Решение по дело №825/2023 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 292
Дата: 9 октомври 2023 г.
Съдия: Веселин Иванов Николов
Дело: 20233230200825
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 292
гр. Добрич, 09.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XVIII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Веселин Ив. Николов
при участието на секретаря Стела Б. Димова
като разгледа докладваното от Веселин Ив. Николов Административно
наказателно дело № 20233230200825 по описа за 2023 година
Производството е образувано по жалба на ЕТ“***“ с ЕИК *** срещу
наказателно постановление № В-003140 от 08.06.2023 на Директор на
Регионална дирекция за обл. Добрич, Варна и др. към Главна дирекция
„Контрол на пазара” при КЗП .
С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за
нарушение на чл. 23 от ЗЗП и на основание чл. 200 от ЗЗП е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 500/ петстотин
/ лева .
По същество жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и
необосновано,.Редовно уведомен жалбоподателя не се явява , представлява
се от адвокат Е. Т. от АК Добрич.
Въззиваемата страна не се представлява , депозира писмено становище
от ст. Юрисконсулт В. П..
Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на
цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което
констатира следното:
При извършена проверка на 11.05.2023г. в гр. Добрич, ул. „***" № 3, в
обект – магазин стопанисван от жалбоподателя - ЕТ ”***" извършва
търговска дейност в обект - магазин "***".Проверката в обекта е извършена
във връзка с провеждане на месечна кампания от КЗП по тема: "ЗИИП-ПИ-
обозначаване на цените на хранителни стоки".
Установено било, че в търговския обект стопанисван от жалбоподателя
се предлагат за продажба пакетирани захарни и други изделия, ядки,
1
подправки и бонбони в насипно състояние изложени във витрина и буркани.
Пред изложените стоки е поставен етикет с наименование на стоката и
продажна цена обявена за 100 гр. При проверката се предлагат следните
стоки:
- бонбони 8 вида, обявена цена за 100 гр.- 2.35 лв.; 0.95 лв.; 1.50 лв.; 0.75
лв.; 1.20 лв.; 1.30 лв.; 1.95 лв.; 0.75 лв.;
- лешник, обявена цена за 100 гр. - 3.00 лв.;
- кашу, обявена цена за 100 гр. - 2.70 лв.; - бадем, обявена цена за 100 гр.
2.60 лв.;
- орех ядка, обявена цена за 100 гр. - 2.20 лв.;
- кайсиева ядка, обявена цена за 100 гр. - 2.10 лв.;
- подправки различни видове с обявена цена за 100 гр. - чили 1.50 лв.,
пушен пипер 3.20 лв.,сушени домати 3.00 лв., горчица на прах 1.70 лв., чили
люспа 2.20 лв., каджун 2.30 лв., кайенски пипер 3.00 лв., кориандър 0.80 лв.,
джинджифил 1.80 лв., сминдух 1.20 лв., чимен 1.20 лв., пащърнак 2.10 лв.,
червен пипер 2.95 лв., сух морков 1.80 лв. и други.Жалбоподателя - ЕТ "***"
не е изпълнил административното си задължение, съгласно изискванията на
чл.23 от Закона за защита на потребителите, предлагайки стоки, които се
продават в насипно състояние да обозначи само цената за единица мярка.
Съгласно § 13, т.9 от Допълнителните разпоредби на Закона за защита на
потребителите, цената за единица мярка е крайната цена, включваща ДДС и
всички допълнителни данъци и такси за единица мярка от предлаганата стока.
Изрично се сочи, че за стоки търгувани според теглото им, единицата мярка е
1/един/ килограм.На база така описаната фактическа обстановка бил съставен
АУАН № 003140 от 16.05.2023 и в последствие било издадено НП № В-
003140 от 08.06.2023 година.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на
актосъставителя- М. С. К. и св. Н. П. К. , както и от приобщените по делото
писмени доказателства.
В административнонаказателното производство не са допуснати
съществени нарушения на материалните и процесуалните правила .
Настоящия състав не е съгласен с направените в депозираната до РС
Добрич жалба възражения , както следва:
Съгласно чл.23 от Закона за защита на потребителите за стоките, които
се продават в насипно състояние, се обозначава цената за единица мярка.
Понятието "цена за единица мярка" е дефинирано в §13, т.9 от ДР на ЗЗП и
това е крайната цена, включваща данък върху добавената стойност и всички
допълнителни данъци и такси за единица мярка от предлаганата стока, като
единицата мярка за стоки, търгувани според теглото им е 1(един) килограм.
От друга страна, дефиницията за понятието "стоки, продавани в насипно
състояние" е дадена в §13, т.10 от ДР на ЗЗП и това са стоките, които не са
предварително пакетирани и се претеглят в присъствието на потребителя.
2
Анализът на посочените законови разпоредби еднозначно и несъмнено налага
извод, че когато се касае за предлагане на стоки, продавани в насипно
състояние, се обозначава цената за единица мярка - килограм. В
разглеждания случай цените са обявени за 100 гр., а не за една единицата
мярка - килограм. Разпоредбата на чл.23 от ЗЗП е ясна и недвусмислена - за
стоките в насипно състояние се обозначава само цената за единица мярка.
Според настоящия състав санкционираното нарушение е такова на
формално извършване, законът не е въвел като елемент от фактическия
състав на деянието настъпването на вредни последици, макар и такива да не
са установени. Вредните последици трудно биха могли да се установят пряко
при проверката, но те следват от това, че потенциалният потребител /който
може да е с различна степен на интелектуално развитие или да не владее
български език/ може реално да бъде въведен в заблуждение за цената на
конкретната стока и да вземе търговско решение, различно от това, което би
взел, ако тази цена е обявена по законоустановения ред.
Наложеното на жалбоподателя наказание за горепосоченото нарушение е
имуществена санкция в минимален размер - 500 (петстотин) лв.
Настоящия състав счита , че при определяне размера на така наложеното
административно наказание АНО е спазил изискванията на чл.27, ал.2 от
ЗАНН, като е взел предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както
и имотното състояние на нарушителя и е определил един законосъобразен и
справедлив размер на наказанието.
Не се констатира и наличие на предпоставки за приложението на чл. 28
от ЗАНН .Описаното нарушение не показва по- ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обичайните подобни случаи на нарушения от същия
вид.
Наложеното административно наказание - „имуществена санкция” в
размер на 500/петстотин/ лева , съдът приема за правилно определен от
административно наказващия орган спрямо извършеното от жалбоподателя
административно нарушение към настоящият момент.
Настоящият състав счита , че така определените административни
наказания биха реализирали целите на административното наказване
предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.
Следва да се уважи искането на юрисконсулта В. П. за сторените по
настоящото дело разноски т.е. жалбоподателя да заплати сумата от
80/осемдесет/ лева на КЗП гр. Добрич , гр. Варна и др. със седалище гр.
Варна представляващо юрисконсултско възнаграждение на ст. юрисконсулт
В. Г. П..
Предвид горното , обжалваното наказателно постановление следва да
бъде потвърдено .
Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на
3
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № В-003140 от 08.06.2023 година на
Директор на Регионална дирекция за обл. Добрич, Варна и др. към Главна
дирекция „Контрол на пазара” при КЗП, с което на ЕТ“***“ с ЕИК *** за
нарушение на чл. 23 от ЗЗП и на основание чл. 200 от ЗЗП е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 500/ петстотин
/ лева .
ОСЪЖДА ЕТ“***“ с ЕИК *** да заплати сумата от 80/осемдесет/ лева
на КЗП гр. Добрич , гр. Варна и др. със седалище гр. Варна представляващо
юрисконсултско възнаграждение на ст. юрисконсулт В. Г. П. .
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр.
Добрич в 14 дневен срок от уведомяване на страните по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
4