ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2948
Плевен, 29.09.2025 г.
Административният съд - Плевен - III касационен състав, в закрито заседание в състав:
| Председател: | КАТЯ АРАБАДЖИЕВА |
| Членове: | СНЕЖИНА ИВАНОВА ВИОЛЕТА НИКОЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Виолета Николова канд № 695/2025 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по касационна жалба от Началника на РУ Д.Митрополия против Решение №381/08.07.2025г. по АНД №76/2025г. по описа на РС- Плевен.
Делото е насрочено за 20.10.2025г. от 14 часа.
Съдът, като извърши преценка на материалите по делото, приема, че са налице предпоставките за спиране на производството.
Известно е на съда, че с Определение № 882/30.06.2025г. по адм. дело № 152/2025 г. по описа на AC-Габрово, състав на съда е отправил преюдициално запитване в Съда на Европейския съюз,, с предмет, който е преюдициален за настоящето дело, като е образувано дело С-437/2025г.
Преюдициалните въпроси, формулирани в определението на Административен съд – Габрово, са следните:
„1. Съответства ли предвидената в чл. 95в, ал.5 от Закона за автомобилните превози санкция за нарушението, свързано с ползване на чужда карта на водач, на критериите за прилагане и определяне на размера на глоби и периодични имуществени санкции, предвидени в параграфи 13 и15 от Регламент за изпълнение (ЕС) №646 от 2012г. на комисията от 16.07.2012г. за определяне на подробни правила относно глобите и периодичните имуществени санкции , съгласно регламент № 21682008гг. На Европейския парламент и на съвета, уреждаш прилагането на принципа на съразмерност при налагането на глоби и имуществени санкции от страна на ЕК? Съответстват ли тези санкции на принципа на пропорционалност, който е част от общите принципи на правота на ЕС, който държавите членки са задължени да спазват, съгласно чл.5 пар.4 от договор за ЕС, тъй като разпоредбата предвижда санкция във фиксиран и висок за гражданите на Република България размер ?
2. Следва ли постановеното от съда на ЕС решение от 21.11.2024г. по дело С-61/23г. да се тълкува и прилага към всички санкционни норми, предвидени в административното законодателство на Република България, като се има предвид, че т.53 от него съдът посочва: При тези условия налагането на глоба или на имуществена санкция с фиксиран размер за всяко нарушение на някои предвидени в закона задължения, без да предвижда различен размер на глоба или имуществена санкция в зависимост от тежестта на нарушението, като предвижда разглежданата в главното производство система от наказания, изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в правната уредба на Съюза?“ Предвид изложеното възниква въпросът дали разпоредби от националното законодателство, които предвиждат такъв фиксиран размер от санкциите, каквато е нормата на чл.93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, следва да се преценяват за съвместимост с принципа на пропорционалност, заложен в правото на ЕС и в светлината на така цитираното решение на съда?“".
От направена служебна справка на страницата на СЕС е видно, че е образувано Дело С-437/25 по подадено преюдициално запитване от Административен съд -Габрово, като производството е висящо.
Настоящият състав като съобрази, че т.2 от отправеното преюдициално запитване по дело С 43/25г. по описа на СЕС се явява преюдициално за настоящето производство, предвид фиксирания размер на наказанието, предвидено в националното законодателство за съответното административно нарушение, счита, че са налице предпоставките на чл. 154а, ал.1 т.8 от АПК. Съгласно тази норма съдът спира производството при отправено преюдициално запитване от друг съд по въпрос, обуславящ изхода на спора.
Конкретният случай е именно такъв. Наказанието, предвидено от българския законодател за административното нарушение в разпоредбата на чл.175а, ал.1 от ЗДвП е във фиксиран размер, а именно лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца и глоба от 3000 лв.
В настоящото производство следва да бъде извършена преценка за законосъобразност и пропорционалност на определената санкция за административното нарушение, за което е издадено обжалваното наказателно постановление. Поставеният в т.2 преюдициален въпрос по дело С-437/2025 г. на СЕС е във връзка със съответствието на наложената санкция е фиксиран размер с принципа за пропорционалност и съразмерност, съставляващ общ принцип в правото на ЕС. Необходимостта от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство налага производството по настоящото дело да бъде спряно до решаване на дело С-437/25 на СЕС на основание чл.154а, ал.1 т.8 от АПК.
Ето защо следва да бъде отменено откритото съдебно заседание и делото се спре до произнасяне на СЕС.
С оглед на горното, Административен съд - Плевен, трети касационен състав,
ОТМЕНЯ насроченото за 30.10.2025г. от 14 часа открито съдебно заседание, за което да се уведомят страните.
СПИРА на основание чл.154а, ал.1 т.8 от АПК производството по КАНД №695/2025 г. по описа на Административен съд – Плевен до произнасяне на СЕС по дело С-437/25 по преюдициално запитване на Административен съд Габрово.
Да се извършва ежемесечна проверка от деловодството на АдмС - Плевен относно движението и приключването на дело С-437/2025г. на СЕС, като след постановяване на съдебен акт по същото, настоящото съдебно производство да се докладва на съдията - докладчик за възобновяване.
Определението подлежи на обжалване е частна жалба чрез АС- Плевен пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Препис от определението да се изпрати на страните.
| Председател: | |
| Членове: |