РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 124
гр. Силистра, 05 февруари 2024 г.
Административен съд – Силистра, в закрито заседание на
пети февруари през две хиляди и двадесет и четвърта година, в състав:
СЪДИЯ: Елена Чернева
разгледа адм. дело № 205 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
по делото е образувано по жалба на „Дунавпорт“ ООД с ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: *****, представлявано от С.Ф.К., против Акт за установяване на задължение по декларация № АУ001013/28.11.2018 г.,
издаден от инспектор „Публични вземания“ в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Силистра, в частта, в която на дружеството са установени
задължения за данък върху 11 недвижими урегулирани поземлени имота в гр.
Силистра, „Промишлена зона „Запад“ и построените сгради в четири от тях, както
и такса битови отпадъци за същите имоти за периода от 2016 г. до 2018 г. в общ
размер на 8676.37 лева , както и задължения за лихви върху тези вземания в общ
размер на 1099.85 лева. В посочената част актът е потвърден с Решение № 1510/ 05.10.2023 г. на Началник
отдел „Местни данъци и такси“ при Община Силистра. Предмет на установяване с посочения АУЗД са и
задължения за данък върху превозно средство за същия период в общ размер на
29.58 лева главница и 3.74 лв. лихва, но съгласно уточнението към жалбата от
16.01.2024 г. същите задължения не се оспорват.
В жалбата
се релевира довод за незаконосъобразност на оспорения акт поради неправилно
приложение на материалния закон – несъобразяване с погасяването по давност на
посочените публични вземания, като се твърди, че актът, макар и издаден на
28.11.2018 г., е връчен на дружеството едва на 30.08.2023 г., когато вземанията
са били погасени по давност. По изложените съображения се моли за отмяна на
оспорения акт.
Производството
е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК),
във връзка с чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), чл. 107,
ал. 3 и чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).
Жалбата е
подадена в срока по чл. 156, ал. 1 от
лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от
оспорването по смисъла на чл. 147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален
административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. Преди
съдебното обжалване е проведено обжалване по административен ред, поради което
жалбата се явява процесуално допустима съгласно
чл. 156, ал. 2 от ДОПК и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно
заседание.
Жалбата е подадена съгласно правилото на 152, ал. 1
АПК, приложим съгласно препращащата разпоредба на § 2 от ДР на ДОПК, и след
двукратно дадени указания органът е представил административната преписка, като
по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в
първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК.
Допълнително органът следва да представи:
·
Удостоверения
за данъчната оценка на имотите за 2017 г. и 2018 г. (такива са представени само
за имота по декларацията по чл. 14 от ЗМДТ с № 2938 от 28.06.2010 г., но не и
за останалите имоти, а от различните стойности на задълженията по години е
видно, че оценките са претърпели изменение; за останалите имоти има декларации
за 2016 г., както и 2024 г., като последните не са относими към процесния
период);
·
Справка за
стойността на всеки вид услуга по чл. 62, т. 1-3 от ЗМДТ, въз основа на която е
формирана общата стойност на ТБО по оспорения АУЗД за всеки един от имотите
(необходимо е да се посочат отделно трите компонента, които са формирали
крайната стойност: 1. събиране и
транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното
третиране;
2. третиране на битовите
отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в
населените места и селищните образувания в общината);
·
Справка за
размера на дължимата лихва за забава за всяко от вземанията по отделните
компоненти, в която са отразени началото на периода на забавата съгласно
установения срок за плащане на вноските на задълженията, както и крайния срок
на периода;
·
Заверено
копие от пълномощното на лицето подало данъчните декларации и получило
оспорения акт от името на дружеството.
Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК, приложим съгласно § 2 от ДР на ДОПК, в тежест на административния орган е
да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания,
както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му.
Жалбоподателят следва да установи в
процеса своите твърдения, базирани на факти, от които произтичат за него
благоприятни последици. Наведените съображения до момента изискват обсъждането
на правни доводи и не се нуждаят от допълнително доказателства, но в случай, че
допълнително се оспори начина на изчисляването на задълженията или техния
размер, ще бъде необходимо назначаване на експертиза.
Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1,
157, ал. 1, чл. 163 и чл. 170 АПК съдът
Р А
З П О
Р Е Д
И :
НАСРОЧВА съдебно заседание
за 01.04.2024 г. от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:
Жалбоподател: „Дунавпорт“ ООД с ЕИК: *********,
със седалище и адрес на управление: *****, представлявано от С.Ф.К.;
Ответник по жалбата: Началника
на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Силистра.
ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на
страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният административен
орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок
от съобщаването.
ЗАДЪЛЖАВА ответника по делото най-късно в насроченото
съдебно заседание да комплектува преписката съобразно указанията в настоящото
определение.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото
съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно
указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите на
настоящото определение.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.
СЪДИЯ: