№ 482
гр. Русе, 18.12.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети ноември през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Биляна С. Кисева
при участието на секретаря Веселина Л. Георгиева
като разгледа докладваното от Биляна С. Кисева Административно
наказателно дело № 20254520201546 по описа за 2025 година
Производство по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод постъпила жалба от Х. Д. Х. от гр.София, чрез
адв. П. Й. - САК, срещу ЕФ за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство Серия К № 10902592 издадено от
ОДМВР-Русе, с което на жалбоподателя на основание чл. 189, ал.4 във вр. чл.
182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание: "глоба" в
размер на 50,00 лв. за извършено нарушение по чл. 21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.
В жалбата се твърди, че са допуснати съществени процесуални
нарушения при издаване на ЕФ, които са довели до ограничаване правото на
защита на жалбоподателя.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява,
не се явява и упълномощения процесуален представител.
Въззиваемата страна - ОДМВР-Русе, Сектор Пътна полиция Русе,
редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът
приема за установена следната фактическа обстановка:
1
Посредством запис от автоматизирано техническо средство №
120сcd0 било установено, че на 04.06.2025 г., в 11:12 часа., в гр.Русе, бул.
„България“ пътен възел с бул. „Х. Ботев“ в посока на движение към гр. Бяла, в
населено място при ограничение от 60 км/ч., въведено с пътен знак В-26 се
движел товарен автомобил "Мерцедес СПРИНТЕР" с ДК № В 1827 ВН със
скорост от 72км./ч., т.е. било отчетено превишаване на скоростта с 12 км./ч.
Нарушението било установено чрез автоматизирано техническо
средство, с № 120сcd0, която е вписана в Регистъра на "одобрен тип" средства
за измерване под № 5126, със срок на валидност до 07.09.2027г.
Въз основа на този видеоматериал, на 06.06.2025г. неизвестно лице
от ОДМВР-Русе, Сектор Пътна полиция Русе издало обжалвания Електронен
фиш (ЕФ) Серия К № 10902592. Като по делото няма данни въпросния ЕФ да
е връчен на лицето Х. Х..
По делото няма данни да е подавано възражение в 14-дневен срок по
чл.189, ал.5 от ЗДвП. Такива твърдения не се навеждат и от жалбоподателя.
По делото е представен Протокол за използване на АТСС, рег. №
1085р-4373/09.06.2025г., от който е видно, че автоматизирано техническо
средство ARH CAM S1, с № 120сcd0 е използвана на 04.06.2025г. с начало на
работа 09:30 часа и край в 12:15 часа.
Въз основа на установените фактически обстоятелства, се налагат
следните правни изводи:
Жалбата изхожда от легитимирана страна, депозирана е в
преклузивния срок по чл. 59, ал.2, изр.2 от ЗАНН вр. чл. 189, ал.8 от ЗДвП, тъй
като не са налице данни за връчване на ЕФ, и е насочена срещу подлежащ на
обжалване административно-наказателен акт, в който смисъл се явява
процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
При съставянето на Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № №
10902592 от 06.06.2025год. не са допуснати съществени процесуални
нарушения, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на
неговите правомощия и компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият
2
формално отговаря на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и
съответства на утвърдения със Заповед № 8121-з-931/30.08.2016 г. от
Министъра на вътрешните работи, образец.
Съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш
– мястото на извършване на нарушението е описано подробно, посочена е
разрешената скорост, както и установената такава на движение на процесното
МПС.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН "електронен фиш" е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено
чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи. Следователно електронният фиш по силата на закона представлява
не изявление на определен административен орган, а електронно такова,
записано върху съответния носител от определено лице, но на база
административно-информационна система, поради което за формалната му
законосъобразност е достатъчно да е изготвено чрез въведени по съответния
ред автоматизирани технически средства или системи, за което обстоятелство
в случая не се формира спор.
Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, действала към момента на
извършване на нарушението, сочи, че при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
Съобразно т. 65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически
3
средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или
взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени
към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни -
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес.
На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532
от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, с която се уреждат условията и редът за използване на АТСС за
контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е
направено разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3
предвижда, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение
по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. От анализа на посочените правни
норми може да се направи извод, че към датата на извършване на
нарушението - 04.06.2025г., нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на
електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени
със съответен пътен знак и оповестени по законово определения за което
начин, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. В Наредбата изчерпателно са посочени и изискванията
относно въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган - освен включването и изключването на мобилното АТСС.
В случая нарушението е установено с автоматизирано техническо
средство ARH CAM S, с № 120сcd0 , представляваща одобрен тип средство за
измерване, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията
се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на
оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го
насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе
ограниченията за скоростта на този участък.
4
От приложената по делото справка и снимков материал към нея се
установява, че към момента на констатиране на нарушението – 04.06.2025г., са
спазени изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от
министъра на вътрешните работи, като е изготвен протокол за използване на
автоматизираното техническо средство, както и снимков материал на
разположението му, с който е документирано използването му.
С оглед изложеното до тук и предвид събраните по делото
доказателства, съдът намира, че АТСС, заснело процесното нарушение на
04.06.2025г. в 11:12ч. е правилно експлоатирано, поради което и
производството по ангажиране на административно-наказателната
отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен фиш, се е развило
при спазване на установените процесуални правила. Нарушението е точно и
ясно описано, като са отразени обстоятелствата, при които е било извършено.
Правилно е посочена и нарушената законова разпоредба.
Според нормата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП собственикът или този, на
когото е предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното
с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство. За установяване на тези обстоятелства е предвидена
процедура, състояща се в изпращане на електронния фиш на последно
посоченото лице с препоръчано писмо с обратна разписка, като в 14- дневен
срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на Министерството на вътрешните
работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и
копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На
лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал.
4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се
анулира. В конкретния случай жпод. Х. Д. Х. от гр.София е собственик на
въпросния товарен автомобил и правилно АНО издал ЕФ на името на
жалбоподателя, като собственик на автомобила. По делото няма данни да е
подавано възражение в 14-дневен срок по чл.189, ал.5 от ЗДвП. Такива
твърдения не се навеждат и от жалбоподателя. Твърденията на жалбоподателя,
5
че в издадения ЕФ не е посочено, че адресата може в 7-дневен срок да подаде
писмено възражение, не отговаря на действително вписаното в ЕФ. С малки
букви под размера на наложената глоба е записано, че „ на осн. чл.189, ал.5 от
ЗДвП в 14-дневен срок може да заплати глобата по сметка или да предостави
писмена декларация с данни на лицето, извършило нарушението…“
Съдът намира, че в случая не са налице предпоставките за
квалифицирането на нарушението като "маловажен случай" по смисъла на чл.
28 от ЗАНН, доколкото то разкрива типичната обществена опасност на
нарушенията от този вид.
Съобразявайки гореизложеното, съдът счита, че обжалваният
електронен фиш следва да се потвърди като правилен и законосъобразен, а
жалбата да се остави без уважение като неоснователна.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА ЕФ за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство Серия К № 10902592 издадено от
ОДМВР-Русе, с което на Х. Д. Х. от гр.София, ЕГН: ********** на основание
чл. 189, ал.4 във вр. чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно
наказание: "глоба" в размер на 50,00 лв. за извършено нарушение по чл. 21,
ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.
Решението може да се обжалва пред Русенския административен съд
в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
6