Решение по дело №12516/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2052
Дата: 13 май 2019 г. (в сила от 6 юни 2019 г.)
Съдия: Даниела Душкова Павлова
Дело: 20183110112516
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 август 2018 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

2052/13.5.2019 г.   

 

В ИМЕТО НА НАРОДА 

 

 

                ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,  четиринадесети състав, гражданско отделение  в открито  съдебно заседание, проведено на девети април две хиляди и деветнадесета  година  в състав:

                                                                                          

                                                Районен съдия: Даниела Павлова

 

 

                при участието на секретаря Кичка Иванова  като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 12516 по описа за 2018 година,  за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

 

                 Предявени са кумулативно съединени осъдителни искове  с пр.осн.чл.318 от ТЗ, вр.чл.79, ал.1 ЗЗД и чл.86 от ЗЗД  от ищец „Ф.Т." ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление ***- Промишлена Зона Планова, Административна сграда Ф.Т. ЕООД, представлявано от управителя Марин Йорданов Гишев, действащо чрез пълномощник адв. Цветелина Ангелова - ВАК, личен номер ********** срещу ответник ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление ***, К.К "Златни пясъци", Х-л Дана Палас, представлявано от управителя Галина Христова Луканова за заплащане на сумата 12373.78 лева с вкл.ДДС, представляваща цена на доставени хранителни стоки, ведно със законната лихва върху главницата от датата на депозиране на исковата молба - 17.08.2018 г. до окончателното изплащане на задължението по договор за търговска продажба по  фактури с №№: фактура № **********/18.08.2017 г. с остатъчна стойност 17.72 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава -1.79 лева за периода 19.08.2017 г. - 16.08.2018 г.; фактура № *********/19.08.2017 г. на стойност 1129.54 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 113.81 лева за периода 20.08.2017 г. -16.08.2018 г.; фактура № **********/21.08.2017 г. - на стойност - 1383.67 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 126.70 лева за периода от 22.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/22.08.2017 г. - на стойност - 150.89 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 13.78 лева за периода от 23.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/24.08.2017 г. - на стойност 861.92 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 78.21 лева за периода от 25.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/25.08.2017 г. - на стойност - 1189.08 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 107.56 лева за периода от 26.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; Фактура № **********/26.08.2017 г. - на стойност - 616.82 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 55.62 лева за периода от 27.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/28.08.2017 г. - на стойност 1008.47 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 90.38 лева за периода от 29.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/29.08.2017 г. - на стойност - 597.24 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 53.36 лева за периода от 30.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/30.08.2017 г. - на стойност - 549.64 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 48.95 лева за периода от 31.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/31.08.2017 г. - на стойност 627.22 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 55.69 лева за периода от 01.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/01.09.2017 г. - на стойност - 371.72 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 32.90 лева за периода от 02.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/02.09.2017 г.  на стойност - 721.43 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 63.65 лева за периода от 03.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/02.09.2017 г. - на стойност 10.80 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 0.95 лева за периода от 03.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/04.09.2017 г.  на стойност - 957.46 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 83.95 лева за периода от 05.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/05.09.2017 г. - на стойност - 718.27 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 62.77 лева за периода от 06.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/07.09.2017 г. - на стойност 220.64 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 19.16 лева за периода от 08.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/07.09.2017 г. - на стойност - 172.08 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 14.94 лева за периода от 08.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/09.09.2017 г.  на стойност - 85.40 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 7.37 лева за периода от 10.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/26.09.2017 г. - на стойност -983.77 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 80.23 лева за периода от 27.09.2017 г. до 16.07.2018 г.;  сумата 1208.66 лева, представляваща обезщетение за забава върху всяка от посочените суми в размер на  законната лихва, считано от падежа /деня следващ предаването на стоката и издаване на фактура до деня предхождащ подаване на исковата молба - 16.08.2018 г. вкл./.

                Ищецът е направил искане за заплащане от страна на ответника на съдебно-деловодните разноски и адвокатско възнаграждение в настоящото производство, както и за обезпечителното производство по ч.гр.д.№ 10983/2018 г. по описа на Районен съд Варна.

               Обстоятелствата от които ищецът черпи права са, че между страните  са налице трайни търговски отношения.    Съгласно  установената практика между дружествата, ответникът е заявявал за покупка хранителни стоки от ищеца, а ищецът е доставял заявените стоки. В периода м.08.2017 г. - м.09.2017 г. ответното дружество „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, К.К "Златни пясъци", Х-л Дана Палас, е заявило на „Ф.Т." ЕООД да му бъдат доставени различни по вид хранителни стоки. „Ф.Т." ЕООД е доставило заявените хранителни стоки на „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД, като за всяка доставка е издавало своевременно данъчна фактура, придружена със стокова разписка за доставената/получената стока. Всяка фактура съдържа код на партида /на стоката/, наименование на стоката, количество, единична цена, стойност с начислен ДДС, сума за плащане, банкова сметка *** /ищец в настоящото производство/, както и падеж на плащане на цената.  Доставените от „Ф.Т." ЕООД, но незаплатени от „Деница 2010 - ГЛ" ЕООД хранителни стоки възлизат на обща стойност   12373.78 лева с вкл. ДДС по  фактури:

-  фактура № **********/18.08.2017 г. на обща стойност 753.39 лева с включен ДДС със срок на плащане 18.08.2017 г., платена частично, със остатъчна стойност 17.72 лева с включен ДДС, стокова разписка № **********/18.08.2017 г.;

-  фактура № **********/19.08.2017 г. на обща стойност 1129.54 лева с включен ДДС със срок на плащане 19.08.2017 г. и стокова разписка № **********/19.08.2017;

-  фактура № **********/21.08.2017 г. на обща стойност 1383.67 лева с включен ДДС със срок на плащане 21.08.2017 г. и стокова разписка № **********/21.08.2017 г.;

-  фактура № **********/22.08.2017 г. на обща стойност 150.89 лева с включен ДДС със срок на плащане 22.08.2017 г. и стокова разписка № **********/22.08.2017 г.;

-  фактура № **********/24.08.2017 г. на обща стойност 861.92 лева с включен ДДС със срок на плащане 24.08.2017 г. и стокова разписка № **********/24.08.2017 г.;

-  фактура № **********/25.08.2017 г. на обща стойност 1189.08 лева с включен ДДС със срок на плащане 25.08.2017 г. и стокова разписка № **********/25.08.2017 г.;

-  фактура № **********/26.08.2017 г. на обща стойност 616.82 лева с включен ДДС със срок на плащане 26.08.2017 г. и стокова разписка № **********/26.08.2017 г.;

-  фактура № **********/28.08.2017 г. на обща стойност 1008.47 лева с включен ДДС със срок на плащане 28.08.2017 г. и стокова разписка № **********/28.08.2017 г.;

-  фактура № **********/29.08.2017 г. на обща стойност 597.24 лева с включен ДДС със срок на плащане 29.08.2017 г. и стокова разписка № **********/29.08.2017 г.;

-  фактура № **********/30.08.2017 г. на обща стойност 549.64 лева с включен ДДС със срок на плащане 30.08.2017 г. и стокова разписка № **********/30.08.2017 г.;

-  фактура № **********/31.08.2017 г. на обща стойност 627.22 лева с включен ДДС със срок на плащане 31.08.2017 г. и стокова разписка № **********/31.08.2017 г.;

-  фактура № **********/01.09.2017 г. на обща стойност 371.72 лева с включен ДДС със срок на плащане 01.09.2017 г. и стокова разписка № **********/01.09.2017 г;

-  фактура № **********/02.09.2017 г. на обща стойност 721.43 лева с включен ДДС със срок на плащане 02.09.2017 г. и стокова разписка № **********/02.09.2017 г.;

-  фактура № **********/02.09.2017 г. на обща стойност 10.80 лева с включен ДДС със срок на плащане 02.09.2017 г. и стокова разписка № **********/02.09.2017 г.;

-  фактура № **********/04.09.2017 г. на обща стойност 957.46 лева с включен ДДС със срок на плащане 04.09.2017 г. и стокова разписка № **********/04.09.2017 г.;

-  фактура № **********/05.09.2017 г. на обща стойност 718.27 лева с включен ДДС със срок на плащане 05.09.2017 г. и стокова разписка № **********/05.09.2017 г.;

-  фактура № **********/07.09.2017 г. на обща стойност 220.64 лева с включен ДДС със срок на плащане 07.09.2017 г. и стокова разписка № **********/07.09.2017 г.;

-  фактура № **********/07.09.2017 г. на обща стойност 172.08 лева с включен ДДС със срок на плащане 07.09.2017 г.

-  фактура № **********/09.09.2017 г. на обща стойност 85.40 лева с включен ДДС със срок на плащане 09.09.2017 г. и стокова разписка № **********/09.09.2017 г.;

-  фактура № **********/26.09.2017 г. на обща стойност 983.77 лева с включен ДДС със срок на плащане 26.09.2017 г. и стокова разписка № **********/26.06.2017 г.

                  Въпреки, че до ответника многократно са отправяни покани от страна на „Ф.Т." ЕООД  да заплати дължимите суми по фактури, дружеството „ДЕНИЦА 2010 -ГЛ" ЕООД не е предприело действия по погасяване на задълженията.

                  На 30.01.2018 г. в съответствие с нормите на Закона за счетоводството, дружество „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД е потвърдило задължението към „Ф.Т." ЕООД за 2017 г. в размер на 12373.78 лева. На длъжника  „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД е изпратена покана за доброволно изпълнение изх.№ 242/14.05.2018 г. по регистъра на адв.Цветелина Ангелова, като поканата е получена на 16.05.2018 год. от управителя на дружеството Галина Луканова. Плащане на дължимите суми не е извършено, като няма и оспорване на задължението от ответното дружество. Към датата на подаване на  исковата молба  17.08.2018 г. задължението на „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД към „Ф.Т." ЕООД не е погасено и възлиза на обща стойност 13475.65 лева, от която сума главница по фактури 12373.78 лева и лихва за забава  1208.66 лева, както следва:

По фактура № **********/18.08.2017 г.

Главница - 17.72 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 1.79 лева за периода 19.08.2017 г. - 16.08.2018 г.;

По фактура № *********/19.08.2017 г.

Главница - 1129.54 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 113.81 лева за периода 20.08.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/21.08.2017 г.

Главница - 1383.67 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 138.64 лева за периода 22.08.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/22.08.2017 г.

Главница - 150.89 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 15.08 лева за периода 23.08.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/24.08.2017 г.

Главница - 861.92 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 85.64 лева за периода 25.08.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/25.08.2017 г.

Главница - 1189.08 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 117.82 лева за периода 26.08.2017 г.-16.08.2018 г.;

По фактура № **********/26.08.2017 г.

Главница - 616.82 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 60.95 лева за периода 27.08.2017 г.-16.08.2018 г.;

По фактура № **********/28.08.2017 г,

Главница - 1008.47 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 99.08 лева за периода 29.08.2017 г.-16.08.2018 г.;

По Фактура № **********/29.08.2017 г.

Главница - 597.24 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 58.51 лева за периода 30.08.2017 г.-16.08.2018 г.;

По фактура № **********/30.08.2017 г.

Главница - 549.64 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава -53.70 лева за периода 31.08.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/31.08.2017 г.

Главница - 627.22 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава-61.10 лева за периода 01.09.2017 г. -16.08.2018 г.;

По фактура № **********/01.09.2017 г.

Главница - 371.72 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава-36.11 лева за периода 02.09.2017 г. -16.08.2018 г.;

По Фактура № **********/02.09.2017 г.

Главница - 721.43 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 69.88 лева за периода 03.09.2017 г. -16.08.2018 г;

По фактура № **********/02.09.2017 г.

Главница - 10.80 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 1.05 лева за периода 03.09.2017 г.- 16.08.2018 г.;

По фактура № **********/04.09.2017 г.

Главница - 957.46 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 92.21 лева за периода 05.09.2017 г. -16.08.2018 г.;

По фактура № **********/05.09.2017 г.

Главница - 718.27 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 68.97 лева за периода 06.09.2017 г.-16.08.2018 г.;

По Фактура № **********/07.09.2017 г.

Главница - 220.64 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 21.06 лева за периода 08.09.2017 г.-16.08.2018 г.;

По фактура № **********/07.09.2017 г.

Главница - 172.08 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 16.43 лева за периода 08.09.2017 г. -16.08.2018 г.;

По Фактура № **********/09.09.2017 г.

Главница - 85.40 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 8.11 лева за периода 10.09.2017 г. - 16.08.2018 г.;

По Фактура № **********/26.09.2017 г.

Главница - 983.77 лева с вкл. ДДС;

Лихва за забава - 88.72 лева за периода 27.09.2017 г. -16.08.2018 г.;

              Ищецът е изразил становище по отговора на ответника като оспорва направените възражения и твърди, че от представената справка от счетоводната програма се установява, че през 2017 г. по повод търговски продажби са издадени 67 броя фактури от ищеца на ответника, което потвърждава твърденията в исковата молба, че между страните са налице трайни търговски отношения.  

              В срока по чл.131 ГПК ответникът  е  представил отговор на исковата молба като оспорва предявеният иск както по основание, така и по размер.  Оспорва следните твърдения в молбата:

             Оспорва твърдението, че между страните   са налице трайни търговски отношения, като в молбата ищецът визира период който е не по-дълъг от един месец, а именно м. 08 - м.09.2017 г.

              Оспорва твърдението, че за процесния период „Д.2." ЕООД с ЕИК **** е заявило на „Ф.т." ЕООД с ЕИК *** да му достави хранителни стоки. Не са представени доказателства  за направена заявка за доставка,  договор за доставка, заявление за поръчка или друг  документ. Няма срок, количество или качество на заявените стоки. Единствено управителя на ответното дружество би могъл да прави искания и заявки за доставката на стоки и материли за работата на дружеството.  В исковата молба не е посочено мястото, на което следва да бъдат доставяни стоките, които се твърди да са поръчани.

                Оспорва дължимостта на сумите по всички фактури с изключение на фактура № **********/18.08.2017 г. Направеното на 30.01.2018 г. потвърждение с формален акт от лице без представителна власт няма доказателствена сила при наличие на изначална липса на основание за плащане. 

                Оспорва твърдението, че ответното дружество е получило  от ищеца покана за доброволно изпълнение и в представената товарителница липсва подпис на управителя на ответното дружество като получател.

                Оспорва представените фактури, които са частни документи и не съдържат всички изискуеми реквизити по ЗСч.  

                Оспорва съдържанието на представените стокови разписки, същите са съставени от ищеца и в тях не е посочено мястото на получаване на стоката, нито качеството на лицето, което е получило стоката. Твърди, че на седалището на дружеството не са извършвани доставки на стоки от ищеца. Твърди, че лице с фамилно име Христов не е негов служител по трудов договор нито е упълномощавано да подписва документи и да получава стоки за дружеството. Оспорва авторството на подписа на това лице като  получател в приложените стокови разписки. Моли за отхвърляне на предявените искове и заплащане на разноски за производството от страна на ищцовото дружество.

                В съдебно заседание страните чрез процесуалните си представители поддържат молбата и отговора. 

       Съдът, след преценка на представените по делото доказателства, както поотделно, така и в тяхната  съвкупност, намира за установено от фактическа и правна  страна следното:

      Видно от представените с молбата писмени доказателства – покана за доброволно изпълнение изх.№ 242/14.5.2018 г. ищцовото дружество е поканило ответното дружество в 7-дневен срок от получаване на поканата да преведе по сметката на ищеца сумата от 13611.15 лева с вкл.ДДС от които 12373.78 лева – главница и 1237.37 лева – лихва за забава, представляващи задължения по посочените в поканата фактури по договор за продажба на хранителни продукти през периода от м.08.2017 г. до м.09.2017 г.  Издадените фактури и стокови разписки, които са аподписани от получателя са описани в поканата за плащане и са представени с молбата – листи 15-70 от делото.

       Към 17.08.2018 г. ищцовото дружество е изготвило  справка за състояние на вземания по контрагенти в лева. Съгласно същата задълженията на „Д.2.“ ЕООД са в размер на  12373.78 лева. Същото е потвърдено от управителя на „Д.2.“ ЕООД във връзка с изготвяне на финансовия отчет на „Ф.т.“ ЕООД за 2017 г. Това се установява от потвърждение на разчети от 30.01.2018 г. и от опис на документи за периода 01.01.2017 г. – 31.12.2017 г., както и от справка за товарителници от куриерска фирма „Рапидо“ към 22.01.2019 г. 

       От справка от ТД на НАП Варна се установява, че за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. ответното дружество „Д.2.“ ЕООД, адрес ***, к.к Златни пясъци, х-л „Дана палас“ има регистрирани 29 трудови договори. В същата под № 1 е вписано лицето Марийка Александрова Костова, което  е подписало разписката за доставка на поканата за доброволно изпълнение. 

       С уведомление от 15.03.2019 г. „Рапидо Експрес енд Лоджистикс“ ЕООД  удостоверява и потвърждава извършена доставка на пратка № 76855247, изпратена на 14.05.2018 г. и доставена на 16.05.2018 г. в 09.11 ч. и е получена от управителя Галина Луканова.  

       От заключението на проведената ССЕ, което съдът възприема като пълно, ясно, обосновано и компетентно дадено и неоспорено от страните се установява, че двете дружества са регистрирани по ЗДДС. Процесните фактури са осчетоводени от двете дружества и за тях е ползван данъчен кредит, както е описано в раздел II-Констативно съобразителна част –Приложение 1. Има извършено частично плащане по фактура № 176582/18.08.2017 г. по която са платени 735.67 лева и остават дължими 17.72 лева. Няма данни да са извършени плащания по останалите фактури. Размерът на останалата неплатена главница по фактури е 12373.78 лева, а законната лихва за забава от падежа на задължението по всяка фактура до подаване на молбата - 16.08.2018 г. е 1206.21 – таблица 1. Всички фактури са включени в дневника за продажбите на „Ф.Т.“ ЕООД за м.август и м.септември 2018 г. Фактура фактура № 181079/26.09.2017 г. на стойност 983.77 лева  не е включена в дневника за покупки на „Д.2.“ ЕООД и по нея не е ползван данъчен кредит. Всички останали фактури са включени в дневника за покупки на „Д.2.“ ЕООД и по тях дружеството е ползвало данъчен кредит. Посочените факти от вещото лице се потвърждават от уведомление от ТД на НАП Варна изх.№ 4460-1/31.01.2019 г. – приложение 1 към заключението.

      От така установеното от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:

      Включването на процесните фактури в дневника за покупко-продажби на ответника, както и фактът, че същият е ползвал данъчен кредит по тях, представлява недвусмислено признание както за съществуването на правоотношението по договор за търговска продажба на стоката, така и за доставка на същата. В този смисъл са постановени решение № 252/03.01.2013г. на Второ ТО на ВКС по т.д.№1067/2011 г., решение № 46/6.4.2017 г. по к.д.№ 60140/2016 г. на ВКС, ГО, Първо ГО, решение № 160/7.11.2017 г. по к.д.№ 2217/2016 г., ТО, Първо ТО и други.

     С плащане на сумата по фактура  № 176582/18.08.2017 г. на задължение  в размер на  735.67 лева и неплатени  17.72 лева от общо дължими 753.39 лева,  ответникът е признал вземането на ищеца за посочената във фактурата сума. За задълженията на ответното търговско дружество „Д.2.“ ЕООД към ищцовото търговско дружество „Ф.Т.“ ЕООД е представено доказателство, изходящо от задълженото лице, а именно потвърждение на разчети от 30.01.2018 г.  Всички фактури с изключение на фактура № 181079/26.09.2017 г.  са включени  в дневника за покупки на „Д.2.“ ЕООД и за тях е ползван данъчен кредит. Това обстоятелство е установено и от представената справка от ТД на НАП-Варна – приложение 1 към заключението на ССЕ.

    От събраните в хода на производството доказателства, съдът намира, че задължението на ответника по неформален договор за търговска продажба на хранителни стоки,  съставени от ищеца и получени от ответника фактури е установено по категоричен начин. Възраженията на ответника са недоказани след като дружеството не е ангажирало доказателства за тях. От изложеното, съдът намира, че вземането на ищеца е  доказано  по основание и размер в производството пред районния съд.  

    

     По въпроса за разноските:

     При този изход на спора молбата на ищеца  с пр.осн.чл.78 ГПК за заплащане на разноски за исковото производство в размер на 2854.80 лева съгласно представения списък е основателна и следва да се уважи. 

     Ищецът е направил искане за заплащане  и на разноски за обезпечителното производство по ч.гр.д.№ 10983/2018 г. на ВРС в размер на 844.00 лева за което са представени доказателства. Съгласно т.5 на ТР № 6/2012 г. по тълк.дело № 6 от 2012 г. на ОСГТК на ВКС направените от страните в обезпечителното производство разноските се присъждат  с окончателното решение по  същество на спора с оглед крайния му изход и искането може да се направи само по висящ процес. Съгласно мотивите на  тълкувателното решение   въпреки че е самостоятелна форма за защита, производството по обезпечаване на иска се намира с исковия процес във функционална зависимост, доколкото създава сигурност за осъществяване на правата по решението. Обезпечаването на иска продължава докато се разглежда делото, до влизане на решението в сила. От това следва, че  то  е в зависимост  от висящия исков процес, който съдържа в себе си и критериите за неговата материалноправна законосъобразност.

    Обезпечителният процес се развива едностранно до реализиране на правото на ответника да обжалва предприетите процесуални действия по налагане на обезпечението. Производството придобива състезателен характер едва при упражняване на инстанционен контрол за законосъобразност на акта на съда, с който се допуска обезпечение. Поради това  отговорността за разноски не може да бъде реализирана в обезпечителното производство по начина, по който това процесуално се осъществява в състезателния исков процес в който се разрешава материалноправния спор. ОСГТК на ВКС е приело, че в обезпечителното производство е неприложима разпоредбата на  чл. 81 ГПК. Отговорността за разноски при обезпечаване на иска се реализира при постановяване на решение, с което се разглежда спора по същество и съобразно неговия изход, тъй като привременно осъществената мярка е постановена с оглед този изход и в защита на правните последици от решението.  В  процесуалния закон не е предвиден  друг ред за присъждане на разноски в обезпечителното производство, поради което настоящият състав  следва да се произнесе в съответствие с ТР №6/2012 г., което е задължително за съдилищата като уважи направеното искане.

       

 

           Мотивиран от изложеното, съдът 

 

 

Р Е Ш И

 

 

                   ОСЪЖДА „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, К.К "Златни пясъци", Х-л Дана Палас, представлявано от управителя Галина Христова Луканова да заплати на „Ф.Т." ЕООД ЕИК **** със седалище и адрес на управление ***- Промишлена Зона Планова, Административна сграда Ф.Т. ЕООД, представлявано от управителя Марин Йорданов Гишев сумата 12373.78 /дванадесет хиляди триста седемдесет и три лева и 78 ст./ лева с вкл.ДДС, представляваща задължение за цена на доставени хранителни стоки по договор за търговска продажба по  фактура № **********/18.08.2017 г. с остатъчна стойност 17.72 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 1.79 лева за периода 19.08.2017 г. - 16.08.2018 г.; фактура № *********/19.08.2017 г. на стойност 1129.54 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 113.81 лева за периода 20.08.2017 г. -16.08.2018 г.; фактура № **********/21.08.2017 г. на стойност - 1383.67 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 126.70 лева за периода от 22.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/22.08.2017 г. - на стойност - 150.89 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 13.78 лева за периода от 23.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/24.08.2017 г. - на стойност 861.92 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 78.21 лева за периода от 25.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/25.08.2017 г. - на стойност - 1189.08 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 107.56 лева за периода от 26.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; Фактура № **********/26.08.2017 г. - на стойност - 616.82 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 55.62 лева за периода от 27.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/28.08.2017 г. - на стойност 1008.47 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 90.38 лева за периода от 29.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/29.08.2017 г. - на стойност - 597.24 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 53.36 лева за периода от 30.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/30.08.2017 г. - на стойност - 549.64 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 48.95 лева за периода от 31.08.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/31.08.2017 г. - на стойност 627.22 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 55.69 лева за периода от 01.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/01.09.2017 г. - на стойност - 371.72 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 32.90 лева за периода от 02.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/02.09.2017 г.  на стойност - 721.43 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 63.65 лева за периода от 03.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/02.09.2017 г. - на стойност 10.80 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 0.95 лева за периода от 03.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/04.09.2017 г.  на стойност - 957.46 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 83.95 лева за периода от 05.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/05.09.2017 г. - на стойност - 718.27 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 62.77 лева за периода от 06.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/07.09.2017 г. - на стойност 220.64 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 19.16 лева за периода от 08.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/07.09.2017 г. - на стойност - 172.08 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 14.94 лева за периода от 08.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/09.09.2017 г.  на стойност - 85.40 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 7.37 лева за периода от 10.09.2017 г. до 16.07.2018 г.; фактура № **********/26.09.2017 г. - на стойност -983.77 лева с вкл. ДДС и обезщетение за забава - 80.23 лева за периода от 27.09.2017 г. до 16.07.2018 г.  ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на   молбата - 17.08.2018 г. до окончателното изплащане на задължението, както и сумата 1208.66 /хиляда двеста и осем лева и 66 ст./ лева, представляваща обезщетение за забава върху всяка от посочените суми в размер на  законната лихва, считано от падежа /деня следващ предаването на стоката и издаване на фактура до деня предхождащ подаване на исковата молба - 16.08.2018 г. вкл./, на осн. чл.318 от ТЗ, вр.чл.79, ал.1 ЗЗД и чл.86 от ЗЗД. 

 

 

                  ОСЪЖДА  „ДЕНИЦА 2010 - ГЛ" ЕООД ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***, К.К "Златни пясъци", Х-л Дана Палас, представлявано от управителя Галина Христова Луканова да заплати на „Ф.Т." ЕООД ЕИК *** със седалище и адрес на управление ***- Промишлена Зона Планова, Административна сграда Ф.Т. ЕООД, представлявано от управителя Марин Йорданов Гишев разноски за производството в размер на 2854.80 лева за настоящото производство и в размер на  844.00 лева за обезпечителното производство по ч.гр.д.№ 10983/2018 г. на ВРС,  на осн.чл.78 ГПК. 

              

                  Решението подлежи на обжалване с въззивна  жалба пред ВОС в двуседмичен срок от съобщението до страните.

 

 

 

                                                          Районен съдия: