Решение по дело №693/2022 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 86
Дата: 23 март 2023 г.
Съдия: Гроздан Бончев Грозев
Дело: 20225640200693
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 86
гр. гр. Хасково, 23.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Гроздан Б. Грозев
при участието на секретаря Павлина Ст. Николова
като разгледа докладваното от Гроздан Б. Грозев Административно
наказателно дело № 20225640200693 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и
наказания.
Образувано е по жалба от лице „АБ" АД, с ЕИК *********, чрез адв. Д. Р.,
срещу Наказателно постановление № Е-НП -10 от 11.07.2022г. издадено от Пламен И.
Данаилов заместник министър на енергетиката, с което на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция по чл. 94, ал. 1 от ЗПБ, в размер на 50 000 /петдесет хиляди/ лева, за
нарушение на чл. 77, във връзка с чл. 87, ал. 1 и ал. 2, т. 2 и чл. 88, т. 4 от ЗПБ. В подадената
жалба се релевират оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на атакуваното с нея
наказателно постановление. Излагат се доводи за допуснати процесуални нарушения и
нарушения на материалния закон при издаването на НП. Иска се от съда да отмени
атакуваното НП. В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят редовно
призован, се представлява от адв.Д. Р.. Последната поддържа жалбата на изложените в нея
основания, а в хода по същество излага доводи в подкрепа на исканата отмяна на НП, като
такива се излагат и в нарочно становище представено по делото. Претендират се и разноски
по делото.
Административнонаказващият орган, редовно призован, чрез упълномощения по
делото представител главен инспектор О. М. Л. с юридическо образование, оспорва жалба и
в хода по същество моли същата да бъде оставена без уважение, а атакуваното с нея
1
наказателно постановление – потвърдено, по съображения, подробно изложени и
аргументирани в съдебно заседание, моли и за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от
лице, легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е процесуално
допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и след
като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на
обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
На 04.11.2021г., в Министерство на енергетиката (МЕ) е постъпило писмо с вх. № Е-
92-00-980/ 04.11.2021 г. от директор на РИОСВ - Хасково, с което е препратен сигнал от
жител на с. Гарваново относно извършвани взривни дейности на кариера „Змиярника",
предизвикали трусове с разлюляване на къщите и прозорците, за което се искало
извършване на проверка на допустимите и извършваните дейности в действителност. В този
връзка е започнала проверка извършвана от св.Х. Д. К. който по това време е на длъжност
главен инспектор в отдел „Контрол“ на Дирекция „Природни ресурси и взривен контрол“
при МЕ и св.Д. И. Д. също главен инспектор в отдел „Контрол“ на Дирекция „Природни
ресурси и взривен контрол“ при МЕ. При тази проверка е установено, че с Решение на
Министерския съвет на Република България № 781/ 10.12.2008 г. /обн. ДВ, бр. 108 от
19.12.2008 г./ на „Пътстрой - 97" АД е предоставена концесия за добив на подземни
богатства - строителни материали - андезити, от находище „Змиярника", разположено в
землището на с.Гарваново, общ. Хасково, обл. Хасково. В изпълнение на цитираното
решение, е сключен Договор от 17.03.2009г. за предоставяне на концесия за добив на
подземни богатства - строителни материали - андезити, от находище „Змиярника",
разположено в землището на с. Гарваново, общ. Хасково, обл. Хасково. Договорът е
сключен за срок от 25 г. и е влязъл в сила от датата на подписването му - 17.03.2009 г. С
Решение на Министерския съвет на Република България № 701/ 01.10.2020 г. е прието
„Пътстрой - 97" АД да прехвърли на „АБ" АД изцяло правата и задълженията си по
предоставената концесия за добив на подземни богатства - строителни материали - андезити,
от находище „Змиярника", община Хасково, област Хасково, без да се изменят условията на
предоставената концесия. Подписано е Допълнително споразумение № 1 от 17.12.2020 г. за
прехвърляне на правата и задълженията по концесионния договор за добив от находище
„Змиярника" от „Пътстрой - 97" АД на „АБ" АД. Съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1 от концесионния
договор, концесионерът има право да добива андезити в границите на находище
"Змиярника", в обеми и при спазване на условията на съгласуваните от концедента работни
проекти за добив и първична преработка за съответната година. Съгласно чл. 10, ал. 2, т. 1 и
т. 7 от концесионния договор, при осъществяването на концесионните дейности,
концесионерът е длъжен да спазва действащото законодателство и да изпълнява на свой
риск и със средства, осигурени от него, съгласуваните с компетентният орган цялостен
работен проект и годишни работни проекти.
В хода на проверката са изискани следните справки и документи: С писмо изх. № Е-24-
00-61/ 12.11.2021 г. на директор на дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол", МЕ,
от Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Хасково, са изискани заявления и издадени въз
основа на тях разрешения за извършване на пробивно - взривни работи през 2021г. в
находище „Змиярника". С писмо изх. № Е-66-00-34/ 12.11.2021 г. на директор на дирекция
„Природни ресурси, концесии и контрол", МЕ, от Районно управление - Хасково, са
изискани протоколи за извършени пробивно - взривни работи през 2021 г. в находище
„Змиярника". Изискано е от концесионера и той е предоставил Паспорт № 2 за провеждане
2
на ПВР /пробивно - взривни работи/ на кариера „Змиярника" на 09.06.2021 г. Протокол № 2
от 09.06.2021 г. за извършено успешно взривяване на плътна скална маса, подписан от
представители на „АБ" АД и на „Никас" ООД. Бли предоставени писмо вх. № Е-24-00-61/
29.11.2021 г. на директор на Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Хасково, в МЕ копия от
документи, от които се установява, че „Никас" ООД е подало Заявление с вх. № 21009857/
01.02.2021 г. до директора на Дирекция „Инспекция по труда" - гр. Хасково за издаване на
разрешение за извършване на технологични взривни работи по реда на чл. 13г, ал. 2, във
връзка с чл. 13в от Закона за здравословни и безопасни условия на труд за извършване на
технологични /повтарящи се/ взривни работи на обект: находище „Змиярника", землище на
с. Гарваново, общ. Хасково, обл. Хасково. В тази връзка издадено било Разрешително № 09/
02.02.2021 г. от директор на Дирекция „Инспекция по труда" - Хасково, за извършване на
технологични взривни работи с изх. № 21005287/ 03.02.2021 г., по силата, на което „Никас"
ООД има право до 31.12.2021 г., да извършва пробивно - взривни работи в находище
„Змиярника", при спазване на следните условия: Взривните работи да се извършват
съгласно типов проект ПВР от находище „Змиярника" през 2021 г.; Ръководител на
взривните работи е инж. Д. Г. Б., притежаващ свидетелство за правоспособност №007557,
валидно до 21.02.2022 г. С цитираното писмо е предоставено и копие от Анекс № 1 от
01.02.2021 г. към Договор за пробивно - взривни работи № АБ - 24 - 20/ 24.04.2020 г.,
сключен между „АБ" АД и „Никас" ООД. Съгласно този анекс „АБ" АД - възложител и
„Никас" ООД - изпълнител, изменят предмета на сключения между тях договор за
извършване на пробивно - взривни работи, въз основа на утвърдени проекти за добив на
строителни материали като включват в предмета му добив на около 90 000 м3 взривена
скална маса от находище „Змиярника", землище на с. Гарваново, общ. Хасково. Анексът е
влязъл в сила от датата на подписването му - 01.02.2021 г.
След представяне на горните писмени доказателства проверяващите установили, че
съгласно Паспорт №2 за провеждане на ПВР на кариера „Змиярника" на 09.06.2021г. при
конкретното взривяване са предвидени следните параметри: Средна височина на стъпалото -
19,20 метра и необходимо количество взривно вещество в сондаж - 140 кг. В тази връзка се
установило още, че в съгласувания с писмо изх. № Е-26-П-488/ 11.11.2020 г. на заместник -
министър на енергетиката, Годишен работен проект за добив и първична преработка на
строителни материали - андезити от находище „Змиярника", през 2021 г. се съдържа Типов
проект за пробивно - взривни работи - находище „Змиярника", в който са предвидени
следните параметри: Средна височина на работното стъпало - 15 метра, необходимо
количество на заряда взривно вещество - 70 кг. и максимално количество на заряда взривно
вещество - 71,38 кг. Последните параметри, заложени в съгласувания Годишен работен
проект за добив и първична преработка на строителни материали - андезити от находище
„Змиярника", през 2021 г., били посочени и в съгласувания Генерален експлоатационен
проект за добив на андезити в находище „Змиярника", област Хасково, годни за
производство на трошен камък. От представения с писмо вх. № Е-бб-00-34 /29.11.2021 г. на
началник на Районно управление - Хасково, Протокол за отчитане изразходваните взривни
материали от 09.06.2021г. на обект: кариера „Змиярника" и Нареждане № 22/ 09.06.2021 г.,
се установява, че на 09.06.2021г. е извършено конкретното взривяване, за което са
използвани 7975 кг. Никанит и 150 кг. Риогел Ф70. За резултатите от ВПР е бил съставен
Протокол № 2 от 09.06.2021 г., подписан от представители на „Никас" ООД и „АБ" АД,
отчитащ успешно взривяване на плътна скална маса с обем от 13 421 куб.м., без отклонения
от параметрите на взривения обем. С оглед представените документи и съпоставка на
количеството, използвано взривно вещество с броя на сондажите - 58 се установявало, че
използваното количество взривно вещество на сондаж е в размер на 137,5 кг.
Съпоставяйки и преценяйки събраните документи проверяващият екип е достигнал до
извод за извършено нарушение от страна на жалбоподателя. Те приели, че при
3
извършваните на 09.06.2021 г. пробивно - взривни работи в находище „Змиярника", община
Хасково, област Хасково, което представлява добив на подземни богатства - строителни
материали - андезити, по смисъла на т. 4 от параграф 1 от Допълнителните разпоредби на
Закона за подземните богатства, жалбоподателят от „АБ" АД, с ЕИК *********, чрез
подизпълнител - „Никас" ООД, на 09.06.2021 г., е извършил пробивно - взривни работи, при
които предвиденото и употребено необходимо количество взривно вещество в сондаж в
размер на 140 кг., надвишава необходимото количество на заряда взривно вещество - 70 кг.
и максимално количество на заряда взривно вещество - 71,38 кг. Освен това взривяването е
извършено при средна височина на стъпалото 19,20 м, при допустима височина на стъпалото
15 м. посочените от проверяващите параметри както вече бе посочено по-горе са залегнали в
Годишен работен проект за добив и първична преработка на строителни материали -
андезити от находище „Змиярника", през 2021 г. и по-точно в съдържащият се в проекта
Типов проект за пробивно - взривни работи - находище „Змиярника", както и в съгласувания
Генерален експлоатационен проект за добив на андезити в находище „Змиярника", област
Хасково, годни за производство на трошен камък. Горното било нарушение на разпоредбите
на чл. 77, във връзка с чл. 87, ал. 1 и ал. 2, т, 2 във връзка с чл. 88, т. 4 от ЗПБ, което
осъществявало състава на чл.94, ал.1 от ЗПБ. След установяване на горното с писмо изх. №
Е-92-00-980/ 15.12.2021 г. от директор на дирекция „Природни ресурси, концесии и
контрол", МЕ, до „АБ" АД е отправена покана за явяване за съставяне и връчване на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) в сградата на МЕ, в гр. София, ул.
Триадица №8, на 19.01.2022 г., 13.30 ч., която видно от обратната разписка е получена на
21.12.2021г. На 19.01.2022г. в МЕ, в присъствието на изпълнителния директор на "АБ" АД -
Цветан Николов Чолаков е съставен АУАН № 14/ 19.01.2022 г. от Х. Д. К., на длъжност
„главен инспектор" в дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол", МЕ в
присъствието на св.Д. И. Д.. Актът е връчен на 19.01.2022 г. лично на изпълнителния
директор, представляващ "АБ" АД - Цветан Николов Чолаков. При съставяне на акта в
графата „Обяснения/възражения" е посочено, че в законоустановения срок ще бъдат
депозирани възражения във връзка със съставения АУАН № 14/19.01.2022 г. В
законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН от страна на "АБ" АД не са постъпили
писмени възражения по акта.
На база горният АУАН е издадено и атакуваното НП. В него е възприета същата
фактическа обстановка и обстоятелства описани и в АУАН. Приета е и същата правна
квалификация.
Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените
по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в хода на делото
свидетели. Съдът кредитира показанията на свидетелите св.Х. Д. К. и св.Д. И. Д. относно
обстоятелствата, свързани с начина на извършване на проверката и с констатациите, до
които са достигнали в хода на административнонаказателното производство, както и за
обстоятелствата, свързани със съставяне на АУАН, като еднопосочни с останалия събран
доказателствен материал. Показанията на посочените свидетели се основават на техни
преки и непосредствени впечатления, досежно изнесените факти, поради което съдът ги
възприема като достоверни при обосноваване на фактическите си изводи. Съдът кредитира
4
отчасти и показанията на св.Ж. И. Д., относно количествата използвано взривно вещество и
относно средна височина на стъпалото при взривяването, както и по отношение на това
какво е било залегнало в Годишен работен проект за добив и първична преработка на
строителни материали - андезити от находище „Змиярника", през 2021 г. и по-точно в
съдържащият се в проекта Типов проект за пробивно - взривни работи - находище
„Змиярника", както и в съгласувания Генерален експлоатационен проект за добив на
андезити в находище „Змиярника", област Хасково, годни за производство на трошен камък.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно Чл. 77 от ЗПБ - Чл. 77. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2010 г.) Опазването на
земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно задължение
на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират
минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства.
Съгласно Чл.87, ал.1и ал.2,т.2 от ЗПБ - Чл. 87. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр.
100 от 2010 г.) (1) Опазването на земните недра при търсенето, проучването, добива и
първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното им
използване.
(2) Рационалното използване на подземните богатства при търсенето, проучването,
добива и първичната им преработка включва:
т.2. спазване на утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите на
подземни богатства;
съгласно чл.88, т.4 от ЗПБ - Чл. 88. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр. 100 от
2010 г.) За спазване на изискванията по опазването на земните недра чрез рационалното
използване на подземните богатства всеки титуляр на разрешение за търсене и проучване и
за проучване и концесионер е длъжен да:
т.4. спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване на
запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им преработка, както и мерките
за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда;
Според чл. 94, ал. 1 ЗПБ – Чл. 94. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр.
100 от 2010 г., бр. 56 от 2015 г., в сила от 24.07.2015 г., доп., бр. 79 от 2020 г.) Който не
изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез рационалното използване на
подземните богатства или извършва действия по управление, включително, но не само по
депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без разрешително
по чл. 22д, ал. 3 и/или план за управление по чл. 22г, ал. 5, се наказва с глоба от 10 000 до
100 000 лв. или с имуществена санкция от 50 000 до 500 000 лв.
Следователно, деянието, за което е наложена имуществената санкция на
жалбопадателя е обявено от закона за наказуемо с административна санкция.
Административно-наказателното производство е проведено без нарушаване на
процесуалните правила, визирани в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със
съответните компетенции, съдържа необходимите реквизити, изброени в чл. 42 от ЗАНН и е
предявен надлежно по реда на ЗАНН. Тук за пълнота следва да се отбележи, че според съда
съвсем ясно е посочена датата и мястото на извършване на нарушението. И в АУАН и в НП
5
е посочено че на 09.06.2021г. при пробивно - взривни работи в находище „Змиярника",
община Хасково, област Хасково жалбоподателят чрез подизпълнител - „Никас" ООД, на
09.06.2021 г., е извършил пробивно - взривни работи, при които предвиденото и употребено
необходимо количество взривно вещество в сондаж в размер на 140 кг., надвишава
необходимото количество на заряда взривно вещество - 70 кг. и максимално количество на
заряда взривно вещество - 71,38 кг. Освен това взривяването е извършено при средна
височина на стъпалото 19,20 м, при допустима височина на стъпалото 15 м. Посочените
параметри както вече бе посочено по-горе са залегнали в Годишен работен проект за добив
и първична преработка на строителни материали - андезити от находище „Змиярника", през
2021 г. и по-точно в съдържащият се в проекта Типов проект за пробивно - взривни работи -
находище „Змиярника", както и в съгласувания Генерален експлоатационен проект за добив
на андезити в находище „Змиярника", област Хасково, годни за производство на трошен
камък. Тоест ясна е датата и мястото на извършване на нарушението. Според съда в
достатъчно висока степен е описано и нарушението от към неговите обективни елементи.
Изисква се още по висока степен на точност при описанието, но и така както е описано
според съда е достатъчно да се разбере в какво точно се изразява нарушението. Наред с
датата и мястото е посочено, че горните дейности подробно описани надвишават тези
заложени в цитираните документи. Тоест не са спазени разписаните дейности на база тегло
на взривното вещество и височина на стъпката. Именно такова изискване поставя и чл. 87,
ал.2,т.2 от ЗПБ. С други думи въпреки нуждата от още прецизност в изказа при описанието
на нарушението съдът намира, че е налице описание на нарушението със съответните
релевантни съставомерни признаци, както и правна квалификация, съответстваща на това
фактическо описание. На следващо място, АУАН и обжалваното наказателно постановление
са издадени от оправомощено длъжностно лице, съответно от компетентен орган, както се
установява от представените като писмени доказателства Заповед № Е-РД-16-
220/15.02.2017г. и Заповед № Е-РД-16-62/02.02.2022г. и двете на министъра на енергетиката
на Република България в кръга на неговите правомощия, спазена е формата и редът за
издаването му, а по съдържанието си отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН,
установяващ изискуемите реквизити. Тоест според съда не са на лице съществени
процесуални нарушения които да водят до отмяната на НП.
От всички доказателства по делото изложената в НП фактическа обстановка по
отношение ангажираната административно-наказателна отговорност на жалбоподателя, е
доказана по безспорен начин. От материалноправна страна обстоятелствата, изложени в акта
и наказателното постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени
средства по обвинението, повдигнато с АУАН, по което с наказателното постановление е
ангажирана отговорността на жалбоподателя, действително, се установяват. Безспорно е
доказано, че на процесната дата 09.06.2021г.е извършеното взривяване . Това се доказва
както от показанията на всички разпитани по делото свидетели в това число и на св.Ж. И.
Д., който е изпълнителен директор на „Никас“ ООД, което дружество е извършвало
взривните работи описани в НП. Освен това в подкрепа на свидетелските показания е и
представения паспорт за ПВР № 02/2016г. от 09.06.2021г. на обект „Змиярника", община
Хасково, област Хасково. В него подробно е описано количеството на използваните взривни
вещества, а именно – Никанит 7975 кг. , Риогел 150 кг. Общо 8125 кг. Това количество
взривно вещество е използвано видно от същият паспорт в 58 сондажа. Тоест средно по
малко над 140 кг.взривно вещество така както е посочено и е прието в паспорта като маса на
взривено вещество в един момент- 140 кг. Такива са и констатациите на наказващият орган
и контролният орган. Освен това видно от същият паспорт и приложените към него
6
документи изготвени лично от „Никас“ ООД, средната височина на стъпалото е заложена
като 19.20 м. Визираните по-горе параметри не се доказа да са заложени в Годишен работен
проект за добив и първична преработка на строителни материали - андезити от находище
„Змиярника", през 2021 г. и по-точно в съдържащият се в проекта Типов проект за пробивно
- взривни работи - находище „Змиярника", както и в съгласувания Генерален
експлоатационен проект за добив на андезити в находище „Змиярника", област Хасково,
годни за производство на трошен камък. Напротив в съгласуваният от МЕ Годишен работен
проект за добив и първична преработка на строителни материали - андезити от находище
„Змиярника", през 2021 г. и по-точно в съдържащият се в проекта Типов проект за пробивно
- взривни работи - находище „Змиярника", както и в съгласувания Генерален
експлоатационен проект за добив на андезити в находище „Змиярника", област Хасково,
годни за производство на трошен камък са заложени като параметри количество на заряда
взривно вещество - 70 кг. , максимално количество на заряда взривно вещество - 71,38 кг. И
височина на стъпалото 15 м. Тук следва да се отбележи, че съдътнамира „Про кауза“
дадените показания на св.Ж. И. Д. относно това че били допуснати грешки още при
съгласуването на горните проекти и затова те били направили собствени изчисления, както
и били използвани други взривни материали, които следвало да се прилагат в други
количества. Да може и да е на лице грешка допусната в проекта и действително да липсват
заложените в него взривни вещества, но при установяване на тази грешка е следвало да се
пристъпи към нейното законово отстраняване и при необходимост повторно съгласуване на
проекта с внесени в него поправки относно количествата и вида на взривните вещества и
съответно на височина на стъпалото. След като това не е станало и видно и от показанията
на св.Ж. И. Д. на практика това което е констатирано от контролният орган и е описано и от
наказващият орган в НП е действително така изпълнено от „Никас“ ООД, то безспорно е
доказано по делото, че жалбоподателят е осъществил вмененото му нарушение. Нещо
повече съгласно писмо изх. № Е-26-П-488/11.11.2020г. на заместник - министър на
енергетиката, на основание чл. 82 от Закона за подземните богатства, годишния работен
проект за добив и преработка в находище „Змиярника" за 2021г. е съгласуван с изричното
указание: "да бъдат спазвани основните технически и технологични решения за добив и
първична преработка, залегнали в цялостния проект за разработка на находището".
Следователно, описаната в АУАН и наказателното постановление фактическа
обстановка е установена безпротиворечиво в хода на проведеното съдебно следствие и
уличава жалбоподателя в неизпълнение на задължението му по чл. 77, във вр. с чл. 87, ал. 1
и ал. 2, т. 2 вр. чл. 88, т. 4 ЗПБ. Фактическото описание на деянието, съдържа
съставомерните признаци на отговорността по чл. 94, ал. 1 ЗПБ, поради което удовлетворява
изискването за съдържание на актовете по чл. 42, ал. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 77 ЗПБ въвежда задължение за субектите, осъществяващи
дейности по проучване и ползване на подземните богатства да ги опазват, чрез
рационалното им използване. Във връзка с посоченото задължение е въведено изискване за
спазването на утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите на подземните
7
богатства - чл. 87, ал. 1 и ал. 2, т. 2, вр. 88, т. 4 ЗПБ, като отклонения от тях не се допускат,
ако не са утвърдени по надлежния ред. Следователно, изискването за спазване на
утвърдения с работните проекти ред е задължителен не само за реален добив на подземни
богатства, а и при тяхното проучване, като част от операциите по разработване на
находището. Ето защо извършваните на 09.06.2021г. пробивно - взривни работи на обект
„Змиярника", община Хасково, област Хасково, като част от технологичния процес на добив
на подземни богатства - строителни материали – андезити, по смисъла на т. 4 от параграф 1
от Допълнителната разпоредба на Закона за подземните богатства е следвало да отговарят
на утвърдения работен проект,понеже чл. 88, т. 4 вр. чл. 87, ал. 1 ЗПБ. В тази връзка съдът
счита наведените в жалбата възражения са неоснователни, тъй като е налице съгласуван
годишен работен проект за добив и първична преработка за обект „Змиярника", община
Хасково, област Хасково, в който е отразена определена технология на добив и конкретни
параметри. В случай, че дружеството –жалбоподател, в качеството си на концесионер е
считал, че е необходимо изменение на цялостния работен проект с цел актуализиране на
горните параметри поради една или друга причина, както вече бе посочено, той е следвало
да актуализира цялостния работен проект и да предложи актуализацията за съгласуване в
Министерство на енергетиката по реда на чл. 82 и сл. от ЗПБ, както и на чл. 13 и сл. от
Наредба за изискванията към обхвата и съдържанието на работните проекти за търсене и
проучване или за проучване, добив и първична преработка на подземните богатства, за
ликвидация и/или консервация на геологопроучвателните и на миннодобивните обекти и за
рекултивация на засегнатите земи и за условията и реда за тяхното съгласуване.
Дружеството –жалбоподател не само не предложил изменение на проект в частта относно
извършването на взривни работи, но и не се е съобразил при изготвянето на годишния
работен проект за добив и първична преработка за 2021г. със заложените параметри в
цялостния работен проект. С оглед изложеното съдът прие доказаност на нарушението и
субекта на административнонаказателната отговорност, поради което деянието е
съставомерно от обективна страна.
Правилно административнонаказващият орган е приложил и санкционната норма
на чл. 94, ал. 1 ЗПБ, която предвижда налагане на имуществена санкция от 50 000 до 500 000
лв. на всеки, който не изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез
рационално използване на подземните богатства по чл. 77 ЗПБ. И доколкото в настоящия
случай, на дружеството е наложена имуществена санкция в минимален размер от 50 000 лв.,
то същата не подлежи на изменение съгласно критериите по чл. 27 от ЗАНН.
Горните изводи на съда се подкрепят и от практиката на Адм.С –Хасково по
Решение № 325 от 25.04.2018 г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. № 146/2018 г.
В случая неприложим е и чл. 28 от ЗАНН, доколкото деянието не се отличава с по-
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административни нарушения от този вид. Изискванията на закона за спазване на
утвърдените с работните проекти ред за усвояване на запасите са гаранция за опазването на
земните недра чрез рационалното им използване и в съответствието с целите на ЗПБ за
8
защита обществените интереси във връзка с опазване на подземните богатства на страната и
предотвратяване неблагоприятните последици, които могат да настъпят вследствие
неправилното им експлоатиране. Доколкото извършването на пробивно - взривни работи е
част от процеса на добив на подземни богатства, включващо всички дейности, провеждани в
концесионната площ, неспазеното от жалбоподателя изискване за осъществяване на
дейността под контрола на концедента - МЕ, чрез съгласуване на работните проекти води до
извода, че извършеното от дружеството нарушение не представлява "маловажен случай",
поради което не са налице материалноправните предпоставки за прилагане на чл. 28 от
ЗАНН. С тези мотиви и приемайки обжалваното НП за законосъобразно, то следва да бъде
потвърдено.
С оглед изхода на делото съдът намира, че следва в полза на наказващият орган да се
присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Е-НП -10 от 11.07.2022г. на
Заместник министъра на енергетиката на Р.България
ОСЪЖДА „АБ" АД, с ЕИК *********, да заплати на Министерство на енергетиката
сумата от 120лв. направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
/п/ не се чете.
Съдия при Районен съд – Хасково: ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!!!
СЕКРЕТАР: /П.Н./
9