Р Е Ш Е Н И Е
№ 870, 14.07.2020г. , гр.Бургас
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен съд, осми наказателен състав,
на тридесети юни, две хиляди и двадесета
година,
в публично заседание в следния
състав:
Председател: Петя Георгиева
Секретар: Златка Калоянова
Прокурор: ……………………
като разгледа докладваното от съдията
Георгиева наказателно административен характер дело № 1413 по описа за 2020
година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалба на „Б.- Х.Т.“ЕООД, ЕИК по Булстат *****, със
седалище и адрес на управление гр.************ против наказателно постановление
№ 1629- F519305/ 16.12.2019г., издадено
от заместник директора на ТД на НАП-Бургас, с което на основание чл.355, ал.1 от КСО на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за
нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО, вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за
съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица. С жалбата се иска отмяна на
обжалваното наказателно постановление.
Жалбата е депозирана в преклузивния
срок за обжалване на наказателното постановление от надлежна страна и е
допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по
делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На 25.10.2019г. на жалбоподателя е съставен
акт за установяване на административно нарушение за това, че като осигурител е
нарушил разпоредбата на чл.5, ал.4 от КСО, като не е подал в срок данни с
декларация образец 1 в ТД на НАП-Бургас за месец юли 2019г.. Мястото на
подаване на декларация образец 1 за всяко регистрирано в ТД на НАП-Бургас лице
е в сградата на ТД на НАП- Бургас в гр.Бургас, ул.”Александровска”
№ 26, ет.1.
Декларация образец 1 съдържа данни за
осигурителния доход, осигурителните вноски за ДОО / държавното обществено осигуряване/,
УПФ /учителския пенсионен фонд/, здравното осигуряване, ДЗПО /допълнително
задължително пенсионно осигуряване/, вноските за фонд „ГВРС“ /Гарантирани
вземания на работниците и служителите/, дните в осигуряване и облагаемия доход
по ЗДДФЛ /Закона за данъците върху доходите на физическите лица/- поотделно за
всяко лице, подлежащо на осигуряване се подава до 25-то число на месеца,
следващ месеца, за който се отнасят данните, при начислено или изплатено
възнаграждение за същия месец след този срок- до края на месеца, в който е
начислено или изплатено възнаграждението. В случая декларацията е следвало да
се подаде до 25.08.2019г.. Същата е подадена по интернет с квалифициран
електронен подпис на дата 09.09.2019г. и е приета и входирана с вх.№ 02000193297888.
До лицето е изпратена покана с изх. №
02000193297888/27.09.2019г. за явяване в ТД на НАП-Бургас за съставяне на акт
за установяване на административно нарушение. В указания срок за явяване на
представител на дружеството, такъв не се е явил, поради което актът е съставен
на основание чл.40, ал.2 от ЗАНН за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1
от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за
подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените
при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.
Административнонаказващият орган сезиран с преписката по
акта е счел фактическите констатации за безспорно доказани и е издал
обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1
от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за
подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените
при тях лица, както и от самоосигуряващите се лицана
основание чл.355, ал.1 от КСО е наложил на жалбоподателя имуществена санкция
размер на 500 лева.
Установената с акта фактическа обстановка съдът
прие за безспорно доказана въз основа показанията на свидетелката И.В. и останалите
доказателства по преписката, които са
непротиворечиви и допълващи се.
Съдът счита, че наказателно
постановление е издадено от оправомощено за това
лице, видно от приобщената по делото заповед на изпълнителния директор на НАП. Административнонаказателното производство е образувано в
срока по чл.34
от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок,
като същото е съобразено с нормата на чл.57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Вмененото на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава, като
самите факти правилно са подведени под посочените материално правни норми.
Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1, изр.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /отм./, работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларации по образец 1, 3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3. Според разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредбата /отм./; , декларация образец 1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите от работодатели, осигурители и техните клонове и поделения – за всеки календарен месец до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните.
Няма спор, че в конкретния случай жалбоподателят има качеството на осигурител по смисъла на чл.5, ал.1 от КСО, като е следвало да подаде декларация образец 1 за месец юли 2019г. в ТД на НАП-Бургас до 25.08.2019г.. Същият е бездействал и е сторил това едва на 09.09.2019г., като по този начин е осъществил състава на вмененото му нарушение, поради което правилно е ангажирана отговорността му. Това деяние правилно е квалифицирано от административнонаказващия орган като нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО вр. чл.2, ал.1 вр. чл.3, ал.1, т.1 от Наредба Н-8 от 29.12.2005г. на МФ /отм./, и правилно е подведено под санкционната норма на чл.355, ал.1 от КСО, съгласно, която който наруши разпоредбите на чл.5, ал.4 и чл.6, ал.8 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, се наказва с глоба от 50 до 500 лева за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание.
Към настоящия момент Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, е отменена с ДВ, бр.1 от 03.01.2020г., в сила от 03.01.2020г. . Приета е нова Наредба № Н-13 от 17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, обн. ДВ, бр.1 от 3.01.2020г., в сила от 3.01.2020г.. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, а съгласно разпоредбата на ал.2, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая не е налице по-благоприятен закон, доколкото уредбата на обществените отношения, регулирани от отменената Наредба Н-8 е напълно аналогичен в сега действащата Наредба Н-13 /чл.2, ал. 1 и чл.4, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-13/, поради което съдът счита, че не може да намери приложение разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.
Законът не прави разлика относно причините, довели до неподаване на декларацията в срок, а именно дали се дължи на пропуск на жалбоподателя, или на поведение на трето лице, което следвало да подаде декларацията за дружеството. Нарушителят е търговец, който следва да организира дейността си по начин, който да му позволи да изпълнява задълженията си в срок. Същият следва да осъществява подбор на лицата, на които е възложил изпълнението на част от задълженията си, както и да контролира същите при изпълняване на задълженията им, респективно да носи отговорност за действията им при изпълнение на функциите им.
Съдът намира, че в случая е неприложим института на чл.28, ал.1, б."а" от ЗАНН. Според чл.28, б."а" ЗАНН, за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като предупреди нарушителя устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложено административно наказание. Преценката за маловажност следва да се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността на предмета му, степента на обществена опасност, моралната укоримост на извършеното и т. н., като се отчитат същността и целите на административнонаказателната отговорност. Нарушението е извършено чрез бездействие. То е формално, на просто извършване, а липсата на вредни последици за фиска от несвоевременното подаване на декларация, също не може да послужи за квалифициране на случая като маловажен.
Предвид гореизложените съображения жалбата следва да се остави без уважение, а наказателното постановление да се потвърди, поради което Бургаският районен съд на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 1629- F519305/ 16.12.2019г., издадено
от заместник директора на ТД на НАП-Бургас, с което на основание чл.355, ал.1
от КСО на „„Б.- Х.Т.“ЕООД, ЕИК по Булстат *******, със седалище и адрес на
управление гр************е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО, вр. чл.2, ал.1 и
чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005г. за съдържанието, сроковете,
начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите,
осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите
се лица.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба пред Административен съд-Бургас в 14- дневен срок от съобщаването
му на страните.
Председател :/П/
Вярно
с оригинала:З.К.