Решение по дело №622/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2023 г. (в сила от 14 ноември 2023 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700622
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               698/14.11.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на девети ноември през две хиляди и двадесет и трета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №622/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на §4б, ал.1 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на Д. В*** И., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ЗООТ“ Враца срещу Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №12198/26.09.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“. В жалбата се иска отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че е незаконосъобразен. В съдебно заседание, оспорващият поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт като незаконосъобразен, като излага доводи, че не е извършил нарушението, което е дало основание за налагане на дисциплинарното наказание.

         Ответникът не се представлява по делото, като постъпило писмено становище на пълномощника му юрисконсулт Христова излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и моли жалбата да се отхвърли като неоснователна.

         Встъпилия по делото прокурор дава мотивирано заключение, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №12198/26.09.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“. Мотивите на административния орган се свеждат до това, че на 24.08.2023г., около 10,25 часа в ЗООТ Враца при извършена проверка на помещението за приготвяне на храна от лишените от свобода е установено, че оспорващият, който е ангажиран като чистач-битова стая на основание чл.80 от ЗИНЗС с работно време от понеделник до петък от 10,00 часа до 12,00 часа и от 17,00 часа до 19, 00 часа не е бил на работното си място и не е изпълнявал възложените му задачи.. Административният орган е приел, че оспорващият е нарушил чл.96, т.1 от ЗИНЗС и същото се явява дисциплинарно нарушение съгласно чл.100, ал.1, във вр. с ал.2, т.1 и т.2 от ЗИНЗС.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

По делото не е спорно, че към момента на извършване на описаното нарушение, оспорващият е изтърпявал изтърпявал наказанието лишаване от свобода в „ЗООТ“ Враца.

Видно от приетия на л.5 по делото график №9918/15.08.2023г., оспорващият работи като чистач битова стая с продължителност на работния ден от 4 часа – 10,00 - 12,00 часа и 17,00-19,00 часа. С Докладна записка вх.№10523/25.08.2023г. (л.7,8 по делото), Началника на „ЗООТ“ Враца е уведомен, че на 24.08.2023г., около 10,25 часа, постови №1 е установил, че оспорващия, който е бил отговорник по помещение го няма и не изпълнява възложените му задачи. Същото обстоятелство се установява от обясненията от 24.08.2023г. на лишения от свобода Господин И*** (л.11 по делото) и лишения от свобода К*** А*** (л.13 по делото), които сочи, че оспорващия не е бил в помещението си на работното място. Следва да се отбележи, че в обясненията на К*** А*** е посочено, че оспорващият много често го няма на работното му място.е използва гъбата която е намерил. С предложение от 29.08.2023г. (л.19 по делото), което е изготвено от ИСДВР М. Д*** (л.19 по делото) е предложено на оспорващият да се наложи дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“.

В хода на извършената проверка, оспорващият е дал обяснения на 01.09.2023г. (л.9 по делото), с който е оспорвал извършеното нарушение. Видно от Протокол за изслушване на лишения от свобода съставен на основание чл.105, ал.1 от ЗИНЗС (л.16 по делото), оспорващият е изслушан от дисциплинарнонаказващият орган преди налагане на дисциплинарното наказание.

Със Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващият е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“. С Решение №12198/26.09.2023г. на Началника на затвора гр.Враца е разгледана жалба на оспорващия срещу Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, като същата е отхвърлена, а заповедта е потвърдена, като жалбата на оспорващият процесуална допустима за разглеждане от настоящия съдебен състав, тъй като е подадена в законоустановеният срок. 

От така описаната фактическа обстановка и въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.104, ал.2 от ЗИНЗС, Началниците на затворнически общежития могат да налагат дисциплинарните наказания по чл. 101, т. 1 - 6

, а по т. 7 и 8 - за срок до 5 денонощия, тоест в случая административният акт е издаден от компетентен административен орган.

Административния акт е издаден в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му, тоест спазена е предвидената от чл.104, ал.1 от ЗИНЗС форма на административния акт.

По разбиране на настоящата съдебна инстанция, при издаване на оспорения административен акт не е допуснато съществено нарушение на администратинопроизводствените правила. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.105, ал.1 от ЗИНЗС, преди налагане на наказанието задължително се изслушва нарушителят. В случая видно от Протокол за изслушване на лишения от свобода съставен на основание чл.105, ал.1 от ЗИНЗС (л.16 по делото), оспорващият е изслушан преди налагане на дисциплинарното наказание, като от него са били взети и обяснения в хода на дисциплинарното производство, тоест на оспорващия е осигурена възможност да защити правата си в хода на дисциплинарното производство.

Оспореният административен акт е издаден в съответствие с приложимия материален закон. Това е така, тъй като съгласно чл.96, т.1 от ЗИНЗС, лишените от свобода са длъжни да изпълняват възложената им от администрацията работа. В случая от събраните по делото доказателства се установява, че съгласно график №9918/15.08.2023г., оспорващият работи като чистач битова стая с продължителност на работния ден от 4 часа – 10,00 - 12,00 часа и 17,00-19,00 часа. След като при извършената проверка е установено, че оспорващия не е на определеното му за работа място на 24.08.2023г. около 10,25 часа, тоест в рамките на утвърдения график, е налице неизпълнение на възложената от администрацията на затвора работа, която оспорващия е следвало да извършва. Изложените доводи и мотиви, които оспорващия е дал с взетите му обяснения и заявява в съдебно заседание не са подкрепени от доказателства, които да ги установяват, тоест същите следва да се разглеждан като защитна теза, която оспорващия разбива, но не доказва. Административния орган е съобразил изложеното в докладната записка и обясненията на лишените от свобода Господин И*** (л.11 по делото) и К*** А*** (л.13 по делото), като в съответствие с приложимия материален закон е приел, че оспорващият е нарушил задълженията си по чл.96, т.1 от ЗИНЗС.

Пълнотата изисква да се отбележи, че съгласно разпоредбата на чл.100, ал.1 във вр. с ал.2, т.1 и т.2 от ЗИНЗС, дисциплинарно нарушение е деяние (действие или бездействие), извършено виновно от лишените от свобода, с което се нарушава вътрешният ред, уврежда се имуществото или представлява физическо увреждане или обидно отношение към служители или лишени от свобода, като за дисциплинарно нарушение се смята неспазване на реда и дисциплината в помещенията или на работното място и неизпълнение или лошо изпълнение на възложени задачи и заповеди на съответните длъжностни лица. В случая по делото по безспорен начин се установява, че оспорващият не е спазил задължението си по чл.96, т.1 от ЗИНЗС, като законосъобразно на основание чл.101, т.1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“.

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №12198/26.09.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д. В*** И., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ЗООТ“ Враца срещу Заповед №Л-2813/04.09.2023г. на Началник „ЗООТ“ гр.Враца, която е потвърдена с Решение №12198/26.09.2023г. на Началника на затвора гр.Враца, с която на основание чл.104, ал.2 във вр. с чл.101, т.1 от ЗИНЗС на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: