№ 135
гр. Средец, 10.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СРЕДЕЦ, III СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и шести ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ВЕНЕТА Д. СТЕФАНОВА
при участието на секретаря ДОРА АНГ. ДЕРМЕНДЖИЕВА
като разгледа докладваното от ВЕНЕТА Д. СТЕФАНОВА Гражданско дело №
20242170100079 по описа за 2024 година
Средецкият районен съд е сезиран с искова молба от К. П. Т. , ЕГН **********, със
съдебен адрес за връчване: гр.Бургас, ул.****, чрез адв.Т. Ш., против Община Средец, с
адрес гр.Средец, пл.България № 8, ЕИК 0000568780272, представлявана от кмета инж.Иван
Кичев, с която се моли съда да постанови решение, с което: да се признае за незаконно
уволнението на К. П. Т. от длъжност „Счетоводител" в община Средец, функция "Социални
дейности и здравеопазване" и същото да бъде отменено; да бъде възстановена на заеманата
от нея предишна длъжност „Счетоводител" в община Средец, функция "Социални дейности
и здравеопазване"; да бъде осъден ответника Община Средец да й заплати сумата от
11514,96 лева, представляваща обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ, за периода от 28.12.2023 г.
до 28.06.2024 г., изчислено на база нетното й трудово възнаграждение, което е следвало да
получа през месец ноември 2023 г., ведно със законна лихва, считано от датата на
предявяване на иска до окончателното плащане. В хода на съдебното дирене размерът на
иска е изменен , като същият се счита за предявен за сумата от 8 713,36лв. за периода от
28.12.2023г. до датата на започване на работа -30.05.2024г.
Ищцата твърди, не е извършено реално съкращаване на щата на заеманата от нея
длъжност, респ. не са спазени правилата за извършване на промяна на щатното разписание,
не е извършен подбор съгласно чл. 329 КТ и подписания КТД, а ако такъв е извършен, то
същият е формален и не е съобразен с изискванията на закона и критериите на КТД, не е
проведен подбор между лицата, заемащи сходни длъжности с тази на ищцата, вкл. е
извършено необективно оценяване. Представя се писмена защита в същия смисъл.
Ангажират се доказателства. Претендират се разноски за адвокатско възнаграждение.
Ответникът Община Средец, своевременно в срока за отговор на исковата молба,
навежда доводи за неоснователност на исковете, като твърди, че при прекратяването на
трудовото правоотношение с ищцата са спазени всички разпоредбите на КТ и заложените
изисквания в КТД . Подборът е извършен законосъобразно, като оценяването на всички
1
включени в подбора служители е извършено в съответствие с утвърдената процедура и
съобразно критериите на чл. 329 от КТ, извършено е реално съкращаване в щата, респ.
уволнението на ищцата е законно и не следва същата да бъде възстановена на предишната
заемана от нея длъжност, нито се дължи исканото от ищцовата страна обезщетение, ведно
със законната лихва за посочения от нея 6 - месечен период . Представя се писмена защита.
Ангажират се доказателства. Няма претенция по разноски.
За да се произнесе по спора, съдът съобрази следното:
Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т.
2 и 3, вр.чл. 225, ал. 1 от КТ и чл.86 от ЗЗД.
Съдът, след съвкупна преценка на представените по делото доказателства, като
взе предвид становищата на страните, прие за установено от фактическа и правна страна
следното:
Между страните не се спори и от приложените по делото писмени доказателства се
установява, че страните по делото са били в трудово правоотношение въз основа на трудов
договор № 1081/01.10.2015 г., като ищцата е заемала длъжността "счетоводител, функция
„Социални дейности и здравеопазване“" с място на работа –Община Средец. Установява се
още, че първоначално правоотношението е било срочно- до 31.03.2016г. , при пълно работно
време и трудово възнаграждение в размер на 550,00 лева. Впоследствие с допълнително
споразумение № 323/01.04.2016г. трудовият договор е преобразуван в такъв за неопределено
време за същата длъжност, с месечно трудово възнаграждение – 620 лв.
В Община Средец е създадена синдикална организация към КНСБ, като на 03.10.2022
г. е сключен Колективен трудов договор, със срок на действие две години от датата на
сключване, между Кмета на Община Средец и синдикалната организация на ФНСДУО-
КНЦБ при Община Средец.
На 13.11.2023г. кметът на Община Средец надлежно е уведомил Синдикалната
организация на Общинската администрация при Община Средец за намерението си да
проведе процедура по съкращаване в щата във Функция „Социални дейности и
здравеопазване" на съответната длъжност, като на 20.11.2023г. е получено становище от
Синдикалната организация, с което същата не се противопоставя да бъде извършено
съкращаване в щата.
Със Заповед №1053/22.11.2023г. кметът на Община Средец инж. Иван Кичев е
утвърдил ново щатно разписание във Функция „Социални дейности и здравеопазване",
влязло в сила на 22.11.2023г. В утвърденото длъжностно разписание са посочени
длъжностните наименования и числеността на персонала, както и изискванията за
образователна степен, професионален опит и други изисквания. В същото са посочени
следните структурни звена и длъжностни наименования: 1. главен счетоводител, численост:
1, образователна степен: висше магистър, професионален опит: 5 год., други: компютърна
грамотност; 2. счетоводител, численост: 4, образователна степен: средно/висше бакалавър,
професионален опит: 1 год., други: компютърна грамотност, 3. Отговорник спомагателни
дейности, численост: 1, образователна степен: средно, професионален опит: не се изисква,
други: не се изисква.
Със Заповед № 1054/22.11.2023г. на кмета на Община Средец е определена комисия,
която да извърши подбор между служителите в дейност „Други служби и дейности по
социалното осигуряване, подпомагане и заетост", които заемат длъжност „счетоводител",
като е възложено на Комисията да направи преценка съгласно чл. 329 от КТ на
квалификацията и начина на изпълнение на задачите, съобразно инструкция за подбор,
утвърдена от кмета на Община Средец.
Видно от посочената инструкция оценката на работещите се осъществява на база
документирана информация за всеки работник, мнение и оценка на прекия ръководител,
като резултатите се обективират в нарочен протокол, който се предоставя на кмета на
2
Община Средец в деня на приключване на работата на комисията и се съхранява в досието
на служителя , за когото се отнася. Критериите за оценяване са следните: 1. „професионална
квалификация и компетентност“ , вкл. образование, трудов стаж, технически умения; 2.
Ниво на изпълнение на трудовите задължения, вкл. технологична дисциплина , качество на
работата, умения за работа в екип; 3. Трудова дисциплина –спразване на правилника за
вътрешния трудов ред.
Видно от изготвения протокол на комисията от 24.11.2023г. и приложената към него
таблица е извършен подбор сред петима служители на длъжност „счетоводител“, като
ищцата е получила най-ниска оценка от всичките-55т. , както следва: образование –
макс.бр.т. -10т.; трудов стаж - 10т., при макс.бр. – 15 т. , която се дава при стаж над 10 г., а
ищцата притежава стаж от 5г. до 10г.; технически умения – 7т. при макс.бр. 10т.;
технологична дисциплина – 7т. при макс.10т.; качество на работа -8т. при макс бр..10т.;
умения за работа в екип – 5т. при макс.бр. 10 т.; трудова дисциплина- 8т. при макс.бр. 10т.;
Предвид резултата от подбора комисията е предложила на кмета на Община Средец именно
ищцата да бъде освободена от длъжност.
На 27.11.2023г. е връчено 30-дневно предизвестие от страна на работодателя на
ищцата за прекратяване на трудовия договор, на основание чл.328, ал.1, т.2 от КТ.
Със Заповед №3183/22.12.2023г. трудовото правоотношение с ищцата К. Т. е
прекратено на основание чл.328, ал.1 т.2 от КТ - съкращаване на щата, считано от
28.12.2023г.
Видно от приложената по делото Заповед № 221/02.04.2021г. на кмета на Община
Средец инж.Иван Жабов второстепенен разпоредител „ здравеопазване , социално
осигуряване, подпомагане и грижи“ осъществява счетоводно обслужване на дейностите към
функция „здравеопазване, ,, „детски ясли, детски кухни, яслени групи в детска градина“,
„здравен кабинет в детски градини и училища“, „други дейности здравеопазване“ и към
функция „социално осигуряване, подпомагане и грижи“ , „други служби и дейности по
осигуряването, подпомагането и заетостта“, „домашен социален патронаж“ , „програми за
временна заетост“, „дом за стари хора“, „дом за възрастни хора с увреждания“, „център за
обществена подкрепа“, „центрове за настаняване от семеен тип“, „дневен център за деца с
увреждания“, „Кризисен център“ „асистентска подкрепа и „клубове на пенсионера“ и
„социални услуги в домашна среда“ .
Видно от показанията на водения от ищцата свид.Иван Жабов –бивш кмет на
Община Средец същият твърди, че К. Т. е назначена по времето, когато той е бил кмет на
Общината. Същата според него е много сърдечен и дисциплиниран човек. Не е свеждано до
неговото знание, че тя е конфликтна или е нарушила добрия тон с колегите си. Била е
избирана по предложение на прекия си ръководител П. СТ. да работи по европейски
проекти. Замествала е прекия си ръководител П. СТ. по време на отсъствието й.
Видно от показанията на водения от ответника свид. П. СТ.- пряк ръководител на
ищцата и член на комисията за подбор същата работи в Общината от 2001г. , като от 2010г.е
главен счетоводител на функция „Социални дейности и здравеопазване“ . Същата твърди, че
по отношение на работата по европейските проекти тогавашното ръководство в лицето на
кмета е определяло кой ще отговаря за него. При извършване на подбора оценяването по
критериите за квалификация се извършвало на база документацията по трудовите досиета,
както и нейната лична оценка като пряк ръководител. Свидетелката сочи, че ищцата на
няколко пъти е поставяла личния авторитет на ръководителя си под въпрос, случвало се е да
реагира бурно на конкретно поставени задачи, да изразява несъгласие и негодувание.
Опитвала се е да налага мнение как да бъде разпределяна работата в отдела, на кого да бъде
възложена конкретна задача. Никой друг служител не си е позволявал да оспорва решенията
на ръководителя. Твърди се, че с емоциите си и реакциите си ищцата е влияела отрицателно
върху работния микроклимат в отдела и е създавала напрежение. Твърди се, че с това си
поведение ищцата едва ли не се е опитвала да изземе функциите на ръководителя, с което е
3
спечелила негодуванието на колегите си. Твърди се, че е имало зависимости, които са
влияели на ищцата за поведението й в отдела, като например близките и лични отношения с
бившия кмет Иван Жабов, които тя демонстрирала. Свидетелката твърди, че няколко пъти е
свеждала до знанието на кмета Иван Жабов конкретни ситуации с ищцата, като винаги се е
стигало да репликата „знаеш какъв е характера й“, без да бъде взето отношение.
От извършената от съда справка с оригинал на трудова книжка на ищцата се
установява, че след прекратяването на трудовия договор с ответника, в същата има
отбелязване , че на 30.05.2024г. е започнала работа при друг работодател.
От заключението по допуснатата пред РС-Средец съдебно – счетоводна
експертиза, прието като обективно, компетентно дадено и неоспорено от страните по
делото, се установява, че дължимото обезщетение за оставане без работа в период от шест
месеца е в размер на 12890,59 лв., коригирано впоследствие с нарочна молба от вещото лице
и след изслушване в открито съдебно заседание на 17.09.2024г., поради технически пропуск.
Видно от извършената по делото СТЕ в периода от 26.10.2022г. – 23.11.2023г., за
който се съдържа информация в базата данни, ищцата Т. има най-много записан брой
счтоводни операции в счетоводна система Конто сред всички счетоводители във функция
„СДЗ“.
Останалите приложени по делото писмени доказателства по искане на ищцата-
трудово досие, справки от Община –Средец нямат отношение към същината на правния
спор.
Гореустановената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:
По предявените искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 и т. 2 и т. 3 от КТ,
вр. чл. 225 КТ:
Настоящият състав на съда счита, че за да е налице законно уволнение поради
съкращаване в щата е необходимо да бъде установено наличието на следните определени в
закона предпоставки: да е било налице валидно трудово правоотношение за длъжност, която
е съществувала в щатното разписание; да е налице промяна в щатното разписание с
намаляване на числеността на длъжността; да е налице извършен подбор при наличие на
повече от едно лице, заемащи една и съща длъжност, както и да са получени разрешенията,
необходими в хипотезите на чл. 333 от КТ. В тежест на работодателя е да установи
наличието на посочените предпоставки, обосноваващи правомерността на извършеното
уволнение.
В настоящия случай, от събраните по делото доказателства безспорно се
установява, че страните по делото са били в трудови правоотношения, въз основа на трудов
договор както и че същото е прекратено със заповед № 3183/22.12.2023г., считано от
28.12.2023 г., издадена от компетентен орган.
Установява се още, че със заповед на Кмета на Община Средец №1053/22.11.2023г.
е утвърдено ново щатно разписание във Функция „Социални дейности и здравеопазване“, в
сила от 22.11.2023г. С утвърденото със заповедта щатно разписание, съдържащо се в
приложение към заповедта и представляващо неразделна част от нея, е извършено
съкращаване на длъжностното разписание на функцията с една бройка "счетоводител".
Предвид изложеното, съдът намира, че утвърждаването на новото щатно разписание е
извършено от компетентен орган и е влязло в сила преди издаването на процесната заповед.
В заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение, работодателят е посочил точно
основанието, а събраните доказателства установяват наличието му, т. е. установява се
съответствие на фактическото прекратяване на трудовото правоотношение с посоченото в
заповедта основание за това.
Съгласно разпоредбата на чл. 329, ал. 1 КТ при закриване на част от
предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване на обема на работата,
4
работодателят има право на подбор и може в интерес на производството или службата да
уволни работници или служители, длъжностите, на които не се съкращават, за да останат на
работа, тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре. При съкращаване на
една или няколко от съществуващите в щата няколко на брой еднородни длъжности,
прекратяването на трудовото правоотношение със служителя заемащ съкращаваната
длъжност се предпоставя от подбор, който става част от правото на уволнение. Подборът
следва да се упражни в границите, установени в закона, като в основата му е преценката на
критериите за квалификация и ниво на изпълнение на възложената работа.
С тълкувателно решение № 3/16.01.2012 г. по тълкувателно дело № 3/2011 г. ОСГК
на ВКС е прието, че преценката на работодателя по чл. 329, ал. 1 КТ-кой от работниците и
служителите има по-висока квалификация и работи по-добре, подлежи на съдебен контрол в
производството по иск с правно основание чл. 344, ал. 1 КТ. Съдът проверява основават ли
се приетите от работодателя оценки по законовите критерии по чл. 329 КТ на действително
притежаваните от работниците и служителите квалификация и ниво на изпълнение на
възложената работа. Работодателят следва да докаже, че действително е взел предвид
законовите критерии при подбора и по тях е оценявал работниците и служителите. Съдът
трябва да има възможност да извърши проверка, че дадените оценки, касаещи образование и
квалификация на всеки, съответстват на обективната действителност.
В случая не е спорно между страните, а и от представените доказателства се
установява, че работодателят е извършил подбор по чл. 329 КТ между пет лица –
служителите заемащи длъжност "счетоводител" във Функция „Социални дейности и
здравеопазване“ с място на работа- Община Средец. Извършването на подбора по чл. 329,
ал. 1 КТ при съкращаване в щата, задължава работодателя да съпостави квалификацията и
уменията за изпълнение на работата на всички работници и служители, изпълняващи
идентични трудови функции. Този подбор обаче не следва да се извършва в рамките на
цялото предприятие, а измежду работниците в рамките на обособена структура, в която се
извършва съкращаването на щата. Обособената структура е не само звено, което е отделено
финансово-икономически, клон или поделение, но и всяко териториално обособено звено
или поделение обособено в предприятието. В случая със заповедта за утвърждаване на
новото щатно разписание, в сила от 22.11.2023г. работодателят е взел решение за
съкращаване на една щатна бройка от длъжността "счетоводител" във Функция „Социални
дейности и здравеопазване“ с място на работа- Община Средец и в тази връзка е определил
комисия със задача да извърши подбор между служителите в звеното. Ангажираните по
делото от работодателя доказателства установяват, че е извършен подбор, както и че този
подбор е законосъобразен. Законовите критерии посочени в чл. 329 от КТ са квалификация и
ниво на изпълнение на възложеното работа, като работодателят може да въведе и
допълнителни критерии за всяка конкретна длъжност. Той може да извърши преценка за
квалификацията и качеството на работа, като използва различни способи и не е длъжен да
оформя в писмен вид процеса на оценката, но следва да установи с допустимите по ГПК
доказателствени средства действителното извършване на подбора, лицата между които го е
сторил, по какви показатели и че трудовите правоотношения са запазени с тези работници и
служители, които напълно отговарят на критериите на закона. Съдът следва да провери само
действителното съответствие на оценката по приетите критерии с определените за
уволнение работници и служители. В случая критериите, по които ще се извършва подбора
са посочени от работодателя в приетата инструкция и същите са в рамките на
законоустановените по чл. 329 КТ. В преценката са включени императивно посочените в КТ
критерии – квалификация и качество на работа. Анализа на представените доказателства
установява законосъобразно упражняване на правото на подбор на работодателя. В
протокола са посочени конкретните показатели и оценките по всеки от показателите, както и
данните, въз основа на които същите са извършени по отношение на служителите,
изпълняващи същата или сходна трудова функция, с тази на ищцата. По предвидените
5
показатели оценката на ищцата/55т. / е по -ниска от оценката на другите служители,
участваща в подбора. Ето защо настоящият състав приема, че оценката на работодателя,
извършена при подбора съответства на критерия образование и квалификация.
Обстоятелството, че водения от ищцата свидетел –бивш кмет на Община Средец
сочи, че тя е сърдечен и дисциплиниран човек , не игнорира оценката на прекия
ръководител, която е взета предвид при извършения подбор. Още повече, че видно от
показанията на свид.СТ., които съдът намира за обективни и безпристрастни, а и не са
наведени доводи в обратната посока, ищцата е била в близки лични и семейни отношения с
бившия кмет, поради което съдът цени показанията на този свидетел, доколкото
съответстват на останалия доказателствен материал.
Възражението на ищцата, че е извършила най-много счетоводни операции , с
ангажирани доказателства по делото –СТЕ за период от една година , по никакъв начин не
дава предимство на същата пред останалите оценявани кандидати, доколкото в случая се
касае до дейност на техническо изпълнение, а видно от заложените правила в инструкцията
на Община Средец относно критерий технически умения източник на данни е оценката на
прекия ръководител, която в случая е по-ниска от максимално предвидената и същата не е
произволна, както се твърди, а се базира на допуснати грешки, видно от показанията на
прекия ръководител свид.СТ., която се е налагало да коригира същите нееднократно. В
заключение, дори и ищцата да беше получила максимален бр.т. по този критерий, както се
иска, общият сбор точки отново би бил най-нисък и би довел до същия резултат.
Относно възраженията за оценяването на останалите кандидати съдът намира
същите за неоснователни по следните съображения:
Относно образованието на С.П. , че същото не отговаря на изискванията за
длъжността- това твърдение не отговаря на действителността, тъй като видно от щатното
разписание от 22.11.2023г. за длъжността се изисква средно или висше /бакалавър/
образование, като С.П. има средно такова, поради което е оценена по този критерий на 5т., а
не на 10т., като останалите кандидати с висше образование.
Относно възражението за оценяването по критерий „трудов стаж“ : В
инструкцията е посочено, че се има предвид трудов стаж в счетоводна сфера , което е по-
широко понятие от работа на длъжност „счетоводител“ и е изцяло в правомощията на
работодателя да зачете трудов стаж извън тази длъжност, в случай, че прецени , че
придобития опит на предишната длъжност има отношение към настоящата, поради което
възражението е неоснователно.
Извън гореизложеното, в решение №22/04.02.2019 г. по гр.д. №2644/2018 г. на
ВКС, ІV г.о. се посочва, че работодателят не е длъжен да остави на работа по-високо
квалифицирания от съпоставените работници. Той може да уволни и по-квалифицирания
работник, ако останалите работници работят по-добре, защото е решил да отдаде по-голямо
значение на критерия „качество на изпълнение на работата“.
С оглед на изложеното съдът намира, че ответникът е доказал извършване на
цялостна преценка на квалификацията и нивото на работа на всеки от служителите, заемащи
длъжност "счетоводител", във Функция „Социални дейности и здравеопазване“ с място на
работа- Община Средец.
По изложените съображения, предявените искове с правно основание чл. 344 КТ са
неоснователни.
Ответникът не е претендирал разноски, поради което не се дължи произнасяне в
тази посока.
Мотивиран от горното, Средецкият районен съд:
6
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ, като НЕОСНОВАТЕЛНИ и НЕДОКАЗАНИ, предявените от К. П. Т. ,
ЕГН **********, със съдебен адрес за връчване: гр.Бургас, ул.****, чрез адв.Т. Ш., против
Община Средец, с адрес гр.Средец, пл.България № 8, ЕИК 0000568780272, представлявана
от кмета инж.Иван Кичев, искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2 и 3, вр.чл. 225,
ал. 1 от КТ и чл.86 от ЗЗД, за признаване за незаконно уволнението на К. П. Т. от длъжност
„Счетоводител" в община Средец, функция "Социални дейности и здравеопазване" със
Заповед № 3183/22.12.2023г. на Кмета на Община Средец и неговата отмяна; за
възстановяване на заеманата от нея предишна длъжност „Счетоводител" в община Средец,
функция "Социални дейности и здравеопазване". ОТХВЪРЛЯ иска за заплащане на сумата
от 8 713,36лв., представляваща обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ за оставане без работа,
считано от датата на уволнението на 28.12.2023г. до датата на започване на работа -
30.05.2024г,ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на предявяване на
иска до окончателното плащане.
Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок,
считано от 10.12.2024г.
Препис от Решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Средец: _______________________
7