№ 250
гр. Бургас, 08.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и първи март през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
при участието на секретаря ДИЛЯНА ИВ. БОДУРОВА
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № 20252120200681 по описа за 2025 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН и е образувано по повод
жалбата на „*” ООД с ЕИК: *, чрез управителя – *, против Наказателно постановление №
779981-F778549/25.07.2024г., издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности“-Бургас,
Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“, с което за нарушение на чл. 25,
ал. 12 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства (Наредбата), вр. с чл. 118, ал.4 ЗДДС и на
основание чл.185, ал.2, изр. 2, вр. с чл. 185, ал.1 от ЗДДС, на търговеца е наложена
„Имуществена санкция” в размер на 1000 лева.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление.
В открито съдебно заседание дружеството-жалбоподател се представлява от
управителя. Пледира се за отмяна на НП, както и за приложението на чл. 28 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от
юрисконсулт *, която оспорва жалбата и пледира за потвърждение на НП и присъждане на
разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на срока за обжалване по чл.59, ал.2
ЗАНН - видно от разписката НП е връчено на представител на жалбоподателя на
29.07.2024г., а жалбата е депозирана на 06.08.2024г. Жалбата е подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че
същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
неоснователна, като съдът, след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона
в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
При извършена проверка на 30.06.2024г. в 20:34 ч. в търговски обект - магазин за
козметика „*“, находящ се в гр. *, * и стопанисван от „*" ООД с ЕИК: *, регистрирано като
данъчно задължено лице, се установило от Д. Г.- инспектор по приходите в ЦУ на НАП, че
часовникът-календар на фискалното устройство в обекта се отклонявал от астрономическото
1
време с 30 дни. След легитимация на органа по приходите бил отпечатан междинен „Х“
отчет с № 0017239/30.06.2024 г. в 20:34 часа, по часовник-календар на ФУ 30.05.2024 г. в
20:34 часа. В търговския обект имало монтирано и функциониращо към момента на
проверката фискално устройство модел: Datecs DP 150 с инд. № DT740647 и фискална памет
№ 02740647. За извършената проверка и направените констатации бил съставен протокол
№0140900/30.06.2024г.
На 17.07.2024г. управителят се явил в ЦУ на НАП в гр. Бургас, като в негово
присъствие бил съставен АУАН с № F778549. Актосъставителят описал в акта
констатираното при проверката на нарушение, като го квалифицирал като нарушение на чл.
25, ал. 12 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. с чл. 118, ал.4 ЗДДС. Предявил и връчил
екземпляр от акта на управителя, който в графата за възражения вписал, че е направена
корекция.
Впоследствие, на 25.07.2024г., въз основа на акта за установяване на нарушението,
било издадено атакуваното наказателно постановление, в което АНО възприел фактическата
обстановка, описана в акта, както и правната квалификация на нарушението. Не дал вяра на
изложеното във възражението и на основание чл. 185, ал.2, изр. 2, вр. с чл. 185, ал.1 ЗДДС
търговецът бил санкциониран с имуществена санкция в размер на 1000 лева.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и гласните и писмени доказателства събрани в хода на
съдебното производство, които са безпротиворечиви и кредитирани от съда изцяло.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и
относно справедливостта на наложеното административно наказание/санкция и предвид
така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Наказателно постановление е издадено от компетентен орган, в срока по чл. 34 от
ЗАНН, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на
административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото на
жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в
какво е „обвинен“ и срещу какво да се защитава.
По същество, съгласно действалата към момента на проверката разпоредбата на чл.
25, ал. 12 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. лицата по чл. 3 са задължени да поддържат
показанията на часовника-календар на ФУ в съответствие с астрономическото време и да не
допускат отклонения, по-големи от 2 часа. Цитираната Наредба е издадена на основание чл.
118, ал. 2 и ал. 4 от ЗДДС и в тази връзка представлява подзаконов нормативен акт по
прилагането на нормата на чл. 118 ЗДДС.
При преценка на изтъкнатите по-горе фактически обстоятелства съдът намира за
категорично и безспорно установен факта, че на посочената в НП дата при извършена
проверка в търговския обект, стопанисван от дружеството-жалбоподател, при извършване
на контролна покупка от ФУ и принтиране на „Х“ отчет, се констатирало, че часовникът на
ФУ работи с отклонение от астрономическото време от 30 дни. Поради това съдът счита, че
жалбоподателят не е изпълнил задължението си да поддържа часовника-календар на ФУ в
съответствие с астрономическото време, като не допуска отклонения, по-големи от два часа,
като по този начин е нарушил разпоредбата на цитираната правна норма, както правилно е
приел АНО.
Възражението, че отклонението се дължи на токови удари на първо място не е
доказано. На второ място, дори това да е конкретната причина, то е видно, че отклонението
е с 30 дни, т.е. много преди датата на проверката. Посоченият период е достатъчно дълъг, за
да се положи дължимата от търговеца грижа да установи нередността и да я отстрани.
Следва да се отбележи, че се касае за ангажиране отговорността на юридическо лице,
2
която е обективна.
На база всичко горепосочено съдът счита, че в конкретния случай нарушението е
безспорно доказано и правилно квалифицирано.
При доказано нарушение, правилно АНО е приложил относимата санкционна норма.
В изречение 2 на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е указано, че когато нарушението не води до
неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1, а именно глоба - за физическите
лица, които не са търговци, в размер от 200 до 1000 лв., или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 1000 до 4000 лв. В случая не е
установено укриване на приходи, поради което правилно е наложена именно санкцията на
чл. 185, ал. 2, изр. последно, във вр. с ал. 1 от ЗДДС. Относно конкретния размер на
санкцията, то АНО я е индивидуализирал във възможно най-ниските предели, поради което
и съдът няма как допълнително да я намали.
Съдът намира, че в случая е неприложим институтът на "маловажен случай" по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Съгласно ТР №1/2007г. на ВКС преценката на административно-
наказващия орган за маловажност на случая по чл.28 ЗАНН се прави за законосъобразност и
подлежи на съдебен контрол. Обстоятелството, че нарушителят не е санкциониран за други
подобни нарушения има решаващо значение за индивидуализацията на наказанието, а не за
преценката за маловажност на деянието. Обстоятелството, че нарушението не води до
неотразяване на приходи няма как сам по себе си да обуслови извод за маловажност, защото
именно този факт е предпоставка за налагане на санкция по по-леко наказуемия състав на
чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, а не по основния на чл. 185, ал. 2 от същия закон. За да бъде
приложена нормата на чл. 28 от ЗАНН за конкретното нарушение следва да са налице
някакви изключителни обстоятелства, отличаващи го от всички останали нарушения от този
род, а такива по делото не са установени. Тъкмо напротив, касае се за разминаване от 30 дни
(много повече от съставомерното отклонение от два часа), при което продажби, извършени в
един ден, се отразяват в отчетите за друг, и дори в друг месец. Последното обстоятелство
безспорно е от значение, тъй като в определени случай дори и осъществили се в един ден
обстоятелства могат да имат значение за приложение на закона (например за достигане на
облагаем оборот). Поради горното съдът намира жалбата за неоснователна, поради което и
следва да потвърди обжалвания акт.
С оглед решението за потвърждаване на НП и направеното искане от страна на
представителя на АНО, в негова полза следва да се присъдят претендираните разноски за
възнаграждение за юрисконсулт. При определяне на дължимите разноски за юрисконсултско
възнаграждение следва да се приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 5 ЗАНН, съгласно която
размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, който
препраща към Наредба за заплащането на правната помощ. Съгласно чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания е от 80 до 150 лв. С оглед фактическата и правна
сложност по делото, съдът достигна до извод, че за осъщественото от юрисконсулта
процесуално представителство в полза на АНО следва да се определи и присъди
възнаграждение в размер на 80 лв.
Така мотивиран, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 779981-F778549/25.07.2024г.,
издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности“-Бургас, Дирекция „Оперативни
дейности“ в ГД „Фискален контрол“, с което за нарушение на чл. 25, ал. 12 от Наредба Н-
3
18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез
фискални устройства (Наредбата), вр. с чл. 118, ал.4 ЗДДС и на основание чл.185, ал.2, изр.
2, вр. с чл. 185, ал.1 от ЗДДС, на „*” ООД, ЕИК: *, е наложена „Имуществена санкция” в
размер на 1000 лева.
ОСЪЖДА „*” ООД, ЕИК: *, да заплати на Национална агенция за приходите-
София сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4