Определение по адм. дело №201/2025 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 1104
Дата: 24 септември 2025 г.
Съдия: Игнат Колчев
Дело: 20257230700201
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1104

 

Смолян, 24.09.2025 г.

Административният съд - Смолян - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ИГНАТ КОЛЧЕВ
   

като разгледа докладваното от съдията Игнат Колчев административно дело201/2025 г. на Административен съд - Смолян, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на М. Х. Т. от [населено място], обл. . чрез адв. С. Н., АК-Смолян, срещу решение №1040-20-87/19.06.2025 г. на директора на ТП НОИ - Смолян, с което е оставено в сила Разпореждане № 201-00-144-5/07.04.2025 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ. С последното на основание чл. 54ж, ал.1 от КСО във вр. с чл.11, §3, буква „а“ и чл.65, § 2 от Регламент (ЕО) 883/2004 е отказано отпускане на Парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО.

С определение № 851/17.07.2025 г. по делото съдът е конституирал страните в производството и е насрочил разглеждането му в открито съдебно заседание на 17.10.2025 г. (отсрочено за 07.11.2025 г. по разпореждане № 1095/24.09.2025 г.)

С Определение № 9604 от 04.09.2025 г. по адм. дело № 633/2025 г. на Административен съд гр. Варна /служебно известно на състава на съда по повод разглеждани сходни съдебни дела със същия правен спор/ е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз относно тълкуването на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 883/2004 свързани с определянето на компетентната държава членка/институциите, на която следва са отпускат обезщетение за безработица. Отправените въпроси са: Първи въпрос - Кое е приложимото съгласно Регламент (ЕО) № 883/2004 национално законодателство и коя е компетентната държава членка, компетентната институция, на която следва да отпусне обезщетението за безработица, при условие, че заинтересованото лице: 1. е гражданин на Република България- членка на Европейския съюз; 2. притежава собствено жилище в Република България; 3. семейството му (съпругата му) и центърът на жизнените му интереси е Република България; 4. наето е на работа от установен в Република Италия работодател, 5. полага труд като моряк, 6. изпълнява трудовите си функции на борда на плавателен съд под италиански флаг и в териториалните граници на Република Италия (в границите на Европейския съюз) и 7. не е спорно, че осигуровките за осигурителния риск "безработица" са заплатени от работодателят му в Република Италия? и Втори въпрос - Допустима ли е предвид разпоредбите на Член 11, параграф 4, изречение първо от Регламент (ЕО) № 883/2004. Член 65, параграф 1 от вр. с Член 11, параграф 3, б. "в" от Регламент (ЕО) № 883/2004 или в Член 11, параграф 3, б. "д" от Регламент (ЕО) № 883/2004 практика на институциите на държавата - членка, при която е отказано отпускането на обезщетение за безработица на лице, поради това, че не търси работа в държавата членка, пред която е заявило получаването на обезщетение за безработица и осигурителните вноски, които работодателят му е правил, докато е полагало труд, са внесени в осигурителните фондове на друга държава - членка, а не на държавата - членка, от която е поискано заплащането на обезщетението за безработица?

Настоящата инстанция счита, че отправените въпроси имат преюдициалност по отношение на настоящия спор. Налице са основанията на чл.154а, ал.1, т.8 АПК за спиране на делото до произнасянето на СЕС. Според цитираната разпоредба съдът спира производството при отправено преюдициално запитване от друг съд по въпрос, обуславящ изхода на спора. Съдът приема, че законодателят няма предвид всяка възможна връзка между две висящи дела, а точно определена зависимост, при която задължително следва да се зачетат последиците от влязло в сила решение по обуславящото дело, какъвто именно е настоящият случай. Още повече, че съгласно чл. 633 ГПК, приложим от препращането на чл. 144 АПК, решението на Съда на ЕС е задължително за всички съдилища и учреждения в Република България. Въпросите относно държавата по последната заетост, пребиваването, съответната компетентна институция, предпоставките за ПОБ са базови и засягат настоящия процес и имат значение за правилното разглеждане и решаване на повдигнатия административно-правен спор.

Водим от горното и на основание 154а, ал.1, т.8 АПК Административен съд – Смолян, в настоящият си съдебен състав

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ съдебното заседание по делото, насрочено за 07.11.2025 г. с разпореждане № 1095 от 24.09.2025 г.

СПИРА производството по административно дело № 201/2025 г. по описа на Административен съд гр. Смолян до произнасянето на Съда на Европейския съюз по преюдициалното запитване, отправено с Определение № 9604 от 04.09.2025 г. по адм. дело № 633/2025 г. на Административен съд гр. Варна.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в частта за спирането подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

ДА СЕ ВРЪЧИ препис от определението на страните.

 

Съдия: