Решение по дело №57/2024 на Районен съд - Левски

Номер на акта: 24
Дата: 20 май 2024 г.
Съдия: Десислава Константинова Николаева
Дело: 20244410200057
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 24
гр. ЛЕВСКИ, 20.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛЕВСКИ в публично заседание на двадесет и трети
април през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Десислава К. Николаева
при участието на секретаря ИЛИЯНА П. ИЛИЕВА-ИВАНОВА
като разгледа докладваното от Десислава К. Николаева Административно
наказателно дело № 20244410200057 по описа за 2024 година
на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид
следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от К.А.К. – кмет на Община Враца против
Електронен фиш Серия К №5778593, издаден от ОДМВР – Плевен, с който на
основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство, на
жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лв. С жалбата са наведени
доводи, че ел.фиш е незаконосъобразен, поради допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила и материалния закон. Сочи се, че ел.
фиш не съдържа нормативно установените в чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити –
не е посочен рег. номер на автомобила, с който е извършено твърдяното
нарушение, не са посочени индивидуализиращи белези на пътното
транспортно средство. Наведен е довод, че не е изяснена фактическата
обстановка по отношение на нарушението, което ограничава правото на
защита на жалбоподателя. Не е конкретизирана коя хипотеза на нарушение на
чл.21, ал.1 ЗДвП се твърди да е осъществена. Не са ангажирани
доказателства, установяващи вида и годността на системата за видеоконтрол
или техническото средство, заснело административното нарушение. Моли
1
наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно.
Ответната страна по жалбата - ОДМВР – Плевен изразява писмено
становище за неоснователност на жалбата. Изложени са подробни
съображения, че ел. фиш е издаден при спазване на процесуалните правила и
при наличието на всички реквизити, визирани в разпоредбата на чл.189, ал.4
от ЗДвП. Наведени са доводи за спазване на предвидените в закона и Наредба
№8121з-532 от 12.05.2015г. правила. Иска се електронният фиш да бъде
потвърден.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното:
Издаден е електронен фиш Серия К №5778593 от ОД МВР Плевен за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система, за това, че на 08.04.2022г. в 13:37 часа, извън населено
място, Път I-3 (Бяла-Ботевград), км.42+916, с посока на движение към
с.Българене, е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство TFR1-M, номер 552, като разрешената
скорост е 90 км/ч., установената скорост е 119 км/ч., превишаването на
разрешената скорост е с 29 км/ч. Отчетен е толеранс от -3 км./ч. За
посоченото нарушение на жалбоподателя К.А.К., в качеството му на кмет на
Община Враца, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, е
наложено административно наказание Глоба в размер на 100 лв., за
извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Фактическата обстановка се установява от приобщените по реда на
чл.283 от НПК писмени доказателства – Електронен фиш, серия К №5778593
на ОД МВР Плевен, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№10.02.4835, Заповед рег. №316з-3923/23.11.2018г. на Директор на ОДМВР –
Плевен, Протокол за използване на АТСС - приложение към чл.10, ал.1 от
Наредба №8121з-532/12.05.2015г. рег.№316р-13479/15.04.2022г., Заповед
№8121з-172/29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед
№8121з-931/30.08.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Протокол от
последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол “TFR-1M”, фабр.
номер 552/10 №2-31-21/17.11.2021г., справка АИС КАТ „Регистрация на ПС и
собственици“ за МПС рег.№***, както и снимков материал от клип
№21967/08.04.2022г.
С оглед на така установеното от фактическа страна, съдът намира
2
от правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Същата е депозирана от лице,
притежаващо активна процесуална легитимация. В съпроводителното писмо
на ОДМВР –Плевен е посочено, че към момента на окомплектоване на
преписката в Сектор „Пътна полиция“ не е получена разписка за връчване на
ел. фиш, поради което следва да се приеме, че срокът за обжалване не е
изтекъл. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните
съображения.
Съгласно легалната дефиниция, дадена в §6, т.63 от ДР на ЗДвП,
електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен
или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства и системи. Същият по своето естество
представлява своеобразен властнически акт с установителни и санкционни
функции. От гледна точка на правното му действие, уредено в чл.189, ал.11 от
ЗДвП, ел. фиш притежава специфики, характерни, както за АУАН, така и за
НП. По отношение на него са неприложими регламентираните в ЗАНН
изисквания относно форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на
АУАН и НП. За законосъобразното ангажиране на административно-
наказателна отговорност посредством ел. фиш са налице специални
разпоредби в ЗДвП – чл.189, ал.4-11, дерогиращи общите правила на ЗАНН,
които в процесния случай не са били спазени.
Съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане.
Основателен е наведеният от жалбоподателя довод, че в процесния
случай липсва част от задължителните реквизити на ел. фиш.
В обжалвания ел. фиш липсва каквато и да било индивидуализация на
моторното превозно средство, с което е извършено установеното нарушение,
включително императивно предвидения в чл.189, ал.4 ЗДвП реквизит -
регистрационния номер на МПС.
3
Видно от приложените към преписката разпечатки на снимков материал
от клип №21967/08.04.2022г., протокол за използване на АТСС и справка от
АИС КАТ за регистрация на ПС и собственици, на процесната дата е било
заснето управление на МПС ***, рег.№***, собственост на Община Враца.
Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП обаче е императивна и липсата на
някой от задължителните реквизити на ел. фиш, визирани в нея, не може да
бъде санирана чрез тълкуване на приобщените писмени доказателства в
производството по обжалване на ел.фиш. Налице е съществено нарушение на
процесуалните правила, което е накърнило правото на защита на
санкционираното лице. Електронният фиш се явява незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство серия К №5778593,
издаден от ОДМВР – Плевен, с който на основание чл.189, ал.4, във вр. с
чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП, на К.А.К. – като Кмет на Община Враца,
БУЛСТАТ:***, гр.***, е наложена глоба в размер на 100 лв. за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - гр.Плевен в 14 – дневен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Левски: _______________________
4