Р Е Ш Е
Н И Е
№…..
ГР.Б., 17.12.2019 г.
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД,
наказателен състав, в публично съдебно заседание на четвърти декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ :ГАЛИН Г.
СЪДЕБНИ
ЗАСЕДАТЕЛИ :1.
2.
при секретаря: ГЕРГАНА Г.
и в присъствието на
прокурора:.БЕЗ
като разгледа докладваното от
Председателя АНХД №25 по описа за 2019 год.на БРС, за да се произнесе взе предвид
следното:................................................…
Производството е образувано по
предявена жалба от ”***” ЕООД,със седалище и адрес на управление в гр.Б.,ж.к.Б.
бл.5,вх.Б ет.3 ап.24,ЕИК***,представлявано от Е.Й.Г. ЕГН**********,срещу
наказателно постановление №359881-0029713 от 20.09.2018г.на Б.С.Г.,Началник
Отдел”О.Д.”-Варна в Централно Управление на Национална Агенция за приходите,с
правно основание в разпоредбите на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбата
е подадена,чрез административно наказващия орган и е постъпила ведно със
административната преписка,в Районен съд-Б. с Рег.№308 на 25.01.2019год.,като е
образувано АНХД№25/2019 по описа на БРС.
В
жалбата си,жалбоподателят твърди,че не е допуснато описаното в наказателното
постановление,административно нарушение.Според жалбоподателя,АНО не е изложил
мотиви относно размера на наложеното административно наказание.Твърди,че
процесното наказателно постановление е незаконосъобразно,постановено при
нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални
нарушения.
Жалбоподателят моли съда да отмени изцяло,
наказателното постановление,като незаконосъобразно
Редовно призован,жалбоподателя се
представлява в съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален
представител-адвокат П.Г. от ДАК.В съдебно заседание,процесуалният представител
заявява,че поддържа жалбата.Прави доказателствени искания.Пледира да се отмени
наказателното постановление,изцяло,като незаконосъобразно..
Възиваемата страна,редовно
призована се представлява в с.з от ю.к.С.Ж. и от ю.к.с. М..
Процесуалният
представител твърди,в с.з.,че наказателното постановление е законосъобразно.Моли
съда да го потвърди изцяло.
По
делото,като свидетел е разпитан Т.Д.Х.-П.-актосъставител,Д.Б.Б..
По
искане на защитата на жалбоподателя е допуснат до разпит и разпитан,като
свидетел Д.Е. Г..
Съдът след преценка на събраните
писмени и гласни доказателства,прие за установена следната фактическа
обстановка :
Дружеството-жалбоподател стопанисва
търговски обект по смисъла на &1т.41 от ДР
на ЗДДС-Ресторант”Б.к.”,находящ се в гр.Б. ул.З.П.№59,Балчишка община Добричка
област.
На 15.07.2018год.,в търговския обект
е извършена проверка от контролните органи на данъчна администрация,като
,установената фактическа обстановка е описана в Протокол за извършена проверка№0275164/15.07.2018год.
При
проверката е установена следната фактическа обстановка:
В търговския обект е
монтиран,въведен в експлоатация и работещ ЕКАФП.
При
проверката е установено,че дневния оборот от монтирания в обекта ЕКАФП,съгласно
изведения междинен отчет от фискалната памет е в размер на 144,40 лв.
Фактическата
наличност в обекта е в размер на 192,70 лв.,видно от съставения опис на
паричните средства.При проверката,свидетелката Х.-П.,твърди,че се е запознала
със техническия паспорт на касовия апарат и е установила,че ЕКАФП не разполага
с съответните изисквани бутони.Фискалното устройство не притежава
функциите”служебно изведени” и „служебно въведени” суми,към момента на
проверката.Проверяващите имали възможност да видят и касовата книга,в която надлежно
била описана сумата от 43лв.,като начално салдо.
Според
показанията на свидетеля Д.Е. при извършване на контролната
покупка,проверяващите оставили и бакшиш
,които той не е имал време да извади от оборота и след тяхното представяне и проверката на наличността този бакшиш е
останал като сума към началното салдо.
Според
проверяващите била установена промяна в
касовата наличност, в размер на 48,30лв. лв.и представлява въвеждане на пари в
касата,която не е отразена на фискалното устройство,в момента на извършване и с
точност до минута.
С оглед на горе установените факти,проверяващите
достигат до извода,че дружеството-жалбоподател не е изпълнило задължението
си,извън случаите на продажба да отбелязва всяка промяна на касовата наличност
на фискалното устройство,чрез операцията „служебно въведени суми”
Те преценили,че е налице е нарушение
на чл.33 ал.1от Наредба№Н-18 от 13.12.2006год.на МФ.
На
18.07.2018г.св.Т.Д.Х.-П., съставя акт за установяване на административно
нарушение срещу дружеството–жалбоподател ,като преценява ,че е налице
административно нарушение на разпоредбите на чл.33 ал.1от Наредба№Н-18 от
13.12.2006год.на МФ,препис от който е връчен за представляващия дружеството.
В
последствие,чрез пощенски куриер,видно от разписката на ЕКОНТ,в законовия срок
на 23.07.2018год. е подадено писмено възражение срешу АУАН,което вероятно е
прието за неоснователно от административно –наказващия орган.
Въз основа на образуваната
административна преписка,административно-наказващия орган издава наказателно
постановление №359881-0029713 на 20.09.2018г.с което на дружеството-жалбоподател е наложена
имуществена санкция в размер на 600лв.
Гореизложената фактическа обстановка
се доказва от показанията на разпитаните свидетели,представените и приети
писмени доказателства,приложени по административната преписка.
При така установената фактическа
обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на
законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните
правни изводи:
По допустимостта на жалбата :
Жалбата
е депозирана в срок-наказателното постановление е връчено на 28.12.2018год..Жалбата
е подадена в ТД на НАП-Варна с вх.№876 на 08.01.2019г.Жалбата е подадена по
пощата.Видно от пощенското клеймо,това е станало на 04.01.2019год. Жалбата е
процесуално допустима и е приета за разглеждане.
Относно компетентността на
административно-наказващия орган:
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган- Началник Отдел”О.Д.”-Варна в
Централно Управление на Национална Агенция за приходите,упълномощен с това
правомощие,съгласно заповед№ ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г.Изпълнителния Директор на
НАП.
Относно процесуалната и
материално правна законосъобразност на обжалвания административен акт :
От доказателствата по делото се установява,че
е налице несъответствие между текста и съдържанието на процесното наказателно
постановление и установената фактическа обстановка:
На
първо място в наказателното постановление се твърди,че процесния ЕКАФП
притежава функците „служебно въведени суми” и „служебно изведени суми”,което от
събраните доказателства категорично се опровергава.
На
следващо място в наказателното постановление е посочено,че срещу АУАН не е
подадено писмено възражение.
Видно
от доказателствата по делото има постъпило писмено възражение срещу АУАН.Това
писмено възражение е прието във деловодството на данъчна администрация с
вх.№40173/24.07.2018год.
Същото
е описано и в придружителното писмо на въззиваемата страна,с което е изпратена
жалбата ,ведно със административната преписка в РС-Б..
От доказателствата по делото се
установява,че към момента на проверката ЕКАФП,ползван от
дружеството-жалбоподател не поддържа функциите”служебно въведени” и „служебно
изведени” суми със съответните бутони.Също така се устанонява,че касовата книга
се води надлежно,като към момента на проверката е вписана сума,като начално
салдо,т.е. „служебно въведени”която сума ведно със предоставения бакшиш на
свидетеля Д.Е.,всъщност представлява установената разлика от проверяващите
между наличността по междинен отчет от
фискалното устройство и реалната наличност в касата по опис.
Съдът
съобразява факта,че процесния ЕКАФП е надлежно регистриран в ТД на НАП,одобрен
е със свидетелство на БИМ№633/30.09.2011год.
Сервизната
фирма има сключен договор за абонаментно сервизно обслужване на електронни
фискални апарати№2281 на 07.04.2018год.
В предвид,че регистрираното фискално
устройство модел А300S KL,ЕКАФП №ED 235598 не притежава функциите”служебно въведени„ и „служебно
изведени”,в книгата за дневните финансови отчети коректно се отбелязва всяка
промяна в касовата наличност.
Съдът при анализа на конкретния
казус,съобрази и действащата към момента законодателна уредба.
Към датата на проверката е действала разпоредбата на чл.33 ал.2 от Наредба№Н-18от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на
продажби в търговските обекти чрез
фискални устройства
(Загл. обн. - ДВ, бр. 106 от
Договора за присъединяване на Република
България към
Европейския съюз - 1.01.2007 г.).
Тази разпоредба
гласи следното:
„За фискалните устройства, които не притежават операциите по ал. 1, в
книгата за дневните финансови отчети се отбелязва всяка промяна на касовата
наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) в
момента на извършването й с точност до минута.”
Разпоредбата на чл.33 ал.2 от гореописаната Наредба е отменена с ДВ бр.26/2019,като отмяната е влязла в сила на 29.03.2019год.
С оглед изложеното,съдът съобразява,че към момента на проверката 15.07.2018год.,дружеството-жалбоподател не е допуснало,описаното в наказателното постановление административно нарушение.
От изяснената фактическа обстановка се установява,че работещите със ЕКАФП са спазвали изискванията на действащата към момента на проверката нормативна уредба,а именно при липса на съответните функции в ЕКАФП,като са попълвали в книгата за дневните касови отчети всяка промяна на касовата наличност.
С оглед пълнотата на мотивите съдът следва да посочи,че нормативната уредба е отменена и всички операции,свързани със касовата наличност,следва да преминават единствено и само през ЕКАФП,съответно със налични функции „служебно въведени суми” и „служебно изведени суми”.
Съдът следва да посочи и ,че с ДВ бр.80/2019год. от 28.09.2018год.името на подзаконовия нормативен акт,т.е. процесната наредба е променен,като същата е наименувана „НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин”.
В наказателното постановление,с оглед посоченото в жалбата,действително липсват мотиви на административно наказващия орган,в изпълнение на задълженията си по чл.27 от ЗАНН,защо налага размер на административното наказание над минимума,предвиден в съответния законов текст.
С оглед изложеното,съдът приема,че процесното обжалвано наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва изцяло да бъде отменено.
Водим от гореизложеното и на
основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът,
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ
изцяло наказателно постановление№359881-0029713
от 20.09.2018г.на Б.С.Г.,Началник Отдел”О.Д.”-Варна в Централно Управление на
Национална Агенция за приходите,с което за констатирано на 15.07.2018г. в търговски обект–Ресторант”Б.к.”,находящ се в гр.Б.
ул.З.П.№59,Балчишка община, административно нарушение на чл.33ал.1 от Наредба №Н-18
от 13.12.2006на Министерство на финансите(обн.ДВ бр.106 от27.12.2006),на”***”
ЕООД,със седалище и адрес на управление в гр.Б.,ж.к.Б. бл.5,вх.Б ет.3 ап.24,ЕИК***,представлявано
от Е.Й.Г. ЕГН**********,е наложено административно наказание,а именно имуществена
санкция в размер на 600лв.(шестстотин лева),като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно пред Административен съд-Добрич
в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: