Определение по дело №338/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 34
Дата: 20 януари 2022 г. (в сила от 1 март 2022 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20217240700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

  34                                        20.01.2022 год.                      гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, шести състав на двадесети януари през две хиляди двадесет  и втора година, в закрито съдебно заседание, в състав

 

Председател: Михаил Русев

 

при участието на секретаря...................................., като разгледа адм. дело №338 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от К.В.Г. ***, с искане за обявяване нищожността на Решение №1115 по Протокол №25 от проведено на 28.09.2017 год. заседание на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план (ОУП) на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии, в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг – ул. „Христина Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел”, с искане за обявяване нищожността на решението в частта засягаща собствен на жалбоподателя имот - УПИ VІ6196 с идентификатор 68850.513.6843 в кв.810 по ПУП – ПРЗ от 2012 год. на кв. Бедечка, гр. Стара Загора.

Настоящият съдебен състав намира, че така формулираното спорване на решението на Общински съвет Стара Загора е процесуално недопустимо по следните съображения:

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.1 от АПК една от тези предпоставки от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на административен акт, подлежащ на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност. Обжалваемостта на административния акт се урежда от процесуалния закон към момента на издаването му.

Съгласно чл.127, ал.6 от ЗУТ в действащата към момента на приемане на оспореното решение редакция ДВ, бр.1 от 2019 год., в сила от 01.01.2019 год.,   решението на общински съвет за одобряване на общ устройствен план се обнародва, ако областният управител не го е върнал за ново обсъждане или не го е оспорил по съдебен ред. В разпоредбата на чл.215, ал.6 от ЗУТ изрично е предвидено, че не подлежат на обжалване общите устройствени планове, както и техните изменения.

С Решение №14 от 15.10.2020 год. по конст. дело №2/2020 год. на Конституционния съд е обявена за противоконституционна разпоредбата на чл.215, ал 6 от ЗУТ. Разпоредбата на чл.151 от Конституцията съдържа уредба на действието във времето на решенията на КС, разглеждани  като правни актове на държавен орган. Съгласно  изречение трето на чл.151, ал.2 от Конституцията, актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила.

В изпълнение на последното, е прието изменение на разпоредбата на чл.127 от ЗУТ, като са добавени ал. 12 и ал. 13 с изменението от ДВ, бр. 16 от 2021 год. от 23.02.2021 год. В този смисъл към настоящия момент е налице действаща правна норма, която предвижда обжалваемост на актовете, с които се одобряват общи устройствени планове. Съгласно същата обаче, Общият устройствен план може да се обжалва по реда на чл.215, ал.1 в 14-дневен срок от обнародването в „Държавен вестник“ на акта за одобряването или приемането му от собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. Очертаният от закона кръг на правоимащи да оспорят общия устройствен план са собствениците и носителите на вещни права на непосредствено засегнатите от плана имоти. Съгласно ал. 13, непосредствено засегнати от предвижданията на общия устройствен план недвижими имоти са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии.

От изложените в жалбата съображения, и от представените от ОбС-Стара Загора данни, не се установява имотът на жалбоподателката да попада в изброените случаи, а именно – в същия да е предвидено мероприятие за изграждане на обект – публична собственост на Държавата или Общината, нито за същия да се предвижда установяване на ограничаване на собствеността с цел защита на обществени интереси.

 Решението за одобряването на ОУП е прието през 2017 год. и е обнародвано в ДВ бр.58 от 13.07.2018 год.  На съда е служебно известно, че това решение е било оспорено от Областен управител на област Стара Загора, обективирано в Заповед №АК-01-Зд-310 от 16.10.2017 год. С решение №132/11.05.2018 год., постановено по адм. дело №529/2017 год. по описа на Административен съд Стара Загора, оспорването на Областен управител на област Стара Загора е отхвърлено. Решението е влязло в сила на 01.06.2018 год.

Анализът на действалата към релевантния момент нормативна уредба сочи, че общите устройствени планове и техните изменения не са подлежали на обжалване с изключение правомощието на областния управител да върне за ново обсъждане или да оспори пред съответния административен съд при условията на чл.45 от ЗМСМА незаконосъобразно решение за одобряване на ОУП. Тъй като съдебният контрол по отношение на административните актове не функционира върху основата на обща клауза, а по силата на изрично овластяване на съда за определена категория актове, право на жалба за К.В.Г. не е възникнало както за отмяната поради незаконосъобразност, така и за прогласяване нищожността на процесното решение. Този извод не се променя от противоконституционността на тескта на чл.215, ал.6 от ЗУТ, защото нейното обявяване има действие само занапред. В такъв смисъл е становището на правната теория  /Учебник по административно право на НРБ, издание на СУ “Климент Охридски“ – ЮФ, 1967г, проф. Ангелов, доц. Дерменджиев, доц. Костадинов/ и е формирана практика на Върховния административен съд - определение №1329 по адм.дело №11386/2007 год., определение №9532 по адм.дело 9843/2015 год.

По тези съображения съдът намира, че жалбата на К.В.Г. е недопустима поради липса на годен за оспорване акт, тъй като  действащият процесуален ред към момента на приемане на Решение №1115 по Протокол №25 от проведено на 28.09.2017 год. заседание на Общински съвет – Стара Загора не е допускал обжалване пред съд. Затова тя следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея производство по делото – да се прекрати.

Водим от  тези мотиви и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.В.Г. ***, с искане за обявяване нищожността на Решение №1115 по Протокол №25 от проведено на 28.09.2017 год. заседание на Общински съвет – Стара Загора, с което е одобрен проект за изменение на действащия Общ устройствен план (ОУП) на гр. Стара Загора и прилежащите крайградски територии, в частта му за квартал/парк „Бедечка” при граници: юг – ул. „Христина Морфова”, север – алеята към предприятие „Труд”, запад – ул. „Иван Вазов”, изток – ул. „Хан Тервел”, с искане за обявяване нищожността на решението в частта засягаща собствен на жалбоподателя имот - УПИ VІ6196 с идентификатор 68850.513.6843 в кв.810 по ПУП – ПРЗ от 2012 год. на кв. Бедечка, гр. Стара Загора, като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №338/2021 год. по описа на Административен съд Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: