Протокол по дело №45736/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1089
Дата: 14 февруари 2022 г. (в сила от 14 февруари 2022 г.)
Съдия: Васил Крумов Петров
Дело: 20211110145736
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 август 2021 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 1089
гр. София, 09.02.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 139 СЪСТАВ, в публично заседание на
девети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:В. КР. П.
при участието на секретаря Л. ГР. П.
Сложи за разглеждане докладваното от В. КР. П. Гражданско дело №
20211110145736 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 13:30 часа се явиха:


ИЩЦАТА СЛ. ХР. ЗЛ., редовно призована, явява се лично и с адв. Л., с пълномощно
по делото.
ОТВЕТНИКЪТ Ж. Т. С., редовно призован, явява се лично и с адв. Х., с
пълномощно по делото.
ДСП К., редовно призована, не се представлява.
ДСП-Л., редовно призована, представлява се от социален работник Дамянова, с днес
представено пълномощно по делото.

Пълномощниците на страните (поотделно): Да се даде ход на делото.

ОПРЕДЕЛИ
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

СЪДЪТ докладва свое определение от 16.11.2021 г., с проект за доклад на делото.
СЪДЪТ докладва социален доклад от ДСП Л. от 08.02.2022 г.
СЪДЪТ докладва социален доклад от ДПС К. от 25.01.2022 г.
СЪДЪТ докладва писма от НАП от 17.12.2021 г., от НОИ от 16.12.2021 г., от НАП Л.
от 09.12.2021 г. и от НОИ от 16.12.2021 г.
1

Адв. Л.: Поддържам исковата молба. Нямам възражения по доклада. Да се приемат
писмените доказателства. Няма да представям писмени доказателства. Говорихме с детето за
постигане на споразумение, за да не мъчим детето. Моля за срок за да постигнем
споразумение.

Адв. Х.: Поддържам отговора. Нямам възражения по доклада. Да се приемат
писмените доказателства. Страните трябва да вземат отношения за отлагане на делото.

СЪДЪТ напъти страните към спогодба.
СЪДЪТ констатира, че не бе постигната такава.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ОБЯВЯВА за окончателен проекта за доклад, обективиран в определението от
16.11.2021 г.
ПРИЕМА всички представени и докладвани писмени доказателства.
СЪДЪТ констатира, че в залата се явяват двамата родители на детето и на основание
чл. 59, ал. 6 СК, пристъпи към изслушване на родителите.

Ищцата З.: Аз смятам, че също бих могла да се грижа за децата. Когато бях на онлайн
обучение, когато започнаха пандемията наистина беше по-трудно за всички ученици и
тогава съм учила до късно следобед с Т., двамата са били по едно и също време, единия в
едната стая, другия в другата стая. Винаги съм им помагала и на двамата за домашните.
Преместването стана през 2021 г., когато останаха вкъщи ваканция и трябваше да започнат
училище, Ж. предложи да отиде при него, за да му помага, защото каза, че е такси и няма
работа, стои си вкъщи и може да му помогне да навакса с математиката. Аз се съгласих и
настана време да се връщат в училище, аз отивам да взема Т. „Ами мамо, аз реших да остана
при тате.“ и аз седя и не мога да повярвам какво се случва и го питам: „Защо така реши?“ –
„Еми, тука ми е по-добре, тати ще се прибира на обед да ми помага. Тук със съседчетата ще
си играя, в стария клас ми е по-удобно, повече си ги познавам от училище.“ Условията бяха
Ж. да се прибира на обед от работа и да учат. В началото на годината Ж. ми заяви, че не
може да се прибира на обед и да учи с него, защото трябва да работи и е трябвало да наемем
частен учител – 1600 лв. Той предложи да си направим споразумение и да си делим
разходите и започна да ме заплашва, как ще го праща на някакви скъпи зелени училища и аз
на втория месец ще издъхна, защото няма да мога да плащам тези разходи. Аз предложих с
моята адвокатка да напишем споразумението, но той не е съгласен, защото смята, че не е
добре само аз да упражнявам родителските права. В къщата в която Живко живее има хора,
но не са му роднини, те са близки. Снаха ми е в С. и всяка събота и неделя ходихме там.
2
Родителите ми са в Е.. По време на следването ми децата винаги са били при тях, на сесии и
изпити, винаги са се грижили за децата бабата я дядото. В Етрополе съм ги оставяла
ваканции, когато се наложи. Ръководителят ми е много разбран и когато ми се налага,
винаги излизам, пускал ме е половин ден, когато ми се налага да излизам почивка винаги
съм разбирана от страна на работодателите. Бащата работи – през нощта излиза, оставя Т.
сам, сутрин отива да го взима и го кара на училище. Това ми го обясни Т.. Аз не съм
съгласна с това, което той каза, че Л. е започнала да се държи лошо и да е казвала псувни.
Отдавна ми каза, като ме заплаши: „Добре, ще се съдим. Аз ще кажа на Тодор да каже в
съда, че ти си пияница, курва и той ще го каже.“ Обясни ми, че той имал 2 жилища и това
ще се вземе под внимание. Той няма собствено жилище. Живее в Л. при близки приятели.
Преди да се запознаем с него аз първо живях в Л. в къщата при този човек, после се
запознахме, малко живяхме заедно, опитахме, не се получи, в последствие се върнахме.
След това се роди Т. и там живяхме и 14 г. чакам ремонта на кухнята да се състои, който не
се случва. Блока в който аз живея е на близък колега. На Л. много харесва, много е
удобно, харесва си училището, съучениците и госпожата. Когато Ж. дойде и каза: „Събере
дрехите, че я взимам в Л.“ тя се разплака и каза: „Тати аз нямам нищо против да идвам
събота и неделя при вас, но искам да си живея с мама.“

СЪДЪТ приключи изслушването на майката.

Ответникът С.: Когато тя реши да се изнася от вкъщи и да се разделяме, аз така и не
разбрах защо се разделяме. Попитах я как ще си тръгне, с децата или не. Още докато
живеехме заедно аз съм гледал децата. Когато Л. беше на 1 г. и 8 месеца тя започна работа,
аз съм я гледал до детската градина през делия ден. През това време С. учеше. Истина е, че
някой път децата са ходили на Е. с нея, но в повечето случаи аз съм гледал Т. Когато се роди
Л. благодарение на това, че живеем в къща Слава започна да получава нервни кризи, които
не разбрахме за какво са. Добре, че беше човека, при когото живеем, за да остане детето при
него, викахме линейки, ние ходихме по болници с нея, насам-натам. Детето беше още бебе.
От както се разделихме тя каза, че ще си излезе с децата. Последните ни 1-2 г. бяха много
зле, отиваше да спи при децата. Разделихме се и тя отиде в О.. Децата буквално спряха да
говорят с мен, не искаха да ме чуват. В началото ходих всяка събота и неделя да ги виждам,
почнах да купувам ваучери от хранителни магазини и да им нося, за да виждат, че давам
нещо, а не да дам пари и да отидат някъде си. Децата се отчуждиха от мен, не искаха да
идват с мен, почти скъсахме връзка изцяло. Преди година и половина може ви октомври-
ноември 2020 г. започнах да ходя там. Детето Т. буквално се беше затворило в себе си,
защото той учеше онлайн, цял ден си седи вкъщи, майка му сутрин е излизала, отива и
оставя Л. в училище, тя е до 5 часа, после отива на работа, взима в 17:30 ч. Л. от училище,
отиват в работата, седят до 18:30ч., прибират се, оставя двете деца в хола да си играят и се
затваря в кухнята да си пие биричка. Т. буквално се беше затворил в себе си, беше спрял да
учи. Установих, че той не може да умножава и да дели двуцифрени числа. До днес не мога
3
да поправя стореното. Той не може да чете още гладко. Когато го видях ми се ревеше. Ходих
да уча с него всеки ден на обед, С. се прибираше вечерта, някой път съм оставал там да спя.
Моето работно време мога да го определям както искам – излизам сутринта в 8, карам го на
училище, работя, в 14:25ч. му свършва часа, взимам го от училище и се прибираме,
обядваме и сядаме да учим, тъй като той има страшно много да наваксва. Няма изградени
навици да учи и трудно му се отдава сам да учи. В Л. семейството е голямо – мъж, жена, с
двете им деца, като едното дете е и 11-ти клас и той много му помага с уроците, другият син
живее на първия етаж в къщата. Ние сме едно семейство, заедно вечеряме, всички. Много
рядко имам нощни смени. Има случаи, в които излизам примерно в 4ч. сутринта, прибирам
се в 07:ч., будя го, евентуално закуска, карам го на училище и пак на обед се прибираме.
Нощни смени работя евентуално, когато децата са при майката. Л. горе-долу добре се справя
с училище, но и там трябва да се работи много. Сега докато беше ваканцията учихме
таблицата с умножение-деление. Моето мнение е, че двете деца имат нужда един от друг,
имат силна връзка. Майка ми е детска учителка – живее в Л. с баща ми и сестра ми, която
има 2 деца на неговата възраст, които имат отличен успех. Майка ми много се ядосваше
едно време, защото когато оставяхме там детето сядат да пишат, пишат нещо, С. отива да го
взима вечерта, Т. се разревава: „Баба ме караше да пиша“ и Слава: „Повече няма да те
карам.“ Майка ми беше много обидена тогава. Той е бил може би 2-3 клас. Когато децата са
при нея нейни приятели ходят там, пият бира и остават там да спят, което не е добре за
децата. Т. ми е разказвал много работи и не са хубави тези неща. Тя е имала връзка с мъж,
който е бил женен, с две деца. Моите деца познават жена му и двете му деца. Това е било
миналата година. Сега на Нова Година пак е оставал някакъв младеж да спи там. Аз не
мисля, че е морално и нормално сама жена с деца, приятели да остават там и да спят. За това
ни бяха споровете, защото я молих да не прави това нещо. Винаги може да ми остави децата,
аз мога и да не работя, ако иска да ходи някъде, каквото иска, да ми остави децата, а не да
води дъщеря ми някъде, примерно при нейния приятел в някакво село. Имаше случай, в
който сина ми беше в болница на изследвания миналото лято. С. е на работа, като след
работа взима дъщеря ми и отиват в с. П., тя му е казала, но е казала да не ми казва. В
последствие ми каза, че той е предател. Отидохме да му събираме багажа, когато се изнесе
да му вземем креватче, тя се изнасяше от апартамента си и каза: „Да вземеш креватчето“ и
не знам какви работи още. Това беше преди Нова година, точно сменяше апартаментите,
седяхме в хола и тя пред детето каза: „Т. е предател, предаде мен.“ Казах : „С., не можеш
да говориш така на детето, то е добро дете, нито те е предал, нито нищо.“

СЪДЪТ приключи изслушването на бащата.

Ищцата З.: Не съм напуснала по собствено желание. Последните 2 г., след като
нещата не се получавах, аз му казах: „Дай да измислим нещо“, а той ми каза: „Аз каквото
можах направих. Няма какво да направя.“ Каза ми: „Ориентирай се на някъде, където искаш“
и аз казах: „Не може, Л. е в детската, никъде в С. не мога да намеря място.“ На следващата
4
година пак, това продължи няколко пъти: „Ориентирай се на някъде“ и той ми каза: „С
децата или без децата?“ и аз му казах: „Абсурд да е без децата.“ Една вечер закъснях,
защото имах ПТП, обадих се, че ще закъснея, той беше излязъл, оставил децата и излязъл да
работи, защото такъв му беше режима да се смени с ортака и беше излязъл и оставил децата.
Аз трябваше да се прибера всеки момент да се прибера, но 3 дни преди това беше починал
брат ми и аз се обадих, че ще отида до снаха ми. Тръгвах към снаха ми да ги видя и тогава се
случи ПТП и аз се обадих и казах, че ще закъснея, защото ответната страна иска да чакаме
КАТ. Той ми се развика: „Сега няма кой да сложи на децата да ядат.“ Забавих се с КАТ,
може би към 22:00ч. и нещо – 23:ч. се върнах и той ми каза: „Нали ти казах да не се
прибираш изобщо. Утре сутринта ще си намериш багажа отвън.“ Аз бях започнала да
събирам багажа и казах: „Не виждаш ли, багажа е на кашони. Когато свършат децата
учебната година, сега какво да ги правя?“ Тези мъже са ми познати, приятели, всички
сбирки са били семейни, с другите семейства и с другите деца. Моите деца също много
харесват другите деца, но той не ги одобри и след като ми обясни, че не е добре спрях да ги
събирам. Това са приятели, които са били със съпругите си, те са ми приятелки. Били са
вкъщи, пили сме кафе и това е било не повече от 3-4 път. Никога не е било да остава да спи
някой вкъщи.

СЪДЪТ приключи изслушването на родителите.

СЪДЪТ констатира, че детето Т. е доведено от бащата, навършило е десетгодишна
възраст и няма пречка да бъде изслушано в „синя стая“ на съда в присъствието на съдебния
състав и социалния работник.

СЪДЪТ в 14:06 ч. отстрани страните и пълномощниците от съдебна зала и пристъпи
към изслушването на детето.

СЪДЪТ осигури необходимата информация на детето, която да му помогне да
формира мнението си и го уведоми за евентуалните последици от неговите желания и от
поддържаното от него мнение.

Изслушано в присъствието на съдебния състав и социалния работник Д., детето Т.:
Не виждам за първи път социалния работник. Почнах училище, като учим от 08:00 ч. до
14:00 ч. Отсъствам днес само от последния час. Уча в -во училище в Л.. Класът ни е от 26
човека. Харесва ми това училище, имам приятели – едно момче, едно момиче, 2-3 момчета
също от стария ми клас. Хем не съм най-зле в училище, има много по-зле от мен, но не съм
и отличник. Има момичета, които са отличнички и един К. също. От математика се
интересувам. Още мисля, дали ще кандидатствам нещо, чудя се какво. Мисля за ТОХ-а или
5
математическо. Труден ми е в училище българският малко. За уроците ми помага баща ми и
един приятел, с когото живеем заедно – Н.. Ние живеем в една къща. Той е 11-ти клас.
Сестра ми е втори клас и учи в Овча купел, но не се сещам в кое училище. Събота и неделя
се виждам със сестра ми. Аз отивам при майка ми събота вечерта, когато ме вземе и неделя.
Когато тя е на работа в съботите, сестра ми идва у нас. Случва се майка ми в събота да е на
работа. Леля ми живее с баба ми и дядо ми в С., но не се сещам за квартала. Чичо нямам,
само леля имам. Баща ми понякога ме води на гости при леля ми. Там имам братовчеди. От
време на време ходя при баба ми и дядо ми по майчина линия, те са в Е.. На Коледа със
сестра ми бяхме при баба в Е., а на Нова Година бяхме у братовчедите. С баща ми караме
колело от време на време, разхождаме се. С майка ми ходихме на море миналото лято. С
майка ми бяхме на море в Б., но не помня къде. С баща ми и с Л. бяхме на море в К. С
майка ми, когато ходихме на море, бяхме и с Л. Л. ми казва Т., Т., рядко ми казва бати. Баща
ми вика Л., а аз казвам Л., Л. Когато не сме със сестра ми, се чуваме по телефона. И аз, и
тя имаме телефони и се чуваме почти всеки ден. Сестра ми не ми е казвала къде е по-
добре, но предполагам, че е по-щастлива в О.л, след като там са всички приятели. Аз
нямам приятели в О., трудно се вписах в училището. Училището беше по-голямо, повече
деца имаше, но не си спомням колко беше голям класът в О. Когато съм при майка ми,
обикновено се разхождаме пеша понякога или се забавляваме с настолни игри с нея и с Л.
По-спокойно ми е при баща ми. Майка ми и баща ми си говорят, но не знам точно кога.
Общуват си помежду си, когато се наложи да вземат решение, което касае мен и сестра ми.
Не са си влошили отношенията, но не са си ги и подобрили. При баща ми е двуетажна къща,
а ние обитаваме един етаж. При майка ми е апартамент в Овча купел, като живеят само
майка ми и сестра ми в него. И аз и баща ми взехме решението да се преместя в другото
училище, защото докато бях в О. имах само двойки и тройки. Не знам, не съм чул майка ми
тогава за преместването. Не знам дали е била съгласна или е била против. Помня една
случка, но не помня кога беше, да вземем Л., не мога да си спомня кой звънна и я питахме и
тя каза: „Ако искаме да си я взимаме“, майка ми го каза и малко се обидих от това.

В 14:25 ч. заседанието продължава в същия състав и със социалния работник.

Социалният работник Д.: Детето беше изслушано в спокойна обстановка, отначало
беше притеснено, но след това се отпусна.

СЪДЪТ запозна страните с казаното от детето.

Пълномощниците на страните (поотделно): Да се освободи социалният работник.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
6
ОСВОБОЖДАВА социалния работник от участие в процеса.

Пълномощниците на страните (поотделно): Водим допуснатите ни свидетели.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ДОПУСКА до разпит водените свидетели.
СЪДЪТ СНЕ САМОЛИЧНОСТТА на свидетелите:

М. Б. К., 37 г., неосъждана, без дела и родства със страните.
Г. Н. Н., 41 г., неосъждана, без дела и родства със страните.
В. А. И., 42 г., неосъждана, без дела и родства със страните.
В. Р. Г., 50 г., неосъждан, без дела и родства със страните.

Предупредени за наказателната отговорност по чл. 290, ал. 1 НК, свидетелите
обещаха да кажат истината.

От залата се изведоха св. Н., И. и Г.

Свидетелката К. на въпроси на адв. Л.: Познавам страните, защото те са ни съседи в
Л. Двете ни дъщеря бяха заедно в детската градина и от там тръгна запознанството ни.
Познавам децата на страните. Когато живееха заедно Слава ги водеше, а Ж. ги взимаше,
зависеше от нейните смени, тъй като тя работеше на смени. Когато тя не можеше той ги
взимаше от детска градина, след това сме се разбирали да извеждаме децата на площадката,
като основно С. е била с децата на площадката. Тя като всяка майка добре се грижеше за
децата, готвеше, Ж. също е готвил. Аз не съм присъствала на скандали между тях и пред
децата. Знам, че последните години имаха неразбирателства. Това, което тя споделяше с мен
беше, може би година преди да си тръгне, че Ж. не е съгласен с уроци по английски на Т.
Това, което много я беше засегнало е, че Ж. ѝ взе колата или я накара да я продаде, не съм на
100% сигурна какво точно се случи. Така или иначе трябваше да остави колата си, а тя
работи в О. и беше доста трудно придвижването. Л. беше трета група, когато те се
разделиха. Ж. остана в жилището в което живееха, а С. се изнесе под наем в О. Тоши се
върна при Ж. в най-тежкия момент на Ковид кризата. Знам, че първоначално Ж. ходеше в
жилището на С., за да помага на Т. за уроците, а след това беше предложил да вземе Т., тъй
като има повече свободно време покрай Ковид кризата, за да се грижи. Л. остана при майка
. Децата през седмица са при единия родител, после при другия родител. В случая С., ако
не е на работа в събота, предполагам, че са се разбирали за друг график. Децата не са
споделяли с мен, но моите наблюдения са, че Т. е щастлив при баща си, има напредване в
7
училище. Л. винаги е държала на майка си и е много привързана към нея. Майката в
момента живее във второ жилище в О., в което аз не съм била, била съм в първото.
Доколкото знам жилището е една стая с отделна кухня, баня, тоалетна. Не съм виждала С. с
мъже в Л., след това няма как да я видя. Не съм я виждала да употребява алкохол, най-много
1-2 бири. Не съм виждала нито нея, нито Ж. пияни. По-миналата седмица дъщерята на Л.
беше на гости при нас, защото децата поддържат контакти. Л. винаги е била много
привързана към С.. Тошко сигурно е привързан към майка си, никога не е говорил лошо за
майка си. Ж. живее в къща под наем. Докато С. живееше там беше цял етаж, а сега е кухня и
стая. Етажа беше 2 спални с кухня, сега едната стая е заета от собствениците, те си правиха
ремонт на покрива. Той обитава 1 стая и кухня. Предполагам, че Т. спи при него в стаята.
Кухнята не е ремонтирана. Не знам от кога се правят планове за ремонт, но не е
ремонтирана откакто са там.

Адв. Л.: Нямам повече въпроси.

Свидетелката К. на въпроси на адв. Х. и ответника С.: Миналата седмица последно
бяха през ваканцията двете деца при Ж.. Л. е малко по-особен характер и продължава да си е
така. Тя е от децата бунтари и не може да кажеш нищо, има собствено мнение. Например,
ако не иска да яде нещо няма как да я накараш да го яде, колкото и да я убеждаваш. Тя
просто каже ли не, за нея е не, няма опция да размисли. Моето лично мнение е, че на този
етап и на двамата ще им е много трудно да гледат двете деца заедно. Не съм чувала Л. да
псува на английски, нито на български. Знам, че е имало връзка или закачка между С.и
женен мъж. Не съм в тяхното жилище и нямам представа, дали децата се познават с
въпросния мъж.

Адв. Х. и ответникът С.: Нямаме повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетелката и я освободи.

Свидетелката Н. на въпроси на адв. Л.: Слава я познавам от 2019 г., дъщерите ни учат
в един клас последните 3 г. Ж. го познавам по-малко и съм си говорила с него 2-3 пъти.
Мисля, че на рожден ден на Л. 2021 г. се запознахме. Те имат две деца. Познавам и двете
деца, идваха вкъщи. Не съм ходила в Л.. Посещавала съм жилището на С., като за последно
тази неделя. Беше след рождения ден на момичетата ни в събота. Жилището е една стая –
спалня, хол с кухня, в който има дивани и кухненски бокс. Стаята с голямото легло е
обособена като детска и там си играха децата. Л. спи там. Жилището е много чисто, беше
много топло, има изолация, всичко необходимо за отглеждането. Мисля, че Л.и майка са
много привързани. Не съм обсъждала с Л. къде иска да живее и нищо не е казвала. Малко
8
съм контактувала с голямото дете. Бяхме на море миналата година аз, С. и с двете ни деца.
Бяхме и на планина на моята вила и тя с децата, както и аз с моите две деца и приятелски
семейства и на морето и на планината. Тогава с Т. съм контактувала и сме си говорили. Той
се държи с майка си добре, възпитано, добро дете. С. учи с детето, непрекъснато ме пита за
учебни тетрадки, пита ме за обучението, готви, говорим си за възпитанието. Мисля, че я
гледа отлично. Мисля, че ще е трудно да гледа двете деца, но ще се справи, както беше
преди година и половина. Не съм ходила в старото жилище на майката в О., ходила съм в
новото. Не съм виждала С. в светлина на алкохол и мъже, даже ми прави впечатление, че е
сдържана. Бяхме се събрали на вилата ми и стояхме до късно, а тя си легна с децата в 22:00
ч. Говорила ми е, че тя иска да учи Т. английски език, а Ж. не е искал, имали са финансови
трудности. Не е искал да го плаща или нещо подобно, но покрай образованието на сина са
имали разногласия. Тя е правила почти всичко вкъщи, по отношение на грижата за децата, за
което не се съмнявам. Знам, че Ж. работи като таксиметров шофьор. Знам, че той има
проблеми с доходите, защото не смятам, че помагаше кой знае колко, когато ги гледаше
двамата.

Адв. Л.: Нямам повече въпроси.

Свидетелката Н. на въпроси на адв. Х. и ответника С.: Не знам защо Т. е отишъл при
баща си да живее. На морето ми направи впечатление, че Л. и Т. се разбират много добре.
Не съм разбрала да има проблем в отношенията между брата и сестрата. И. е съученичка на
Л. и на дъщеря ми. Моята дъщеря тогава също много се разстрои, имаше някаква сцена
тогава, в която се скараха с другите деца. Л. изпадна в истеричен пристъп, много пъти се
опитахме да ѝ обясним ситуацията и се наложи да я приберем. Аз и майката се опитахме да я
успокоим и я прибрахме.

Адв. Х. и ответникът С.: Нямаме повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетелката и я освободи.
Свидетелката И. на въпроси на адв. Х. и ответника С.: Познавам Ж. от 97-ма година,
приятели сме, С. също я познавам. Страните имат 2 деца. Впечатленията ми от съвместния
им живот са преки, аз съм очевидец. Те живеят в Л., ние живеем в Б. и много често се
виждахме и събирахме до един момент. Те със съпруга ми са много често с мъжа ми заедно,
а аз поне веднъж в седмицата се чувам с Ж. по телефона, даже лятото повече се виждаме.
Гостували сме ние на тях в Л. и те на нас в Б.. И двамата са дейни родители, пряко
участващи. Аз като майка имам наблюдения как Ж. прави неща, които моят съпруг не прави.
Имаме 3 деца, а не мога да му оставя нито едно от децата изцяло от сутрин до вечер да го
гледа – хранене, обличане, разходка. Живко е правил тези неща за децата си. Майката също
е правила тези неща. Мисля, че С. водеше децата на детска градина, а Ж. ги прибираше.
9
Живко е водил децата на лекар и зъболекар, както и С.. Т. ходеше на шах, английски, джудо,
Л. също ходеше на джудо. Мисля, че се стиковаха кой да ги води, също така и приятелски
семейства с връстници деца. Те имаха един личен автомобил и служебен автомобил –
таксито на Ж.. След като се разделиха поддържам контакт с Ж., а със С. не толкова, само по
празници и поводи се чувахме. Гостуванията в жилището на Ж. продължиха, продължихме
да се виждаме с него и децата, не сме преустановявали връзка. Ж. се справя с жилището и
гледането на децата перфектно – чистене, готвене, всичко. Ж. поддържа неговата стая, те са
голямо домакинство и има други пълнолетни хора. Ж. си готви. За вечерята са в режим,
например: „Днес аз ще направя вечеря, ще се съберем цялата къща, утре Н. ще направи.“, в
момента са така. Бях с Ж., когато стана ясно, че Т. е много зле с учебния материал и мисля,
че тогава бяха пак ваканция и той дойде с него да учат в Л.. Последните пъти, когато
виждам Т. говорим за училище, вече е със самочувствие, постига успехи. Сега ми каза, че
трябва да му пишат шестица и чака баща му да излезе да види дали са му написали, защото
тя е по математика за участие. Той е толкова щастлив, защото миналата година по
математика той беше само с двойки и не искаше да говори с мен за това нещо. Л. остана при
С.. Виждала съм Л., когато е била с Ж.. В интерес на истината миналата седмицата ми бяха
на гости вкъщи и си играеха, направиха ми впечатление, че докато играеха си говорихме и в
един момент Л. си взе телефона, слушалките и отиде и се гушна в батко си. Тя си го търси
като човек, като нещо нейно, сигурно. Тръгвайки си Т. скочи, сложи шапка, да я обува. Те са
много свързани. Те са в такава симбиоза, че не е кавга между брат и сестра, те непрекъснато
се хващат за ръка, гушват се. Когато Т. каже нещо тя го прави веднага. Всички сме в такъв
социален статус, че работим за насъщния си, но не съм видяла такива затруднения в Живко,
че да не може да се справи. Той работи като таксиметров шофьор и си нагажда работата
спрямо децата. Когато е с децата работи нощна, но когато децата са там не ходи нощна
смяна.

Адв. Х. и ответникът С.: Нямаме повече въпроси.

Свидетелката И. на въпроси на адв. Л.: Около 2 г. живя майката сама с децата в О.. В
началото Ж. плащаше ваучери, но не мога да кажа точно, ще подведа. Беше около 100-150
лв. във ваучери за храна. След това започна да превежда пари по сметка за всяко дете по 150
лв. повече от година. С. още беше в Л., когато Ж. продаде „Хондата“. Не знам, дали е била
съгласна Слава да се продаде семейната кола. Аз в момента виждам децата без С. и не съм
усетила негативно отношение у децата към майка им. От Ж. знам, че не работи нощна
смяна. Той обитава етаж от къща в Л.. Нямам идея кой живее в другата стая на етажа, където
живее Ж.. Ходя на гости, но не съм в стаите. Едната стая беше с детските легла преди, сега
ги изнесоха. Няма наемател, не мога да отговоря дали някой живее там. С. се изнесе и за
това изкараха детските креватчета. От както живее там кухнята не е ремонтирана. Не ми е
известно да е имало разговори между С. и Ж. за ремонт на кухнята.
10

Адв. Л.: Нямам повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетелката и я освободи.

Свидетелят Г. на въпроси на адв. Х. и ответника С.: Познавам Ж. от 97-ма – 98-ма
година, а С. от 2000 и някоя година. Ж. живее у нас. Първо С. живееше в нас под наем и се
запознаха у нас, след което за известно време живяха в Л., там нещо се изпокараха и си ги
прибрах у нас. Ж. ми помага с всичко каквото се наложи. На приятелски начала живее при
мен. Ж. и С. се разделиха преди 2-3 г. Ремонтирахме едната стая, а в другата местихме само
мебели. Ж. живее в две стаи, кухня и баня. Това жилище с свързано със стълби с жилището,
в което живее моето семейство. Когато е заета едната тоалетна ходим в другата. В една
къща постоянно има нещо за ремонт. Ж. разполага с 2 стаи, кухня и баня. В момента живеят
там Ж. и Т.. Нашето семейство сме: аз, жена ми, двете ми деца и кандидат снаха. Големия
ми син е 98-ми набор, значи на 23-24 г., малкия е 2005 г. – на 17 г. Моето семейство помага
на Ж. в грижите за децата. Т. се качва горе да учат онлайн с малкия ми син, помагат си. Ж.
помага на Т. за уроците. Аз момента съм безработен и съм си вкъщи. Големия ми син работи
онлайн и той си е вкъщи. Малкия ми син се казва Н.. Т. и Л. са много интересни деца,
защото те не се карат никога за нищо. Аз не си контактувам много с тях и не мога да
отговоря на въпроса по какъв начин контактуват един с друг, когато са разделени. Децата
имат телефони и явно могат да си звънят един на друг. Продадоха „Хондата“, защото още не
беше платена и изгниваше. Колата се караше от С.. Мисля, че се водеше на Ж. на името.
Приятел от Г. му я прати и Ж. още не я беше платил. Аз и жена ми временно живяхме на
долния етаж докато се правеше ремонт. В момента Ж. разполага с 2 стаи, кухня и баня.
Ремонта продължи няколко месеца и вече е приключил. Прескачахме се с абсорбатор в
жилището в Л.. Обсъждахме ремонт. Ж. каза, че ще прави ремонт на кухнята. Когато той
каже, че ще го прави, ще го направим.

Адв. Х. и ответникът С.: Нямаме повече въпроси.

Свидетелят Г.на въпроси на адв. Л.: Доста години бяха плановете да се ремонтира
кухнята. Преди около месец напуснахме стаята на етажа при Ж. Сега в тази стая има
гардероб, легло с матрак, телевизор. Виждах Ж. да спи в тази стая, а децата в другата. Не
съм роднина на Ж. и никой от моето семейство не е. Когато бяха заедно страните и майката
се грижеше за децата. Година или две майката живя с двете деца след раздялата. Не знам
той в този период как е помагал на майката с децата. Ж. кара такси. Има възможността да
излиза когато си поиска. Не му се налага нощем, ако има възможност излиза, ако не, не
излиза. В момента работи през деня. Ж. в момента не е обвързан със смени. Когато не гледа
децата, тогава има възможност и кара нощна смяна.
11

Адв. Л.: Нямам повече въпроси.

СЪДЪТ приключи разпита на свидетеля и го освободи.

Адв. Л.: Нямам други доказателствени искания.

Адв. Х.: Представям удостоверение от 07.02.2022 г. за доходите на доверителя ми, с
препис за другата страна. Нямам други докаателствени искания.

Адв. Л.: Да се приеме.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ПРИЕМА писменото доказателство.

СЪДЪТ напъти страните към спогодба.
СЪДЪТ констатира, че спогодба не беше постигната.

С оглед липсата на други доказателствени искания

СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа страна, за което

ОПРЕДЕЛИ

ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

Адв. Л.: Моля да предоставите родителските права и на двете деца на доверителката
ми. Установи се, че тя се е грижила сама дълго време за тях, без да е подпомогната почти по
никакъв начин от бащата в тяхното отглеждане. Тя е добра майка, добра домакиня, винаги
се е грижила за децата си. Не се доказаха нейни лоши постъпки към децата, неморални и т.н,
поради което считам, че тя може да се грижи за двете деца. С оглед на това, което пред вас е
споделило детето, ако то се чувства по-добре алтернативно моля да предоставите
родителските права на Л. на майката, а на Т. на бащата, като както в исковата молба сме
поискали режима да бъде този. Децата всяка седмица са при единия и при другия родител
12
заедно, на празниците са заедно, не е прекъсната връзката между тях и те са свикнали да
живеят по този начин. По никакъв начин не вреди на психиката им това, че едното живее
при майката, а другото при бащата. Издръжката, която се заплаща, ако предоставите
родителските права на едното дете на майката, а на другото на бащата, страните няма
смисъл да си заплащат издръжки, защото всеки ще поеме грижата за детето, което е при
него. Не считам, че за децата биха настъпили проблеми, ако живеят по начина по който
живеят сега. Ответникът в отговора на молбата за привременни мерки също е изразил
становище, че е добре едното дете да живее при единия родител, а другото при другия.
Претендираме разноски, за което представяме списък по чл. 80 ГПК.

Адв. Х.: Моля да отхвърлите предявения иск, като недоказан и да уважите нашата
претенция. Считам, че от събраните по делото доказателства се установи, че бащата е
отдаден родител, полагащ грижи отначало за децата, с по-добри в момента възможности да
упражнява родителските права и да живеят при него. Той може да нагоди своя ежедневен
ритъм към децата, което не може да стане при майката, тъй като тя работи с фиксирано
работно време, което е основната причина той да иска да поеме грижата за децата. От
свидетелските показания стана ясно, че след като детето Тодор е отишъл да живее при баща
си има положително развитие, за сметка на потъване в учебни проблеми докато е бил при
майка си. Ноторно известно е, че при възможност не бива да се разделят брат и сестра,
когато имат малка разлика във възрастта, защото те имат нужда един от друг и се подкрепят.
Не претендираме разноски.

Адв. Л.: Доходите на ответника са изключително ниски и не може да задоволи
нуждите на 2 деца, за разлика от доверителката ми. Установи се, макар, че последния
свидетел се опита да избегне установяването на това, че ответника живее в една стая с
неремонтирана кухня, а в другата стая живее именно свидетеля, което се доказа от другите
доказателства по делото, не разполага с достатъчно жилищна площ; живее с чужди хора на
които се опитва да разчита, за разлика от доверителката ми. Считам, че поради тези
параграфи и по това, че децата са изключително привързани към майка си, тя е по-
подходящия родител и те имат нужда от майчина грижа.

СЪДЪТ ОБЯВИ, ЧЕ ЩЕ СЕ ПРОИЗНЕСЕ С РЕШЕНИЕ

Пълномощниците на страните (поотделно): Молим за препис от протокола.

СЪДЪТ ОПРЕДЕЛИ
ДА СЕ ИЗДАДЕ препис от протокола на страните.

13
Съдебното заседание приключи в 15:31 часа.
Протоколът е изготвен и подписан на 14.02.2022 г.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
14