Р Е Ш Е Н И Е
№ 442
гр.Враца, 28.12.2023г.
В ИМЕТО
Н А НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ВРАЦА, VІ-ти състав в публично съдебно заседание на 14.12.2023г. /четиринадесети
декември две хиляди двадесет и трета година/
в състав:
АДМ СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА
с
участието на секретаря Стела Бобойчева,
като разгледа докладваното от съдията
адм. дело №599 по описа на съда за 2023г., и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на
чл.145 и сл. АПК във
вр. с чл.215 Закон
за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано
по жалба на С.А. С. ***, депозирана чрез адв. Е.М. против ЗАПОВЕД
№1509/15.09.2023г. на Кмета на Община Враца, с която е одобрен Подробен
устройствен план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ за промяна
предназначението на земеделска земя, поземлен имот с идентификатор №
12259.1141.100/стар № 9440100/, находящ се в м.“Череша“, землището на гр.Враца,
с начин на трайно ползване „за земеделски труд и отдих“ и обособяването му в
нов УПИ с предназначение „за стопанска, производствена и складова дейност по отглеждане на пчели и производство на
мед“, в новообособена устройствена зона „Пп“/Предимно производствена/. Иска се
отмяна на заповедта, като неправилна и незаконосъобразна по изложени в жалбата съображения.
Претендират се и разноски по делото.
В с.з. жалбоподателят, чрез адв.М. моли за
уважаване на жалбата и отмяна на атакуваната заповед, като неправилна и незаконосъобразна
по съображения изложени в жалбата. Твърди се, че е налице нарушение на
чл.134,ал.2,т.6 ЗУТ, не е налично съгласие на всички заинтересовани лица.
Посочва се, че предназначението на
поземления имот в издадената заповед се различава от инвестиционното
предложение, което е внесено в РИОСВ, за което е приложено становище на
РИОСВ-Враца. Моли за отмяна на заповедта и присъждане на разноски по делото,
съгласно представен списък.
Ответникът - Кметът на Община Враца в
с.з. не се явява и представлява, не ангажира
становище по делото.
Заинтересованата страна – К.Ц.Н. в
с.з. се явява лично, няма възражения по процеса, както и документално. Не
възразява,че общината не е спазила процедурата. Иска да си направи сграда, тъй
като отглежда пчели.
Заинтересованите страни – Р.В. и Министър на
земеделието и храните, не ангажират становище по делото.
Въз основа на данните по делото се установява
следната фактическа обстановка:
Административното производство е започнало
във вр. с подадено заявление №9400-0-11421/22.08.2023г. от заинтересованата
страна К.Ц.Н., за одобряване на проект за частично изменение на подробен устройствен
план – план за застрояване за имот с идентификатор № 12259.1141.100, местност “Череша“
по плана на гр.Враца. Към заявлението е приложен нотариален акт за собственост
и проект за ПУП-ПРЗ, отбелязани в същото.
От приложения нот.акт за покупко-продажба
№139, дело №923/2008г. е видно, че заинтересованата страна К. Ц.Н. е собственик
на новообразуван имот №9440100 по плана на новообразуваните имоти на местността
„Череша“, находящ се в землището на гр.Враца, с площ на имота от 1142.00 кв.м. Проекта
за ПУП-ПРЗ е за промяна на предназначението на земеделска земя, поземлен имот с
идентификатор 12259.1141.100, м.“Череша“, землището на гр.Враца и обособяване
на нов УПИ в зона Пп с предназначение „за стопанска, производствена и складова
дейност по отглеждане на пчели и производство на мед“. Приложена е и извадка от
действащ кадастрален план и план за
регулация на ПИ 12259.1141.100 за образуване на нов имот УПИ I-100.
С решение №936 по Протокол №62/30.05.2023г. на ОбС-Враца/т.1/
е одобрено задание и се разрешава
изработването на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на земеделска земя, поземлен
имот с идентификатор №12259.1141.100/стар № 9440100/, находящ се в м.“ Череша“,
землището на гр.Враца, с начин на трайно ползване “земеделска земя“ и обособяването
му в нов упи с предназначение „за стопанска, производствена и складова дейност
по отглеждане на пчели и производство на мед“ в новообособена устройствена зона
„Пп“/предимно производствена/. В т.2 е посочено застрояването да се предвиди
„свободно“, т.3 - същия да се разработи съгласно изискванията на Наредба
№8/2001г. на МРРБ, т.4 възложено е на кмета на общината да го разгласи с
обявление на определените за това места в сградата на общината и го публикува на
интернет страницата на общината и в местен вестник. Решението е взето с 27
гласа-за, против и въздържали се -0.
С Писмо рег.№ ПО-10-15-1/28.02.2023г. на
ОДЗ-Враца е уведомена заинтересованата страна К.Н., че предложението за
утвърждаване на площадка за проектиране, с която се засяга около 1149кв.м.
земеделска земя е разгледано от комисията по чл.17,ал.1,т.1 ЗОЗЗ към
ОДЗ-Враца и с решение от 27.02.2023г. е
решено положително.
С Писмо изх.№ ОВОС-ЕО-57/1/ от 21.02.2022г.
на РИОСВ-Враца е уведомена заинтересованата страна К.Н. относно инвестиционно
предложение „Увеличаване броя на отглежданите пчелни семейства и монтиране на
фотоволтаична система за собствени нужди“, че не е необходимо относно
инвестиционното предложение провеждане на процедура по реда на глава втора от
наредбата за ОС.
В удостоверение изх.№ 1905/30.09.2022г. на
Напоителни Системи ЕАД, клон Мизия е посочено, че имот с идентификатор
12259.1141.100 с площ от 1149 кв.м. категория 7 в землището на гр.Враца,
общ.Враца от картата на възстановената собственост е неполивен.
От ОД “Земеделие“-Враца
на 05.10.2022г. е издаден Акт №70 за категоризиране на земеделските земи при
промяна на тяхното предназначение, като земята, включена в площадката, с обща
площ 1149 кв.м. е категоризирана при
неполивни условия и седма категория.
Със Заповед №1509/15.09.2022г. на Кмета на Община Враца на
основание чл.129, ал2 и чл.134, ал.2,т.6 от ЗУТ, заявление №9400-0-11421/22.08.2023
г от К. Ц. Н., за одобряване на проект за частично изменение на подробен
устройствен план, решение № 936 по Протокол № 62/30.05.2023г. на ОбС-Враца за
допускане изработването на ПУП-ПРЗ и Решение по т.4 от Протокол
№14/05.09.2023г. на ОЕСУТ при община Враца е одобрен Подробен устройствен
план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ за промяна на предназначението на
земеделска земя, ПИ с идентификатор № 12259.1141.100/стар № 9440100/, находящ
се в м.“Череша“, землището на гр.Враца, с начин на трайно ползване „за
земеделски труд и отдих“ и обособяването му в нов УПИ с предназначение „за
стопанска, производствена и складова дейност
по отглеждане на пчели и производство на мед“, в новообособена
устройствена зона „Пп“/Предимно производствена/. Посочени са и параметрите и
показателите на застрояване-„свързано“, характер на застрояване-„ниско/Н до
10м/“, плътност на застрояване-до 80%, плътност на озеленяване мин.20% и
интензивност на застрояване –до 2,5.
Заповедта е обявена на страните с писмо рег.№
94000-1142/1/06.10.2023г., като е получена от жалбоподателя на дата 13.10.2023г.,
видно от приложеното известие за доставяне, а жалбата е депозирана на 24.10.2023г.,
видно от вх.номер на същата.
С последваща Заповед №1767/25.10.2023г. на
Кмета на община Враца на основание чл.44,ал.2 от ЗМСМА и чл.62 от АПК, поради
наличие на очевидна фактическа грешка в текста на Заповед №1509/15.09.2023г. е
наредено записът в диспозитива на заповедта от 15.09.2023г. вместо начин на
застрояване “свързано“ да се чете „свободно“, като останалата част от заповедта
остава непроменена. Заповедта е обявена на заинтересованите страни с писмо
изх.№ 9400-11421/4/25.10.2023г., като липсват представени доказателства да е
връчена на същите, но по този факт страните не спорят.
Представена е и извадка за собственици на ПИ 12259.1141.102
–Р.В. и С.С. и ПИ 12259.1041.622- МЗГ.
По преписката не са представени доказателства от ответника за взетото решение от ОЕСУТ,въпреки че такова
е посочено в заповедта, както и за
обявяване на проекта за ПУП.
При така изложената фактическа обстановка и
като съобрази разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съгласно която съдът извършва
проверка на административния акт на всички
основания посочени в чл.146 т.1-5 вкл., Съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок, видно от данните по
преписката и от надлежна страна с правен
интерес, срещу подлежащ на оспорване адм.акт по см. на чл.21 АПК, поради
което същата е процесуално допустима. От данните по преписката е видно, че имота на жалбоподателя е съседен на имот №12259.1141.100 и доколкото
се променя предназначението на последния, то жалбоподателя се явява
заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.4 ЗУТ и има правен интерес
от оспорване на заповедта. Разгледана по същество жалбата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл.129, ал.2 ЗУТ Кметът на общината е оправомощен да издава
заповеди от рода на оспорената, поради което и заповедта е издадена от
компетентен орган. Съдържа фактически и правни основания за нейното издаване и
отговаря на изискването за форма по чл.59, ал.2 от АПК. Въпреки това при
издаване на заповедта е допуснато нарушение на административнопроизводствените
правила, установени в специалния Закон за устройство на
територията. Проектът за изменение на ПУП в съответствие с разпоредбата на чл.128,
ал.3 от ЗУТ се съобщава на заинтересованите лица. В конкретната хипотеза от
представените по делото доказателства се установява, че същият не е бил съобщен
на всички заинтересовани лица, в конкретният случай на оспорващия, който е
заинтересовано лице по см. на чл.131,
ал.2, т.4 АПК – собственик на съседен имот, когато се променя
предназначението на имота – предмет на плана. Допуснатото нарушение на
процедурата по обявяване на проекта по чл.128,
ал.3 от ЗУТ е препятствало възможността заинтересованите лица да реализират
правото си на възражение в 14 – дневен срок и съответно тези възражения да
бъдат разгледани от общинския експертен съвет, да бъдат взети предвид и от
кмета на общината при издаване на заповедта. Последица от неспазване на чл.128,
ал.3 от ЗУТ е невъзможността
оспорващия и заинтересованите страни да упражнят процесуалното право по
подаване на писмено възражение, предвидено в чл.128, ал. 5 от ЗУТ, да се
запознаят с изготвения проект и да представят писмени възражения, предложения и
искания по него. Едва след изтичане на срока по чл.128, ал.5, проектът, заедно
с постъпилите възражения, предложения и искания подлежи на приемане от
Общинския експертен съвет. След приемането на проекта от ОЕСУТ, одобряващият
орган издава заповед по чл.129, ал.2 от ЗУТ, която се съобщава на
заинтересованите лица по реда на АПК- чрез отправяне на писмено съобщение.
В случая видно от данните по
делото тази процедура не е спазена. С писмо, изх. №
94000-11421(1)/06.10.2023г., Заповед № 1509/15.09.2023г. на Кмета на Община
Враца е съобщена на заинтересованите лица, като в придружителното писмо е
посочен чл.128, ал.З и ал.5, като правно основание за съобщаване на оспорената
заповед. Позоваването на чл.128, ал.З и
ал.5 от ЗУТ при съобщаване на издадената заповед за одобряване на проекта, не
санира допуснатите процесуални нарушения и не отменя задължението на общинската
администрация да обяви на всички заинтересовани лица внесения проект преди
одобряването му. Видно е, че заявлението е подадено на 22.08.2023г., а
заповедта е издадена на 15.09.2023г. и не е спазена предвидената в чл.128 от ЗУТ процедура, което е съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на
заповедта. Също така следва да се посочи, че предназначението на имота,
съгласно издадената заповед за одобряване на ПУП се различава от
инвестиционното предложение, което е внесено в РИОСВ-Враца и за което е
представено по преписката становище от РИОСВ-Враца. В тази насока и
възраженията на оспорващия са
основателни.
Възраженията на жалбоподателя, че
съгласно заповед №1509/15.09.2023г. на Кмета на община Враца се предвижда начин
на застрояване–свързано, което е в несъответствие с решението на ОбС и
графичната част на внесения проект и обяснителната записка към него е
неоснователно. Видно от данните по делото с последваща заповед №
1767/25.10.2023г. на Кмета на община Враца издадена по реда на чл.62,ал.2
от АПК е допусната поправка в
диспозитива на заповедта, като вместо начин на застрояване „свързано„ е
посочено „начин на застрояване“свободно“ т.е в срока за обжалване органа е
поправил допусната фактическа грешка в заповедта, която е изпратена до
страните, поради което и възражението е неоснователно. В случая се касае за
свободно застрояване, поради което не е необходимо съгласие на собствениците на
съседните имоти, съгласно чл.134,ал.2,т.6 ЗУТ.
Въз основа на горното, съдът прави
извод за незаконосъобразност на оспорвания административен акт, поради
допуснати съществени процесуални нарушения при неговото издаване и следва да
бъде отменен. Преписката следва да бъде върната на основание чл.
173, ал. 2 АПК на органа за ново произнасяне по заявлението на
заинтересованата страна К.Н. - Заявление вх. №9400-0-1142/22.08.2023г. При
новото произнасяне следва органът да спази предвидената в чл.128 от ЗУТ процедура с уведомяване на заинтересованите
лица по чл.
128, ал. 3 от ЗУТ, вкл. при разглеждане от ОЕСУТ съгласно чл.128,
ал.8 от ЗУТ и запознаване с правата им по чл. 128, ал. 5 от ЗУТ и едва след това да
се произнесе по същество–съгласно чл.129,
ал.2 от ЗУТ, със Заповед за одобряване, или със Заповед с отказ за
одобряване, с излагане на съответните мотиви затова.
При този изход на спора и при
своевременно направено искане, на основание чл.
143, ал. 1 от АПК, в полза на оспорващия следва да бъдат присъдени
направените по производството разноски – 10.00 лева държавна такса и 1250 лв.
договорено и заплатено адвокатско възнаграждение или общ размер на разноските
1260.00 лева.
Водим от горното и на
основание чл.
172, ал. 2 и чл.173, ал.2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД
№1509/15.09.2023г. на Кмета на Община Враца, с която е одобрен Подробен
устройствен план-план за регулация и застрояване/ПУП-ПРЗ/ за промяна
предназначението на земеделска земя, поземлен имот с идентификатор №
12259.1141.100/стар № 9440100/, находящ се в м.“Череша“, землището на гр.Враца,
с начин на трайно ползване „за земеделски труд и отдих“ и обособяването му в
нов УПИ с предназначение „за стопанска, производствена и складова дейност по отглеждане на пчели и производство на
мед“, в новообособена устройствена зона „Пп“/Предимно производствена/.
ИЗПРАЩА преписката на Кмета
на Община Враца за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуване и
прилагане на закона в мотивите на решението.
ОСЪЖДА Община Враца да
заплати на С.А.С. *** разноски по
производството в общ размер на 1260 лева.
Решението подлежи на
обжалване, чрез АдмС-Враца, пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване на страните,
на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМ.
СЪДИЯ: