РЕШЕНИЕ
№1793/7.10.2019г.
Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети
състав
На трети
октомври Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка
Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №3089по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН въз основа на жалба предявена от „С.Т.“ ЕООД, против Наказателно Постановление №
434667/481435/ 14.05.2019г.
на Зам. Директор на ТД - НАП
гр.Варна, с което на „С.Т.“ ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500 лева на
основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване.
В жалбата си жалбоподателя иска наказателното постановление да бъде отменено. В съдебно заседание, въззивниците редовно
призовани, не се явяват лично, но се
представляват.
Въззиваемата
страна, чрез процесуалният си представител, оспорва жалбата и моли съда да
потвърди обжалваното наказателно постановление, като правилно и
законосъобразно.
След преценка на
доводите на въззивника и становището на въззиваемата страна, с оглед събраните
доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:
На 04.04.2019г. при извършена проверка
се установило, че „С.Т.“ ЕООД като
осигурител не са изпълнили задължението си да подаде декларация обр.6 по
смисъла на Наредба №8/29.12.2005г. на Министъра на финансите за дължимите
осигурителни вноски за м. 10 2018г. в срок до 26.11.2018г. Декларацията била
подадена на 14.01.2019г.
Свид. Ч. съставила против въззивницата
акт за установяване на административно нарушение.
Въз основа на съставеният акт било
издадено и атакуваното наказателно постановление, в което административно
наказващият орган изцяло е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка.
Прието било, че „С.Т.“ ЕООД е нарушила
разпоредбите на чл.3 ал.3 т.1 от Наредба № Н-8 /29.12.2005г. на Министъра на финансите във връзка с чл.5
ал.4 от КСО, с което бил осъществен състава на нарушение по чл.355 ал.1 от КСО.
Административно-наказващият орган, на
същото законово основание - чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване е
наложил на жалбоподателя административно наказание “Имуществена санкция” в
размер на 500 лв.
В хода на
съдебното производство бе разпитана свид. Ч., чиито показания съдът кредитира изцяло като дадени обективно,
безпристрастно и пълно. Към доказателства по делото бяха приобщени писмените
такива, представени и приложени при предходното разглеждане на делото.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка, събраните в хода на
съдебното производство гласни доказателства, които са последователни, взаимно
обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни
изводи.
При така
установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и
справедливостта на наложеното административно наказание , съдът прави следните правни изводи:
Въззивната
жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е
процесуално допустима.
Наказателното постановление е
издадено от компетентен орган- от Директора на ТД на
НАП- гр.Варна,
съгласно заповед №
ЗЦУ-17/17.05.2018г.
на Изпълнителния директор на НАП.
Съдът
счита, че административнонаказателното производство, образувано по отношение на жалбоподателят е проведено правилно и законосъобразно. В хода на административнонаказателното
производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е било
издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на
чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано
в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се
защитава. Съдът намира, че АНО е изпълнил задълженията си по
ЗАНН, като в наказателното постановление е дал описание на нарушението, посочил
е доказателствата, на които се позовава. Наказателното
постановление е издадено в шестмесечният преклузивен срок по чл. 34 ал. 3
от ЗАНН. Спазени са нормите на чл. 42 и чл. 57
от ЗАНН, като съставеният АУАН и издаденото наказателно постановление съдържат
всички реквизити, посочени в тези норми. АУАН е връчен на
жалбоподателя.
При така установената фактическа
обстановка съдът приема от правна страна следното:
Според
разпоредбата на чл.5, ал.4 от КСО осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично следва да представят в
Националната агенция за приходите определени данни за осигурителния доход,
осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване и т.н. Разпоредбата
на чл.2, ал.2 от Наредба №Н-8 конкретизира това задължение, като посочва, че
работодателите, осигурителите, както и техните клонове и поделения,
самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната
ТД на НАП декларация образец №6, в която се вписват посочените в същата норма
данни. Срокът за подаването на такава декларация е посочен в чл.3, ал.3, т.1 от
Наредбата, а именно- не по-късно от последния работен ден на календарния месец,
през който са били дължими осигурителните вноски. Безспорно е установено по
делото, че това задължение е изпълнено на 14.01.2019г.-след изтичането на срока
за това. В тази връзка съдът намира, че АНО правилно е приложил материалния
закон като съотнесъл установеното към хипотезата на правната норма. Причините
за извършване на деянието са ирелевантни. Следвало е жалбоподателят да
организира работата си
съобразно изискванията на закона. Същият не може да черпи права от собственото
си неправомерно поведение.
Съдът намира, че в случая не би
могла да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че е налице
маловажен случай на административно нарушение. Неспазването на законовите норми,
свързани с данъчното законодателство, независимо от липсата на реално настъпили
щети за Държавата или държавния бюджет не може да бъде възприето като
маловажност на допуснатото нарушение. Следвало е въззивникът да
има дължимото законосъобразно поведение за спазване на принципите, условията и реда на КСО.
Поради изложеното до тук, съдът намира че извършеното нарушение не следва да се
приема като маловажно.
При индивидуализиране на наложеното наказание,
административно-наказващият орган е взел предвид обстоятелството, че
нарушението е извършено за първи път. Поради това
съдът намира, че наказанието, което е
определено
към минималния размер предвиден в закона е справедливо
и съответстващо на извършеното нарушение и ще изпълни
целите на чл.12 от ЗАНН.
Водим от горното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно Постановление №
434667/481435/ 14.05.2019г.
на Зам. Директор на ТД - НАП
гр.Варна, с което на „С.Т.“ ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500 лева на
основание чл.355 ал.1 от Кодекса за социално осигуряване.
Решението
подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от
получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред Административен съд-Варна по реда на АПК.
След влизане в
сила на съдебното решение, административно-наказателната
преписка
да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: