Решение по дело №277/2023 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 72
Дата: 4 декември 2023 г.
Съдия: Ани Борисова Георгиева
Дело: 20234330200277
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 72
гр. Тетевен, 04.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЕТЕВЕН, I - СЪСТАВ ГРАЖДАНСКИ, в
публично заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Ани Б. Г.ева
при участието на секретаря Виолета Й. Монова
като разгледа докладваното от Ани Б. Г.ева Административно наказателно
дело № 20234330200277 по описа за 2023 година


Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят ЕТ“Т. -Г. Т. “ , ЕИК ххххххххх, седалище и адрес на
управление сгр. хххххххххх представлявано от Г. В. Т. е обжалвал в законния
срок електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение,установено с електронен фиш от електронна система за събиране
на пътни такси по чл.10, ал.1,т.2 от Закона за пътищата № **********
издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който за нарушение на чл.
102, ал. 2 от ЗДвП на основание чл. чл. 187а, ал. 2 т.3 вр. чл.179 ал.3б от
ЗДвП му е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500 лв., като излага
съображения за незаконосъобразност , неправилност и нарушение на
материалния закон на същото и моли да бъде отменено изцяло, със законните
последици.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Въззивната страна – Агенция „Пътна инфраструктура“- София, се
представлява от юрк.Д.М. , която пледира за оставяне без уважение на
жалбата и да се потвърди издадения ел. фиш, както и за присъждане на
разноски на АНО за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие за
установено следното от фактическа и правна страна приема, че от
приложените по делото писмени доказателства:
На 26.06.2021г., в 17,58 ч. е установено нарушение №
C683D0EB1EA30F81E053021F160A2483 с устройство № 40242,
1
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП, е било регистрирано движението на пътно превозно
средство (ППС) автобус „Ивеко еврорайдер“ с рег.хххх с обща техническа
допустима максимална маса 18000кг, брой оси 2, екологична категория
Евро3, без ремарке в община Ябланица по път I -3 км , 158 + 228 посока
намаляващ километър включен в обхвата на платената пътна мрежа като за
ППС не е заплатена изцяло дължимата се такса по чл.10 ал.1 т.2 от ЗП ,като
за него няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването. Поради това и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във връзка с
чл. 179, ал. 3“б“ от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), поради което е
ангажирана административно наказателната отговорност на собственика на
горепосоченото ППС ЕТ“Т. -Г. Т. “. Така описаната фактическа обстановка
съдът възприе въз основа на събраните по делото писмени доказателства.
Жалбата е допустима, тъй като е депозирана в Законово установения 14-
дневен срок и е подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено
атакувания ЕФ/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред
компетентния съд /по место извършване на твърдяното нарушение/.
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата е неоснователна по
следните съображения:
Когато собственикът или ползвателите на ППС не заплатят дължимата
пътна такса при преминаване по платената пътна мрежа, нарушението се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл. 167а, ал. 3 ЗДвП. Тя създава доклад с приложени към него статични
изображения във вид на снимков материал (представени по делото). Докладът
и снимките, съгласно чл. 189е, ал. 8 от Закона за движението по пътищата
(ЗДвП), в своята съвкупност, представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства. Характерът на отразените в Електронната система за събиране
на пътни такси данни е изрично прокламиран и в разпоредбата на чл. 189е. ал.
8 от ЗДвП, а именно: „ Контролните органи могат да извършват справки в
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка
със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси“
В чл. 102, ал. 2 от ЗДвП е посочено, че собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата според категорията
на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него, като видно от представената
справка за нарушение № ********** жалбоподателят е собственик на
процесното МПС /л.11,12 / .
2
В конкретния случай се установи от представените доказателства ,че на
26.06.2021г., в 1758ч. е установено нарушение №
C683D0EB1EA30F81E053021F160A2483с устройство № 40242,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП, е било регистрирано движението на пътно превозно
средство (ППС) автобус „Ивеко еврорайдер“ с рег.хххх с обща техническа
допустима максимална маса 18000кг, брой оси 2, екологична категория
Евро3, без ремарке община Ябланица по път I -3 км , 158 + 228 посока
намаляващ километър включен в обхвата на платената пътна мрежа като за
ППС не е заплатена изцяло дължимата се такса по чл.10 ал.1 т.2 от ЗП ,като
за него няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП) .
С разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП се предвижда наказание за
собственик, в случая е ползвател на пътно превозно средство от категорията
по чл. 10 б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е
заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
съгласно който се заплаща такса за изминато разстояние - тол такса за пътни
превозни средства по чл. 10б, ал. 3; заплащането на ТОЛ таксата дава право
на едно пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък. Тази разпоредба се допълва
от текста на чл. 187а, според който при установяване на нарушения по чл.
179, ал. 3б от ЗДвП в отсъствие на нарушителя - каквото е процесното, се
счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му. В ал.
2 на същия член императивно е установено, че когато собственик, на ППС е
юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени
задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по
чл. 10, ал. 1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т. 3 от същата
алинея в размер на 2500 лева, каквато именно е била наложена на
жалбоподателя.
В случая към 26.06.2021 година, датата на извършване на нарушението,
не е заплатена съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП
С оглед представени справки от дата на пътуване от ТОЛ системата на
България на л. 11,12. се установява, датата и часа на нарушението ,както и че
жалбоподателя няма за процесното МПС няма подадена тол декларация ,
няма валидна маршрутна карта за преминаването.
По делото е представен и таблица за движението на ППС ,в която се
съдържат сегменти за които има получени платени тол декларации, т.е за
процесното нарушение за ППС няма получени валидни маршрутни карти и
платена тол декларация за предходен и следващ сегмент.
3
Електронен фиш № ********** е издаден от компетентен орган, тъй
като разпоредбата на чл. 10, ал. 10 от ЗП, посочва, че Агенция "Пътна
инфраструктура" осъществява правомощията на държавата във връзка със
събирането на пътните такси и функциите на лице, събиращо пътни такси,
както и по управлението на смесената система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси. При
изпълнение на своите правомощия по чл. 10, ал. 10 от ЗП Агенция Пътна
инфраструктура е установила, като е и заснето от електронната система по чл.
167а, ал. 3 от ЗП, нарушение по чл. 179, ал. 3б, поради което може да бъде
издаван електронен фиш в отсъствието на контролен орган за налагане на
съответното наказание в размер, определен за съответното нарушение - чл.
189ж, ал. 1 ЗДвП. В настоящия случай, след като не е налице подадена Тол
декларация за пътния участък от страна на ползвателя , то за съответното
ППС следва да се приеме, че не е била заплатена дължимата пътна такса. При
това положение, обоснован и съответен на материалния закон е изводът на
наказващия орган за извършено административно нарушение на чл. 102, ал. 2
от ЗДвП.
Съгласно чл.10б от ЗП -Електронна система за събиране на тол такси, се
приема, че съответното пътно превозно средство е изминало разстояние,
съответстващо на най-дългата отсечка между две точки от платената пътна
мрежа, определена по най-прекия маршрут по протежението на платената
пътна мрежа, в който случай собственикът или ползвателят заплаща
максимална такса, определена в тарифата по чл. 10, ал. 6 от закона ,която в
случая е в размер от 38 лв. и следва да се заплати.
Нарушението е описано достатъчно ясно в санкционния акт и по начин,
по който наказаното лице може да разбере за какво е ангажирана
административно-наказателната отговорност, поради което не е нарушено
правото му на защита. Налице е осъществен състава на административното
нарушение и същото е безспорно доказано. Правният анализ на законовия
текст на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП по недвусмислен и еднозначен начин
разпорежда на административния орган при установяване на нарушение от
вида посочен в диспозицията на правната норма, да бъде наложена
императивно определената санкция.
С оглед изход на делото, искането на пълномощник на АНО за
присъждане на разноски и на основание чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН следва ЕТ“Т. -
Г. Т. “ да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София разноски в
размер на 80 лева за юрисконсултско възнаграждение.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.9 от
ЗАНН, съдът


РЕШИ:
4
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата № ********** за
нарушение , установено на 26.06.2021 г., с който на ЕТ“Т. -Г. Т. “ , ЕИК
ххххххххх, седалище и адрес на управление сгр. хххххххххх представлявано
от Г. В. Т. с ЕГН ********** за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДП на
основание чл. 187а ал. 2 т. 3 във вр. чл. 179 ал. 3б от Закона за движението по
пътищата е наложено административно наказание - имуществена санкция в
размер на 2 500 /две хиляди и петстотин/ лева, както и наложената такса на
основание чл.10б от Закона за пътища в размер на 38 лв .
ОСЪЖДА ЕТ“Т. -Г. Т. “ , ЕИК ххххххххх, седалище и адрес на
управление сгр. хххххххххх представлявано от Г. В. Т. с ЕГН **********
заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София разноски в размер на
80 лева за юрисконсултско възнаграждение .
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от
връчването на съобщението пред административен съд Ловеч .
Съдия при Районен съд – Тетевен: _______________________
5