Определение по дело №331/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2021 г.
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20217250700331
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер №                           21.12.2021 г.                        град  Търговище       

            

                                  

Административен съд- гр.Търговище,                                   

на двадесет и първи декември                   две хиляди двадесет и първа  година,

в закрито заседание, в следния състав:

 

                                                      Председател -Албена Стефанова

                                                                                                                                                           

като разгледа докладваното ад.х.д. № 331 по описа за 2021г. на АС-гр.Търговище, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава десета, Раздел І от АПК, във връзка с чл.73, ал.4 от ЗУСЕСИФ.

 

Образувано е по жалба на Община Търговище, представлявана от кмета на Общината срещу Решение № РД-02-36-1207/09.11.2021г. на Ръководителя на управляващият орган /УО/ на Оперативна програма  „Региони в растеж“ /ОПРР/ 2014-2020г. и Заместник-министър на регионалното развитие и благоустройство-Нина Стоименова. С посоченото Решение по т.2.1.1 от същото, за нередност, съставляваща нарушение на чл.160 от Регламент /ЕС, Евроатом/ 2018/1045 на Европейския парламент и на Съвета от 18.07.2018г., както и на разпоредбите на чл.2, ал.1,т.1 и т.2 и ал.2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и чл.59, ал.6 от ЗОП, във връзка с чл.3, ал.3 от Закона за камарата на строителите /ЗКС/ -  „Изискване за задължителна регистрация в Централния професионален регистър на строителя /ЦПРС/“, на Община Търговище  е наложена  финансова корекция в размер на 3 567.95 лева с ДДС, представляваща 5 % от безвъзмездната финансова помощ по договори № Д-ОП-4/ BG16RFOP001-5.001-0031-C01-S-03 от 13.01.2020г. и № Д-ОП-3/ BG16RFOP001-5.001-0031-C01-S-04 от 13.01.2020г. с изпълнител „Арк Билдинг“ ООД, гр. Ямбол.

В жалбата като основание се навежда нарушение на материалния закон. Излага се твърдение, че Община Търговище не е възложител на обществена поръчка по смисъла на действащия ЗОП. Излага се и становище, че възложителят разполага с оперативна самостоятелност по отношение определянето на критериите за подбор и е упражнил това свое право в рамките на закона и при пълно зачитане на принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация и свободна конкуренция. Излагат се подробни доводи, обосноваващи, че заложеното от възложителя изискване относно критерий за подбор - годност на участниците по отношение на случаите, в които участник е обединение, а именно изискването за регистрация в ЦПРС, да се доказва от всеки участник в обединението, който ще извършва строителство съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидено в договора за създаване на обединение, се явява в пълно съответствие с относимата нормативна уредба и в този смисъл не е налице твърдяното от УО нарушение, изразяващо се неправилно приложение на чл.59, ал.6 от ЗОП. Излага се твърдение, че условието касае не всички участници в обединението, а само тези които ще извършват строителство, съобразно предвиденото в договора за създаване на обединението. Излага се и становище за липса на хипотеза по по т. 11 б. „б“ от Приложение №1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г. Навежда се, че твърдяното от УО нарушение не само, че няма за последица нанасянето на вреда на общия бюджет на ЕС, но и дори хипотетично не „би имало“ такава. В тази връзка по никакъв начин не може да се направи заключение, че въпросните нарушения попадат в обхвата на дефиницията за „нередност“ по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент 1303/13г. Излагат се подробни доводи, обосноваващи липсата на втория елемент от фактическия състав на чл. 72, ал.1 от ЗУСЕСИФ - наличието на имуществена вреда. Моли се оспореното Решение да бъде отменено поради липса на извършени нарушения при провеждането на обществена поръчка с предмет „Текущ ремонт на два обекта по проект „Сигурност в общността", осъществяван по ОПРР 2014-2020, по 2 обособени позиции".

Не се спори по делото, че предмета на обществена поръчка, открита с Решение № 3-ОП-88 от 27.08.2019 г.  „Текущ ремонт на два обекта по проект „Сигурност в общността”, осъществяван по ОПРР 2014-2020, по 2 обособени позиции, както следва: ОП1 – Текущ ремонт на апартамент за създаване на „Ново наблюдавано жилище за младежи от 18 до 21 годишна възраст с капацитет 4 човека; ОП2 – Текущ ремонт на „Център за обществена подкрепа” за разширяване на капацитета му“, обхваща строежи от пета категория.

         Съдът указва на административния орган, че съгласно чл.170, ал.1 от АПК носи тежестта на доказване, че оспореното Решение е издадено  от компетентен орган и при спазване на всички процесуални правила.

         Съдът указва на административния орган, че носи тежестта на доказване съгласно чл.170, ал.1 от АПК относно наличието на фактическите основания, на които е издаден акта, в т.ч. и на фактическите основания въз основа на които е определен размера на наложената финансова корекция от 3 567.95 лева.

         Съдът указва на оспорващия, че  носи тежестта на доказване относно изложените в жалбата твърдения, от които черпи за себе си благоприятни правни последици.

         Към жалбата не е приложен документ за внесена дължима държавна такса, съгласно чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ, с което жалбата не отговаря на изискването на чл.151, т.3 от АПК.

     Към жалбата липсва в цялост копие от административната преписка на хартиен носител с официални преписи на всички документи, които съставляват нейната цялост, което е задължение на органа издал оспорения акт, съгласно чл.152, ал.2 от АПК.  

         Следва делото да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, на страните да се съобщи  проекто - доклада и на същите да бъдат дадени указания.

Воден от горното и на основание чл.154, ал.1 от АПК, чл.152, ал.4, във връзка с ал.2  от АПК, чл.163, ал.3 от АПК, чл.190 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА като страни по адм.д. № 331/2021г., по описа на АС- гр.Търговище :

Оспорващ

1.     Община Търговище, представлявана от Кмета.

 

 Ответник по оспорването

2.     Ръководител на управляващият орган /УО/ на Оперативна програма  „Региони в растеж“ /ОПРР/ 2014-2020г, Заместник-министър на регионалното развитие и благоустройство – Нина Стоименова.

 

СЪОБЩАВА на страните проекта на доклад по делото със съдържание, изложеното в мотивите на настоящото определение.

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание  на 12.01.2021г. от 14.00 ч.

 

УКАЗВА на оспорващия - Община Търговище, че към жалбата не е приложен документ за платена държавна такса в размер на 28.54 лева, получена след прилагане на 0.8 % върху размера на наложената с т.3 от оспореното Решение финансова корекция от 3 567.95 лева, съгласно  чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ.

На оспорващия да се изпрати съобщение на адреса посочен в жалбата, че в 7-дневен срок от получаване на съобщението следва да отстрани нередовността в жалбата като:

Внесе дължима държавна такса от 28.54 лева и представи документ, удостоверяващ внасянето на държавната такса, с предупреждение, че в случай, че нередовността не бъде отстранена в дадения от съда срок на основание чл.158, ал.3 от АПК, жалбата ще бъде оставена без разглеждане и производството по делото прекратено.

 

ИЗИСКВА от Ръководителя на управляващият орган /УО/ на Оперативна програма  „Региони в растеж“ /ОПРР/ 2014-2020г. в 3-дневен срок да представи по делото административната преписка по издаване на оспорения акт с официални преписи на всички документи по нея - с оригиналите на които разполага - съдържащи изходящ номер, дата на издаване, подпис на издател.

След изтичане на дадения от съда срок, ще се приеме, че преписката е представена в цялост.

 

УКАЗВА на органа, издал оспорения акт, че носи тежестта на доказване, че оспореното Решение е издадено от материално компетентен орган и при спазване на всички процесуални правила, в ч. и на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ.

УКАЗВА на органа, издал оспорения акт, че носи тежестта на доказване че стойността на всички допустими разходи по договорите с изпълнителите е в общ размер на 71 358.98 лева.

 

ИЗИСКВА от Община Търговище да представи по делото в 7-дневен скок, официални преписи от

- Копие от Решение № 3-ОП-88 от 27.08.2019 г.  за открита  обществена поръчка /ОП/ с предмет: „Текущ ремонт на два обекта по проект „Сигурност в общността”, осъществяван по ОПРР 2014-2020, по 2 обособени позиции.

- Копие от обявлението за гореописаната ОП, допълнителни условия за участие/указания за подготовка на офертите, в т.ч. официална информация относно дата на обявяването им.

- Копие от решението за определяне на изпълнител на спечелилия кандидат.

-Договор № BG16 RFOP001-5-001-0031-I01-S-03/13.01.2020г. с изпълнител „Арк Билдинг“ ООД по ОП №1.

- Договор № BG16 RFOP001-5-001-0031-I01-S-03/13.01.2020г. с изпълнител „Арк Билдинг“ ООД по ОП №2.

- Административен договор за предоставяне на безвъзмездна помощ № РД-02-37-22/21.02.2018г.

 

Предупреждава страните за последиците по чл.161 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК.

 

За деня и часа на откритото съдебно заседание на страните да се изпратят призовки.

 

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                              Председател: