Решение по адм. дело №750/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1332
Дата: 14 октомври 2020 г. (в сила от 28 юни 2021 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20207040700750
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.Бургас, №   1332      / 14.10.2020г.

 

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на четиринадесети юли, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                              СЪДИЯ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

при секретар С.Атанасова, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 750 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.19б, ал.6 от Закона за водите (ЗВ).

Жалбоподателят Община Камено, представлявана от кмета Ж. Вардунски е оспорил заповед № РД-09-43/09.03.2020г. на областния управител на Област Бургас, с която е отказано приемането на дарение, предложено от Община Камено на язовир, находящ се в поземлен имот № 000020 по КВС за землището на село Ливада, с площ от 37 822 кв.м, актуван с акт за публична общинска собственост № 16/17.10.1997г. на Община Камено. Иска заповедта да бъде бъде отменена и преписката да бъде върната за ново произнасяне по същество, при спазване на дадените задължителни указания по спазване на закона. Счита, че неправилно е интерпретирана разпоредбата на §1, т.94 от ДР на ЗВ, която дава легално определение на понятието „язовир“. Сочи и процесуално нарушение, поради неспазване на едномесечния срок визиран в разпоредбата на чл.19а от ЗВ.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез представител по пълномощие адвокат Б., поддържа жалбата, ангажира доказателства и пледира съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваната заповед. Претендира разноски.

Ответникът – областен управител на Област Бургас, чрез старши юрисконсулт М., оспорва жалбата. Твърди, че заповедта е законосъобразна, ангажира доказателства и иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Представя писмени бележки.

ФАКТИ:

Съгласно решение по т.23 от протокол №39/26.07.2018г. Общински съвет Камено е дал съгласие да бъде предоставена безвъзмездно на Държавата собствеността на 18 язовира, в това число и язовир находящ се в поземлен имот с № 000020 в землището на село Ливада, с площ от 37,822 дка, при граници на имоти с №000002 и №000015, за който има съставен АОС № 16 от 17.10.1997г. (л.25-27).

Въз основа на взетото решение, със заявление с рег.индекс № 08-00-159/17.09.2018г. по описа на Министерство на икономиката, кметът на Община Камено е отправил мотивирано предложение до министъра на икономиката за безвъзмездно прехвърляне собствеността на язовирите на държавата. Като мотиви за предложението за промяна на собствеността на язовирите е посочена липсата на експертен капацитет, финансов ресурс за осигуряване необходимите дейсности по поддържането им и на финансови средства за проектиране и възстановяване на скъсаните язовирни стени. Към преписката са приложени заверени преписи от извадка от съвместените данни от картата за възстнавоена собственост и сателитни изображения за ПИ № 000020 по КВС на село Ливада, представляващ част от язовир „в имот 000020“ (л.10-11); акт за публична общинска собственост № 16 от 17.10.1997г. (л.12); скица № К03283/07.05.2012г. за имот № 000020 в землището на с.Ливада, издадена от ОС „Земеделие“ (л.13); скица № К03990/03.09.2018г. за имот № 000020 в землище на с.Ливада, издадена от ОС „Земеделие“ (л.14); извадка от инвентарна книга (л.15-16); констативен протокол № 06-01-098/31.05.2017г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея от ДАМТН (л.17-19). Преписката е изпратена на областния управител на Област Бургас за произнасяне.

Областният управител на Област Бургас е назначил комисия, която да извърши предварителна проверка на постъпилите документи. За извършената проверка комисията е изготвила протокол от 03.02.2020г., според който предложеният за дарение имот № 000020 не е язовир, а представлява част от такъв, тъй като язовирната стена не попада в границите на предложения имот.

Въз основа на констатациите от извършената проверка, областния управител на Област Бургас е издал оспорената заповед, с която е отказал да приеме дарението, предложено от Община Камено на язовир, находящ се в поземлен имот № 000020 по КВС за землището на село Ливада, с площ от 37,822 дка, тъй като същият не отговаря на определението за язовир, дадено в §1, ал. 1, т. 94 от ДР към Закона за водите. Заповедта е връчена на Министерство на икономиката, на Община Камено и на ДП „УСЯ“ на 10.03.2020 г. (л.8).

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, според заключението на която язовир в процесния имот към момента на огледа извършен от вешото лице няма. Язовирът е със скъсана язовирна стена на две места и от много години не се използва като такъв. Според вещото лице, още със създаването на Картата на възстановената собственост (Плана за земеразделяне) язовирът е отразен в няколко поземлени имота: имот №000020 по КВС съответстващ на поземлен имот с идентификатор 43623.1.1 – водния обем и имот №000015 по КВС съответстващ на ПИ с идентификатор 43623.18.94 – част от този имот е язовирна стена. В съдебно заседеание вещото лице уточни, че язовирната стена попада изцяло в имот №000015, но не го заема целия. Основния изпусквател попада в имот №018003 по КВС съответстващ на ПИ с идентификатор 46623.18.3, в който имот е и въздушния откос на язовирната стена. Съгласно приложената от вещото лице справка от информационната система на КАИС имот №000020 е публична общинска собственост с начин на трайно ползване – язовир; имот №000015 е публична общинска собственост с начин на натрайно ползване – за селскостопански, горски, ведомствен път; имот №000075 е частна общинска собственост с начин на трайно ползване – водно течение; имот №018026 е частна общинска собстнвеност с начин на трайно ползване – пасище и имот №018003 е частна общинска собственост с начин на трайно ползване – пасище.

По делото е приложено и писмо от председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), в което е посочено, че след направена справка в информационната система с актуална идентификация на обекта за техническото състояние на язовирните стени и съоръжения, предоставена от ДАМТН съгласно Наредба № РД-04-02/25.11.2016г., както и съгласно данните, предоставени от регионален отдел „Надзор на язовирни стени и съоръженията към тях“ – Югоизточна България, и след преглед на съставените констативни протоколи от извършени проверки се установило, че за процесния язовир в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор са налични следните данни: Описан е язовирът, който е наречен „Кавак дере“, находящ се в землището на с.Ливада, община Камено, представляващ поземлен имот №000020 с акт за собственост № 16/17.10.1997г., собственост на Община Камено. Стената на язовира е земнонасипна с височина 10 м, дължина 218 м и залята площ 37,820 дка. От извършената проверка на язовирната стена и съоръженията към нея било установено, че язовирът е кота мъртъв обем, без наличие на акумулирана вода. Язовирната стена е силно обрасла с дървесна и храстовидна растителност, което правело невъзможно пълното й обследване. Лявата част на язовирната стена е скъсана до основата. В заключение е посочено, че към настоящия момент в ДАМТН в данните няма промяна относно техническото и експлоатационното състояние на язовира.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Жалбата е подадена в срока по чл.19б, ал.6 от Закона за водите, от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане.

Видно от известие за доставяне ИД PS 8000 02ВКА5 1 обжалваната заповед е получена от Община Камено на 10.03.2020г. (л.8). Предвидения 14-дневен срок за обжалване в чл.19б, ал.6 от Закона за водите изтича на 24.03.2020г. - вторник. Съгласно екранна снимка от деловодната програма на на Община Камено, позволяваща държавни и общински администрации да обменят помежду си писмени данни се установява, че жалбата сезирала съда по настоящето дело е изпратена по електронен път на Областния упрвител на 24.03.2020г. в 17.00 часа (л.62). Според приложената извадка от деловодната система на областна администрация жалбата е постъпила на 25.03.2020г. Доколкото са налице данни за изпращане на жалабта на 24.03.2020г. и ответникът не оспорва преноса на данни (в случая жалба) чрез общата деловодна система, то следва да се приеме, че същата е подадена в срок, защо меродавен е срокът на изпращане, а не този на получаване.

Отделно от това, разпоредбата на чл.3, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (в приложимата редакция на ДВ, бр.28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г.), предвижда, че за срока от 13 март 2020г. до отмяната на извънредното положение спират да текат давностните и други срокове, предвидени в нормативни актове, с изтичането на които се погасяват или прекратяват права или се пораждат задължения за частноправните субекти, с изключение на сроковете по Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания. Съгласно решение на Народното събрание от 13.04.2020г., извънредното положение е със срок до 13.05.2020г. Това означаве, че след като срокът изтича по време на течение на извънредното положение, то той изтича след 13.05.2020г., в случая на 26.05.2020г.-вторник, присъстевен ден.

Срокът по чл.19б, ал.6 от ЗВ е преклузивен и с неговото изтичане се погасява правото на жалбоподателя да подаде жалба срещу административния акт, поради което на основание чл.3, т.2 от За кона за мерките и действията по време на извънредното положение (в приложимата редакция на ДВ, бр.28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г.) следва да се приеме, че на 13.03.2020г. до отмяната на извънредното положение (13.05.2020г.), този срок е спрял да тече за Община Камено поради което жалбата против обжалваната заповед е подадена в срок.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган. Съгласно чл.19б, ал.1 от ЗВ областният управител се произнася със заповед за приемане или отказ от дарението в едномесечен срок от получаването на решението на общинския съвет с приложените към него документи и уведомява кмета на общината, изпълнителния директор на Държавно предприятие "Управление и стопанисване на язовири" и министъра на икономиката. Следователно компетентен е съответния областен управител, в настоящия случай този на Област Бургас.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за нейното издаване. Спазена е процедурата, предвидена в чл.19а и чл.19б от ЗВ, не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на настоящата заповед.

Неосноателно е възражението на жалбоподателя за нарушение на администартивнопроизводствените правила поради неспазване на едномесечния срок за произнасяне от Областния управител. Срокът по чл. 19б от ЗВ има инструктивен, а не преклузивен характер и пропускането му не препятства административния орган да издаде административен акт със съответното съдържание. Затова с неспазването на срока по чл.19б от ЗВ издателят на заповедта не е допуснал нарушение, обуславящо незаконосъобразност на процесната заповед.

Относно приложение на материалния закон:

Съгласно чл.19б, ал.5 от ЗВ областният управител отказва да приеме дарението на язовир и връща предложението и придружаващата го преписка на съответната община, при наличието на една от следните предпоставки: 1) заявеният за прехвърляне от общината воден обект не е язовир по §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ; 2) предложението се отнася за язовир, отдаден на концесия; 3) липсва акт за общинска собственост.

Няма спор, че язовирът не е отдаден на концесия и за него е съставен акт за общинска собственост.

С процесната заповед, областният управител е отказал да приеме дарението на процесния язовир, тъй като същият не е язовир по смисъла на §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ, а част от такъв, доколкото язовирната стена не попада в предложения от Община Камено актуван поземлен имот – хипотезата на чл.19б, ал.5, т.1 от ЗВ.

Съгласно разпоредбата на §1, ал.1, т.94 от ДР към ЗВ язовир е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. От така цитираната разпоредба се достига до извод, че липсата на която и да е част от водоностопанската система води до невъзможност даден обект да бъде определен като язовир.

В настоящия случай назначената от областния управител комисия е установила, че язовирната стена не попада в границите на поземлен имот № 000020 по КВС за землището на село Ливада, където е посочено, че се намира предложения за дарение язовир. Това се потвърждава и от заключението на вещото лице по назначената в съдебното производство съдебно-техническа експретиза, според което язовирът е разположен в няколко поземлени имота, а именно: имот № 00020 – където се намира водния обем; имот № 000015 – където се намира язовирната стена и имот № 018003 – където се намира основният изпусквател и въздушния откос на язоверната стена.

Доколкото в чл.19а и следващите от ЗВ е предвидено безвъзмездното прехвърляне на правото на собственост от страна на общината към държавата върху язовир, т.е. върху цялата водностопанска система, а не върху част от нея, то следва да бъде прехвърлено правото на собственост върху всички поземлените имоти, върху които е изградена цялата водностопанска система.

Предвид изложеното имотът, предмет на дарението, не притежава всички характеристики на язовир, посочени в §1, ал. 1, т. 94 от ДР към ЗВ, поради което жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Изходът от оспорването обуславя възлагането на разноските по делото върху жалбоподателя. Такива са своевременно претендирани в хода на устните състезания от ответника. Жалбоподателят дължи разноски в общ размер на 500 лева, от които 400 лева заплатено възнаграждение за вещо лице и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., определен по реда на чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ. Според последната разпоредба от наредбата по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. Съгласно чл.78, ал.8 от ГПК конкретния размер по всеки спор се определя от съда. В случая представителството осъществено от юрисконсулт е на главна страна и включва участие в две съдебни заседания, спорът не е фактически и правно сложен. По тази причина съдът счита, че са налице основания да бъде присъдено минимално предвиденото възнаграждение в чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд - Бургас,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Камено, представлявана от кмета Ж. Вардунски против заповед № РД-09-43/09.03.2020г. на областния управител на Област Бургас, с която е отказано приемането на дарение, предложено от Община Камено на язовир, находящ се в поземлен имот № 000020 по КВС за землището на село Ливада, с площ от 37 822 кв.м, актуван с акт за публична общинска собственост № 16/17.10.1997г. на Община Камено.

ОСЪЖДА Община Камено да заплати на Областна администрация Бургас направените по делото разноски в размер на 500 (петстотин) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд - в 14 -дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                      СЪДИЯ: