Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Варна, 12.11.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ, XLI – ви състав, в публично заседание проведено
на дванадесети октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОСЛАВ ТОДОРОВ
при секретаря Христинка Илиева, като разгледа
докладваното от съдията гр.дело № 2510
по описа за 2020г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по искова
молба от С.Г.Б. – Г., с ЕГН ********** ***, чрез пълномощника ѝ адв. Д.А.– АК Варна срещу Областна дирекция на МВР – гр.
Варна, с адрес: ****, с която са предявени обективно кумулативно съединени
искове с правно основание чл. 181, ал. 1 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД за осъждане на
ответника да заплати на ищеца следните суми: сумата от 3480 лева,
представляваща сбор от ежемесечно дължими суми за храна в размер на 120 лева за
периода от 01.09.2017 г. до 31.01.2020 г., ведно със законната лихва върху
сумата от датата на предявяване на иска – 24.02.2020 г. до окончателно
изплащане на вземането, както и сумата от 465.45 лева – обезщетение за забава,
начислено за периода от 01.09.2017 г. до 24.02.2019 г.
Ищецът основава исковите си претенции на следните фактически твърдения, заложени в обстоятелствената част на исковата молба:
Със заповед от 22.08.2017 г. на министъра на вътрешните работи е назначена за държавен служител в Областна дирекция на МВР-гр.Варна, съгласно чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР. Посочва, че в процесния период от 01.09.2017г. до предявяване на исковете е заемала длъжността „Старши експерт в сектор „Български документи за самоличност“ при Областна дирекция на МВР-гр.Варна. Излага, че от 01.09.2017г. до предявяване на исковете не ѝ е начислявана и изплащана левовата равностойност на полагащата й се като служител на МВР храна. Счита, че доколкото законодателят изчерпателно е посочил в разпоредбата на чл. 142, ал. 1 ЗМВР кои са служителите на МВР, то следва и нормата на чл. 181, ал. 1 ЗМВР да се прилага еднакво по отношение на всички служители на МВР. Поддържа, че размера на левовата равностойност на храната е определен на сумата 120 лв. месечно. Посочва, че служителите на МВР по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР не са посочени в последващи заповеди на министъра на вътрешните работи, издадени в периода от 2017 г. до настоящия момент, поради което и на тях не им е предоставяна храна, съответно не им е заплащана левовата й равностойност. Счита това за празнота в подзаконовата нормативна база, като тези служители, сред които е и тя, са поставени в по-неблагоприятно и неравностойно положение спрямо всички други служители, които полагат труд по трудово или служебно правоотношение в МВР. Поддържа, че разпоредбата на чл. 181, ал. 1 ЗМВР е императивна, поради което на всички служители на МВР следва да се осигурява храна или левовата й равностойност.
Ищецът моли за уважаване на предявените искове, прави искания по доказателствата и претендира присъждане на направените по делото разноски.
В отговор на исковата молба, депозиран в срока и по реда на чл. 131 от ГПК, ответникът оспорва исковите претенции като като допустими, но неоснователни.
Не оспорва, че през периода 01.09.2017 г. – 31.01.2020 г., както и към настоящия момент, ищцата е заемала длъжността „Старши експерт в сектор „Български документи за самоличност“ при Областна дирекция на МВР-гр.Варна. Излага, че съгласно чл. 142, ал. 2 ЗМВР в МВР има три категории служители, служебното правоотношение на които е регламентирано в три различни закона. През 2017 г., след изменение и допълнение на ЗМВР, служебните правоотношения на държавни служители в МВР, за които се прилага разпоредбата на §86 от ПЗР на Закон за изм. и доп. на ЗМВР /ДВ, бр. 14/2015 г./ и които към влизане в сила на този закон заемат длъжности за държавни служители с висше образование и притежаващи такова, се преобразуват в служебни правоотношения по Закона за държавния служител, считано от датата на влизане в сила на този закон. Съгласно § 69, ал. 6 от ПЗРЗИДЗМВР, при назначаване на служителите по ал. 1 се определя индивидуална основна заплата не по-ниска от определеното към датата на влизане в сила на този закон възнаграждение, определено по реда на ЗМВР и включващо заплата за длъжност, допълнително възнаграждение за прослужено време и за научна степен и левовата равностойност на храната по чл. 181, ал. 1. Поддържа, че след 02.02.2017 г. на държавните служители по чл.142, ал.1, т.2 ЗМВР, включително на ищцата не е изплащана левовата равностойност за храна, поради обстоятелството, че на сещите е определена индивидуална основна заплата, включваща и левовата равностойност на храната по чл. 181, ал. 1 ЗМВР. Твърди, че нормата на чл. 181, ал. 1 ЗМВР не следва да се разглежда чрез съпоставяне с останалите норми в ЗМВР, доколкото законодателят изрично е определил статутът на служителите по чл. 143, ал. 1, т. 2 ЗМВР да е по ЗДСл, в който не се предвижда предоставянето на храна или левовата й равностойност. Посочва, че този извод се подкрепя и от направеното изменение на чл. 181, ал. 4 ЗМВР, в който изрично се посочва, че на служителите по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР се осигурява безплатна храна при извършване на дейности, свързани със специфичния характер на труда, както и ободряващи напитки при полагане на труд през нощта от 22:00 часа – 06:00 часа. Изрично заявява, че определената сума по чл.181, ал.1 ЗМВР за исковия период не е променяна и е в месечен размер от 120 лева, а представените с исковата молба листи за изчисляване на законна лихва, чрез калкулатор са с правилно посочени суми и периоди на забавата.
Ответникът моли за отхвърляне на исковите претенции и за присъждане на сторените в производството разноски.
В открито съдебно заседание страните, чрез проц. представители, поддържат изложеното в исковата молба и отговора по нея и претендират присъждане на сторените по делото разноски.
СЪДЪТ,
преценявайки събраните, по делото доказателства, по реда на чл. 12 от ГПК
и чл. 235, ал.
2 от ГПК, приема за установено следното от фактическа страна и формулира следните изводи от правна страна:
С протоколно
определение от 12.10.2020г. е обявено за безспорно между страните и ненуждаещо
се от доказване, че в периода от 01.09.2017г. до предявяване на исковете е
заемала длъжността „Старши експерт в
сектор „Български документи за самоличност“ при Областна дирекция на
МВР-гр.Варна, за същият период на ищцата не е изплащана отделно левовата равностойност
за храна. Безспорно между страните е още, че месечният размер на левовата
равностойност за храна през процесния период е 120
лв. всеки месец и левовата равностойност за храна се изплаща на служителите, на
които се дължи, заедно с основното месечно възнаграждение /заедно с работната
заплата/ на служителя, чийто падеж е последният ден на месеца, за който се
дължи възнаграждението /на текущия месец/, както и изчисленията за законна
лихва представени с исковата молба са с правилно посочени суми и периоди на
забава.
Спорът между
страните е изцяло правен и свежда до това
дали по отношение на статута на държавните служители по смисъла на чл. 2, ал. 1
от Закона за държавния служител се прилага единствено последният или същият е
приложим в случаите, когато в Закона за Министерство на вътрешните работи не са
предвидени изключения относно статута на лица със служебно правоотношение,
както и кои са служителите на МВР, на които се полага храна или левовата й
равностойност, съгласно ЗМВР и подзаконовите нормативни актове, свързани с
неговото прилагане, съответно дали след преназначаването на ищцата като
държавен служител в ОДМВР-Варна със заповед № 8121К-6664/22.08.2017 г. на
министъра на вътрешните работи на същата следва да се заплаща отделно левовата
равностойност за храна по чл. 181, ал. 1 ЗМВР.
Действащият Закон
за Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр.
53 от 27.06.2014 г.) при приемането му в чл. 142, ал. 1 урежда две категории
служители в МВР – държавни служители, чийто статус се урежда със ЗМВР, и лица,
работещи по трудово правоотношение, чийто статус се урежда от КТ и ЗМВР. В
рамките на действащия закон за две години статусът на служителите в МВР е
променян два пъти.
С § 36 от Закона
за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (ДВ,
бр. 14 от 20.02.2015 г.) разпоредбата на чл. 142, ал. 1 ЗМВР е изменена и са
обособени вече три категории служители: т. 1. държавни служители – полицейски
органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението; т. 2. държавни
служители и т. 3. лица, работещи по трудово правоотношение. Съгласно § 86 от
същия изменителен закон разпоредбите на действащото
законодателство за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР се
прилагат за държавните служители в МВР, заемащи длъжности за държавни служители
по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР, чиито служебни правоотношения не са прекратени
към 1 април 2015 г. Независимо от извеждането в две отделни категории
полицейските органи и органите по пожарна безопасност и защита на населението,
от една страна, и държавните служители, от друга, законодателят продължава да
придава на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР статуса, с който
се ползват държавните служители по ЗМВР.
С разпоредбата на
§ 69 приета с преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и
допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (ДВ, бр. 81 от
14.10.2016 г.) се предвижда служебните правоотношения на държавните служители в
МВР, за които се прилага § 86 ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 14 от 2015 г.) и които към
датата на влизане в сила на ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) заемат длъжности за
държавни служители с висше образование и притежаващи висше образование, с
изключение на тези от Медицинския институт на МВР и на тези по § 70, ал. 1, т.
1, да се преобразуват в служебни правоотношения по ЗДСл и служителите се
назначават на длъжности, определени за заемане по ЗДСл с щата на съответната
структура, считано от датата на влизане в сила на този закон. Уреждат се и
процедурата за преобразуване, присъждането на минимален ранг съобразно
Класификатора на длъжностите в администрацията, определянето на индивидуална
основна заплата не по-ниска от определеното към датата на влизане на този закон
възнаграждение, изчисляването на служебния стаж, запазването на неизползваните
отпуски и отчитането в бъдеще на оценките при повишаване в ранг и при
конкурентен подбор. Важна цел на извършените промени със ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от
2016 г.) е ясно да се проведе разграничение по критерия статус на различните
категории служители в МВР, и по-конкретно на заемащите т. нар. „административни
длъжности“ от държавните служители с полицейски функции по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР, като отнема на служителите по чл.142, ал.1, т.2 ЗМВР някои предоставени
от законодателя по преценка за целесъобразност привилегии.
С Решение № 8 от
27 юни 2017 г. по конституционно дело № 1 от 2017 г. Конституционния съд е
отхвърлил искането на омбудсмана на Република
България за установяване на противоконституционност
на § 69 и 70 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и
допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи (ДВ, бр. 81 от
14.10.2016 г.) като изрично и подробно е разгледал статута на различните
категории служители по ЗМВР, историческото развитие на тези категории,
въвеждането и отнемането на привилегии за тях и съответствието на разпоредбата
на § 69 с чл.6, ал.2 от Конституцията на
Република България.
С влизане в сила
на посочените разпоредби служебните правоотношения на държавните служители в МВР,
за които се прилага § 86 от Закона за изменение и допълнение на Закона за
Министерството на вътрешните работи /ДВ, бр. 14/2015 г./ и които към датата на
влизане в сила на този закон заемат длъжности за държавни служители с висше
образование и притежаващи висше образование, с изключение на тези от
Медицинския институт на Министерството на вътрешните работи и на тези по § 70,
ал. 1, т. 1, се преобразуват в служебни правоотношения по Закона за държавния
служител, считано от датата на влизане в сила на този закон.
Съгласно разпоредбата на § 69, ал. 6
ПЗРЗИДЗМВР при назначаването на служителите по ал. 1 се определя индивидуална
основна заплата, не по-ниска от определеното към датата на влизане в сила на
този закон възнаграждение, определено по реда на Закона за Министерството на
вътрешните работи и включващо заплата за длъжност, допълнително възнаграждение
за прослужено време и за научна степен и левовата равностойност на храната по
чл. 181, ал. 1 ЗМВР.
По посочения начин
законодателят по целесъобразност отнема привилегии на определена категория
служители в МВР, като запазва правата на служителите, които преди тази дата са
изпълнявали тези длъжности - посочва начина, по който следва да се формира
основната заплата на служителя и в нея нормативно е включено както
допълнителното възнаграждение за прослужено време, така и левовата
равностойност на храната.
В чл.142, ал.4 ЗМВР изрично е предвидено, че статутът на държавните служители по чл.142, ал.1,
т.2 се урежда със Закона за държавния служител и с приложимите към тях
изчерпателно изброени разпоредби на ЗМВР
- чл.56, чл.151, ал.1 и 7, чл.156, ал. 4, чл.181, ал.3, чл.182, чл.185,
ал.1, чл.186а, чл.190, ал. 2, чл.191 и 233. Разпоредбата на чл.181, ал.1 ЗМВР
не е сред изчерпателно изброените разпоредби на ЗМВР приложими към статута на
държавните служители по чл.142, ал.1, т.2 ЗМВР, поради което и неоснователно се
явява искането на ищцата за приложението му спрямо нея. Изчерпателното
изброяване на разпоредби в ЗМВР приложими към служителите заемащи длъжности по чл.142,
ал.1, т.2 е въведено със Закона за изменение и допълнение на Закона за
Министерството на вътрешните работи /ДВ, бр. 60 от 2020 г., в сила от 1.10.2020
г./ и представлява връщане на част от привилегиите отнети от законодателя през
2016г. за тази група служители в МВР, като в периода от 14.10.2016г. до
01.10.2020г. приложими спрямо тези служители са само разпоредбите на Закона за
държавния служител.
С оглед неоснователността на предявения главен иск, то неоснователен се явява и иска за заплащане на обезщетение за забава върху недължимата от ответника сума.
По изложените съображения исковите претенции се явяват неоснователни и следва да бъдат отхвърлени изцяло.
Мотивиран от така изложените съображения, Варненски районен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявените от С.Г.Б. – Г., с ЕГН ********** *** срещу Областна дирекция на МВР – гр. Варна, с адрес: **** обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл. 181, ал. 1 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД за осъждане на ответника да заплати на ищеца следните суми: сумата от 3480 лева, представляваща сбор от ежемесечно дължими суми за храна в размер на 120 лева за периода от 01.09.2017 г. до 31.01.2020 г., ведно със законната лихва върху сумата от датата на предявяване на иска – 24.02.2020 г. до окончателно изплащане на вземането, както и сумата от 465.45 лева – обезщетение за забава, начислено за периода от 01.09.2017 г. до 24.02.2019 г.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно
обжалване пред Варненски окръжен съд, в двуседмичен срок от получаване на
съобщението от страните, че е изготвено и обявено.
Препис
от настоящето решение да се връчи на страните по делото, заедно със съобщението
за постановяването му на основание чл. 7, ал. 2 от ГПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: