Р Е Ш Е Н И Е
№ 78/ 21. Февруари
2023г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На двадесет и пети януари 2023г. в публично съдебно заседание в
състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 497/2022г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на ФК „Ювентус-95“ –с. Малчика
срещу Решение № 473, взето по т.20 от Протокол № 47/26.05.2022г. на Общински
съвет – Левски за отпускане на финансова помощ за спортна дейност на
„Автомоделен клуб Левски“ – гр. Левски за 2022г. в размер на 2500 лв.
Жалбоподателят е оспорил с една жалба всички решения
за разпределение на средствата от общинския бюджет между спортните клубове като
незаконосъобразни, образувани в отделни съдебни производства, в това число и
процесното, предмет на настоящото дело и иска неговата отмяна. Сочи нарушение
на процесуалните правила, тъй като за всеки клуб е взето отделно решение, за да
се ограничи възможността за обжалване. Счита, че разпределението на средствата
не е извършено по обективни критерии, не е спазена Наредба № 28 на ОбС – Левски
и не става ясно как е определен конкретният размер на финансирането за всеки
клуб.
В допълнително уточнение сочи, че заседанията на
ресорните комисии са свикани без да е спазен срока, а последващото заседание не
е било обявено. Няма ясна методика за оценка по критериите. Няма съответствие
между приетия дневен ред на заседанието на ОбС – Левски, тъй като няма взето
решение по т.20 – за отпускане на финансова помощ на спортните клубове в Община
Левски и одобряване предложението на ресорната комисия за разпределението на
средствата, а са гласувани девет отделни решения за всеки клуб, които счита за
незаконосъобразни и от тук обосновава правния си интерес за обжалване, поради
нарушена единност на процедурата. Не оспорва отпуснатата на бенефициента сума
за подпомагане, като счита, че може би е дори занижена, защото не са ясни
критериите за формирането й. Но счита, че по този начин ФК „Ювентус 95“ е бил
ощетен.
Ответникът – ОбС – Левски изразява становище за
неоснователност на жалбата.
Решението на ОбС – Левски е взето на 26.05.2022г.
Жалбата е подадена по пощата на 08.06.2022г. според пощенското клеймо в
законния 14-дневният срок за съдебно обжалване срещу подлежащ на обжалване
индивидуален административен акт.
В случая с процесното решение е отпусната финансова
помощ по Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в Община Левски на
„Автомоделен клуб Левски“ – гр. Левски в размер на 2500 лв. на основание
одобреното разпределение от „Постоянната комисия по образование, спорт,
култура, вероизповедания“ между
спортните клубове в Община Левски съгласно Протокол от заседание на комисията,
проведено на 23.05.2022г. съобразно показатели определени по критериите на чл.9
ал.1 от Наредба № 28 на ОбС - Левски.
Видно от протокола на ОбС – Левски от същото заседание
с Решение № 479, взето по т.20 от
Протокол № 47/26.05.2022г. на ФК „Ювентус 95“ – с. Малчика също е отпусната
финансова помощ в размер на 5000 лв. според критериите на наредбата и видно от
съдържанието на първоначално подадената жалба е обжалвал и това решение, което
е предмет на образувано друго дело в Административен съд - Плевен. И така е
реализирал възможността да обжалва решението, отнасящо се до финансирането на
клуба като неправилно и незаконосъобразно.
С Определение № 10671/23.11.2022г. на ВАС
по адм.д. № 9789/2022г. по описа на съда е отменено Определение №
1519/28.07.2022г. на Административен съд – Плевен, постановено по АД №
497/22г., с което е прекратено производството поради липсата на пряк личен правен
интерес за ФК „Ювентус“ – Малчика от оспорване на решението за отпускане на
финансова помощ на „Автомоделен клуб Левски“ – гр. Левски като делото е върнато за продължаване на
съдопроизводствените действия. В мотивите си ВАС е приел, че решенията за
финансово подпомагане през 2022г. на футболните клубове на територията на
Община Левски, макар и да са приети под различен номер за всеки един от
заявилите подпомагане клубове, представляват единен акт на Общинския съвет за
разпореждане с и разпределение на бюджетни средства, предвидени за спортните
дейности в общината. Всеки от спортните клубове се състезава с останалите
относно размера на субсидията, която да получи, което обосновава и интереса им
да обжалват фактическото разпределение на финансовата помощ, когато считат, че
не са спазени нормативно установените критерии за разпределянето й.
Междувременно с влязло в сила Решение №
473/17.10.2022г., постановено по АД № 503/2022г. по описа на АдмС – Плевен е
отменено Решение № 479 по т.20 от Протокол № 47/26.05.2022г. на Общински съвет
– Левски за отпускане на финансова помощ в размер на 5000 лв. на ФК „Ювентус
95“ – с. Малчика от бюджета на Община Левски, взето на същото заседание и
преписката е изпратена за ново произнасяне на първото следващо заседание, след
разглеждане и оценяване на постъпилите молби от ПК по образование, спорт,
култура и вероизповедания към ОбС – Левски. Част от останалите образувани
съдебни производства срещу решенията за отпуснатото финансиране на другите
спортни клубове са прекратени от съдебните състави с влезли в сила определения.
Предвид задължителните указания на ВАС
жалбата е процесуално допустима и делото е разгледано по същество с призоваване
на страните в открито съдебно заседание.
Жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява в съдебно заседание и не е заявил становище.
Ответникът, редовно призован, не се
представлява в съдебно заседание и не е заявил становище.
Заинтересованата страна – „Автомоделен
клуб Левски“ – гр. Левски, редовно призован, не се представлява в съдебно
заседание и не е заявил становище.
Като съобрази приетите по делото доказателства,
становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на
оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на
всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр.
чл. 45 ал.3 ЗМСМА.
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
С оспореното в настоящото производство Решение № 473
по т.20 от Протокол № 47/26.05.2022г. на Общински съвет – Левски осн. чл. 10 ал.3 от Наредба № 28 за
условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и
развитието на спорта за всички в Община Левски е отпусната финансова помощ на
„Автомоделен клуб Левски“ – гр. Левски в размер на 2500 лв. за подпомагане на
спортната дейност. Решението е прието с обикновено мнозинство – с 16 гласа „за“
от присъстващите 18 общински съветници, при общ брой 21 общински съветници.
Като мотиви е посочено одобреното от ПК по
образование, спорт, култура, вероизповедания, разпределение на финансовите
средства за 2022г. между спортните клубове в Община Левски, съгласно Протокол
от заседание на комисията, проведено на 23.05.2022г. Посочено е, че
разпределението на финансовите средства е съобразено с показатели, определени
по критериите на чл.9 ал.1 от Наредба № 28 за условията, реда и критериите за
финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в
Община Левски. Критериите са изброени в решението на ОбС – Левски: К1 – брой
детски и юношески отбори; брой отбори заети с активна тренировъчна и
състезателна дейност; брой спортисти (деца и юноши). К2 – брой участия в
състезания от спортния календар; организиране на масови спортни прояви; К3 –
подобряване в класирането; заемане на призови места в съответната група, както
и в национални и международни състезания. „Автомоделен клуб Левски“ предвид
представените документи според решението отговаря на определените показатели и
изисквания по Наредба № 28.
Решение № 473/26.05.2022г. за отпускане на финансова
помощ на „Автомоделен клуб – Левски“ е прието по т.20 от дневния ред на
заседанието на Общински съвет – Левски, която гласи: „Отпускане на финансова
помощ на спортни клубове по Наредба № 28 за подпомагане на спортните клубове в
Община Левски с вносител: ПК по образование, спорт, култура, вероизповедания.
По същата т.20 от дневния ред са приети и останалите
решения за отпускане на средства за всеки спортен клуб по отделно, със същите
бланкетни мотиви, въз основа на становището на ПК.
Проведени са две заседания на ресорната Постоянна
комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания – на 17.05.2022г. и на
23.05.2022г. На първото заседание са разпратени писма до всички клубове за
представяне на необходимите документи в подкрепа на показателите към критериите
по наредбата, разгледани са подадените до момента документи от клубовете,
определено е следващото заседание – на 23.05.2022г.
Участващият на заседанието на комисията със
съвещателен глас Зам. Кмет на Община Левски е изразил устно становище на
общинската администрация за отказ от използването на 10 % от определената за
разпределение сума 130 000 лв. за масови спортни общински прояви съгласно
чл.11 т.1 от Наредба № 28.
В разпределението участват общо десет спортни клуба
като между тях е разпределена цялата сума от 130 000 лв. По-голямата част
от субсидията от общинския бюджет за подпомагане на спортните дейности на
територията на общината е определена за два клуба – за Хандбален клуб „Левски“
– гр. Левски – 24 000 лв. и за ОФК „Левски 2007“ – Левски – 76 000
лв., с което по представените от тези клубове проекто-бюджети са покрити
предвидените разходи, необходими за дейността – хонорари, осигуровки и участие
в състезания, а останалите средства – 30 000 лв. са разпределени между
всички други клубове. Жалбоподателят ФК„Ювентус 95“ - с. Малчика е получил 5000
лв. субсидия за 2022г., която покрива разходите за възнаграждения за двамата
треньори според отчета за предходната година, останалите средства за
финансиране на дейността са набрани от дарения. Сумата е формирана по критерий
К2 – брой участия в състезания от спортния календар, организиране на масови
спортни прояви. В забележка е посочено, че ФК „Ювентус 95“ участва във „В“
футболна група с легитимен отбор мъже. „Автомоделен клуб – Левски“ получава
2500 лв., приблизително толкова, колкото е отчел през предходната година.
Сумата на клуба е формирана и по трите критерия.
С Наредба № 28 за условията, реда и критериите за
финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в
Община Левски се определят условията, реда и критериите за финансово
подпомагане от общината на спортните клубове и развитието на спорта за всички,
както и реда за отчитане и доказване на
целесъобразността на разходваните средства. Средствата се осигуряват от бюджета
на общината и са предназначени само за
подпомагане дейностите на спортните клубове и развитието на спорта за всички,
съобразно изискванията на наредбата. Финансовата помощ се предоставя за дейността
на спортните клубове.
Размерът на финансовото подпомагане на спортните
клубове е на база обхвата на състезатели и отбори по възрастови групи на
спортните клубове, участия в състезания от спортния календар на съответния
спорт и организиране на масови спортни прояви през предходната година.
Право на финансово подпомагане имат спортните
организации по смисъла на чл. 11 от Закона за физическото възпитание и спорта,
които осъществяват престижна и социално значима спортна дейност след подадено
заявление до кмета на общината. В наредбата са изброени условията, на които
следва да отговарят спортните клубове, кандидатстващи за финансово подпомагане,
както и необходимите документи за кандидатстване за доказване на извършваната
спортна дейност и нейния обем и обхват за доказване на необходимите средства. Изброени
са и трите критерия за подпомагане – К1,
К2 и К3 и показателите.
Средствата за разпределение между спортните клубове,
както и за развитието на спорта за всички се определят с приемането на
общинския бюджет. Средствата се разпределят от ПК по образование, спорт,
култура, вероизповедания към ОбС – Левски, с участието на ресорния зам. кмет,
експерт от общинската администрация – дирекция БФС. Постъпилите молби от
спортните клубове се разглеждат и оценяват от ПК, която изготвя списък на
одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за
текущата година, който се одобрява от общинския съвет на заседание.
Съгласно чл.11 от Наредба № 28 средствата се
разпределят като 10 % от тях са предназначени за организиране на общински
спортни прояви (физическо възпитание и спорт за всички), а 90 % са за
подпомагане на спортните клубове по критериите на чл. 9 – съответно за К1 – 50
%, К2 – 15 % и К3 – 35%.
Решението за разпределение на субсидията за спортни
дейности е прието от Общински съвет – Левски на осн. чл. 21 ал.1 т.23 от ЗМСМА
и чл. 10 ал.3 от Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане
на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски. Въпросът
е от местно значение и е от компетентността на общинския съвет. Решението е
прието с обикновено мнозинство от повече от половината от присъстващите
общински съветници.
С решението е одобрено разпределението на субсидията,
предназначена за спортни дейности между спортните клубове, подали искания за
финансиране, разгледани от ресорната комисия, като е одобрено предложението на комисията, респективно предложения начин за
разпределение и са възприети мотивите на комисията, съдържащи се в протокола.
Субсидията от общинския бюджет за спортни дейности
следва да се разпредели съгласно чл. 11 от Наредба № 28 между всички клубове
съобразно критериите в наредбата, като 10 % от сумата е предназначена за
организиране на общи прояви /физическо възпитание и спорт за всички/, а останалите
90% се разпределят между спортните клубове по критериите на чл.9, съответно за
К1-50%, К2 – 15% и К3 -35%.
Незаконосъобразно в нарушение на чл. 11 от Наредба №
28 е разпределена цялата предвидена в бюджета на общината сума за спортни
дейности от 130 000 лв. за подпомагане на спортните клубове по устно
предложение на ресорния зам.кмет, участващ в ПК със съвещателен глас, което е
недопустимо. Зам.Кметът няма правомощие да се разпорежда еднолично с тези
средства и да се отказва от името на общинската администрация от
разпределението им за организиране на общи спортни прояви, тъй като те са
предназначени за насърчаване на физическата активност за населението на
общината чрез организиране на общи спортни прояви, а не са предвидени за
активно занимаващите се със спорт клубове, тяхната субсидия е ограничена до 90%
от предвидените по бюджета на общината средства за спортни дейности. ПК и
Общинския съвет също не могат да вземат подобно решение за прехвърлянето на
тези 10% от средствата към спортните клубове. От тук се нарушава и
съотношението по чл.11 т.2 от наредбата за разпределение на средствата към
клубовете по всеки от трите критерия, което се отразява на крайната определена
сума за подпомагането им за всеки от тях. В състава на ПК не е участвал експерт
от общинската администрация - Дирекция БФС в нарушение на чл. 10 ал.2 от
наредбата, което е опорочило взетите решения, тъй като при приемането им не е
взето предвид професионалното експертно становище на финансист от общинската
администрация.
Нарушена е и процедурата по приемане на решението от
общинския съвет. Въпросът за разпределение на субсидията между всички клубове е
включен в т.20 от приетия дневен ред. Сумата, която следва да се разпредели е
обща и тя е 90% от предвидените за спортни дейности средства по бюджета на
общината т.е. сумата за разпределение между всички спортни клубове е
117 000 лв., а не 130 000 лв.
Затова и решението за разпределението следва да е едно общо, така както
е било предложено от комисията, тъй като съгласно чл. 10 ал.3 общинският съвет следва
да одобри със свое решение предложения от комисията списък за одобрените
финансови средства за спортните клубове. Незаконосъобразно по т.20 от дневния
ред са били гласувани отделни решения за всеки един клуб, вместо едно общо
решение със сумите и мотивите за разпределение на субсидията между тях по
критериите на наредбата.
Както в протокола на Постоянната комисия, така и в
решението на Общинския съвет липсват конкретни фактически основания по
отделните критерии и показатели, които да обосновават конкретния размер на
подпомагането за всеки отделен клуб. Критериите и показателите само са
изброени, така както са посочени в наредбата. В протокола на комисията са
посочени отделните показатели, сумата по всеки критерий, която подлежи на
разпределение - К1 – 36 000 лв., К2
– 80 000 лв. и К3 – 14000 лв. като за всеки клуб поотделно е посочено
каква сума получава по всеки отделен критерий. Така определената сума за
разпределение по всеки от трите критерия не отговаря на нормативно определеното
съотношение в чл. 11 т.2 от Наредба № 28. Даден е превес на критерий К2, който
според наредбата формира 15% от субсидията, с по-ниска тежест е и К1, който според
наредбата следва да формира 50% от субсидията, значително по-малка тежест е
дадена и на К3, който следва да формира 35% от субсидията.
Половината от клубовете, включително и ФК „Ювентус 95“
– с. Малчика са получили подпомагане само по критерий К2 – брой участия в
състезания от спортния календар и организиране на масови спортни прояви. Но от
протокола на комисията не става ясно за всеки един от клубовете доколко и на
кои показатели отговаря по всеки отделен критерий и защо, респективно защо
някои от клубовете не отговарят на критерии К1 и К3и какви са техните
показатели по тези критерии. Не може да се установи по какъв начин е определена
сумата за конкретното подпомагане за всеки отделен клуб, в това число и на
спортния клуб по процесното решение.
Сумата за разпределение е 90% от общата субсидия –
130 000 лв. или сумата за разпределение между спортните клубове възлиза
общо на 117 000 лв. Съответно по отделните критерии се разпределя така: К1 – 50% - 58 500 лв., по К2 – 15% -
17 550 лв. И по К3 – 35 % - 40 950 лв. Това съотношение не е спазено
от комисията при определяне на конкретния размер за всеки клуб.
Решението не отговаря на изискванията за форма, тъй
като не е мотивирано. Липсват фактически основания за определения конкретен размер на субсидията за
всеки отделен спортен клуб, в това число и на „Автомоделен клуб“ – гр. Левски.
Допуснати са съществени процесуални нарушения с
приемането на отделно решение по т.20 от дневния ред за всеки спортен клуб
поотделно.
Нарушен е материалния закон като не е спазен чл. 11
т.1 и т.2 от Наредба № 28 при определяне на общия размер на субсидията за
разпределение между спортните клубове и е нарушено нормативно установеното
съотношение по трите критерия, формиращи общата сума за разпределение по всеки
отделен критерий, както и определената за всеки клуб сума по тези критерии.
Изброените нарушения в процедурата по разпределение на
субсидията между спортните клубове в Община Левски за 2022г. са валидни и са
дали отражение и върху оспореното решение за определената субсидия на
„Автомоделен клуб – Левски“, предмет на настоящото съдебно производство, която
е незаконосъобразно определена – при липса на мотиви, съществени процесуални
нарушения и противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона
за прозрачно, обективно и справедливо разпределение на средствата за
подпомагане дейността на спортните клубове на територията на общината,
съобразно тяхната действителна активност и принос за развитието на спорта.
Поради това оспореното решение следва да се отмени
като незаконосъобразно, а преписката да се върне на общинския съвет за ново
произнасяне на първото следващо заседание след разглеждане и оценяване от
Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания при ОбС –
Левски на постъпилото заявление от „Автомоделен клуб – Левски“ за отпускане на
субсидия за спортна дейност за 2022г., при спазване на задължителните указания
по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно
решение.
Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2
и чл. 173 ал.2 от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение
№ 473, взето по т.20 от Протокол № 47/26.05.2022г. на Общински съвет – Левски за
отпускане на финансова помощ за спортна дейност на „Автомоделен клуб Левски“ –
гр. Левски за 2022г. в размер на 2500 лв.
ВРЪЩА преписката на Общински съвет – Левски за
ново произнасяне на първото следващо заседание след разглеждане и оценяване от
Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания при ОбС –
Левски на постъпилото заявление от „Автомоделен клуб – Левски“ за отпускане на
субсидия за спортна дейност за 2022г., при спазване на задължителните указания
по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно
решение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба
пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в
14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
С Ъ Д И Я : /П/