Р Е Ш Е Н И Е
№………../………..07.2019 г.
гр. Варна
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ВАРНЕНСКИ
ОКРЪЖЕН СЪД,
ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в закрито заседание, проведено на девети юли през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: ЖАНА МАРКОВА
като разгледа докладваното от съдията
т. д. № 1015/2019 г., по
описа на ВОС, ТО,
за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и е образувано по жалба вх. №
20190619130447 на Сдружение „СПОРТЕН КЛУБ ПО
СВОБОДНА БОРБА „СПАРТАК – ВАРНА“ (предишно наименование „Спортен клуб по борба
„Черноморски сокол““), ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. Варна, ул. „Селиолу“ № 39, представлявано от Иван Янков Маринов срещу Отказ
№ 20190308171645/10.06.2019 г. на Длъжностното лице по регистрацията при
Агенция по вписванията, постановен по подадено заявление образец Г2 вх. №
20190308171645 за обявяване на ГФО и годишен доклад за дейността за 2017 г. по
партида на сдружението.
Поддържа се в
жалбата, че изложените от длъжностното лице мотиви за непредставяне на всички
необходими документи, от които да се направи обоснован извод за редовно свикано
и проведено общо събрание, на което са приети ГФО и годишен доклад за дейността
на сдружението за 2017 г., са неправилни, а така постановения отказ –
незаконосъобразен. По същество моли съда да отмени обжалвания отказ и да укаже
на АВ да извърши заявеното обявяване.
Жалбата е
представена в официално заверено копие, придружено с копие от приложените
документи към заявлението и постановения отказ, съобразно изискванията на чл.
25, ал. 3 ЗТРРЮЛНЦ, депозирана е пред АВ на 19.06.2019 г., или в границите на
срока по чл. 25, ал. 1 ЗТРРЮЛНЦ, предвид данните за датата на връчване на
обжалвания отказ – 12.06.2019 г. Сезирането изхожда от легитимирано лице,
поради което е допустима за разглеждане.
Съдът,
като съобрази изложените от жалбоподателя обстоятелства и документите,
съдържащи се в приложената към нея преписка по заявление вх. № 20190308171645, намира жалбата за основателна
отчасти, а постановения отказ - за незаконосъобразен, по следните
съображения:
За
да постанови обжалвания отказ, длъжностното лице по вписванията е констатирало,
че към заявлението не са приложени документи, от които да се установи редовно
свикване и провеждане на общото събрание на сдружението, на което са приети ГФО
и отчета за 2017 г., включително и след дадените указания в този смисъл.
Съгласно разпоредбата на чл. 21 ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията
(ДЛР) проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или
обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред; дали заявеното
обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи
на обявяване и не е обявен в търговския регистър; дали заявлението изхожда от
оправомощено лице; дали към заявлението са приложени всички документи съгласно
изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването
на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно
представените документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря
по външните си белези на изискванията на закона; дали е представена декларация
по чл. 13, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ; дали друго лице няма права върху фирмата и тя
отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 ТЗ (при първоначално вписване или
промяна на фирмата); дали документите, които по силата на закон се съставят с
нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание,
са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за
нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи съответстват
на въведените данни за тях в Информационната система; дали е платена дължимата
държавна такса.
Когато към
заявлението не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или
когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по
регистрацията дава указания по чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. По
повод констатираните нередовности, както и във връзка с липсата на приложен
документ за платена държавна такса по сметка на Агенцията по вписванията,
длъжностното лице по регистрацията е дало указания № 20190308171645/03.04.2019
г. В срока по чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ жалбоподателят е представил единствено доказателства
за платена държавна такса за исканото обявяване, но не и документи,
удостоверяващи редовно свикване и провеждане на общото събрание.
Проверката,
която следва да извърши длъжностното лице по регистрацията е формална и има за
цел да провери и удостовери, чрез извършване на съответното вписване, че
заявеното за целта обстоятелство е надлежно удостоверено според изисквания на
закона. Този извод се налага и от охранителния характер на регистърното
производство, в рамките на което осъществяваните от Агенцията по вписванията
правомощия са акт на административно съдействие.
Изложеното
обуславя извода на настоящия състав на ВОС, че преценката за външна редовност
означава съпоставка на приложените към заявлението документи, за чието наличие
длъжностното лице следи служебно съгласно чл. 22 ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, с изискваните по Наредба № 1/14.02.2007
г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър. А същите, съответно
на заявените за обявяване актове, се определят според изискванията на чл. 62а,
ал. 2 от Наредбата, а именно: подлежащият на обявяване годишен финансов отчет и
доклад за дейността в оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от
заявителя препис и документите, които доказват изпълнение на изисквания относно
приемането на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад
за дейността. В контекста на горното, при наличие на решение на ОС за приемане
на ГФО, както и годишен доклад за дейността съгласно изискването на чл. 18, ал.
2, т. 4 ЗЮЛНЦ, ДЛР е длъжно да обяви
приетите и подлежащи на обявяване актове, като редовността на свикването и
провеждането на ОС, на което са приети ГФО и доклада, не е предмет на проверка.
Последното, в хипотезата на обявяване на акт на ТР, би означавало проверка на
законосъобразността на взетото решение и което като неотговарящо на целите на
регистърното производство, е недопустимо.
С
оглед изложеното неправилни са констатациите на длъжностното лице при Агенция
по вписванията относно липсата на приложени документи, от които да се заключи,
че са спазени изискванията за свикване и провеждане на ОС на сдружението, което
не попада в обхвата на дължимата по закон проверка, респ. неправилни са били
дадените указания в този смисъл. Напротив, длъжностното лице е следвало да
следи дали са спазени общите изисквания за външна редовност на заявените за
обявяване актове. Годишният финансов отчет и доклада за дейността са
представени в незаверени преписи. Придружени са
също с незаверен препис от протокола от общото събрание на сдружението,
на което е взето решение за приемането им. Доколкото разпоредбите на чл. 62а,
ал. 2 от Наредбата въвеждат алтернативно три форми, в които заявените за
обявяване документи могат да бъдат представени за обявяване и като се има
предвид, че нито една от тях не е спазена, което е равнозначно на липса на
документ по смисъла на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, на заявителя е следвало да се
дадат указания в този смисъл. Освен това, следва да се отбележи и липсата на
обозначаване имената на съставителя на консолидирания текст на заявения за
обявяване ГФО. Вместо два подписа, на ръководителя и на съставителя на отчета,
заявения ГФО съдържа само един подпис. Тъй като се касае за задължителни спрямо
финансовите отчети реквизити, съгласно уредените в Закона за счетоводството
общи изисквания към тях (чл. 23 - чл. 27 ЗСч.), отсъствието им също обуславя
извод за нередовност, равнозначна на липса на документ по см. на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. След като подлежащите на обявяване актове и решението за приемането
им са представени, но в незаверени преписи и без някои от задължителните им
реквизити, съобразно изискванията на приложимия закон, то посочените
нередовности е следвало да бъдат съобщени на жалбоподателя от ДЛР при АВ с
указания за отстраняването им по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. Неосигурявайки
тази процесуална възможност на страната ДЛР е препятствал реализирането на
законово установени в полза на заявителя права, което води до незаконосъобразен
охранителен акт.
Предвид
изложеното съдът приема, че като постановен в противоречие на закона отказът на
длъжностното лице по регистрация е неправилен и незаконосъобразен.
Мотивиран
от изложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Отказ № 20190308171645/10.06.2019 г. на
Длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията, постановен по
подадено заявление образец Г2 вх. № 20190308171645 за обявяване на ГФО и
годишен доклад за дейността за 2017 г. по партидата на Сдружение „СПОРТЕН КЛУБ ПО СВОБОДНА БОРБА „СПАРТАК –
ВАРНА“ (предишно наименование „Спортен клуб по борба „Черноморски сокол““), ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. „Селиолу“ № 39,
представлявано от Иван Янков Маринов.
ВРЪЩА преписката по заявление образец Г2 вх. № 20190308171645 за
даване на указания до заявителя за отстраняване на констатираните по
заявлението нередовности – за представяне на оригинал или заверени от
представляващия сдружението и подписани от съставителя ГФО и годишен доклад за
дейността за 2017 г., както и оригинал или заверен от представляващия
сдружението препис на протокола от проведеното на 10.01.2018 г. общо събрание,
на което са приети подлежащите на обявяване ГФО за 2017 г. и доклад, при спазване
на срока визиран в разпоредбата на чл. 22, ал. 5 ЗТР, вр. чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: