Р Е Ш
Е Н И Е
№271 12.11.2019г. гр.Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН
СЪД Търговище IV състав
На
17 октомври две хиляди и деветнадесета година
В
публичното заседание в следния състав:
Председател:
Тодор Димитров
секретар
Гинка Савова
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 736 по описа на РСТ за 2019г., за
да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г.Й.П. ***-0000398/15.08.2019г.
издадено от Началник ОО „АА“ Търговище. Считайки същото за постановено в
нарушение на закона, жалбоподателя моли НП да бъде отменено. В с.з. поддържа
жалбата си чрез пълномощник.
Ответника по жалбата счита същата за неоснователна и предлага
НП да бъде потвърдено.
След преценка на събраните по делото доказателства,
съдът установи следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по
реда на чл.60, ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
На 22.07.2019г. органите
на АА Търговище се отзовали на сигнал за настъпило ПТП на главен път София –
Варна с участие на товарен автомобил. На место в 14.00ч констатирали, че на ПП-1-4
км 236+541 в с.Пробуда се е движел товарен автомобил влекач от категория N3,
марка Волво с рег. № А0881КН с прикачено полуремарке с рег.№ А1491 ЕК от категория 04, и двете
собственост на „Ваня Транспорт“ ЕООД. Автомобилът се управлявал от
жалбоподателят и извършвал обществен превоз на товари – пшеница, което се
установило от пътно-прехвърлителна разписка №
113/22.07.2019г. по маршрут гр.Летница – гр.Варна, което пък се установило от
пътен лист № 774734/22.07.2019г.
Проверката установила, че жалбоподателя е водач на съчленена композиция състояща се от МПС с две оси и ППС с
три оси. От пътно-прехвърлителна разписка №
113/22.07.2019г. се установило, че композицията е с обща маса от 58600кг, което
надвишава нормите установени от министъра на Регионалното развитие и
благоустройството от 40000кг, тоест надвишението било
със 18600кг. Водача не представил квитанция от АПИ за претоварването.
За установеното органите на АА съставили на
жалбоподателят АУАН № 267620/22.07.2019г. Въз основа на този акт било издадено процесното НП с което на жалбоподателят за нарушение на
чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП във вр. с чл.6, ал.1,
т.3, б“а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ и на основание чл.177, ал.3,
т.1, пр.2 от ЗДвП било наложено наказание „глоба“ в размер на 2000 лева.
Горната фактическа обстановка се доказа от събраните
по делото писмени и гласни доказателства. Събраните по делото доказателства
доказаха по безспорен и категоричен начин че фактическата обстановка така както
е описаната в оспореното наказателно постановление, съответства на обективната
истина.
Съгласно приложената Заповед № РД-08-249/15.05.2015г.
на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Заповед
№ 791/10.05.2019г. процесните АУАН и НП са
съставени/издадени от компетентни органи в кръга на техните правомощия.
Видно от приложената
по делото пътно-прехвърлителна разписка № 113/22.07.2019г. процесната
композиция е с обща маса от 58600кг, което надвишава нормите установени от
министъра на Регионалното развитие и благоустройството от 40000кг, тоест надвишението било със 18600кг. Достоверността на това
писмено доказателство не е оборена по предвиденият за това ред. Нарушението е
ясно е недвусмислено описано, както в съставеният АУАН, така и в издаденото
впоследствие НП. Представеният по делото АУАН е достатъчно четлив. Ако водача
не е могъл да разчете акта е разполагал с възможността да напише такова
възражение в акта, или да представи в тридневният срок надлежно възражение в
горният смисъл. Очевидно жалбоподателят не се е възползвал от тези си възможности,
предоставени му от закона. В крайна сметка най-ярка гаранция за реализиране
правото му на защита е настоящото съдебно производство. Очевидно е, че водача е
осъществявал движение на процесното ППС по пътя, тъй
като няма данни по друг начин да се е придвижвал от гр.Летница до с.Пробуда,
общ.Търговище. Задължение на водача е било да не предприема управление на МПС,
което надвишава максималната допустима маса, без да има разрешение от
съответната администрация стопанисваща пътя. Водача е знаел, че управлява
претоварена композиция и е знаел, че няма разрешение от съответната
администрация. Разпоредбата на чл.177, ал.3, т.1 от ЗДвП предвижда отговорност
именно за водачите на претоварени пътни превозни средства, а не за превозвачи
или за някакви други трети лица.
Предвид горното всички възражения на жалбоподателя са
неоснователни.
Размера на наказанието е правилно определен предвид
факта, че претоварването на процесното ППС е било с
близо 19 тона.
С оглед гореизложеното
съдът намери, че жалбоподателя е извършил нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2,
пр. 2 от ЗДвП във вр. с чл. 6, ал. 1, т. 3, б.
„а" от НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни
и/или тежки пътни превозни средства (Загл. изм. - ДВ, бр. 67 от 2007 г.), Издадена от министъра на регионалното
развитие и благоустройството, обн., ДВ, бр. 65 от 24.07.2001 г., изм. и доп., бр. 67 от 17.08.2007 г., бр. 19 от 9.03.2010 г., доп., бр. 7 от 21.01.2011 г., изм. и доп., бр. 97 от 6.12.2016 г., в сила от 1.01.2017
г., бр. 62 от 1.08.2017 г., в сила от 1.08.2017 г. и правилно е наказан на основание чл.177,
ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП, като размера на наложената санкция е правилно
определен, поради което оспореното наказателно постановление е законосъобразно
и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 44-0000398/15.08.2019г.
на Началник ОО“АА“ гр.Търговище с което на Г.Й.П. с ЕГН ********** ***, ж.к.* за
нарушение на чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП във вр.
с чл.6, ал.1, т.3, б“а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ и на основание
чл.177, ал.3, т.1, пр.2 от ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 2000
лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Търговищкия административен
съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
П
Р Е Д С Е Д А Т Е Л :