Решение по НАХД №1088/2020 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 260004
Дата: 14 януари 2021 г. (в сила от 5 февруари 2021 г.)
Съдия: Валери Владимиров Събев
Дело: 20202150201088
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

№260004

гр. Несебър, 14.01.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав в публично заседание на седми януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: Валери Събев

при участието на секретаря Красимира Любенова, като разгледа АНД № 1088 по описа на Районен съд Несебър за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от О.” ЕООД, срещу наказателно постановление № 230 от 23.10.2020г. на кмета на О.Н. с което на жалбоподателя на основание чл. 136, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, за извършено нарушение на чл. 35, ал. 3, т. 2 от ЗУО, е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 3000 лв. Жалбоподателят сочи, че наказващият орган не е изяснил фактите по случая. Акцентира върху нарушения на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН при издаване на НП. Развива съображения в тази насока. Моли обжалваното НП да бъде отменено, алтернативно – наказанието да бъде определено към предвидения минимум.

Ответната страна в производството – О.Н. чрез процесуалния си представител, заема становище за законосъобразност и правилност на обжалваното НП. Моли НП да бъде потвърдено.  

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите и възраженията, изложени в жалбата, намира за установено следното:

От фактическа страна:

На 17.09.2020г., около 15:55 часа, свидетелката К. (старши специалист в отдел „Екология“ при О.Н. участвала в проверка, съвместно с органи на РУ Несебър, на товарен автомобил „Мерцедес“ с рег. № .....спрян в град Обзор. Автомобилът се управлявал от лицето А.Щ.и с него се превозвали отпадъци – почви, камък и земни маси. При направена справка в РИОСВ Бургас се установило, че дружеството, собственик на автомобила - О.” ЕООД, няма разрешение за извозване на отпадъци. На 06.10.2020г. К. пристъпила към съставяне на АУАН срещу дружеството, като по време на съставянето му провела телефонен разговор с управителя. АУАН бил съставен за нарушение на чл. 35, ал. 3, т. 2 от ЗУО. В АУАН бил вписан отказ на жалбоподателя да подпише и получи акта, който бил удостоверен с подпис на свидетел. Въз основа на АУАН било издадено процесното НП. Посочената фактическа обстановка се установява безпротиворечиво от всички събрани по делото доказателства – в това число и писмените такива (АУАН сер. № 002389 от 06.10.2020г., ведно с приложен към него снимков материал, заповед № 1319 от 06.07.2016г. на кмета на О.Н. ***, 2 бр. наказателни постановления). Фактическата обстановка се потвърждава и от свидетелските показания на разпитания по делото актосъставител – Е.К..

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна.

Настоящият състав като инстанция по същество след извършена проверка за законност, констатира, че обжалваното наказателно постановление не е издадено от компетентен орган. В него изрично е вписано, че се издава на основание чл. 136, ал. 1, т. 1 от ЗУО. В чл. 157 от същия закон е направено разграничение между различните лица, които са компетентни да установяват нарушения и да издават наказателни постановления. В чл. 157, ал. 2 от ЗУО е предвидено, че нарушенията по чл. 133, ал. 4, т. 2, чл. 135 - 138, 140 - 144, чл. 147, ал. 1, чл. 149, чл. 151, ал. 1 - 4 и чл. 152 - 156 се установяват с акт на директора на РИОСВ или на оправомощени от него длъжностни лица. В тази връзка според чл. 157, ал. 4 от ЗУО Наказателните постановления по ал. 1 и 2 се издават от директора на РИОСВ, както и от кмета на общината или от оправомощени от него длъжностни лица в случаите по ал. 1. Налага се извод, че наказателните постановления по чл. 157, ал. 2 от ЗУО (вкл. за налагане наказания по чл. 136 от ЗУО) се издават единствено от директора на РИОСВ, но не и от кмета на Общината. Последният (или оправомощени от него длъжностни лица) е компетентен да издава НП само в случаите по чл. 157, ал. 1 от ЗУО – за нарушения по чл. 133, ал. 1, т. 1 – 3 и 5, ал. 2 и ал. 4, т. 1, чл. 134, ал. 1 и 2 и чл. 146 и чл. 133, ал. 1, т. 4, 6 и 7 от ЗУО. В чл. 157, ал. 4 от ЗУО изрично е посочено, че НП се издават от кмета на общината единствено в случаите по ал. 1. Това е напълно логично, тъй като именно в случаите по ал. 1 кметът на общината или оправомощени от него длъжностни лица са компетентни да установяват съответните нарушения. В случаите по чл. 157, ал. 2 от ЗУО изрично е предвидено, че нарушенията се установяват единствено от директора на РИОСВ или на оправомощени от него длъжностни лица, а наказателните постановления се издават от директора на РИОСВ. Следователно нарушението е установено от некомпетентен орган по смисъла на чл. 157, ал. 2 от ЗУО. НП също е издадено от некомпетентен орган по смисъла на чл. 157, ал. 4 от ЗУЕ. Ето защо само на това основание НП следва да бъде отменено.

Извън това се констатират и съществени нарушения в процедурата по съставяне на АУАН, тъй като по арг. от чл. 40, ал. 1 от ЗАНН АУАН следва да се състави в присъствието на нарушителя. Актът се съставя в негово отсъствие единствено ако след покана не се яви (или когато не може да бъде намерен). АУАН е съставен в отсъствието на управителя на наказаното дружество, като в преписката няма нито едно доказателство да му е отправяна покана да се яви за съставяне на АУАН. В текста на АУАН е вписано единствено, че актосъставителят е провел телефонен разговор с него и го запознал със съдържанието на АУАН, като той отказал да получи и подпише АУАН. Последното е в нарушение на процедурата, тъй като в ЗАНН не е предвидена възможност лицето да участва при съставяне на АУАН чрез телефонен разговор, а е необходимо да е получило покана за съставяне на АУАН, на която не се е отзовало.

Установените нарушения са съществени, поради което се налага краен извод, че НП следва да бъде отменено.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

Р   Е   Ш   И   :

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 230 от 23.10.2020г. на кмета на О.Н. с което на О.” ЕООД, ЕИК ......., със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 136, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъци, за извършено нарушение на чл. 35, ал. 3, т. 2 от ЗУО, е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 3000 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: