Решение по дело №308/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 261
Дата: 10 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20217110700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

  261 от 10.12.2021 г., гр. Кюстендил

 

  В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 308 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 93, ал. 4 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приeта с Решение № 3/17.09.2008 г. на Общински съвет (ОбС) Сапарева баня, изм. с Решение № 23/06.07.2015 г. на ОбС Сапарева баня (НРПУРОИ).

Делото е образувано по жалба от К.В.М., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, срещу Заповед № РД-08-468/13.09.2021 г., издадена от кмета на община Сапарева баня, с която К.И.Б., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, е определен за спечелил обявения със Заповед № РД 08-376/22.07.2021 г., издадена от кмета на община Сапарева баня, публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на поземлен имот с идентификатор 65379.4.422 в местността С.Г.по кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с. Сапарево, община Сапарева баня. Жалбоподателят твърди, че незаконосъобразно К.Б. не е бил декласиран от участие в тръжната процедура, тъй като не е приложил в плика с предложението документ за внесен депозит за участие в търга. Претендира отмяна на заповедта.

Ответникът – кметът на община Сапарева баня, чрез процесуалния си представител по пълномощие адвокат Д.И., представя писмени бележки, с които оспорва жалбата.

Заинтересованата страна – К.И.Б., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото, и не представя писмено становище по жалбата.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед № РД 08-376/22.07.2021 г. на кмета на община Сапарева баня във връзка с Решение № 321 от Протокол № 22/24.06.2021 г. на ОбС Сапарева баня е открита процедура за отдаване под наем чрез публичен търг с тайно наддаване, за срок от 5 години, на следния недвижим имот, частна общинска собственост: поземлен имот с идентификатор 65379.4.422 в местността С.Г.по КККР на с. Сапарево, община Сапарева баня, с площ от 29 349 кв. м, трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: нива, категория на земята: 8, номер по предходен план: 000422, съседи: 65379.4.303, 65379.4.593, 65379.4.136, 65379.4.556, 65379.4.159, 65379.4.352 и 65379.4.353. Със заповедта са утвърдени тръжната документация и условията за участие в търга. В заповедта са посочени началната тръжна цена за отдаването по наем на имота – 22,00 лева/дка годишно, размерът на депозита –  10% от началната тръжна цена, на база общата площ на имота, и крайният срок за внасянето му – 30.08.2021 г., 17:00 часа. Съгласно утвърдената от кмета конкурсна документация необходимите документи за участие в конкурса са: заявление за участие (по образец); документ за самоличност (ксерокопие, заверено с надпис „Вярно с оригинала” и подпис); декларация за: липса на задължения към НАП, липса на задължения към Община Сапарева баня, липса на задължения от предходни договори, сключени с Община Сапарева баня и запознаване с клаузите на проекта на договора; пълномощно с нотариална заверка на подписа, когато се участва чрез пълномощник; документ за закупени тръжни книжа – оригинал; декларация за запознаване с тръжната документация, условията за участие и оглед на имота (по образец); документ за внесен депозит за участие в публичния търг – оригинал; проект на договора – подписан (и подпечатан – за ЕТ и ЮЛ) от кандидата; ценово предложение (по образец). Посочено е, че тръжната документация се получава срещу представен документ за внесена сума от 80,00 лева (без ДДС) по сметката на общината в „Интернешънъл Асет Банк” АД – клон гр. Сапарева баня. Обява с подробно описание на имота и условията за участие в търга е публикувана във вестник „Вяра”, брой 139/2021 г. Не се спори по делото, че такава обява е публикувана и на интернет страницата на Община Сапарева баня, и е поставена на видно място в сградата на общината.

Със Заповед № РД-08-434/31.08.2021 г. кметът на община Сапарева баня е назначил комисия за провеждане на търга в състав: председател – С.К.(заместник-кмет), секретар – Д.И. (адвокат), и членове – Димитринка Ангелкова (главен специалист „Общинска собственост”, К.Т.(старши експерт „Обществени поръчки” и К.Ш.(старши счетоводител), както и резервни членове –Д.Б.(старши специалист „ТСУ”) и Ю.Д.(старши счетоводител). Комисията е провела търга на 31.08.2021 г. от 11:00 часа до 11:30 часа. Констатирала е, че до 17:00 часа на 31.08.2021 г. в деловодството на Община Сапарева баня са постъпили три предложения – плик № 1 от К.В.М., плик № 2 от К.И.Б. и плик № 3 от В.Г.Г., като са спазени изискванията на чл. 91, ал. 1 и 2 от НРПУРОИ. На основание чл. 88, ал. 1, т. 3 от НРПУРОИ председателят на комисията е обявил, че допуснати до участие в търга са и тримата кандидати. Комисията е пристъпила към разглеждане на предложенията по реда на тяхното постъпване. По отношение на предложението на К.М. комисията не е имала забележки към целостта на плика. След отварянето на плика е констатирала, че са спазени предварително обявените условия за участие в търга, приложени са всички необходими документи, а ценовото предложение е 36,62 лева/дка годишна наемна цена за имота. По отношение на предложението на К.Б. комисията също не е имала забележки към целостта на плика. След отварянето на плика е констатирала, че са спазени предварително обявените условия за участие в търга, приложени са необходимите документи, с изключение на документ за внесен депозит за участие в търга. К.Б. е представил на комисията платежен документ с дата 30.08.2021 г. Направена е била и служебна проверка в счетоводния отдел на Община Сапарева баня, в срока за работа на комисията, при която е било констатирано, че депозитът е внесен по сметката на общината. С оглед представения платежен документ и извършената служебна проверка комисията е приела, че К.Б. е изпълнил условието за участие в търга да внесе определения депозит, поради което го е допуснала до по-нататъшно участие в търга и разглеждане на ценовото му предложение, а именно – 42,20 лева/дка годишна наемна цена за имота. По отношение на предложението на В.Г. комисията не е имала забележки към целостта на плика. След отварянето на плика е констатирала, че са спазени предварително обявените условия за участие в търга, приложени са всички необходими документи, а ценовото предложение е 32,89 лева/дка годишна наемна цена за имота. Комисията е класирала кандидатите според размера на предложената годишна наемна цена на имота, с оглед разпоредбата на чл. 92, ал. 3 от НРПУРОИ, а именно: първо място – К.Б., второ място – К.М., и трето място – В.Г., определила е за спечелил търга К.Б. *** последният да бъде класиран на първо място. Комисията е изготвила протокол за проведения публичен търг – Протокол № 1/31.08.2021 г., подписан от членовете ѝ, в два еднообразни екземпляра. Никой от членовете на комисията не е изразил особено мнение. Въз основа на протокола на комисията кметът на община Сапарева баня е издал процесната заповед.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК срещу акт, който подлежи на оспорване по съдебен ред и от лице с правен интерес от оспорването. Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е неоснователна по следните съображения:          

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в съответствие с изискванията за форма и за мотивиране на административния акт. Същата е акт, финализиращ редовно открития със Заповед № РД-08-376/22.07.2021 г. на кмета на община Сапарева баня публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на поземлен имот с идентификатор 65379.4.422 в местността С.Г.по КККР на с. Сапарево, община Сапарева баня. При провеждане на процедурата по търга не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосновават незаконосъобразност на процесната заповед. Последната е издадена и в съответствие с относимите материалноправни норми, както и с целта на закона.

Търгът е проведен по правилата, регламентирани с Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение №3/17.09.2008 г. на ОбС Сапарева баня по законова делегация от чл. 8, ал. 2 от Закона за общинската собственост. С посочената наредба са уредени редът за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи, собственост на Община Сапарева баня. Условия и редът за провеждане на търгове и конкурси за отдаване под наем и разпореждане с общинско имущество са уредени в глава шеста от НРПУРОИ, като в раздел II е уредено конкретно провеждането на публични търгове. Съгласно чл. 85, ал. 1 от НРПУРОИ кметът открива процедурата по провеждането на публичния търг със заповед, която съдържа: описание на имотите или вещите – предмет на търга; вида на търга – публичен търг с тайно или явно наддаване и начина на обявяването му; начална тръжна цена, определена по реда на наредбата; начин и срок на плащане и евентуални обезпечения за неговото извършване; специални условия, произтичащи от закона или решения на общинския съвет; дата, място и час на провеждане на търга и втора дата при неявяване на кандидати; размера на депозита за участие; място на получаване на тръжните документи, тяхната цена и място на заплащането им; допълнителни условия за реда и начина на ползване на имота; и други тръжни условия. В ал. 2 на чл. 85 от НРПУРОИ е предвидено, че със заповедта се утвърждават тръжната документация и условията за оглед на обектите, и се посочва крайния срок за приемане на документи за участие. Комисията за провеждане на публичен търг се състои най-малко от петима членове, в това число председател и секретар, като в нейния състав задължително се включват юрист и един резервен член (чл. 85, ал. 3 от НРПУРОИ). Съгласно чл. 85, ал. 4 от НРПУРОИ определеният депозит за участие е не по-малко от 10% върху началната тръжна цена. Съгласно чл. 91, ал. 1, 2 и 3 от НРПУРОИ публичните търгове с тайно наддаване се провеждат чрез предварително подаване на писмени предложения от всеки участник в запечатан плик (ал. 1); върху плика се отбелязват името на участника или името на упълномощеното лице и цялостното наименование на обекта на търга (ал. 2); в предложението, поставено в плика, се вписват наименованието на обекта на търга, предлаганата цена (цифром и словом), името на участника или името на упълномощеното лице, като в плика се прилагат оригиналът или нотариално заверено копие на документа, удостоверяващ представителната власт, или пълномощното на представителя, както и всички останали изисквани документи съгласно тръжната документация (ал. 3). В ал. 4 на чл. 91 от НРПУРОИ е предвидено, че всяко предложение, поставено в незапечатан плик, или което не отговаря на изискванията по глава шеста и/или тръжната документация, се обявява за нередовно и участникът се декласира. В деня на провеждането на търга председателят на комисията при отварянето на всеки плик проверява дали са спазени условията за участие в публичния търг, обявява редовността на предложенията, съответно декласирането на участника и оповестява предложената цена (чл. 92, ал. 1 от НРПУРОИ). Предложенията се заверяват с подпис от членовете на комисията по търга и допуснатите за участие се подреждат според размера на посочените суми (чл. 92, ал. 2 от НРПУРОИ). Съгласно чл. 92, ал. 3 от НРПУРОИ търгът се смята за спечелен от участника, предложил най-високата цена, което се обявява пред всички участници и търгът се закрива. При предложена еднаква най-висока цена от повече участници търгът продължава между тях с явно наддаване и започва от достигнатата цена. Комисията изготвя протокол за проведения публичен търг в два екземпляра, който се подписва от членовете ѝ (чл. 93, ал. 1 от НРПУРОИ). Съгласно чл. 93, ал. 2 от НРПУРОИ въз основа на протокола от проведения търг кметът издава заповед, която съдържа: лицето, спечелило търга; цената и условията на плащането; вид, размер и условия за извършване на други престации, ако са предвидени такива.

В процесния случай комисията е спазила процедурата за провеждане на търга, видно от съставения Протокол № 1/31.08.2021 г. Съдът не споделя довода на жалбоподателя, че К.Б. е следвало да бъде декласиран, тъй като не е приложил в плика с предложението документ за внесен депозит. След отварянето на плик № 2 комисията е констатирала, че К.Б. е приложил необходимите тръжни документи, с изключение на документ за внесен депозит за участие в търга. Б. е присъствал на търга и е представил на комисията платежен документ с дата 30.08.2021 г. Въпреки представения от Б. документ, в съответствие с чл. 36, ал. 4 от АПК (съгласно посочената разпоредба административният орган не може да изисква предоставяне на информация или документи, които са налични при него или при друг орган, а ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство) и чл. 5, ал. 2 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКВСД; съгласно посочената разпоредба административният орган не може да изисква предоставяне на информация или документи, които са налични при него или при друг орган, а ги осигурява служебно за нуждите на съответното производство) комисията е взела решение за извършване на справка в счетоводството на Община Сапарева баня. Доколкото комисията е установила по безспорен начин, че К.Б. е внесъл депозита за участие в търга и е спазил крайния срок за внасянето му, правилно същият не е бил отстранен от участие в търга. Вярно е, че изискването за прилагане към тръжното предложение на документ за внесен депозит е предвидено в чл. 91, ал. 3, изр. 2 от НРПУРОИ и в условията за участие, представляващи част от одобрената тръжна документация, но текстът на чл. 91, ал. 3, изр. 2 от НРПУРОИ в тази му част противоречи на императивни норми от по-висока степен – кодекс и закон, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове в случая са приложими чл. 36, ал. 4 от АПК и чл. 5, ал. 2 от ЗОАРАКВСД (вж. в т. см. Решение № 4100/13.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5648/2019 г., IV о.). В съответствие с чл. 92, ал. 2 и 3 от НРПУРОИ комисията е класирала кандидатите според размера на предложената годишна наемна цена на имота и е определила за спечелил търга К.Б. (предложил най-високата наемна цена). Въз основа на протокола на комисията и в съответствие с разпоредбата на чл. 93, ал. 2 от НРПУРОИ кметът на Община Сапарева баня е издал процесната заповед, като е определил за спечелил търга участникът, предложил най-висока цена – К.Б..

По изложените съображения съдът намира, че Заповед № РД-08-468/13.09.2021 г., издадена от кмета на община Сапарева баня,  е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата от К.В.М., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, срещу Заповед № РД-08-468/13.09.2021 г., издадена от кмета на община Сапарева баня.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: