Определение по дело №1216/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1501
Дата: 13 юни 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20237180701216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                        №1501                                                                                              гр.Пловдив                                         13 юни 2023год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр.ПЛОВДИВ, ХХV състав в закрито заседание на 13.06.2023 година  в състав:

   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:   МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                  

разгледа докладваното административно дело № 1216 по описа на Административен съд – гр. Пловдив за 2023 год. и взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба против Разпореждане № Р-12-114 от 25.04.2023г. на вр.и.д.председател на ДА“ДРВВЗ“,с което на „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД, ЕИК ********* са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. -30.06.2024 г., по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва: Нефт- 14 010,017 тона;Автомобилни бензини - 1 047,356 тона;Газьоли - 36 409,873 тона;Гориво за дизелови двигатели - 22 752,787 тона; като е разпоредено задълженото дружество да създаде определените му нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количество до 01 юли 2023 г. при спазване условията по чл.30 от ЗЗНН, да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30 юни 2024 г., да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка посочените запаси за извънредни ситуации. Оспорено е със същата жалба и Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-235 от 28.04.2023г. с което по т.5 вместо Докладна записка № 2492/21.04.2023 г. е посочено да се чете „Докладна записка № 2492/28.04.2023 г. ;в точка 5, б. „в" вместо 5 341 094,695 тона е посочено да се чете „5 339 192,563 тона"; определени са нови нива на запаси за и извънредни ситуации, както следва: Нефт - 14 015,008 тона;Автомобилни бензини - 1 047,729 тона;Газьоли - 36 422,844 тона;         Гориво за дизелови двигатели - 22 760.893 тона;

Жалбоподателят „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД, ЕИК ********* с молба вх.№ 12870/12.06.2023г. прави искане по чл.166 от Административно процесуалния кодекс за спиране на предварителното изпълнение на оспорваните Разпореждане № Р-12-114 от 25.04.2023 г. и Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-235 от 28.04.2023 г. на ВР.И.Д. ПРЕДСЕДАТЕЛ на ДА „ДРВВЗ" гр. София. Обосновава искането си с това,че са налице нововъзникнали факти и обстоятелства, в резултат на които е налице възможност за причиняването на вреда на дружеството от предварителното изпълнение. Твърди, че за дружеството е налице обективна невъзможност да изпълни разпореждането, тъй като не разполага с регистрирани складове по чл.38 от ЗЗНН в посочения обем, а след отправени запитвания до собствениците на други такива складове в страната и на територията на ЕС се оказва,че такива възможности няма. Използването изцяло само на своите регистрирани складове ще доведе до настъпването на значителни и непоправими вреди на дружеството, изразяващи се в преустановяване на търговска дейност и загуба на пазарни позиции,невъзможност за обслужване на банковите кредити, невъзможност за изпълнение на задължения по сключени търговски договори, съкращаване на работници и служители. В подкрепа на твърденията си представя писмени доказателства.

По така заявеното искане съдът, като разгледа приложените към жалбата и към молбата за спиране доказателства, намира следното:

Съгласно чл.166, ал.4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2, а именно - при всяко положение на делото до влизането в сила на решението, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Условие за допустимост на искането е то да е направено едновременно с жалбата до съда срещу акта или по-късно до приключване на производството с окончателен съдебен акт. В случая това условие за допустимост на искането е изпълнено.

Касае се за административен акт чието предварително изпълнение е допуснато по силата на закона, тъй като съгласно чл.8, ал.3 от ЗЗНН обжалването на разпореждането по чл.8, ал.2, т.З от ЗЗНН не спира изпълнението му. Законодателят е презюмирал наличието на една или повече от предпоставките, изключващи суспензивния ефект на оспорването по чл.166, ал.1 АПК и е позволил незабавното изпълнение на акта.

Презюмирания от законодателя особено важен интерес в случая е свързан с характера на регулираните от ЗЗНН обществени отношения при създаването и съхраняване на запаси от нефт и нефтопродукти за извънредни ситуации.

Противопоставеният на това интерес на жалбоподателя е свързан с неговото съществуване като стопански субект, доколкото се въвеждат обстоятелства за възможно преустановяване на търговската дейност. Несъмнено се твърди в този смисъл значителна и трудно поправима вреда. Същата не следва да се преценя по съразмерност със защитимия обществен интерес, доколкото разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК не съдържа такова изискване, а тук чл. 60 от АПК е неприложим, тъй като се касае за допуснато по силата на закона предварително изпълнение, при което  относими критерии са само тези, разписани в чл. 166 от АПК. Визираният в чл. 166 ал. 2 от АПК релевантен юридически факт, при наличието на който съдът може да спре предварителното изпълнение е вреда, която е значителна или трудно поправима.

Обосновава се с представените доказателства наличието на нови обстоятелства предвид разпоредбата на чл.166,ал.4 от АПК. С писма-запитвания до  „ОМВ БЪЛГАРИЯ" ООД, „БУЛМАРКЕТ ДМ" ООД, „ДМВ ПЕТРОЛ" ЕООД, „ЗАРА-Е" ООД ,„НИС ПЕТРОЛ" ЕООД,„САКСА" ООД,  „ДЖИ ТИ ЕЙ ПЕТРОЛИУМ" ООД,„ПЕТЪР КАРАМИНЧЕВ" АД, „СТОРИДЖ ОЙЛ" ЕАД,“БМВ-2000" ООД,„ИНСА" ЕООД,„АУРУБИС БЪЛГАРИЯ" АД, „ФЕНИКС ОЙЛ ТРЕЙД" ЕООД,„ПОЛИХИМ СС" ЕООД,„ПЕТРОЛЕН ТЕРМИНАЛ ЗАПАД" ЕООД, „ПЕТРОЛЕН ТЕРМИНАЛ ВАРНА" ЕООД,„ЛОТУС ОЙЛ ТРЕЙД" ЕООД, MARBRIDGE GMBH, SWITZERLAND, VAT СНЕ-263.558.734, MOL Group, VAT: HU17781774, PROJECT OIL LIMITED, регистрирана в Англия с номер 08521881 и търгуваща като „ОТХ" - Oil Ticket Exchange, изпратени след получаване на оспореното разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации, молителят е  поискал информация за възможностите на тези търговски дружества да приемат за съхранение определените с разпореждането запаси от нефт и нефтопродукти или „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД да създаде с техни собствени нефтопродукти тези запаси. Към датата на подаване на молбата за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение, отговори или не са получени, или получените такива са неудовлетворителни.

Видно е, че задълженото дружество е предприело действия в търсене на възможност за изпълнение на разпореденото му задължение, като установената липса на достатъчно свободни вместимости при трети лица, собственици на регистрирани складове, е ново обстоятелство, от което могат да настъпят твърдените значителни и трудно поправими вреди за дружеството. Според чл. 3, ал. 4 от ЗЗНН задължените лица сами организират и финансират за своя сметка и със свои средства създаването, съхраняването, обновяването и възстановяването на определените им нива за запаси за извънредни ситуации. При условие,че се запълнят вместимостите, с които разполага задълженото лице, последното трябва да обезпечи допълнителен финансов, материално-технически и кадрови ресурс за създаването и поддръжката на нови складове, което би възпрепятствало сериозно основната дейност на дружеството - производство и търговия с горива. Възпрепятстването на основната стопанска дейност на дружеството може да доведе от своя страна до невъзможност за изпълнение на сключени договори, до невъзможност за обслужване на банкови кредити и оттам до настъпването именно на посочените в молбата за спиране трудно поправими вреди за дружеството - загуба на клиенти и позиции на пазара, както и съкращаване на работници и служители.

От друга страна, видно от приложената преписка и писмени доказателства е, че определените с оспорваното разпореждане количества запас за извънредни ситуации са в общ размер от 74 246.474 тона, като  дружеството разполага с обща вместимост на всички лицензирани складове, регистрирани по реда на чл.38 от ЗЗНН в размер на 16 572.652 тона, видно от представените 13 броя удостоверения. Тоест, наличната вместимост е 16 572.652 тона или близо 80% по-малко от общия обем на определения на дружеството запас за извънредни ситуации от 74 246.474 тона.  Описаното несъответствие обосновава изначална обективна невъзможност за изпълнение на разпореждането, което от своя страна е основание да се приеме и наличието на несъразмерност. По-горе съдът прие, че в производството по чл.166 от АПК съразмерността между защитимия обществен интерес и възможната вреда за задълженото лице е неприложима, но допуснатото от закона предварително изпълнение все пак не съдържа законова презумпция за непогрешимост, за избягване на несъразмерност с конкретната ситуация и несъизмеримост на вредите с целите на издадения административен акт. Тук съдът се позовава на ТР № 5 от 08.09.2009г. на ОСК на ВАС, което е неприложимо като диспозитив след изменението на чл.166 от АПК през 2011г., но мотивите му са със запазено значение.

Описаната изначална обективна невъзможност за пълно изпълнение на вмененото задължение обосновава извод в полза на искането за спиране на предварителното изпълнението на оспорваните актове не само от гледна точка на критерия съразмерност, но и от гледна точка на вероятната основателност на жалбата, доколкото спирането е с обезпечителна природа и при допускането му следва да се има предвид и това.

С оглед на изложеното съдът приема, че са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 от АПК за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспорваните разпореждане и решение.  

Водим от горното, Съдът

О П Р Е Д Е Л И:

СПИРА предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-114 от 25.04.2023г. на вр.и.д.председател на ДА“ДРВВЗ“,с което на „ИНСА ОЙЛ“ ЕООД, ЕИК ********* са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. -30.06.2024 г., по видове съгласно чл.2, ал.1 от ЗЗНН, както следва: Нефт- 14 010,017 тона;Автомобилни бензини - 1 047,356 тона;Газьоли - 36 409,873 тона;Гориво за дизелови двигатели - 22 752,787 тона; като е разпоредено задълженото дружество да създаде определените му нива на запаси за извънредни ситуации по видове и количество до 01 юли 2023 г. при спазване условията по чл.30 от ЗЗНН, да поддържа създадените от него нива на запаси за извънредни ситуации до 30 юни 2024 г., да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка посочените запаси за извънредни ситуации; ведно с представляващото неразделна част от него Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № РД-10-235 от 28.04.2023г.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от съобщението за постановяването му до жалбоподателя и административния орган.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: