Определение по дело №818/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2201
Дата: 2 ноември 2022 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20227170700818
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

2201

 

гр.Плевен, 02.11.2022 г.

 

Административен съдПлевен, шести състав, в закрито заседание на втори ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                         

Съдия: Снежина Иванова

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело818 по описа за 2022 година на Административен съд - Плевен, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на ЗП Х.З.К., с. Ленково, Община Гулянци, ул. „Ленко Мишев“, Стопански двор чрез адв Е.С., съдебен адрес:*** срещу отказ изх. № 02-150-6500/3417 от 08.08.2022г.  на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ –РА за възобновяване на производство по уведомително писмо № 02-150-6500/3417 от 23.08.2018 г. на зам. изпълнителен директор на ДФЗ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програма за развитие на селски райони 2007-2013 за кампания 2015 г.

В жалбата се посочва, че отказът за възобновяване на производството е незаконосъобразен, тъй като с решение на ВАС по адм. дело № 9587/20202 г. е обявена за нищожна Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214„Агроекологични плащания“ от Програма за развитие на селски райони 2007-2013 .. Счита, че е налице хипотезата на чл. 99, т. 4  от АПК и следва да бъде възобновено производството.

С придружителното писмо, с което е изпратена жалбата и административната преписка пълномощник на адм. орган посочва , че жалбата е недопустима, тъй като не е налице годен за обжалване акт, а ако е допустима, то е неоснователна, тъй като с решение № 4822 от 15.04.2021 г., постановено по адм. дело № 9587 по описа за 2020 г. на тричленен състав на Върховен административен съд, Седмо отделение, оставено в сила с решение по адм. дело № 6554/2021 г. по описа на същия съд, с което е обявена за нищожна Методика за намаляване и отказване на годишни агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания" по Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г. е по отношение и само за методиката, утвърдена със Заповед №РД 09-243 от 17.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните, изменена със Заповед №РД 09-235 от 12.03.2018 г. на министъра на земеделието, храните и горите, на чието приложение се основава акта, чиято отмяна се иска. В случая лицето иска възобновяване на производството по уведомително писмо от 23.08.2018 година за кампания 2015 година, като Методиката не е приложима за него, а за кампания 2017 година. Посочва се, че отмяната на подзаконов нормативен акт има действие занапред и искането  е неоснователно.

Съдът като съобрази жалбата, становище на органа  и закона, намира че същата е допустима, тъй като съгласно чл. 103 , ал. 3 от АПК отказът да се допусна възобновяване подлежи на обжалване по реда на глава десета, раздел четвърти и обстоятелството, че зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ РА е отговорил с писмо не може да води до извод, че не е налице годен за обжалване административен акт.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл. 99, т. 4 от АПК влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, когато административният акт е основан на акт на съд или на друго държавно учреждение, който впоследствие е бил отменен.

С Уведомително писмо с изх. № 02 - 150 - 6500/3417 от 23.08.2018г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания" от ПРСР 2007 - 2013 г.  е отказано финансово подпомагане за кампания 2015 година. Няма данни уведомителното писмо да е обжалвано.

На 26.07.2022 година от К. е депозирано искане ДФ „Земеделие“ за отмяна на влязъл в сила административен акт – Уведомително писмо с изх. № 02 - 150 - 6500/3417 от 23.08.2018г..

С писмо от 08.08.2022 г. зам .изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ –РА  уведомява лицето най-общо, че подзаконов нормативен акт се смята за отменен от деня на влизане в сила на съдебното решение и няма обратно действие и няма правно основание за преразглеждане но уведомително писмо от 23.08.2018 г..

Съдът намира, че така обжалваното писмо следва да бъде отменено и да бъде върната административната преписка на органа за произнасяне по искането за отмяна на влязъл в сила административен акт, тъй като  органът е следвало да извърши преценка относно допустимост на искането по реда на чл. 99, т. 4 вр. чл. 102, ал. 2 от АПК и в случай, че искането е допустимо да се произнесе с решение по основателност на искането с оглед разпоредбата на чл. 103, ал. 2 от АПК.

В случая с процесното  писмо от 08.08.2022 година  не е налице преценка относно допустимост на искането, като излагането на съображения общо по отношение на отмяната на нормативен акт по реда на чл.195 от АПК, правното действие на отмяната не могат да бъдат отнеси като мотиви, тъй като са общи и липсва въобще изложение по искането за възобновяване на производството на К., като не са посочени, нито фактически, нито правни основания, нито цитиране на относими подзаконови нормативни актове, приложими за конкретното искане, а посочване общи норми относно отмяна на подзаконов акт, неподведен под конкретната хипотеза.

Органът е следвало да се произнесе с решение т.е. налице е процедура по разглеждане и произнасяне по искане за възобновяване, която в случая не е спазена, актът не е издаден в установената форма, като изложеното становище в придружителното писмо, съдът не приема като мотиви, допълващи отказа, тъй като липсва извършване на преценка относно допустимост на искането, кой е компетентен да разгледа искането, изследване на обстоятелството, обжалван ли е актът, кога е влязъл в сила и съответно посочване на фактически  и правни основания от органа относно основателност на конкретното искане, в случай, че е допустимо и по този начин е невъзможна и преценката на съда за съответствие на отказа с материално-правните разпоредби.

Предвид горепосоченото оспореното писмо с изх. № 02-150-6500/3417 от 08.08.2022 г. на зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ РА  следва да бъде отменено и да бъде  върната административната преписка за произнасяне  по искане за отмяна на влязъл в сила акт на ЗП Х.З.К. от 26.07.2022 г. с оглед указания на съда.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 200 , ал. 2 от АПК, Административен съдПлевен, шести състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

Отменя отказ изх. № 02-150-6500/3417 от 08.08.2022г.  на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ –РА за възобновяване на производство по уведомително писмо № 02-150-6500/3417 от 23.08.2018 г. на зам. изпълнителен директор на ДФЗ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програма за развитие на селски райони 2007-2013 за кампания 2015 г.

Връща административната преписка на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ –РА за разглеждане на искане на ЗП Х.З.К., с. Ленково, Община Гулянци, ул. „Ленко Мишев“, Стопански двор за отмяна на Уведомително писмо с изх. № 02 - 150 - 6500/3417 от 23.08.2018г. на зам. изпълнител директора  на ДФ „Земеделие“ с оглед указания на съда.

Препис от определението да се връчи на оспорващия и зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ:  /п/