението. Според ал. 2 на същата норма в определения от закона срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което уведомяват писмено заявителя. Единствената призната от закона възможност за процедиране по заявление за достъп до обществена информация е задълженият субект да постанови изричен акт - решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, което се връчва лично на заявителя срещу подпис. Изискването за писмено мотивирано произнасяне е гаранция за законосъобразност на акта. В случаите, когато задълженият субект не се произнесе в срок по заявлението, е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Актът, с който се предоставя или отказва достъп до обществена информация е индивидуален административен акт, а предвид правилото на чл.58, ал.1 АПК такъв е и мълчаливият отказ на органа да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация.

За да е налице индивидуален административен акт, а с оглед фикцията на чл.58, ал.1 ЗДОИ и мълчалив отказ, следва да е налице на първо място обществена информация и второ да е сезиран задължен по смисъла на чл.3, ал.1 ЗДОИ правен субект.

Съобразно чл.3, ал.1 ЗДОИ, законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България.

Данните по делото сочат, че е сезиран задължен по смисъла на ч.3, ал.1 ЗДОИ правен субект, а именно орган на местното самоуправление-кмет на Столична община.

В нормата на чл.2, ал.1 ЗДОИ се съдържа легална дефиниция на понятието обществена информация. Такава, по смисъла на закона, е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Понятието „обществена информация” следва да бъде тълкувано като данни, сведения или знания за някого или нещо, свързани с обществения /публичния/ живот в страната. Тези сведения, данни и/или знания могат да се съдържат в документи или да са обективирани в други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти.

Предвид характера на уредените обществени отношения и целта на ЗДОИ, кметът на Столична община, е бил длъжен изрично, в законоустановения срок, да се произнесе по заявлението на Ж.С., чието съдържание отговаря на изискванията на чл.25, ал.1 ЗДОИ, и е редовно от формална страна. Налице е законов императив за писмено произнасяне по заявлението, включително и при отказ.

В настоящия случаи в срока по чл.28 ЗДОИ не е налице произнасяне на кмета на Столична община, нито С. е информирана на основание чл.29 ЗДОИ да уточни предмета на исканата обществена информация. Няма данни срокът за произнасяне по заявлението да е бил удължен по реда на чл.30 ЗДОИ, за което заявителят да е бил уведомен.

При положение, че е налице законово задължение за предоставяне на исканата информация, мълчалив отказ в производството по ЗДОИ е недопустим. ЗДОИ предвижда дори в случаите на изричен отказ, органът да се произнесе с мотивирано решение, което да бъде връчено на заявителя/по арг. чл.38 и 39 ЗДОИ/. Тъй като издаването на решение по ЗДОИ изисква оценка от страна на административния орган, включително и на обстоятелствата, представляващи основание за отказ за предоставяне на информация, преписката следва да бъде върната на компетентния орган за произнасяне по същество. След преценка на вида и характера на исканата информация, и на реда, по който тя може да се предостави, задълженият субект следва да постанови писмено мотивирано решение по заявлението, с което да предостави или да откаже да предостави исканата информация, ако са налице законови пречки за това, включително и тези, посочени в чл. 37, ал. 1 ЗДОИ.

Този мълчалив отказ е формиран при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, които задължават кметът на Столична община да се произнесе с изричен акт.

Процесуалният представител на ответника е направил своевременно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя в настоящото производство. Заплатеното от жалбоподателя възнаграждение от 1000.00/хиляда/ лева е в минимален размер, съобразно правилото на   чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/обн. ДВ, бр.64/23.07.2004 г./ и следва да се присъди в цялост.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват разноски общо в размер на 1010.00/хиляда и десет / лева, представляващи 10.00/десет/ лева дължима и заплатена за производството държавна таса и 1 000.00/хиляда/ лева адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така и на основание чл.173, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на кмета на Столична община да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация с вх.СОА23-СВ01-6 от 14.02.2023 г. на Ж.В.С. ***.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на Столична община за произнасяне по заявление за достъп до обществена информация с вх.СОА23-СВ01-6 от 14.02.2023 г. на Ж.В.С. ***, съобразно дадените указания.

ОПРЕДЕЛЯ 14/четиринадесет/ дневен срок за произнасяне.

ОСЪЖДА Столична община да заплати на Ж.В.С. ***, разноски в размер на 1 010.00/хиляда и десет/ лева.

Решението не подлежи на обжалване.

        

 

 

                                                       СЪДИЯ: