Р Е Ш Е Н И Е
№………….
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Г. Наказателен състав
На 28.10.2020г.
В публично заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ
Секретар М.Пенева,
като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 35 по описа за 2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно Постановление № 80 от 27.01.2020г. на Х.Н.П.– Директор на РИОСВ /РИОСВ/ – С.З., с което на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.- Управител, на основание чл.157, ал.4 от Закон за управление на отпадъците /ЗУО/, за нарушение по чл.135, ал.1, т.3 от ЗУО и чл.10, ал.1 от Наредба №1 от 04.06.2014г за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистрие наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева.
В жалбата си, жалбоподателят – чрез пълномощник моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. Излагат се аргументи за отмяна на същото. В с.з. не се явява, представя становище, че НП следва да се отмени, а в условията на алтернативност, да се измени.
Въззиваемата страна изразява становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.
Районна прокуратура - С.З., ТО-Г., редовно уведомена, не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.
Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа и правна страна следното:
От фактическа страна:
„Т.Ю.” ЕООД – гр.Г. притежава регистрационен документ, издаден от Директора на РИОСВ - С.З. № 13-РД-468-00 от 27.03.2019г. за извършване на дейности по съхраняване и предварително третиране / шредиране „смесване” / на отпадъци с кодове 19 12 04, 19 12 10 и 19 12 12.
На 11.09.2019 г. е
извършена проверка от експерти на РИОСВ - С.З. на площадка с местонахождение:
землището на с. О., община Г., част от имот с ПИ, с идентификатор №
53134.513.34, с площ 25000 кв.м., стопанисван от „Т. Ю." ЕООД - гр.Г.. При
оглед и обход на площадката се установи съхраняването на отпадъци, от които
една част са балирани с тел с приблизителни размери 1,20/2,0/0,80 м; друга част
от балите са в зелена опаковка, с приблизителен обем около 1 м3 и тегло 1,1150 т на част, от които има залепен етикет с код на отпадък
19 12 10 и с нотификация „N.IT022173", с произход И. със следното съдържание:
„CSS CER191210 PRODUTTORE:
E.GIOVl SRL VIA PORTUENSE, 881-00148 ROMA
CF/P.I.V.A 04773710589/01301101000
LUOGO DI PRODUZIONE: IMPIANTO TMB DI
MALAGROTTA VIA DI MALAGROTTA 257 00050 PONTE GALERIA-ROMA NOTTFICA PER SPEDIZIONITRANSERONTALIERI
N.ITO22173"
и трета част от балите с отпадъци са с нарушена
цялост.
В тази връзка при направената проверка на
отчетната книга по Приложение № 4 от Наредба № 1/2014 г., заверена от директора
на РИОСВ - С.З., при което се констатира, че липсва запис за получените
отпадъци с код 19 12 10, с произход И.. Към момента на проверката е представен Договор от 20.05.2019 г.
между „Т. –С." ЕАД като възложител и „Т.Ю." ЕООД - изпълнител
- за временно съхранение на отпадъци с код 19 12 10. Като в същия договор е посочено, че: Приемащата страна се
задължава да съхранява и пази поверената му стока с грижата на добър стопанин и
да я предаде на „Топлофикация -
Сливен" ЕАД при поискване”.
Резултатите от проверката били обективирани в Констативен
протокол № 006902 от 11.09.2019 г.
На 27.09.2019г. след надлежно връчена покана за съставяне и подписване на акт за установяване на административно нарушение, в присъствието на упълномощен представител на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., бил съставен АУАН № 80 в който били отразени установените в Констативен протокол № 006902 от 11.09.2019г., обстоятелства.
Актосъставителят е приел, че Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.- Управител, към дата 11.09.2019г., води невярна отчетност на отпадъците в отчетната книга по смисъла на чл.135, ал.1, т.З от ЗУО и чл.10, ал.1 от Наредба № 1/ 04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
АУАН № 80/27.09.2019г. бил подписан от упълномощен представител на санкционираното дружество, който получил екземпляр от него. В законоустановения срок не били направени възражения по АУАН.
Въз основа на АУАН № 80/27.09.2019г. било издадено Наказателно Постановление № 80 от 27.01.2020г. на Х.Н.П.– Директор на РИОСВ – С.З., в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка. Административно наказващия орган /АНО/ е приел, че от страна на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.- Управител , на 11.09.2019г. е осъществен състава на административно нарушение по чл.135, ал.1, т.3 от ЗУО и чл.10, ал.1 от Наредба № 1/ 04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри – за това, че лицето води невярна отчетност на отпадъците в отчетната книга - и на основание на основание чл.157, ал.4 от ЗУО е определил и наложил административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 лева.
По доказателствата:
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на свидетелите – актосъставителя Р.И.П. и В.Б.К., както и от приетите по делото писмени доказателства: акт за установяване на административно нарушение № 80/27.09.2019г.; констативен протокол № 006902/11.09.2019 г.; уведомително писмо от РИОСВ – С.З., изх. № КОС-06-4650/20.09.2019 г.; известие за доставяне; пълномощно; съпроводително писмо от РИОСВ – С.З., изх. № ПО-04-592/20.01.2020 г.; наказателно постановление № 80/27.01.2020 г.; известие за доставяне; уведомително писмо от „Т.Ю.“ ЕООД – Г., изх. № 42/18.09.2019 г., до РИОСВ – С.З. относно изпълнение на предписания; приемо-предавателен протокол от 02.09.2019 г.; фактура № 9251/01.09.2019 г.; протокол за установяване завършването и заплащането на видовете дейности, извършени от фирма „Сорико“ ООД за периода 31.08.2019 г. – 01.09.2019 г.; кантарна бележка – автовезна 2 № 23517 от 31.08.2019 г. ведно с товарителница № 0001056; кантарна бележка – автовезна 2 № 23531 от 01.09.2019 г. ведно с товарителница № 0001058; кантарна бележка – автовезна 2 № 23536 от 01.09.2019 г. ведно с товарителница № 0001059; кантарна бележка – автовезна 2 № 23534 от 01.09.2019 г. ведно с товарителница № 0001072; кантарна бележка – автовезна 2 № 23515 от 31.08.2019 г. ведно с товарителница № 0001070; кантарна бележка – автовезна 2 № 23523 от 31.08.2019 г. ведно с товарителница № 0001057; решение на РИОСВ – С.З. за регистриране и издаване на регистрационен документ № 13-РД-468-00/27.03.2019 г. на „Т.Ю.“ ЕООД – Г..
От правна страна:
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.
По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.
Съгласно разпоредбата на чл. 44, ал.1 и ал.2 от ЗУО, лицата, чиято дейност е свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35 и извършващи дейности по събиране и транспортиране и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за издаване на разрешението или регистрационния документ, а лицата, притежаващи комплексно разрешително - от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва дейността.
Отчетните книги съдържат хронологична информация за количеството, естеството и произхода на отпадъците и когато се изисква, предназначението, периодичността на събиране, начина на транспортиране и предвидените методи за третиране на отпадъците. Съгласно чл.48 от ЗУО, Министърът на околната среда и водите определя с наредба реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публичните регистри по чл.45, ал.1.
Наредба № 1 от 4 юни
В НП е посочено, че е нарушен чл.135, ал.1 от ЗУО, който предвижда имуществена санкция в размер от 2000 до 6000 лв. на едноличен търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2, което предостави невярна информация и/или води невярна отчетност съгласно този закон или наредбите по чл. 13, ал. 1 или чл. 48, ал. 1. Съдът констатира, че правната квалификация на нарушението, направена от актосъставителя и от наказващия орган, е във връзка с чл. 44, ал. 2 ЗУО, предвиждащ, че отчетните книги съдържат хронологична информация за количеството, естеството и произхода на отпадъците и когато се изисква, предназначението, периодичността на събиране, начина на транспортиране и предвидените методи за третиране на отпадъците, и чл. 10 от Наредба № 1/04.06.2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъци, както и реда за водене на публичните регистри. Този подзаконов нормативен акта предвижда задължените лица да попълват отчетните книги по чл.7, като всяка дейност с отпадъци се отразява по дати. При анализ на цитираните правни норми следва извод, че отговорността на задълженото лице за отчетност на дейностите с отпадъци по чл. 135, ал. 1, т. 3 ЗУО може да бъде ангажирана в следните хипотези: 1. ако предоставя невярна информация; и/или 2. ако води невярна отчетност."Водене на отчетност" е регламентирано в §1, т. 1 от ДР на Наредбата, според който това е попълване на отчетни книги, идентификационни документи и отчети, определени с тази наредба. Документите за водене на отчетност и предоставяне на информация за дейностите по отпадъци, съгласно чл. 5 от Наредбите, са 1. отчетни книги по чл. 44, ал. 1 ЗУО; 2. годишни отчети по чл. 44, ал. 6 ЗУО; 3. идентификационен документ по чл. 29, ал. 5 ЗУО.
Съдът установи, че обвинението на РИОСВ –С.З. не е доказано. В НП се твърди, че към 11.09.2019г. отчетната книга липсвал запис за получените отпадъци с код 19 12 10. Видно от представеното – от РИОСВ – С.З. и прието като доказателство копие от отчетната книга /лист 23-39 от делото/, такъв запис, обаче съществува /лист 28 от делото/. Видно от отразеното в книгата на 31.08.2019г. и на 01.09.2019г. дружеството е получило от „Т. – С.” общо 147,20 тона отпадък с код 19 12 10.
Разпитът на свидетеля Р.П. – актосъставител, внесе известна яснота относно това разминаване. Св.П. заяви, че при проверката на 11.09.2019г. е установено, че отпадък с код 19 12 10 е получен от „Т. – С.” и тя е установила това от предствените й договор и товарителници от 31.08.2019г. и от 01.09.2019г. но това не било отразено в отчетната книга. Св.П. обясни, че не е направила копие на книгата на 11.09.2019г., а при извършена друга проверка на 20.09.2019г. е направила копие, но тогава вече са били записани получените от „Т. – С.” отпадъци с код 19 12 10. Св.П. бе особено красноречива: „…книгата е вярна по принцип, но в определения срок, който са длъжни да спазват не беше вписано….”. Актосъставителят не можа да обясни защо след като „книгата е вярна по принцип” е съставила АУАН за водене на „невярна отчетност”.
Наред с това обаче се налага да бъдат маркирани и някои други нарушения от процесуално естество, които съдът намира за съществени.
Липсва надлежно посочване на датата на извършване на нарушението. И в АУАН, а и в НП като дата на която е извършено нарушението е посочена датата на която е извършена проверката – 11.09.2019г. Липсват задължителни реквизити съобразно чл. 42, т.3 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН.
Според чл. 10, ал.1 от Наредба № 1/04.06.2014 г., отчетните книги по чл. 7 минимум веднъж месечно за всеки календарен месец до 5 дни след изтичането му, като всеки запис се отразява по дата.
В случая, полученото на 31.08.2019г. количество отпадък с код 19 12 10 е следвало да бъде отразено най-късно до 05.09.2019г., а полученото на 01.09.2019г. количество отпадък с код 19 12 10 е следвало да бъде отразено най-късно до 05.10.2019г. Тъй като задължението за попълване на отчетната книга е свързано с изтичането на календарен месец, то всяко непопълване на отчетната книга до 5-то число на текущия месец за предходния месец представлява отделно съставомерно деяние от обективна страна.
Т.е. дори да се приеме, че към 11.09.2019г. в отчетната книга е липсвало отразяване на полученото количество отпадък на 31.08.2019г. то се касае за нарушение, изразяващо се в бездействие и извършено на 06.09.2019г. – първия ден след деня, до който е било дължимо действието.
Не така стоят, обаче нещата с отразяване на полученото количество отпадък на 01.09.2019г. Там отразяването в книгата би следвало да стане до 05.10.2019г. /няколко дни след съставянето на АУАН/.
Според разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.
В случая, от една страна, нито в АУАН, нито пък в процесното НП е посочено, че касаторът е извършил отделни административни нарушения. От друга страна, нито в АУАН, нито пък в НП е посочено изрично какъв е периодът (какви са периодите), в които дружеството е проявило бездействие по отношение на вмененото му задължение за попълване на отчетната книга. Посоченото представлява съществено нарушение на процесуалните правила, което обуславя незаконосъобразността на процесното НП.
С оглед на изложеното, съдът счита, че жалбата е основателна и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.
Воден от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 80 от 27.01.2020г. на Х.Н.П.– Директор на РИОСВ /РИОСВ/ – С.З., с което на „Т.Ю.” ЕООД – гр.Г., ЕИК:*********, представлявано от Г.В.И.- Управител, на основание чл.157, ал.4 от Закон за управление на отпадъците /ЗУО/, за нарушение по чл.135, ал.1, т.3 от ЗУО и чл.10, ал.1 от Наредба №1 от 04.06.2014г за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистрие наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – С.З..
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /П/
/Хр. Ангелов/