Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
05.06.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
30 май |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
98 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
2324238, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 100 лв. на И.С. ***, с ЕГН **********, за нарушение по
чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство на 11.08.2018г.
в 12:27ч. в гр. Кърджали.
В жалбата се твърди, че фиша бил незаконосъобразен и
неправилен, излагайки съображения в тази посока, касаещи: предоставянето на
автомобила на трето лице, по силата на сключен договор за наем; аргументите на
ТР №1 на ОС на ВАС. Моли съда да отмени електронният фиш
като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява.
Представлява се от редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, се представлява. Началник сектор ПП е представил подробно и
аргументирано писмено становище, в което излага съображения за
законосъобразност на електронния фиш. Моли съдът да остави без уважение подадената
жалба.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 11.08.2018г. в гр.Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение с АТС № 11743cf. Същият бил позициониран в гр.Кърджали на ул.”Първи май”,
до ОПУ, където е въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. за населеното
място. В 12:27ч. на 11.08.2018г. бил заснет движещ се в посока от
бензиностанция „Газпром” към гр. Момчилград товарен автомобил марка „БМВ Х5” с
рег.№ ***, със скорост 81 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на
информацията от заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който
като нарушител било вписано името на И.С.
***, с ЕГН **********, в графа собственик, на когото е регистрирано МПС или
ползвател. В описателната част на електронния фиш било вписано движение с
установена скорост от 78 км/ч. - превишаване с 28 км/ч., съставляващо нарушение
на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3
от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 100 лв.
На 21.01.2019г. е входирана в ОДМВР-Кърджали Декларация
по чл. 189 ал.5 от ЗДвП от жалбодателя С., във връзка с нарушение за скорост,
установено на 16.10.2018г., в която
декларира, че на 01.08.2018г. е сключил договор за наем с В.Х.Д, по силата на
който му е предоставил владението на товарен автомобил марка „БМВ Х5” с рег.№ ***
за срок от 3 години. През този период автомобила бил във владение
на В.Д., но не можел да бъде сигурен дали същия е извършил нарушението.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП са посочени
стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва
да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това
дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или
автомагистрала. В процесния случай нарушението е констатирано в гр. Кърджали,
за който се отнася ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
км/ч. Тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за движение
с 28 км/ч., приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП,
предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.
за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, ако
превишаването е от 21 до 30 км/ч. Следователно,
деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание. Обосновано в електронния фиш името на И.С.С. е посочено като нарушител в качеството на
собственик, на когото е регистрирано моторното превозно средство, доколкото
същият не е декларирал по установения ред друго лице да е извършило
нарушението. Жалбоподателят попада в кръга на лицата по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова следва да отговаря за извършеното нарушение, отразено в
електронния фиш. Действително С. е подал Декларация по чл. 189 ал.5 от ЗДвП, във
връзка с нарушение за скорост, установено на 16.10.2018г., но съдът намира
същата не отговаря на изискванията на чл. 189 ал.5 ЗДвП, според които
собственика на МПС в декларацията трябва да посочи данни за лицето, извършило
нарушението, както и копие от СУМПС. Освен това декларацията е подадена за
нарушение извършено на 16.10.2018г. в
11:07 часа, а настоящия ЕФ е издаден за извършено нарушение на 11.08.2018г. в 12:27 часа. Предвид
гореизложеното съдът не приема, че има подадена декларация по чл. 189 ал.5 от ЗДвП. Тя само е озаглавена законосъобразно, но по съдържание не отговаря на
изискванията на закона и съдържа данни за събитие, станало на друга дата и по
друго време.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването
в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния
фиш, а не до установяването на нарушението с
техническото средство. Не е необходимо
самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган. На следващо място, чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или мобилно. Не е налице
основание жалбоподателят да се позовава на Тълкувателно решение № 1/2014г. на
ВАС, в което бе дадено тълкуване на нормата чл.189, ал.4 от ЗДвП и бе възприето
становището, че електронен фиш може да се издаде само в хипотезата на
установяване на нарушението със стационарно техническо средство.
Законодателната промяна в ЗДвП настъпи именно в резултат на това тълкувателно
решение, като след изменението в закона се предвиди възможността електронен фиш
да се издаде и когато нарушението е установено с мобилно техническо средство, а
последното бе включено в обхвата на автоматизирано техническо средство по
смисъла на § 6, т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във вр. с чл.189, ал.4 от ЗДвП.
Към момента законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш както
когато нарушението е установено посредством стационарно техническо средство,
така и когато е установено с мобилно такова. За целта е издадена и нарочна Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която
са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в
патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на
установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането
на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от мобилната система. По делото е представен задължителния в
случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 13.08.2018г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други
обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на
издадения електронен фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по
делото разпечатка на Снимка № 11743cf/0031027 , заснет с преносима система за контрол на
скоростта на МПС, тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените
с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес. Именно посоченият
клип доказва, че автомобила „БМВ Х5” с рег. № *** се е движил със скорост от 81
км/ч. на посочените в електронния фиш
дата, час и място, като АНО, ръководейки се от методичните указания за работа с
АТС,е намалил установената скорост с 3 км. При съставянето на ЕФ са спазени
всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението /ОДМВР-Кърджали/,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер
на МПС, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините
за
доброволното й заплащане. Сред тези
реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на електронния фиш, не са
предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето издало фиша, датата на
неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да предвижда, че влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това приравняване
е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни
постановления и електронни фишове и не обосновава необходимост от механично
пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на
наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на
електронния фиш. Няма изискване последният да има реквизитите на наказателно
постановление, така както са изброени в чл.57 от ЗАНН.
Предвид изложените
съображения обжалваният електронен фиш се явява законосъобразно
издаден и следва да бъде потвърден.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2324238,
издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1,
т.3 от ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лв. на И.С. ***,
с ЕГН **********, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с
автоматизирано техническо средство на 11.08.2018г. в 12:27ч. в гр.
Кърджали.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия: