ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№473
гр. Враца, 29.08.2022
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав,
в закрито заседание на 29.08.2022 г. /двадесет и девети август две хиляди двадесет
и втора/ година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА
РАДЕНКОВА
като разгледа докладваното от
съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 447 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на ЕТ „Д.Х.“***, представляван
от Д.Х.И. против прекратяване на Разрешително № 9/18.04.2022 г., обективирано в
писмо с изх. № 80/21.06.2022 г. н.Д.н. ОП „С.и т.“***.
Твърди се, че писмото е неправилно, незаконосъобразно и постановено
при липса на форма и правно основание за издаването му. Иска се отмяната му.
Правният
интерес е обоснован с прекратяване на издаденото разрешение за поставяне на
павилион за сладолед и количка за царевица, с които търговеца осъществява
търговската си дейност.
Изпратено е заверено
копие на преписката.
Съдът, като прецени
жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:
Съгласно чл. 140 от Конституцията на Република България и чл. 14 от ЗМСМА, Общината е
юридическо лице и има право на своя собственост, а в правомощията на общинските
съвети е да приемат решения за създаване, преобразуване и прекратяване на
търговски дружества с общинско имущество и да избират представителите на
общината в техните органи /чл. 21, ал. 1, т. 9
от ЗМСМА/,
както и да решават други въпроси от местно значение, които не са от
изключителната компетентност на други органи /чл. 21, ал. 1, т. 23
от ЗМСМА/.
Според чл. 51, ал. 2 от ЗОбС общината може да
осъществява стопанска дейност чрез търговски дружества с общинско участие в
капитала или чрез граждански дружества по ЗЗД. Общината може да осъществява
самостоятелно стопанска дейност чрез общински предприятия, създадени по реда на
този закон.
Тези търговски дружества
са
публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от
Закона за публичните предприятия (ЗПП).
Търговските дружества
с общинско участие в капитала не действат като административни
органи и съответно издадените от тяхно име актове нямат административен
характер и не подлежат на съдебен контрол по реда на АПК.
С оглед на този извод и
по изложените съображения, оспореното писмо не е годен предмет на съдебен контрол за
законосъобразност по смисъла на 159, т. 1 от АПК и подадената жалба
срещу него следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото
прекратено.
Препис от
настоящото определение следва да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.
Водим от
гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ЕТ „Д.Х.“***,
представляван от Д.Х.И. против прекратяване на Разрешително № 9/18.04.2022 г.,
обективирано в писмо с изх. № 80/21.06.2022 г. н.Д.н. ОП „С.и т.“***.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 447/2022
г. по описа на АдмС-Враца.
Определението подлежи на обжалване пред ВАС в
7-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК
да се изпрати препис от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: