Решение по дело №1408/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 111
Дата: 12 юли 2021 г. (в сила от 14 август 2021 г.)
Съдия: Блага Бозова
Дело: 20215530201408
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 111
гр. Стара Загора , 12.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и трети юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Мариян Ил. Кръстев
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20215530201408 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление /НП/ № 349а-36 от 02.03.2021 година на
Директор на Областна дирекция на МВР Стара Загора, с което на жалбоподателя В. СТ. П.
от град Стара Загора е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева,
на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
В жалбата жалбоподателят моли НП да бъде отменено. Претендира разноските по
делото.
В съдебно заседание пълномощник на жалбоподателя сочи съображения във връзка с
молбата НП да бъде отменено като незаконосъобразно.
Въззиваемата страна Областна дирекция на МВР - Стара Загора е редовно призована,
не изпраща представител в съдебно заседание. Представя писмено становище, като счита, че
НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно. Претендира юрисконсултско
възнаграждание.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на
издаденото НП, приема следното:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна – наказано лице,
което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори
административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция.
1
С атакуваното НП, жалбоподателят е санкциониран за това, че на 26.10.2020 г.,
около 00,05 часа, се намирал на закрито обществено място - игрална зала "Палмс", ул.
"Стефан Стамболов" № 42 на пресечката с ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора, без да има
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), с което не е изпълнил въведената с т.I.7 от
заповед № РД-01-609/21.10.2020 г., на министъра на здравеопазването противоепидемична
мярка по чл. 63 ал.4 от Закона за здравето „Всички лица, когато се намират в закрити
обществени места, в т.ч. транспортни средства превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки,
оптики, национални центрове по проблемите на здраве, административни учреждения и
други места, в които се обслужват или имат достъп железопътни гари и автогари, летища,
метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, музеи и др. са длъжни да имат
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна или друго средство
покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), които се използват съгласно
препоръките в приложение № 3, с което виновно е нарушил чл.209а ал.1 от Закона за
здравето.
На 26.10.2020 г., около 00,05 часа жалбоподателят се намирал на закрито
обществено място - игрална зала "Палмс" находяща се на ул."Стефан Стамболов" № 42 на
пресечката с ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора и играел на игрална машина. По същото
време в игралната зала във връзка със служебните си правомощия извършили проверка
полицаи от Второ РУ на МВР Стара Загора - свидетелят И.Т. и колегата му ..... Проверката е
във връзка с изпълнението на заповед на министъра на здравеопазването за задължително
носене на маска в закрити обществени места /каквото място е въпросната игрална зала/.
Свидетелят Т. и колегата му видели жалбоподателя в игралната зала играещ на игрална
машина, без да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство покриващо носа и устата. Проверяващите възприели
нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето и предприели съставяне на акт за
нарушение. Жалбоподателят отказал да подпише акта и за съдействие е извикан втори
полицейски екип. Полицай от този втори екип станал свидетел на отказа на нарушителя да
подпише акта за нарушение.
На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение
бланков номер 581370 от 26.10.2020 г. с актосъставител полицай от Второ РУ Стара Загора,
група „Опазване на обществения ред“ – свидетелят И.Т., за нарушение на чл.209а ал.1 от
Закона за здравето.
Въз основа на този АУАН, в законния срок и от надлежен орган попадащ в кръга на
лицата оторизирани да издават наказателни постановления по чл.209а ал.4 от Закона за
здравето, е издадено процесното НП, в което деянието е описано и квалифицирано така
както в акта за нарушение.
Въз основа на посочения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето е
2
наложена глоба в размер на 300.00 лв. – за нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето,
изразяващо се в следното: На 26.10.2020 г., около 00,05 часа, се намирал на закрито
обществено място - игрална зала "Палмс" на ул. "Стефан Стамболов" № 42 на пресечката с
ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора, без да има поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата.


Изложените в АУАН и в НП фактически обстоятелства, че жалбоподателят е без
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо носа и устата във въпросната игрална зала се потвърждават с
показанията на свидетеля Т., които съдът кредитира с доверие.
Съгласно чл.63 ал.1 от Закона за здравето (Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила
от 1.01.2011 г., изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., доп., бр. 23 от 2020 г., в сила от
14.03.2020 г., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., изм., бр. 44 от 2020 г., в сила от
14.05.2020 г.), при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от
епидемично разпространение на заразна болест по чл.61, ал.1, с цел защита и опазване
живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. В ал.3 са
предвидени хипотези на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите. Ал.4
предоставя правомощие на министъра на здравеопазването да въвежда със заповед временни
противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за
територията на страната или за отделна област, при обявена извънредна епидемична
обстановка по ал.1.
Санкционната разпоредба на чл.209а ал.1 от Закона за здравето (Нов – ДВ, бр. 28 от
2020 г., в сила от 13.03.2020 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020 г., бр. 44
от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) предвижда, че който наруши или не изпълни въведени от
министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63 ал.4 или 7 и чл. 63а ал.1 или 2, освен ако деянието не
съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение –
от 1000 до 2000 лева.
Безспорно се установи, че на посоченото закрито обществено място – игрална зала
„Палмс“ в гр. Стара Загора, около 00.05 часа, жалбоподателят не е изпълнил задължението
да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо носа и устата, с което е осъществил фактическия състав на
административно нарушение по чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
Със Заповед № РД-01-236/24.04.2020 г. Министъра на Здравеопазването е изменил
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., като думите в т.2 „26.04.2020“ да се четат „13.05.2020
г.“. С тази заповед е удължен срокът, в който следва да се изпълнява противоепидемичната
3
мярка за носене на защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата при
посещение на закрити и открити обществени пространства. Със Заповед № РД-01-
263/14.05.2020 г. Министъра на здравеопазването е отменил своята Заповед № РД-01-
1097/11.04.2020 г., но във връзка с въведената с Решение № 325 на МС от 14.05.2020 г.
извънредна епидемична обстановка. Следва да се посочи, че Заповед № РД-01-
1097/11.04.2020 г. е подлежала на изпълнение от момента на издаването до момента на
нейната отмяна, като в адм.д. № 3626/20 г. на ВАС на РБ, съдът с изрично определение е
отказал да спре нейното изпълнение. Ето защо противоепидемичната мярка е действащо
правило за поведение към 26.10.2020 г. Обвинението от правна страна е за нарушение на
чл.209а ал.1 от Закона за здравето, която разпоредба изисква под страх от административно
наказателна отговорност да се спазват въведените със заповед на министъра на
здравеопазването противоепидемични мерки, като в зависимост от разпореденото
поведение, деянието може да се изразява в нарушаването им, чрез активно поведение, или в
бездействие да се изпълни предписаното.
Със т.I.7 от заповед № РД-01-609/21.10.2020 г. на министъра на здравеопазването,
издадена на основание чл.63 ал.1 от Закона за здравето - въз основа на противоепидемична
мярка по чл.63 ал.4 от Закона за здравето, се сочи, че „Всички лица, когато се намират в
закрити обществени места, в т.ч. транспортни средства превоз, лечебни и здравни заведения,
аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на здраве, административни
учреждения и други места, в които се обслужват или имат достъп железопътни гари и
автогари, летища, метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, музеи и др. са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна или друго
средство покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), които се използват
съгласно препоръките в приложение № 3.
В настоящия случай е налице неизпълнение на задължението да се носи средство
покриващо носа и устата, когато се посещава закрито обществено място. Деянието правилно
е квалифицирано като неизпълнение на въведената с т. I.7 от заповед № РД-01-
609/21.10.2020 г. на министъра на здравеопазването, издадена на основание чл.63 ал.1 от
Закона за здравето - въз основа на противоепидемична мярка по чл.63 ал.4 от Закона за
здравето - „Всички лица, когато се намират в закрити обществени места, в т.ч. транспортни
средства превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по
проблемите на здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват
или имат достъп железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски обекти,
църкви, манастири, музеи и др. са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна или друго средство покриващо носа и устата(в т.ч. кърпа, шал,
шлем и др.), които се използват съгласно препоръките в приложение № 3. Жалбоподателят в
случая е нарушил чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
Така дадената правна квалификация от наказващия орган покрива изискванията на
чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН по аргумент от състава на чл.209а ал.1 от Закона за здравето, която
4
разпоредба имплицитно съдържа и правилото за поведение, което субектите на мерките
следва да спазват под страх от административно наказване или закон изисква от лицата да
изпълняват противоепидемичните мерки, които компетентните административни органи са
въвели по силата на компетентността си по чл.63 от Закона за здравето. Следва да се посочи,
че правните норми – общо задължителните правила за поведение, имат своите хипотеза,
диспозиция и санкция не винаги в една разпоредба, както и същите когато са въведени в
един нормативен текст, могат да се извеждат от неговото съдържание, какъвто е настоящия
случай. След като под страх от административно наказване се изисква спазване на мерките,
въведени с акт по чл.63 от Закона за здравето, то диспозицията е, че всички техни адресати
трябва да имат предписаното поведение, когато се окажат при съответните хипотези. Ето
защо правилото на чл.209а от Закона за здравето е нормативен ред на държавното
управление, за чието неспазване може и е предвидено носене на административно
наказателна отговорност. Предвид епидемиологичната обстановка в страната, в закритите
обществени места /магазани, аптеки, казина, игрални зали, закрити търговски обекти и пр./,
като задължение и превантивна мярка срещу разпространяващата се зараза са поставени
предпазни паравани от стъкло или плексиглас и е въведено задължително носене на защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа
и устата за посетителите.
Разпоредбата на чл.28 от ЗАНН не може да бъде приложена предвид липсата на
обстоятелствата по чл.93 от НК за определяне на съставомерното деяние като такова с по-
ниска степен на обществена опасност от обичайните форми на изпълнение на същото
административно нарушение. В този смисъл осъщественото деяние не притежава качество
"маловажност", предвид усложнената епидемична обстановка и нуждата от стриктно
спазване на противоепидемични мерки за недопускане на разпространението на COVID-19 в
страната и с оглед на обстоятелството, че всяко неизпълнение на противоепидемичните
мерки може да причини значителни и труднопоправими вреди включително за живота и
здравето на гражданите.
Поради изложените съображения, обжалваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като законосъобразно.
В горния смисъл виж решение № 82 от 11.03.2021 г. по КАН дело № 20/2021 г.; решение
по КАНД 385/2020 г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Въззиваемата страна в постъпилото по делото писмено становище претендира за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение по посочената банкова сметка.
Съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН - В съдебните производства по ал.1 страните имат право
на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно
чл.63 ал.5 от ЗАНН - В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт.
Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за
5
съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ.
С оглед на тази разпоредба и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ
/съгласно която възнаграждението за защита в производство по ЗАНН е от 80 до 120 лева/,
предвид изхода на делото, в тежест на жалбоподателя следва да се възложат разноски за
юрисконсулт – сума в размер на 80.00 лева. Делото не е с фактическа и правна сложност.
Проведено е едно заседание, без присъствие процесуален представител на въззиваемия, като
по делото е изпратено писмено становище от такъв представител.
Ето защо, следва да се присъди възнаграждение в минималния законоустановен размер.
На основание чл.63 ал.5 от ЗАНН вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ жалбоподателят следва да заплати на ОД МВР - Стара Загора сума в размер на 80.00
лева юрисконсултско възнаграждение по посочената на лист 28 от делото банкова сметка.
Ето защо и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразно Наказателно постановление № 349а-36 от
02.03.2021 година на Директор на Областна дирекция на МВР Стара Загора, с което на В.
СТ. П. от град Стара Загора е наложено административно наказание глоба размер на 300.00
лева, на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
ОСЪЖДА В. СТ. П. от град Стара Загора, ул.“...., ЕГН **********, да заплати на
ОД МВР Стара Загора сума 80.00 /осемдесет/ лева, възнаграждание за юрисконсулт.
Решението подлежи на касационно обжалване чрез Районен съд – Стара Загора пред
Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до
страните.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
6

Съдържание на мотивите

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление /НП/ № 349а-36 от 02.03.2021 година на
Директор на Областна дирекция на МВР Стара Загора, с което на жалбоподателя В. С. П. от
град Стара Загора е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева, на
основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
В жалбата жалбоподателят моли НП да бъде отменено. Претендира разноските по
делото.
В съдебно заседание пълномощник на жалбоподателя сочи съображения във връзка с
молбата НП да бъде отменено като незаконосъобразно.
Въззиваемата страна Областна дирекция на МВР - Стара Загора е редовно призована,
не изпраща представител в съдебно заседание. Представя писмено становище, като счита, че
НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно. Претендира юрисконсултско
възнаграждание.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на
издаденото НП, приема следното:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срок и от надлежна страна – наказано лице,
което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори
административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция.
С атакуваното НП, жалбоподателят е санкциониран за това, че на 26.10.2020 г.,
около 00,05 часа, се намирал на закрито обществено място - игрална зала "Палмс", ул.
"Стефан Стамболов" № 42 на пресечката с ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора, без да има
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), с което не е изпълнил въведената с т.I.7 от
заповед № РД-01-609/21.10.2020 г., на министъра на здравеопазването противоепидемична
мярка по чл. 63 ал.4 от Закона за здравето „Всички лица, когато се намират в закрити
обществени места, в т.ч. транспортни средства превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки,
оптики, национални центрове по проблемите на здраве, административни учреждения и
други места, в които се обслужват или имат достъп железопътни гари и автогари, летища,
метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, музеи и др. са длъжни да имат
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна или друго средство
покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), които се използват съгласно
препоръките в приложение № 3, с което виновно е нарушил чл.209а ал.1 от Закона за
здравето.
На 26.10.2020 г., около 00,05 часа жалбоподателят се намирал на закрито
обществено място - игрална зала "Палмс" находяща се на ул."Стефан Стамболов" № 42 на
пресечката с ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора и играел на игрална машина. По същото
време в игралната зала във връзка със служебните си правомощия извършили проверка
полицаи от Второ РУ на МВР Стара Загора - свидетелят И.Т. и колегата му ..... Проверката е
във връзка с изпълнението на заповед на министъра на здравеопазването за задължително
носене на маска в закрити обществени места /каквото място е въпросната игрална зала/.
Свидетелят Т. и колегата му видели жалбоподателя в игралната зала играещ на игрална
машина, без да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство покриващо носа и устата. Проверяващите възприели
нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето и предприели съставяне на акт за
нарушение. Жалбоподателят отказал да подпише акта и за съдействие е извикан втори
1
полицейски екип. Полицай от този втори екип станал свидетел на отказа на нарушителя да
подпише акта за нарушение.
На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение
бланков номер 581370 от 26.10.2020 г. с актосъставител полицай от Второ РУ Стара Загора,
група „Опазване на обществения ред“ – свидетелят И.Т., за нарушение на чл.209а ал.1 от
Закона за здравето.
Въз основа на този АУАН, в законния срок и от надлежен орган попадащ в кръга на
лицата оторизирани да издават наказателни постановления по чл.209а ал.4 от Закона за
здравето, е издадено процесното НП, в което деянието е описано и квалифицирано така
както в акта за нарушение.
Въз основа на посочения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето е
наложена глоба в размер на 300.00 лв. – за нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето,
изразяващо се в следното: На 26.10.2020 г., около 00,05 часа, се намирал на закрито
обществено място - игрална зала "Палмс" на ул. "Стефан Стамболов" № 42 на пресечката с
ул."Ген. Столетов" в гр. Стара Загора, без да има поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата.


Изложените в АУАН и в НП фактически обстоятелства, че жалбоподателят е без
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо носа и устата във въпросната игрална зала се потвърждават с
показанията на свидетеля Т., които съдът кредитира с доверие.
Съгласно чл.63 ал.1 от Закона за здравето (Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила
от 1.01.2011 г., изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., доп., бр. 23 от 2020 г., в сила от
14.03.2020 г., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., изм., бр. 44 от 2020 г., в сила от
14.05.2020 г.), при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от
епидемично разпространение на заразна болест по чл.61, ал.1, с цел защита и опазване
живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. В ал.3 са
предвидени хипотези на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите. Ал.4
предоставя правомощие на министъра на здравеопазването да въвежда със заповед временни
противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за
територията на страната или за отделна област, при обявена извънредна епидемична
обстановка по ал.1.
Санкционната разпоредба на чл.209а ал.1 от Закона за здравето (Нов – ДВ, бр. 28 от
2020 г., в сила от 13.03.2020 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020 г., бр. 44
от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) предвижда, че който наруши или не изпълни въведени от
министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63 ал.4 или 7 и чл. 63а ал.1 или 2, освен ако деянието не
съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение –
от 1000 до 2000 лева.
Безспорно се установи, че на посоченото закрито обществено място – игрална зала
„Палмс“ в гр. Стара Загора, около 00.05 часа, жалбоподателят не е изпълнил задължението
да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго
средство покриващо носа и устата, с което е осъществил фактическия състав на
2
административно нарушение по чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
Със Заповед № РД-01-236/24.04.2020 г. Министъра на Здравеопазването е изменил
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., като думите в т.2 „26.04.2020“ да се четат „13.05.2020
г.“. С тази заповед е удължен срокът, в който следва да се изпълнява противоепидемичната
мярка за носене на защитна маска или друго средство, покриващо носа и устата при
посещение на закрити и открити обществени пространства. Със Заповед № РД-01-
263/14.05.2020 г. Министъра на здравеопазването е отменил своята Заповед № РД-01-
1097/11.04.2020 г., но във връзка с въведената с Решение № 325 на МС от 14.05.2020 г.
извънредна епидемична обстановка. Следва да се посочи, че Заповед № РД-01-
1097/11.04.2020 г. е подлежала на изпълнение от момента на издаването до момента на
нейната отмяна, като в адм.д. № 3626/20 г. на ВАС на РБ, съдът с изрично определение е
отказал да спре нейното изпълнение. Ето защо противоепидемичната мярка е действащо
правило за поведение към 26.10.2020 г. Обвинението от правна страна е за нарушение на
чл.209а ал.1 от Закона за здравето, която разпоредба изисква под страх от административно
наказателна отговорност да се спазват въведените със заповед на министъра на
здравеопазването противоепидемични мерки, като в зависимост от разпореденото
поведение, деянието може да се изразява в нарушаването им, чрез активно поведение, или в
бездействие да се изпълни предписаното.
Със т.I.7 от заповед № РД-01-609/21.10.2020 г. на министъра на здравеопазването,
издадена на основание чл.63 ал.1 от Закона за здравето - въз основа на противоепидемична
мярка по чл.63 ал.4 от Закона за здравето, се сочи, че „Всички лица, когато се намират в
закрити обществени места, в т.ч. транспортни средства превоз, лечебни и здравни заведения,
аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на здраве, административни
учреждения и други места, в които се обслужват или имат достъп железопътни гари и
автогари, летища, метростанции, търговски обекти, църкви, манастири, музеи и др. са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна или друго
средство покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал, шлем и др.), които се използват
съгласно препоръките в приложение № 3.
В настоящия случай е налице неизпълнение на задължението да се носи средство
покриващо носа и устата, когато се посещава закрито обществено място. Деянието правилно
е квалифицирано като неизпълнение на въведената с т. I.7 от заповед № РД-01-
609/21.10.2020 г. на министъра на здравеопазването, издадена на основание чл.63 ал.1 от
Закона за здравето - въз основа на противоепидемична мярка по чл.63 ал.4 от Закона за
здравето - „Всички лица, когато се намират в закрити обществени места, в т.ч. транспортни
средства превоз, лечебни и здравни заведения, аптеки, оптики, национални центрове по
проблемите на здраве, административни учреждения и други места, в които се обслужват
или имат достъп железопътни гари и автогари, летища, метростанции, търговски обекти,
църкви, манастири, музеи и др. са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за
еднократна или многократна или друго средство покриващо носа и устата(в т.ч. кърпа, шал,
шлем и др.), които се използват съгласно препоръките в приложение № 3. Жалбоподателят в
случая е нарушил чл.209а ал.1 от Закона за здравето.
Така дадената правна квалификация от наказващия орган покрива изискванията на
чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН по аргумент от състава на чл.209а ал.1 от Закона за здравето, която
разпоредба имплицитно съдържа и правилото за поведение, което субектите на мерките
следва да спазват под страх от административно наказване или закон изисква от лицата да
изпълняват противоепидемичните мерки, които компетентните административни органи са
въвели по силата на компетентността си по чл.63 от Закона за здравето. Следва да се посочи,
че правните норми – общо задължителните правила за поведение, имат своите хипотеза,
диспозиция и санкция не винаги в една разпоредба, както и същите когато са въведени в
3
един нормативен текст, могат да се извеждат от неговото съдържание, какъвто е настоящия
случай. След като под страх от административно наказване се изисква спазване на мерките,
въведени с акт по чл.63 от Закона за здравето, то диспозицията е, че всички техни адресати
трябва да имат предписаното поведение, когато се окажат при съответните хипотези. Ето
защо правилото на чл.209а от Закона за здравето е нормативен ред на държавното
управление, за чието неспазване може и е предвидено носене на административно
наказателна отговорност. Предвид епидемиологичната обстановка в страната, в закритите
обществени места /магазани, аптеки, казина, игрални зали, закрити търговски обекти и пр./,
като задължение и превантивна мярка срещу разпространяващата се зараза са поставени
предпазни паравани от стъкло или плексиглас и е въведено задължително носене на защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа
и устата за посетителите.
Разпоредбата на чл.28 от ЗАНН не може да бъде приложена предвид липсата на
обстоятелствата по чл.93 от НК за определяне на съставомерното деяние като такова с по-
ниска степен на обществена опасност от обичайните форми на изпълнение на същото
административно нарушение. В този смисъл осъщественото деяние не притежава качество
"маловажност", предвид усложнената епидемична обстановка и нуждата от стриктно
спазване на противоепидемични мерки за недопускане на разпространението на COVID-19 в
страната и с оглед на обстоятелството, че всяко неизпълнение на противоепидемичните
мерки може да причини значителни и труднопоправими вреди включително за живота и
здравето на гражданите.
Поради изложените съображения, обжалваното наказателно постановление следва да бъде
потвърдено като законосъобразно.
В горния смисъл виж решение № 82 от 11.03.2021 г. по КАН дело № 20/2021 г.; решение
по КАНД 385/2020 г. по описа на Административен съд – Стара Загора.
Въззиваемата страна в постъпилото по делото писмено становище претендира за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение по посочената банкова сметка.
Съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН - В съдебните производства по ал.1 страните имат право
на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно
чл.63 ал.5 от ЗАНН - В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт.
Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ.
С оглед на тази разпоредба и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ
/съгласно която възнаграждението за защита в производство по ЗАНН е от 80 до 120 лева/,
предвид изхода на делото, в тежест на жалбоподателя следва да се възложат разноски за
юрисконсулт – сума в размер на 80.00 лева. Делото не е с фактическа и правна сложност.
Проведено е едно заседание, без присъствие процесуален представител на въззиваемия, като
по делото е изпратено писмено становище от такъв представител.
Ето защо, следва да се присъди възнаграждение в минималния законоустановен размер.
На основание чл.63 ал.5 от ЗАНН вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ жалбоподателят следва да заплати на ОД МВР - Стара Загора сума в размер на 80.00
лева юрисконсултско възнаграждение по посочената на лист 28 от делото банкова сметка.
Ето защо и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът постанови решението си.

4
СЪДИЯ:
5