Решение по дело №90/2020 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 260013
Дата: 16 октомври 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Симеон Горанов Гюров
Дело: 20201860200090
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 85

 

гр.Пирдоп, 16.10.2020 година.

 

 

В      И  М  Е  Т  О     Н  А      Н  А  Р  О  Д  А

 

 

Районен съд-Пирдоп (РСПп), I-ви състав в публичното заседание на 17.09.2020 година, в състав:                                                                              Председател: Симеон Гюров                                                                                                              

При участието на съдебния секретар М. Николова, като разгледа докладваното от съдия Гюров а.н.дело № 90 по описа на РСПп за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на С.Л.К. с ЕГН:**********,***, срещу Наказателно постановление /НП/ № 4/01.04.2020, издадено на 20.04.2020 г. от Директора на ОДМВР- София, с което на основание чл.53, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ и чл.209а, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер 300,00 лв., затова, че на 31.03.2020 г., около 17,45 ч. в гр. Пирдоп, в двора на ЦДГ „ Пека и Карло Чоконяни, не е поставил маска за лице или друго средство за прикриване на носа или устата – „кърпа или шал“, с което си действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020г., с което е нарушил чл.63, ал.1 ЗЗ във вр. със Заповед № РД 01-124/13.04.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед № РД 01-197/11.04.2020г.

Жалбоподателят обжалва горецитираното НП като незаконосъобразно, за което излага доводи в жалбата. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, но се представлява от упълномощения адв.Г.Ц. от САК, която поддържа жалбата и в хода по същество на делото моли съда да уважи жалбата и да отмени обжалвнаото НП като незаконосъобразно и неправилно и по съображенията, изложени в жалбата.

Ответникът по жалбата – ОДМВР-София, не се явява в съдебно заседание, в писмено становище(защита) по жалбата, релевира неоснователност на жалбата.

Районна прокуратура гр. Пирдоп не взима становище.

 

Съдът след като служебно провери атакуваното наказателно постановление и доказателствата към него, доводите на страните и поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

АУАН №4/01.04.2020 г., бл.№645209,  е съставен от актосъставителя С.В.- командир на отделение при РУ МВР-гр.Пирдоп, в присъствието на св.А.Г.-очевидец, присъствал при установяване на нарушението и съставяне на акта и св.М.Ч., присъствала при установяване на анрушението, съставяне и връчване на акта, срещу С.Л.К., затова, че на 31.03.2020 г., около 17,45 ч. в гр. Пирдоп, в двора на ЦДГ „Пека и Карло Чоконяни“ №6, е установено лицето Християн Христов Иванов с ЕГН: **********, като лицето не изпълнява въведените с т.1 (преустановяват се посещенията на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места) от Заповед № РД-01-143/20.03.2020г., с което виновно е нарушила чл.209а, ал.1 във вр. чл.63, ал.1 от Закона за здравето. АУАН е съставен на 31.03.2020г. в присъствието на свидетеля и жалбоподателя, който го е подписал и комуто е връчен на същата дата-31.03.2020 г., като в графата за обяснения и възражения собственоръчно е записал, че има възражения, които ще предостави в писмен вид, настоящия въззивен състав установява, че е подадено писмено възражение в срок,  като на същата дата-31.03.2020 г. е получил екземпляр от акта на датата на неговото съставяне.

 

Въз основа на АУАН №4/01.04.2020г., бл.№645209(посочен в НП като издаден на 01.04.2020 г.), е издадено Наказателно постановление № 4/01.04.2020, издадено на 20.04.2020г. от Директора на ОДМВР гр. София, с което на С.Л.К. с ЕГН:********** е наложена глоба в размер на 300,00 лв., затова че на 31.03.2020 г., около 17,45 ч. в гр. Пирдоп, в двора на ЦДГ „Пека и Карло Чоконяни“ №6, не е поставил маска за лице или друго средство за прикриване на носа и устата- „ Кърпа или шал", с което си действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. В НП се сочи, че с горното, жалбоподателя е нарушил чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, във връзка със заповед № РД 01-124/13.04.2020 г. (коректната дата е 13.03.2020 г.) на министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г.

Видно от разпита на свидетеля В.-актосъставител, е че е съставил АУАН и поддържа отразените в него констатации. Няма какво да допълни към изложената фактическа обстановка, описана в акта и поддържа същата.

От разпита на св.Г. се установява, че е свидетел при установяване на нарушението, съставяне и връчване на акта. Той е човекът, установил, че неправомерно има деца в двора на детската градина и сигнализирал органите на МВР за установяване самоличността на децата, които са в детската градина. Дал е писмени обяснения на полицаите, тъй като това поискаха.

От разпита на свидетеля Ч. се установява, че е свидетел, присъствал при установяване на нарушението, съставяне и връчване на акта.

Със Заповед № РД-01-143/20.03.2020г., издадена от Министъра на здравеопазването, считано от 21.03.2020г. са преустановени и посещенията на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места (пар.I, т.1), наредено е да бъдат организирани контролно-пропускателни пунктове на входно-изходните пътища на областните градове (пар. II, т.2 и 3) и е забранено на лица до 60 годишна възраст да посещават хранителните магазини и аптеките във времето между 8.30 и 10.30 часа. Именно  цитираната Заповед № РД-01-143/20.03.2020г., издадена от Министъра на здравеопазването е отразена като заповед, чиито мерки по т.1 са нарушени, във връзка с което е съставен процесният АУАН бл.645209/31.03.2020г., с цитираното по-горе съдържание.

 

Гореизложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото писмени доказателства, съдържащи се в поисканата в цялост от настоящия въззивен съства и представена от АНО административнонаказателна преписка: НП № 4/01.04.2020, издадено на 20.04.2020 г. от Директора на ОД на МВР София; АУАН №4/31.03.2020 г. бл.№ 645209 серия АА, Заповед № 5173-1494/24.03.2020 г. на Директора на ОДМВР – София и писмо рег.№ 8121р-5436 от 24.03.2020 г. на Министерство на вътрешните работи относно компетентността на директора на ОДМВР – София; заповеди №№РД 01-124/13.03.2020г., РД-143/20.03.2020 г. и РД 01-197/11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването както и от събраните гласни доказателства-показанията на свидетелите В., Г. и Ч..

 

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът установява следните правни изводи:

 

По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима. Атакуваното наказателно постановление подлежи на обжалване. Видно от приложена разписка по делото, е че Наказателното постановление е получено от жалбоподателя на 19.05.2020г., а жалбата е подадена на 22.05.2020г.(рег.0-7034 на въззиваемата страна), т.е. в седмодневния срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, поради което същата е подадена в срок.

 

Съдът счита, че обжалваното НП е издадено от компетентен орган, а именно  Директор на ОДМВР гр. София, съобразно изискванията на чл. 209а, ал. 4, предл. 1 от Закона за здравето. АУАН №4/31.03.2020 г., бл.645209, също е съставен от оправомощено лице – свидетелят В., който съгласно т. 1 от Заповед № 5173-1494 от 24.03.2020г. на Директора на ОДМВР гр. София има право, като служител с полицейски правомощия, да съставя актове за установяване на административни нарушения по чл.209а ЗЗ.

При извършената служебна проверка на редовността на процедурата по установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание, съдът намира, че са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване на правата на административнонаказаното лице.

Съгласно императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП, следва да се съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, като задължително следва да бъдат посочени нарушените законовите разпоредби.

Формално АУАН и НП съдържат законови разпоредби, посочени като нарушение. Между АУАН и НП обаче няма съвпадение нито в посочените факти, нито в посочените като нарушени разпоредби, което се явява съществено процесуално нарушение, достатъчно да обуслови отмяна на НП.

Съдът намери, че не е налице припокриване на установените факти и правни изводи между АУАН и НП. Това е така, тъй като описанието на фактите разкрива, че актът и наказателното постановление обективират различни нарушения. АУАН е съставен за неизпълнение на противоепидемична марка – преустановяване посещението на паркове, градски градини, спортни и детски площадки на открити и закрити обществени места, а НП е издадено за неизпълнение на различна противоепидемична мярка – непоставяне на маска или друго средство за прикриване на носа или устата. Липсва съвпадение между релевантните обстоятелства в АУАН и НП, което засяга в съществена степен правото на защита на наказаното лице. Поради строгата формалност на процеса по налагане на административни наказания, регламентиран в ЗАНН и в субсидиарно приложимите НК и НПК, се изисква пълно съвпадение между описанието на нарушението в АУАН и НП. Несъответствието, допуснато в случая, пряко влече извод за невъзможност да се индивидуализира конкретното нарушение, за което наказващият орган е наложил наказание. Така допуснатото процесуално нарушение не би могло да бъде „санирано”.

 Освен това, се наблюдава разминаване и в правната квалификация на нарушението в АУАН и НП, доколкото в АУАН е посочено „виновно е нарушил чл.209а, ал.1, вр.чл.63, ал.1 ЗЗ“, а в НП е посочено „с което е нарушил чл.63, ал.1 ЗЗ, вр.Заповед №РД 01-124/13.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със заповед № РД 01-197/ 11.04.2020 г.“, като чл.209а ЗЗ също е цитиран, но като санкционна норма. На първо място, следва да се посочи, че разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, по която е квалифицирано нарушението в АУАН съдържа състав на нарушение, но е бланкетна и следва да бъде направена привръзка с друга разпоредба (от нормативен или подзаконов нормативен акт), съдържаща описание на мерките. Чл.209а, ал.1 ЗЗ в случая е следвало да е посочен във връзка с чл.63, ал.1 ЗЗ (в редакцията на ДВ бр.28/2020 г. към момента на извършване на нарушението) вр. с някоя от точките от заповедите на министъра на здравеопазването. Нито в АУАН, нито в НП се споменава обаче чл.63, ал.4 ЗЗ(в редакцията на ДВ бр.28/2020 г. към момента на извършване на нарушението), според който „(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.; изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 1, а средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.“, а се цитира единствено чл.63, ал.1 ЗЗ, който предвижда кога се обявява „извънредна епидемична обстановка“ и сам по себе си няма как да представлява нарушена норма. Именно като такава нарушена норма е посочена обаче в оспорваното НП. Отделно от това, в АУАН е цитирана заповед РД-01-143/20.03.2020г. като не е посочен издателя на същата, която евентуално е била нарушена, а в НП са цитирани 2 бр. заповеди, които са различни от посочената в АУАН, а именно: заповед РД-01-124/13.04.2020г. (объркана е дори датата на заповедта, коректната такава е 13.03.2020 г.) и заповед РД-01-197/11.04.2020г. По този начин несъмнено е засегнато правото на защита на наказаното лице. Посочването на правната квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това, следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие, а също така единство и съответствие да има между описанието на фактите и квалификацията в АУАН и НП, което не е изпълнено в случая и представлява нарушение на процесуалните правила.

Заповедта на здравния министър е издадена като мярка по чл. 63 ал 1 от Закона за здравето(в редакцията на ДВ бр.28/2020 г. към момента на извършване на нарушението). В Чл. 63, ал. 4 Зздр: изрично е посочено, че “Държавните и общинските органи създават необходимите условия за изпълнение на мерките по ал. 1, а средствата за осъществяването им се осигуряват от държавния бюджет, съответно от общинските бюджети.” Налага се извода, че  тази заповед не може да действа пряко върху гражданите, ако за тях не е осигурена възможност, безплатно да изпълнят предпоставките за спазването й, като не се установи да са раздавани от държавния или общински органи специални маски, които отговарят на зададени критерии.

Не на последно място следва да се посочи, че е налице разминаване в субекта, осъществил според административнонаказавщия орган състава на административно нарушение, а именно в АУАН е посочено, че е съставен против жалбоподателя С.Л.К. затова, че на 31.03.2020 г., около 17,45 ч. в гр. Пирдоп, в двора на ЦДГ „Пека и Карло Чоконяни“ 6, е установено лицето Християн Христов Иванов с ЕГН: **********, като лицето не изпълнява въведените с т.1 (преустановяват се посещенията на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места) от Заповед РД-01-143/20.03.2020г., като в НП се сочи, че на С.Л.К. с ЕГН:********** е наложена глоба в размер на 300,00 лв., затова че на 31.03.2020 г., около 17,45 ч. в гр. Пирдоп, в двора на ЦДГ „Пека и Карло Чоконяни“ 6, не е поставил маска за лице или друго средство за прикриване на носа и устата- „Кърпа или шал, с което си действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки във връзка с обявеното извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г..

Производството по налагане на административно наказание е един строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателя и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното НП. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на обжалваното НП.

Предвид гореизложеното, съдът не намира съставът на административното нарушение за осъществен и счита, че жалбата е основателна, като  административно-наказващият орган неправилно и незаконосъобразно е ангажирал отговорността на нарушителя, като следва да се отмени обжалваното наказателно постановление.

 

Воден от изложеното Районен съд-Пирдоп, първи състав

 

Р Е Ш И:

 

  ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 4/01.04.2020, издадено на 20.04.2020 г. от Директора на ОДМВР-София, с което, на основание чл. 53 ЗАНН и чл.209а, ал.1 ЗЗ, на С.Л.К. с ЕГН:**********, е наложена „глоба” в размер 300,00 лв. за нарушение на чл.63, ал.1 ЗЗ.

 

Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

                                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: