РЕШЕНИЕ
№ 156
гр. гр. Хасково, 16.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, ІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Даниела К. Николова
при участието на секретаря МИЛЕНА Д. БОРИСОВА
като разгледа докладваното от Даниела К. Николова Административно
наказателно дело № 20225640200257 по описа за 2022 година
Обжалвано е Наказателно постановление № 1970-82 от 18.02.2021 г. на Директор на
ОД МВР-Хасково, с което на СЛ. ИВ. ЯРМ. от гр.Хасково е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 300 лв. за извършено нарушение по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ .
Жалбата е подадена от СЛ. ИВ. ЯРМ.
,чрез пълномощника адв.К.Г. от САК , който намира издаденото наказателно
постановление за неправилно и незаконосъобразно и при допуснати съществени
процесуални нарушения. Моли съдът да отмени наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява .От упълномощения представител
адв.Александър Марков е постъпило писмено становище ,в което поддържа жалбата и по
изложените в нея подробни доводи моли за отмяна на НП .Претендира и за разноските по
делото.
Административнонаказващият орган в съдебно заседание не се явява и се
представлява от упълномощен представител юрк.М.,който счита жалбата за неоснователна
и моли НП да бъде потвърдено.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
На 27.12.2020 г. свидетелите Д. Анг. Анг. и Ат. Огн. К. изпълнявали служебните се
задължения ,в качеството им на полицейски служители в РУ-Хасково. Извършвали контрол
по спазване на въведените в страната противоепидемични мерки, поради обявеното в
1
страната към този момент извънредно положение заради усложняваща се епидемична
обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 . По този повод и били въведени и
противоепидемични мерки, една от които задължавала всички лица, когато се намират в
закрити или на открити обществени места да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата.
Извършвайки обход на 27.12.2020 г., около 12.00 часа на ул.“Република “ срещу мебелен
магазин „Нов дом“ в гр.Хасково полицейските служители установили лице , впоследствие
индивидуализирано като жалбоподателя СЛ. ИВ. ЯРМ. на открито обществено място при
струпване на хора и невъзможност за спазване на физическа дистанция от 1.5 метра ,което
било без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или
друго средство покриващо носа и устата . На място, на същата дата- 27.12.2020 г. на
жалбоподателя бил съставен и връчен акт за установяване на административно
нарушение№1970-82 от 04.01.2021 г. по чл. 209а ал.1 от ЗЗ и т.8 от Заповед №
РД-01-675/25.11.2020 г.на министъра на здравеопазването , който той подписал . На
11.01.2021 г. наказващият орган Директор на ОД на МВР-Хасково издал атакуваното
наказателно постановление, с което на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ на жалбоподателя
било наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лв.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията на
свидетелите по акта кредитирани изцяло като достоверни и кореспондиращи помежду си и с
писмените доказателства по делото. При анализа на гласните доказателства съдът възприе
изцяло показанията на свидетелите по акта , които са очевидци, извършили проверката и
установили жалбоподателя на открито обществено място ,заедно с още 5-6 лица ,които били
на разстояние по-малко от 1.5 метра ,без поставена защитна маска за лице или друго
средство, покриващо носа и устата .
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по
същество.
При издаването на акта за установяване на административно нарушение и на
атакуваното наказателно постановление съдът констатира допуснати редица съществени
процесуални нарушения, опорочаващи административно-наказателното производство.
Най – напред липсва изпълнение на задължението на наказващия орган да представи
доказателства за оправомощаване на св.Д. Анг. Анг. за съставяне на актове за установяване
на административни нарушения по Закона за здравето, наказуеми по чл. 290а, ал. 1 от същия
закон, както се изисква с нормата на чл. 290а, ал. 3 от ЗЗдр. В тази връзка,следва да се има
предвид, че ако правомощията за наказващите органи произтичат по силата на закона
съобразно предвиденото в чл. 290а, ал. 4 от ЗЗдр, то материалната компетентност за
актосъставителите произтича пряко от закона само по отношение на държавните здравни
инспектори, като за останалите длъжностни лица, определени от директора на регионалната
здравна инспекция, за длъжностните лица, определени от директорите на областните
2
дирекции на Министерството на вътрешните работи, респ. за длъжностните лица,
определени от кметовете на общини е необходимо да има изричен акт за тяхното определяне
и оправомощаване. Нещо, което в случая не е установено по отношение на актосъставителя
Д. Анг. Анг. , за да се прецени дали същата има качеството не просто на длъжностно лице
от състава на МВР, но и на такова, определено, съответно овластено за съставяне на актове
за установяване на административни нарушения по чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето,
като в тежест на наказващия орган е да удостовери тази група факти, свързана с надлежната
материална компетентност.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение
по чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ и Заповед № РД-01-675/2020 г. на министъра на здравеопазването.
Посочената разпоредба чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, в редакцията към датата на деянието
предвижда, че се наказва с глоба от 300 до 1000 лева лице, което наруши или не изпълни
въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна
инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2 ЗЗ. От
друга страна в чл. 63, ал. 4 ЗЗ е уредено, че при обявена извънредна епидемична обстановка
министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки
по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за
отделна област.
Същевременно от тяхната словесна редакция е видно, че същите са бланкетни, като
за съдържанието на конкретната нарушена противоепидемична мярка препращат към
съответната заповед на министъра на здравеопазването, която съгласно чл. 63, ал. 11 от ЗЗ
представлява общ административен акт и подлежи на предварително изпълнение.
В конкретния случай приложимата заповед е надлежно очертана, както в АУАН, така
и в НП, а именно Заповед № РД-01-675/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването,
като въведената с т. 8 от нея противоепидемична мярка изцяло съответства на установената
по делото фактическа обстановка.
За да е спазен принципът за законоустановеност на административното нарушение и на
административната санкция съставът на дадено административно нарушение и
предвижданата за него санкция да са предвидени в нормативен акт.
В АУАН е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 209а ал. 1, вр. чл. 63, ал. 1
от ЗЗ, която е неотносима към настоящия случай, доколкото визира неизпълнение на
задължение за поставяне защитна маска или друго средство покриващо носа и устата. В НП
също е посочена ненадлежна правна квалификация на нарушението посредством
позоваването на разпоредбата на чл. 209а ал. 1 от ЗЗ, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗЗ.Това е
така,защото въвеждането на противоепидемичните мерки е регламентирано в чл. 63, ал. 4,
ал. 7 и чл. 63а ал. 1 и ал. 2 от ЗЗ, а не в посочения чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, който предвижда
единствено, че при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от
епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване
живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична
3
обстановка.Посочването на правилната правна квалификация на нарушението е от
съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за
какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Констатираното от съда
нарушение на процесуалните правила е съществено, тъй като нарушава правото на защита
на жалбоподателя - да разбере в какво точно деяние е обвинен и да реши как да се защитава
срещу него и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно
постановление.Предвид изложените съображения, атакуваното постановление следва да
бъде отменено.
По разноските:
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д ал. 1 от ЗАНН в тежест на
административнонаказващия орган, следва да бъдат възложени направените разноски за
оказаната безплатна правна помощ съгласно чл. 38, ал. 2, във връзка с ал. 1, т. 3 от ЗА в
минимален размер по Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, като същата следва да бъде уважена в размер на 300 лева, съгласно чл. 18,
ал. 4 от Наредбата и ответника бъде осъден да заплати тази сума.
Мотивиран така,съдът:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №1970-82 от 18.02.2021 г. на Директор на
ОД на МВР-Хасково .
ОСЪЖДА ОД на МВР-Хасково , с адрес: гр. Хасково ,бул. „България“ №85, да
заплати на Адвокатско дружество „Генев и Марков“ Булстат *********,със седалище и
адрес на управление :гр.София,район Красно село,бул.“Македония“ №10 вх.2 ет.1 ап.12
сумата в размер на 300 лв.- разноски по делото – адвокатско възнаграждение за защита
пред въззивната инстанция.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването на страните.
/П/ НЕ СЕ ЧЕТЕ.
Съдия при Районен съд – Хасково: ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!!!
СЕКРЕТАР: /П.Н./
4