Решение по дело №206/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 32
Дата: 6 февруари 2020 г. (в сила от 6 март 2020 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20197110700206
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

гр.Кюстендил, 06.02.2020г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет  и трети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№206/2019г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                 „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** оспорва заповед №РД 09-229/01.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г. в частта, в която извън него са останали БЗС 87338-1390-7-1 и БЗС 87338-1390-8-1. Развиват съображения за незаконосъобразност с оглед допуснати съществени нарушения на  административнопроизводствените правила и на материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на  жалбоподателя.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Със заповед №РД 46-504/12.12.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл.16б, ал.1 от Наредба №105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен проект на СС „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, обновен за 2018г. чрез дешифрация (разчитане) на нова ЦОФК на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХГ, съгласно чл.15 от Наредба №105/2006г. На основание чл.16а, ал.5 от Наредбата, СС „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018, заедно с база данни физически блокове, се предоставят на РА за извършване на задължителните кръстосани проверки на подадените през кампания 2018 заявления за подпомагане съгласно чл.37, ал.2 и чл.43, ал.2 от ЗПЗП.

Предоставена е възможност на земеделските стопани да се запознаят с този проект и в срок до 07.01.2019г. вкл. да подадат възражения за непопадането на конкретно заявени от тях за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на СС /раздел ІV от заповедта/. Жалбоподателят е депозирал възражение с вх. №ПО-01-83/27.12.2018г., като е възразил срещу обхвата на актуализирания специализиран слой по отношение на три земеделски парцела, за които е установено несъответствие между декларирана и допустима площ - 1.в землището на Бистрица, парцел 04220-730-4-2, 2.в землището на Я., парцел 87338-1390-7-1 и 3.в землището на Я., парцел 87338-1390-8-1.

С оспорената заповед №РД 09-229/01.03.2019г., на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателния СС „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г., извън който са останали БЗС 87338-1390-7-1 и БЗС 87338-1390-8-1. Същата е публикувана в ДВ бр.20/08.03.2019г. и на интернет страницата на МЗХГ на 08.03.2019г.

В настоящия случай актуализацията на СИЗП и на специализирания слой за кампания 2018г. е извършена чрез теренни проверки, включително на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване „допустим слой“, съгласно заповед №РД 09-757/10.08.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите. За процесните БЗС 87338-1390-7-1 и БЗС 87338-1390-8-1 е изготвен Протокол №BLG-19-HH-20113/15.11.2018г. за специализирана теренна проверка на място на физическите блокове от 09.10.2018г. в землището на Я.. Проверката е извършена след предварително оповестен на информационното табло в ОСЗ - Я. индикативен график за провеждане на теренните проверки за Община Я., видно от Протокол от 10.09.2018г. на гл.експерт в ОСЗ Я..

Приети по делото са заключения вх.№4387/03.09.2019г. на в.л.С.С., вх.№4959/09.10.2019г. на в.л. Р.Н. и вх.№131/13.01.2020г. на в.л.Д.Х.. Първите две заключения са оспорени от жалбоподателя, а третото само в частта на БЗС 87338-1390-8-1. Съдът кредитира и трите експертни заключения, тъй като приема, че са изготвени при задълбочено изследване на относимите за казуса писмени доказателства, изводите са идентични. От експертизите се установява, че обновяването на специализирания слой за кампания 2018г., касаещо процесните БЗС е извършено чрез теренна проверка от 09.10.2018г., при спазване изискванията на Указанията /л.89/. БЗС 87338-1390-7-1 е с площ 31.86 ха, намира се в землището на гр.Я. и към момента на заявяване попада в НП „Рила“ във физически блок с начин на трайно ползване „естествени пасища и ливади“. БЗС 87338-1390-8-1 е с площ 3.94 ха, намира се в землището на гр.Я. и към момента на заявяване попада в НП „Рила“ с начин на трайно ползване „естествени пасища и ливади“. И за двете БЗС са направени снимки, които показват цялостното състояние на парцела и дават основание да се приеме, че са коректни. С оглед критериите за допустимост по чл.8 от Наредба №2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделски площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ относно двата парцела е установено наличие на дървесна и храстовидна растителност с предимно мозаечно разположение и брой на хектар по-голям от 100, както и липса на сграден фонд или елементи на техническата инфраструктура. На места се наблюдават скални участъци, които не са с мозаечно разположение. Според първите две заключения за БЗС 87338-1390-7-1 частите, които представляват площи негодни за паша са 29.60 ха, а за БЗС 87338-1390-8-1 – 0.58 ха. Респективно допустимите площи могат да бъдат коригирани на 2.26 ха за БЗС 87338-1390-7-1 и 3.36 ха за БЗС 87338-1390-8-1. Третото заключение също посочва, че при анализиране на резултатите от геореферирането е установимо, че съществуват участъци от заявените парцели, допустими за подпомагане, които не са включени в одобрения СС „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г. /същите не са конкретизира по размер, а са показани визуално/.

                   С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на заповедта на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

 Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия, съгласно чл.33, ал.2 и чл.33а от ЗПЗП във вр.със заповед №РД 09-229/22.02.2019г. и при спазване административно производствените правила. Спазени са и изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК относно формата на акта, същият е мотивиран, доколкото е налице корелация между фактическо и правно основание за издаването му.

                 След анализ на събрания доказателствен материал по делото съдът счита, че по отношение на двете БЗС, заявени за подпомагане от дружеството-жалбоподател не  е приложен правилно материалния закон. Оторизирането на заявените за подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. Тази проверка представлява пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/. Този регистър се създава, поддържа и обновява от МЗХГ, съгласно чл.33а, ал.1 от ЗПЗП. По законовата делегация на чл.30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите определя с наредба условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите по ал.2, в това число и СИЗП. В изпълнение на тази делегация е приета Наредба №105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол. В чл.15 от Наредба №105/2006г. е регламентиран редът за извършване на специализираните теренни проверки, като е посочено, че земеделският стопанин може да присъства при извършването й, от което следва, че присъствието му не е задължително, като във второто изречение на нормата се уточнява, че специализираната теренна проверка се извършва и без присъствието му. Релевантен е фактът, че графикът за провеждането на теренните проверки в Община Я. е обявен на публично място, видно от Протокол от 10.09.2018г. Кредитирайки заключенията на вещите лица, приети по делото, съдът счита, че процесът по извършване на теренната проверка е съответен на Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физическите блокове за 2018г., утвърдени със заповед №РД 09-757/10.08.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите. В този смисъл не е разколебана доказателствената сила на Протокол №BLG-19-HH-20113/15.11.2018г. за специализирана теренна проверка на място на физическите блокове от 09.10.2018г. в землището на Я., като официален документ по см. на чл.179, ал.1 от ГПК.

Критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане са регламентирани в Наредба №2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. С оглед установения от експертизите начин на трайно ползване на двата парцела, а именно естествени пасища и ливади, съдът приема, че е приложим чл.8 от Наредбата във връзка с проверка допустимостта на заявените две БЗС от дружеството-жалбоподател за подпомагане. Разпоредбата предвижда, че допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1 /пасища и ливади/, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година. При анализ на направените при теренната проверка снимки и след геореферирането на ортофотокартите за процесния обхват и трите вещи лица са категорични, че допустимите площи и за двете БЗС могат да бъдат коригирани, доколкото се установяват площи, които отговарят на условията на чл.8, ал.2 от Наредба №2/26.03.2018г. - има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар, които са мозаечно разположени, има скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година. Вземайки предвид площите, посочени в заключение вх.№4387/03.09.2019г. на в.л.С.С. и вх.№4959/09.10.2019г. на в.л. Р.Н., съдът приема за допустими 2.26 ха за БЗС 87338-1390-7-1 и 3.36 ха за БЗС 87338-1390-8-1.

Предвид гореизложеното съдът намира, че е налице отменително основание по чл.146, т.4 от АПК. И за двата парцела в описаните им части оспорената заповед ще бъде отменена, а преписката върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

                  С оглед изхода от делото на жалбоподателя се присъждат разноски на основание чл.143, ал.1 от АПК в общ размер на 1837.60 лв., от които 50 лв. държавна такса, 600 лв. адвокатско възнаграждение и 1187.60 разноски за вещи лица. Не се възприема възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение с оглед фактическата и правна сложност на делото и проявената процесуална активност на адвоката в производството. Заплатеният размер е малко над минимума по чл.8, ал.2, т.7 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и покрива критериите за справедливост и съразмерност.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТМЕНЯ  заповед №РД 09-229/01.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г. са останали недопустими площи от БЗС 87338-1390-7-1 и БЗС 87338-1390-8-1, находящи се в землището на гр. Я. и заявени за подпомагане от „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ***.

                  ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието, храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите – София да заплати на „И.Н.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** съдебни разноски в размер на 1837.60 лв. /хиляда осемстотин тридесет  и седем лв. и шейсет ст./.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на преписи.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: