Решение по дело №160/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 730
Дата: 16 юни 2020 г.
Съдия: Мая Недкова Христова
Дело: 20203100500160
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№………./…….06.2020 г.

гр. Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ в открито съдебно заседание, проведено на осми юни през две хиляди и двадесета  година, в състав:

                                                                                                                                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ НЕДКОВА

ЧЛЕНОВЕ: КОНСТАНТИН ИВАНОВ  

ИВАН СТОЙНОВ –МЛ.С.  

при секретар Петя Петрова,

като разгледа докладваното от съдия Мая Недкова  

въззивно гражданско дело № 160  по описа на ВОС  за 2020 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по въззивна жалба вх. № 94404/17.12.2019г. от  ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ И ЗАЩИТА НА НАСЕЛЕНИЕТО“, със седалище и адрес на управление: гр.София,ул.“Пиротска“ № 171 А, чрез процесуален представител срещу Решение № 5498/06.12.2019г. по гр.д. № 11196/2019г. на ВРС,42св., с което  въззивникът е осъден да заплати на К.К.К., ЕГН **********, с адрес: *** СУМАТА от ОБЩО 811,96 лева /осемстотин и единадесет лева и деветдесет и шест стотинки /- представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 108,68 часа за процесния период 01.12.2017г. - 31.03.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата от 811,96 лв., считано от датата на предявяване на иска – 17.07.2019 год. до окончателно изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР и чл. 86, ал.1 ЗЗД .

Считайки обжалваното решение за неправилно и необосновано,  моли за отмяната му и постановяване на друго, с което  иска  да бъде  отхвърлен.  Твърди, че е налице изрична норма, която урежда заплащането на положения от ищеца нощен труд. Твърди се, че съда неправилно е приложил разпоредбите на КТ ,т.к. в Закона за МВР, чл.187 ал.3 продължителността на нощния труд е не повече от осем часа. Доколкото е налице специална нормативна уредба по отношение отчитането и заплащането на нощния труд в МВР разпоредбите на общото гражданско законодателство, не може да немерят приложение. Оспорва и алгоритъма за изчисляване на положен от ищеца нощен труд. Твърди, че за процесния период са били действащи Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители в МВР /отм. с решение № 8585/11.07.2016г. на ВАС по адм.д. № 5450/2016г., обн. ДВ 59/29.07.2016г./ и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР / обн. ДВ 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./. В чл.3, ал.3 на двете наредби е регламентирано, че служителите в МВР е възможно да полагат труд през нощта между 22ч. до 6ч., като работните часове не следва да надвишат средно 8 часа за всеки 24-часов период, което съответства на чл. 187, ал. 3 ЗМВР, където е разписана 8 часова продължителност на нощния труд. В този смисъл твърди, че в случая не е налице празнота в закона, липсва основание за трансформиране на нощния в дневен труд и положеният такъв се заплаща в съответствие със Заповед № 8121з-791/28.10.2014г. на министъра на вътрешните работи. В т.1 от цитираната заповед е посочено, че за всеки отработен нощен час или част от него, на служителите се заплаща допълнително възнаграждение в размер на 25ст.Моли за присъждане  на направените по делото разноски.

В срока по чл.263, ал.2 от ГПК от  насрещната по жалбата страна не е депозиран отговор.

В съдебно заседание по същество, въззивника, редовно призован, не се явява и не се представлява. Представя молба, в които поддържа доводите си от въззивната жалба, моли същите да бъдат уважени и да му се присъдят направените по делото разноски. Прави възражение по чл.78 ал.5 от ГПК  в условията на евентуалност, ако претендираното възнаграждение на процесуалния представител на въззиваемия надвишава минимума в Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Представя писмени бележки.

В съдебно заседание по същество, въззиваемия, редовно призован не се явява,чрез процесуалния си представител,с писмена молба излага твърдения за неоснователност на  въззивната жалба идентични с тези от исковата молба. Моли същата да бъде  оставена без уважение, като първоинстанционното решение бъде потвърдено. Представя писмени бележки.

За да се произнесе по спора, съставът на ВОС съобрази следното:

Производството е образувано по искова молба на от К.К.К., ЕГН ********** срещу Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – ВМР, с адрес гр.София, ул. „Пиротска“ №171 А, с която са предявени обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР и чл.86 от ЗЗД за осъждане ответника да заплати на ищеца: сумата от 811.96 лева /след допуснато в о.с.з. изменение на иска/ представляваща неизплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 108,68 часа за процесния период 01.12.2017 г. - 31.03.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на иска – 17.07.2019 год. до окончателно изплащане на задължението.

Иска е  основан на твърдения за възникнало служебно правоотношение с ответника, по силата на което ищецът е назначен на длъжност “командир на екип” в Регионална дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението”-Варна. Твърди се, че в периода от 01.12.2017г. до 31.03.2019г. е положил многобройни часове извънреден труд, които са останали неизплатени, което обуславя правният му интерес от предявяване на осъдителните  претенции.

Ответникът Главна Дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението” в Министерство на вътрешните работи оспорва иска по размер релевирайки правопогасяващо задължение за плащане на претендираните суми. Твърди, че за процесния период е била действаща Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР / обн. ДВ 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./, поради, което не е налице празнота в закона.

В съдебно заседание страните поддържат тезите си и претендират за присъждане на направените по делото разноски.

Настоящият състав на Варненски окръжен съд, като съобрази предметните предели на въззивното производство, очертани в жалбата, приема за установено от фактическа и правна страна, следното:

Жалбата, инициирала настоящото въззивно произнасяне, е подадена в срок, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част. Обжалваното решение е валидно постановено в пределите на правораздавателната власт на съда, същото е допустимо, като постановено при наличие на положителните и липса на отрицателните процесуални предпоставки.

По отношение неправилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно разпореждането на чл. 269, ал. 1, изр. второ ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в жалбата оплаквания.

От събраните по делото пред първа инстанция доказателства съдът, намира за установено следното  от фактическа страна:

По делото не се спори, а и видно от представените и приети писмени доказателства,че  страните са обвързани от служебно правоотношение, по силата на което ищецът К.К.К., ЕГН ********** през процесния период от 01.12.1017г. до 31.03.2019г. е полагал труд на длъжност “командир екип” в Регионална дирекция “Пожарна безопасност и защита на населението” /РДПБЗН/ - Варна, която дирекция е на структурно подчинение към Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ /ГДПБЗН/ в МВР.

По делото са приети като писмени доказателства: Заповед  №8121з-791 от 28.10.2014 г., кадрова справка, Писмо Изх.№ 94-НН-198 от 29.08.2011г. на МТСП,протоколи  за отчитане на отработеното работно време между 22.00 ч. и 06.00 ч., времето на разположение и положеният труд по време на официални празници в Първа РСПБЗН – Варна от ищеца през официалните празници за процесния период,протоколи за положен по заповед труд извън редовното работно време от държавни служители, работещи на смени в Първа РСПБЗН –Варна, платежни бележки за начислени и изплатени часове за положен извънреден труд за претендирания период, графици за дежурства

Прието по делото е заключение по ССЕ, неоспорено от страните, което съда кредитира, в което вещото лице е в табличен вид е изготвило  справка за общо положения нощен труд за периода 01.12.2017г. – 31.03.2019г. Същия е  128 часа, преизчислени по коефициент 1.143 – 147 часа или разлика за доплащане - 109 часа . Общо дължимата сума за неизплатения на ищеца извънреден труд, получен от преобразуването на нощния за периода 01.04.2015г. – 30.11.2017г. е в размер на 811.96 лева.

Съдът, след съвкупния анализ на събраните по делото пред първа инстанция доказателства,  по вътрешно убеждение и въз основа на закона, достигна до следните правни изводи:

Предявени  и разгледани пред ВРС са  облигационни претенции за заплащане на допълнително възнаграждение за положен от ищеца извънреден труд при преизчисляване на положения нощен труд през периода 01.12.2017г. до 31.03.2019г., в едно с акцесорна  претенция за заплащане на законна лихва от дата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на  претенцията.

Настоящия съдебен състав счита, че по отношение на държавните служители в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението“ и  териториалните й служби, какъвто безспорно е ищецът по делото, намират приложение разпоредбите на  Закона за Министерството на вътрешните работи в редакцията от 27.06.2014 г. / в сила от 01.07.2014г./, доколкото в този закон не е предвидено друго. ЗМВР е специален по отношение на ЗДСл и в него е уреден статутът на държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в системата на МВР арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР).

По делото няма спор , че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищеца е полагал труд както през нощта / 22.00 – 06.00 часа /,  изпълнявал е служебните си задължения на 12-часови работни смени,съгласно графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Надвишаването на нормата на работни часове за периода се заплаща като извънреден труд. Спорен по делото е алгоритъма на изчисляването на положените часове труд  и съответно размера на дължимото допълнително възнаграждение.

По отношение на претенцията с правно основание чл. 178 ал.1 т.3 от ЗМВР за заплащане на допълнително възнаграждение за положен извънреден труд чрез преизчисляването на положения нощен труд и обезщетение за забава в размера на законна лихва,предмет на въззивното обжалване, съдът намира следното:

Както вече беше посочено за целия процесния период 01.12.2017г. до 31.03.2019г., за който се претендира заплащането на  нощен труд, чрез преизчисляването му в дневен и отчитането му като извънреден, относими са разпоредбите на чл. 187 ЗМВР в редакцията от 27.06.2014 г. / в сила от 01.07.2014г./ В  ал.3 на същия е посочено, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. От ал.5 на същата разпоредба е видно, че работата извън редовното работно време се компенсира със:1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден;2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени. В ал.9 е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.

В периода от 01.12.2017г. до 31.03.2019г., е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г./в сила от 02.08.2016г./ издавани от министъра на вътрешните работи, уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. В  чл. 3, ал.3 е посочено,че  "При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период".

Преди това са действали  - Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г.- отменена с приемането на Наредба № 8121з-592 издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г. Наредба № 8121з-592 от своя страна е отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.д. № 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано-29.07.2016г.

Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40 от 02.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г./. изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 – чл.31, ал.2 от наредбата. В следващите две Наредби изрична регламентация за преизчисляване липсва. Доколкото в цитираната наредба е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, правилно първоинстнанционния съд е приел, че е налице празнота и следва да се приложи по аналогия КТ и по специално - чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.Съгласно текста - при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент,равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.Ето защо положеният от ищеца извънреден труд подлежи на възмездяване и то чрез преизчисление на положения нощен с коефициент 1.143 за целия претендиран период. 

Размера на дължимата сума за доплащане е посочена в приетото по дело и неоспорено от страните заключение по ССЕ.

Предвид изложените аргументи за алгоритъма на изчисляване на дължимото възнаграждение, депозираната въззивна жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Първоинстанционното решение  следва да бъде потвърдено, както за присъдената главница в размер на 811.96 лв., така и за акцесорната претенция с правно основание чл. 86 от ЗЗД, за осъждане на ответника да заплати законна лихва върху нея, считано от дата на подаване на исковата молба в съда – 17.07.2017г.  до окончателното изплащане.

Предвид  изхода на настоящото производство, на въззивника не се дължат разноски. Въззиваемия не е направил и претендирал такива в настоящото производство.

Мотивиран от гореизложеното, съдът

Р  Е  Ш  И:

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 5498/06.12.2019г. по гр.д. № 11196/2019г. на ВРС,42св., с което  ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ И ЗАЩИТА НА НАСЕЛЕНИЕТО“, със седалище и адрес на управление: гр.София,ул.“Пиротска“ № 171 А  е осъден да заплати на К.К.К., ЕГН **********, с адрес: *** СУМАТА от ОБЩО 811,96 лева /осемстотин и единадесет лева и деветдесет и шест стотинки /- представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 108,68 часа за процесния период 01.12.2017г. - 31.03.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата от 811,96 лв., считано от датата на предявяване на иска – 17.07.2019 год. до окончателно изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР и чл. 86, ал.1 ЗЗД .

Решението   е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:       ЧЛЕНОВЕ:1.       2.