Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година
|
16.05.2019 |
Град
|
М. |
В ИМЕТО НА НАРОДА
|
Мездренски районен |
съд |
|
І-ви наказателен
|
Състав |
||
На |
Петнадесети май |
|
Година
|
2019 |
|||
В
публичното заседание в следния състав:
Председател |
АНЕЛИЯ ДИМИТРОВА
|
|
|||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|
|||||||||
Секретар |
Е.Г. |
|
|||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||
Като разгледа докладваното от |
Съдия
ДИМИТРОВА |
||||||||||
|
АНХ |
Дело номер |
120 |
по
описа за |
2019 |
година |
|
||||
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за
налагане на глоба серия ХХХгод. на ОД
на МВР гр.В., с който на нарушителя К.В.К.
***, е наложено АДМИНИСТРАТИВНО
НАКАЗАНИЕ - ГЛОБА в размер на 400
/ЧЕТИРИСТОТИН/ ЛЕВА, за нарушение на чл.21 ал.1, вр. с чл.189 ал.4,
вр. с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП, като законосъобразно на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред ВрАС.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ:
К.В.К. *** е обжалвал в срок Електронен
фиш за налагане на глоба серия ХХХгод.
на ОД на МВР гр.В..
Жалбоподателят редовно призован,
не се явява, нито пък се представлява. С депозираната по делото жалба се
визира, че атакувания Електронен фиш е незаконосъобразен, поради което следва
да бъде отменен, като са изложени подробни съображения, които ще бъдат обект на
анализ в по-долните абзаци.
Ответникът ОД на МВР гр.В. редовно
призован, представител не е изпратил и не е ангажирал становище по делото.
Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима и
разгледана по същество се явява неоснователна.
Съдът след като се запозна с депозираната по делото жалба, изложените
в нея доводи и материалите по делото, намира за установено следното от
фактическа срана:
На 20.04.2017 год. в 14:07 часа в с.Л.Д., община М., ул.”И.Й.”
до № 44, в посока гр.Ботевград, служителя на “Пътна полиция” към ОД на МВР гр.В.
свидетелят П.В., с автоматизирано техническо средство – мобилна система за
видеоконтрол „ТFR1-M-611” заснели лек автомобил „Б.” с рег.№ ХХХХ със скорост от
90 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч. Същият не е спрян, като лекият
автомобил е заснет, след което в сектор “Пътна полиция” гр. В. в отсъствие на
свидетеля и в отсъствие на жалбоподателя, съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4
от ЗДвП е издаден процесния Електронен фиш на собственика на автомобила, в
случая това е жалбоподателя. Свидетелят уточнява, че работи по предварително
утвърден график със системата за видеоконтрол, като мобилната камера е
монтирана в служебния автомобил и последната автоматично засича нарушението.
Функциите на свидетеля се изчерпва с това да закара автомобила на мястото, да
въведе настройките за контрол на скоростта, като посока на движение, допуск на
надвишение на скоростта и ограничението, което е за мястото, след което
системата започва да работи автоматично.
Горната фактическа обстановка се установява от гласните
доказателства по делото, в лицето на разпитания свидетел П.В., както и от
събрания писмен доказателствен материал, а именно: Електронен фиш за налагане
на глоба серия ХХХгод., Приложение към Клип № 10729 от 20.04.2017 год.,
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, Протокол №
1.13.16 от проверката на мобилна система за видеоконтрол „ТFR-1М” № 4835 от 01.07.2016 год., Разпечатка на заснетите
нарушения с „ТFR-1М-611” за дата 20.04.2017 год., Карта на мястото на
нарушението с Клип № 10729, радар № 611, Заповед под № 8121з-931/30.08.2016
год. на Министъра на вътрешните работи, ведно с приложение към посочената
заповед, Данни за собствеността на превозното средство, а именно МПС с рег.№ ХХХХ
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от
21.04.2017 год., пощенски плик в оригинал с клеймо от 10.04.2019 год., Справка
от Началника на Сектор „ПП” гр.В. към ОД
на МВР гр.В. под рег.№ 967000-5245/02.05.2019 год. и снимка на п.з.Е-24,
съгласно чл.7 ал.2 от Наредба № 8121з-532/15.08.2016 г.
Безспорно жалбата е подадена в срок и е допустима.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките
на неговите правомощия и компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП.
По делото няма данни кога е връчен Електронния фиш, но от
страна на ответника е постъпила Справка под рег.№ 967000-5245/02.05.2019 г., с
която се приема, че Електронния фиш не е влязъл в законна сила и е обжалван в
законоустановения 14-дневен срок.
Изложената
до тук фактическа обстановка е категорично установена от представените по
делото писмени доказателства, посочени на съответното място по-горе, както и
приложения снимков материал от заснет клип № 10729 с техническо средство радар
№ 611. Така приложения снимков материал, съгласно чл.189 ал.15 от Закона за
движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система,
заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер
на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство
в административнонаказателния процес и като такова е приобщено по съответния
ред по делото.
При така
установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно
разпоредбата на чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата при избиране
скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава определените стойности на скоростта в км/ч, които за пътно превозно
средство от Категория В за населеното място е
В конкретния
случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на
изискванията на чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяваща
вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на
утвърдения със Заповед № 8121з-931/30.08.2016 год. на Министъра на вътрешните
работи образец.
В този
мисъл, настоящият съдебен състав намира за уместно да посочи, че макар Законът
за движението по пътищата, в разпоредбата на чл.189 ал.11, да предвижда, че
влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно
постановление, това приравняване следва да се приеме, че е само относно
последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановление и
електронни фишове и не обосновава необходимост от механично пренасяне на
правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното
постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния
фиш. За разликите между НП и електронния фиш, от гледна точка на реквизити и
процедура по съставяне и връчване, следва да се държи сметка, като се изхожда
не само от изричната законодателна уредба, но така също и тяхната специфика и
правна природа, както и от целите на законодателя, преследвани при
регламентиране на уредбата относно електронния фиш. По тези съображения, а и
следвайки чисто етимологически от наименованието на атакувания акт, се налага
най-напред извода, че в случая не е налице фигурата на административнонаказващ
орган, а в закона е употребено понятието „издател на електронния фиш”, сред реквизитите,
на който пък не е предвиден подпис на съответното длъжностно лице и печат на
учреждението. Последното е от значение за формиране на извода на съда за липса
на допуснати съществени процесуални нарушения в изложения аспект, като
възраженията, базиращи се на формално, както се е изразила жалбоподателя
основание, се явяват неоснователни.
Категорично не могат да бъдат споделени възраженията на жалбоподателя и
застъпената теза относно приложението на
чл. 189, ал. 4 ЗДвП, като дори само от етимологията на всеки от изразите,
логическото, езиково и правно свързване на изразите в нормата, следва извода,
че употребеният израз „в отсъствие на контролен орган”, касае заснемането на
нарушението. В случай, че се приеме обратното, тогава средството за измерване
на скоростта и заснемане няма да е посочено, че следва да бъде автоматизирано и
би се достигнало до абсурдния извод, че е наложително присъствието и извършване
на действия по боравене с това средство от нарочен оператор, каквато очевидно
не е идеята на законодателя, насочена към стремеж за изключване или поне
ограничаване на човешкия фактор при заснемане и установяване по този начин на
нарушението. Освен това, така или иначе ел. фиш, както и наказателното
постановление, за разлика от АУАН, няма изисквания да се съставят в присъствие
на нарушителя, а само му се връчват, за да се приеме, че текста на чл.189 ал.4 ЗДвП въвежда такива, а все пак може да се открие и разлика в понятията
контролен орган от една страна и административнонаказващ орган, респ. издател
на електронния фиш – от друга, което също изключва възприетото от жалбоподателя
тълкуване на закона.
От
материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига
до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите
констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата
– 20.04.2017 год. в 14:07 часа, с техническо средство радар № 611, било заснето
движение на лек автомобил марка “Б.“, с рег.№ ХХХХсъс скорост от 90 км/ч над
максимално разрешената за движение в населено
място 50 км/ч., каквото ограничение било въведено и е посочено отклонение от 40
км/ч.
Най-напред
следва да бъде отбелязано, че липсва конкретно посочване на мястото на
извършване нарушението. Действително в електронния фиш е отразено, че същото е
извършено в с.Л.Д., община М., ул.”И.Й.” до № 44, в посока гр.Ботевград но
следва да се отбележи, че електронният фиш не се ползва с доказателствена
стойност относно възприетите в него фактически положения. Обратното освен, че
не е предвидено изрично в закона, би противоречало на основните принципи за
равенство на страните в процеса и на разпределение на доказателствената тежест,
отчитайки факта, че електронният фиш всъщност се явява и предмета на обжалване
по делото, чиято законосъобразност и доказаност са в обхвата на преценката на
съда по същество – арг. чл.189 ал.10 и 11 от ЗДвП. С оглед на това принципно
положение, следва и друго такова, а именно, че в тежест на издателя на
електронния фиш е да бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и
признаци от обективна страна на нарушението чрез предвидените доказателствени
средства. Такова по делото се явява приложения снимков материал и макар от
същия да не става ясно при обикновения прочит кое е мястото на нарушението, тъй
като посочените координати изискват допълнителен анализ и съпоставка /което
принципно е възможно/, то последното не обосновава по никакъв начин наличието
на процесуално нарушение, което да бъде квалифицирано като съществено такова,
тъй като с посочените GPS –
координати, мястото на нарушението се явява определяемо и същото очевидно съответства
на посоченото в електронния фиш място на нарушението.
Следващият съществен момент се явява
този, касаещ авторството на деянието. В тази насока в съответната ОД на МВР се
съдържа информация и в този смисъл при издаване на електронния фиш е било
известно лицето – собственик на управляваното МПС. В тази насока е и
приложената по административнонаказателната преписка справка от централна база
данни – КАТ – В. за установяване на това обстоятелство. При това положение и с оглед възприетата и изложена по–горе фактическа
обстановка, съдът счита, че административното нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДВП,
може да се вмени във вина на жалбоподателя, след като е установено, че лицето
би могло да бъде субект на административната отговорност. Обосновано в електронния
фиш името на жалбоподателя е посочено като нарушител именно в качеството му на
собственик, на когото е регистрирано моторното-превозно средство, т.е.
жалбоподателя попада в кръга на лицата по чл.188 ал.1 от ЗДвП, които могат да
бъдат субекти на административна отговорност по наложени с електронен фиш
административни наказания „глоба”. Обосновано в електронния фиш името на жалбоподателя
е посочено като нарушител именно в качеството му на собственик, на когото е
регистрирано моторното-превозно средство, т.е. жалбоподателя попада в кръга на
лицата по чл.188 ал.1 от ЗДвП, които могат да бъдат субекти на административна
отговорност по наложени с електронен фиш административни наказания „глоба”. За
всичко от изложеното в хода на административното производство са събрани
съответните доказателства и горепосочените обстоятелства са били изяснени.
Електронният фиш е законосъобразно издаден, предвид наличието на доказателства,
обуславящи административната отговорност на жалбоподателя за нарушението по
чл.21 ал.1 от ЗДвП. В случай, че същият твърди, че не той е извършил вмененото му
административно нарушение, е следвало същият да посочи на кого е предоставил
управлението на собственият си лек автомобил на процесната дата. Като не е
сторил това пред съда и преди това с подаване на възражение пред ОД на МВР, в
съответствие с материалния закон спрямо същият е ангажирана отговорността му за
нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП. Аргумент в тази насока изводът на съда намира
и в разпоредбата на чл.188 ал.1 от ЗДвП. Следва да се отбележи, че в конкретния
случай по безспорен начин е установено, че процесното МПС е собственост на жалбоподателя.
В тази насока е посочената справка, относно собствениците на процесното
превозно средство.
Заслужава внимание и фактът, че отразеното
в описателната част на електронния фиш относно конкретната скорост на движение
на лекия автомобил не отговаря на отразеното в приложения към материалите по
административната преписка снимков материал от заснет с техническо средство
радар № 611 клип № 10729, т.е. създава се впечатление, че не намира опора в доказателствения материал по делото. Това
принципно би могло да се прецени от настоящия съдебен състав като допуснато
процесуално нарушение, което обаче не засяга правото на защита на жалбоподателя
в конкретната хипотеза, доколкото е установен по-благоприятен за него режим,
поради което нарушението не се явява съществено, откъдето пък да може да се
приеме, че съставлява самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш като
незаконосъобразен.
На
следващо място, преценката на наказващия орган досежно установената скорост на
движение на процесния лек автомобил се явява обоснована, като в хода на
съдебното производство издателят на електронния фиш - ОД на МВР В. са
представили Протокол № 1-13-16/01.07.2016 год. от проверка на мобилна система
за видеоконтрол „TFR-1M“ с
идентификационен № 611 и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835, от което по безспорен начин се установява, че срока на валидност на
мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип “TFR1-M” е със срок на валидност 24.02.2020 год. при
дата на издаване на удостоверението за одобрен тип на 24.02.2010 год. Безспорно
установено е, че на 20.04.2017 год. в посочения час при ограничение на
скоростта от 50 км/ч нарушителят е реализирал превишение на скоростта, което е
намерило отражение и в Разпечатка от мобилно техническо средство “TFR1-M 611”, където са отразени
регистрационния номер на процесното МПС, наказуемата скорост и наказуемото
превишение, както и съответната преписка, радара и клипа.
Отново следва да се подчертае, че с разпоредбата на
чл.189, ал.4 от ЗДвП е въведен нов ред за установяване на нарушенията по ЗДвП,
за разлика от установения в ал.1 от същата разпоредба ред за установяване на нарушенията с АКТ,
съставен от длъжностно лице на службата за контрол по пътищата и в присъствието
на нарушителя. В това производство нарушението се счита установено в момента на
заснемането му с техническо средство. Безспорно в случая нарушението е
установено с техническо средство, заснемащо и записващо датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на МПС, приложената към делото разпечатка
от което е веществено доказателствено средство, предвид разпоредбата на чл.189,
ал.15 от ЗДвП. В разпоредбата на чл.189 от ЗДвП законодателят не прави разлика
между стационарно монтирано техническо средство за видеоконтрол и мобилно
такова, каквото е използвано в случая. Предвид това незаконосъобразен се явява
изводът на жалбоподателя, че при заснемане на нарушение с процесното техническо
средство следва да бъде съставен АУАН и издадено НП, за да се ангажира
отговорността на нарушителя.
Граматическото,
логическото и систематическото тълкуване на нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП
налага различен извод, а именно, че частта от изречението „в отсъствието на
контролен орган и нарушител” се отнася до издаването на електронния фиш, а не
до установяването и заснемането на нарушението с техническо средство. Логическото тълкуване води именно до този
извод, тъй като няма как едно нарушение от категорията на процесното, да бъде
установено в отсъствието на нарушител, който в случая управлява заснетото МПС.
Според определението, съдържащо се в §6, т.63 от ДР на
ЗДвП "Електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства. След като е електронно изявление, записано върху хартиен
носител и в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, където са посочени
изискуемите реквизити, подпис не се изисква, се стига до извода, че такъв не е
необходим, за да е спазена формата. Задължителните реквизити на електронния фиш
са изчерпателно изброени в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, която
разпоредба е специална и не препраща към ЗАНН относно формата на този вид
санкционен акт. Предвид това настоящият състав приема, че за да е спазена
формата на ЕФНГ е достатъчно същият да съдържа посочените в чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити. В тази връзка липсата на дата на издаване също не е нарушение,
доколкото няма такова изискване и доколкото нарушението се счита установено в
момента на заснемането му с техническо средство, когато се счита издаден и
самия фиш.
Относно мотива за липса на надлежно описание на
нарушението може да се приеме, че това донякъде е така, но не и до степен, че
да води до извода, че това нарушение е от категорията на съществените,
обуславящи отмяна на електронния фиш. Описанието не е пълно и всеобхватно, но с
посочване на факта, че е извършено нарушение за скорост, при разрешена такава
от 50 км/ч, установена – 90 км/ч и превишение на разрешената скорост с 40 км/ч,
настоящият състав приема, че нарушителят е наясно какво нарушение се твърди, че
е извършил. Липса на надлежно описание на нарушението би била налице тогава,
когато от фактическото описание на нарушението не може да се направи извод
какво нарушение е извършено или същото не съответства на приетата за нарушена
правна норма, което в случая не е така.
Налице е констатираното несъответствие между скоростта
на движение на лекия автомобил, отразена в разпечатката от автоматизираното
техническо средство и тази, посочена във фиша, но настоящият съдебен състав
приема, че това нарушение не е от категорията на съществените, обуславящи
отмяна на акта. От една страна установената с техническото средство скорост е
намалена, при което е намалено и превишението на допустимата скорост, което е в
полза на нарушителя. От друга страна, намалението на превишената скорост не
влияе върху нарушението, което е извършено и не води до преквалификация на
деянието и на санкционната норма.
Безспорно установено е по делото, че заснетият с
превишена скорост лек автомобил е бил засечен с автоматизирано техническо средство
– № TFR1–М 611,
което е преминало изискуемата проверка, видно от Протокол от проверка на
мобилна система за видеоконтрол № 1-13-16/01.07.2016 г., приложен като
доказателство по делото. Посоченото автоматизирано техническо средство TFR1–М 611 фиксира скоростта на превозното
средство, регистрационен номер, датата и точния час, посоката на движение. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният
фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото
на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
Министъра на вътрешните работи. С Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г., ВАС
е признал възможността за поставяне на
технически средства, които автоматично да записват административни нарушения,
но изрично е указал необходимостта това да се извършва по определена процедура
и с оглед спазването на определени изисквания” (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи технически средства
е позволено (чл.165, ал.2, т.7
от ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на
сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства
могат да създадат висока степен на достоверност, изключваща намесата на
субективен фактор. В конкретният случай
скоростта на движение е отчетена от мобилна система за видеонаблюдение, която е
функционирала след включването й от оператор, разположена на паркирания встрани
от контролирания пътен участък полицейски автомобил. Това действие от страна на
оператора - по стартиране на работния режим е изцяло в съответствие с
цитираната горе дефинитивна норма, тъй като според б. „б” на т. 65, §6 ДР на
ЗДвП - мобилни автоматизирани технически средства са тези,
които са прикрепени към превозното средство и установяват нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя началото на работния процес и
неговия край. Възможността с такъв вид
средство за измерване да се установява нарушение, за което може да се издаде
електронен фиш, е законодателно призната с новата редакция на чл.189 ал.4 от ЗДвП и с Наредбата № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните
работи и обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 год. Ползваното
средство за измерване на скоростта е напълно автоматично и независимо от
човешка намеса. Единствените действия, които има операторът с уреда е
активирането на бутона за начало на работен режим и първоначалните настройки,
които касаят посоката, в която се движат автомобилите, които ще бъдат
контролирани, обхвата на действие на уреда, които действия са също нормативно
регламентирани в чл. 9 от посочената по-горе наредба и инструкцията за експлоатация
на процесното средство за измерване, достъпна от производителя. Ето защо съдът счита, че няма намеса и
липсва субективен фактор към момента на установяване на нарушението. Такава има
едва след като са интегрирани всички отчетени и записани данни, за да се
материализира информацията на хартиен носител. В резултат на този процес са
изведени и приложени съдържащите и съответните данни фотоси – четири на брой.
Освен визуализация на момента на заснемането, който съвпада с момента на
отчитане на скоростта (Т = - 0 сек), са налице т.нар. в инструкцията на
производителя "предистория" (Т = - 1 сек) - или 1 секунда преди
установяване на нарушението, налице е фотос три (долния ляв ъгъл), отразяващ
ситуацията 1 секунда след отчитането на скоростта (Т = 1.0 сек) и последният,
четвърти фотос в долния десен ъгъл визира автомобила в близък план, така че от
самия фотос да се обективира регистрационния му номер достатъчно ясно
(последното изискване е също на производителя в инструкцията). Наред с това и отново предвид техническите
възможности на системата за видеонаблюдение в няколко карета в крайна дясна
част са разположени относимите към нарушението параметри. Част от тях са:
посоката, обхвата на действие и режима, както и ограничението на скоростта,
спрямо което се осъществява контрола са по предварително зададени параметри от
оператора със системата. Останалите отразяват генерирани от сателитните връзки
данни - дата и час, географски координати на точката, в която е извършено
засичането на скоростта и номера на заснетия автомобил. В
конкретният случай и достоверността на показанията на средството за измерване е
гарантирана, тъй като данните в електронния фиш са възпроизведени от
приложените като веществено доказателствено средство фотоси, отразяващи
конкретните визирани горе параметри. Самото изображение ясно илюстрира
процесният автомобил, разположението му на пътното платно и конкретно посоката,
в която се сочи, че е станало измерването.
Несъмнено е, че заснемането е станало с мобилно
автоматизирано техническо средство, което е поставено на позиционирания
патрулен автомобил. При позиционирането му и преди активиране на системата за
контрол е спазено изискването да се обозначи мястото на контрол в съответствие
с нормата на чл.165, ал.2, т.8
от ЗДвП,която вече е отменена ,но действаща към момента на
извършване на нарушението, към което изискване акцентира и задължителното за
прилагане Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 г. на ВАС. От приложените на л.15 четири фотоснимки се установява,
че преди мястото на засичане и измерване
на скоростта на движение от автоматизираното техническо средство е бил поставен
пътен знак Е24, уведомяващ водачите на МПС, че предстои място за контрол с
мобилно автоматизирано техническо средство, с което са спазени изискванията на
чл.7, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 год.
Налице е и попълнен от служителя на „Пътна полиция“
към ОД на МВР гр.В., работещ със системата за контрол – мл. автоконтрольор П.В.
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство TFR1–М 611 от 21.04.2017 г. по чл.10 от посочената Наредба, в който е
посочено началото и края на измерването като часове, мястото за контрол,
максимално разрешената скорост, броя и номерата на клиповете, заснети с
техническото средство, режима на измерване – стационарен, посоката на
задействане – приближаващ, разстоянието от пътния знак с въведено ограничение
до автоматизираното техническо средство за измерване, регистрационния номер на
служебния автомобил, в който е било позиционирано средството за измерване. Предвид всичко изложено съдът приема,
че използването на заснемащото
автоматизирано техническо средство е станало по нормативно определена
процедура, при спазване на нормативно поставените изисквания и технически
инструкции на производителя на измервателния уред.
За правна прецизност съдебния състав намира за
основателно да отбележи, че що се отнася до табелата, сигнализираща
извършването на видеонаблюдение, нормативно не съществуват конкретни параметри
за отстояние на същата от системата за видеоконтрол. Наредба №
8121з-532/12.05.2015 год. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата
поставя следното изискване: Пътният знак Е24 да се постави преди мястото за
контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства
и системи. При указване на мястото на контрол с преносим пътен знак Е24
разположението му да се документира със снимка. Съдебният състав не възприема
така направените възражения на жалбоподателя, като намира за безспорно
установено, че системата за видеоконтрол е позиционирана, съобразно посоката на
движение и заснема автомобилите, съобразно предварително направена настройка.
Въведените ограничения и работен режим са криптирани и вградени в
доказателствения материал. По този начин се изключва възможността отчетената
скорост да е на друго МПС.
Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния
случай по отношение на нарушенията не може да намери приложение разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално
и липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение
на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена
опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на
безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на
контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост. Без правно значение,
дали водачът е наказван за други нарушения по ЗДвП, тъй като глобата е
определена във фиксиран размер и не подлежи на индивидуализация.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,
съдът ПОТВЪРДИ Електронен фиш
за налагане на глоба серия ХХХгод. на
ОД на МВР гр.В..
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: