Решение по дело №32/2019 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 108
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Венцислав Стефанов Вълчев
Дело: 20194320200032
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …

 

гр. Л., 12.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

            Л.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в открито заседание на четвърти септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЦИСЛАВ ВЪЛЧЕВ

 

При секретаря: М.Д.

като разгледа докладваното от съдията АНД № 32 по описа на съда за 2019 година и за да се произнесе, съобрази следното:

  

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

            Обжалвано е наказателно постановление Наказателно постановление № 2018-0045687/ 05.12.2018 г. на Д.на Регионална Дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на “Българска телекомуникационна компания” ЕАД, с ************, със седалище и адрес на управление: гр.София, р-н Младост, Б.Ц.Ш.***, представлявано от А.И.Д.– И.Д., е наложена имуществена санкция в размер на 6 000 лева, на основание чл. 222А и чл. 231 от ЗЗП, за нарушение на чл. 113, ал. 2 от ЗЗП.

Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени НП на Комисията за защита на потребителите като незаконосъобразно, тъй като е издадено при съществени процесуални нарушения и при неправилно прилагане на материалния закон, визирайки нарушения на чл. 52, ал. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5. В подкрепа на тези твърдения са изложени подробно съждения в жалбата.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призовани, не се явява и не се представлява.   

За ответника по жалбата Регионална Дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП - административно-наказващ орган, редовно призован, не се явява представител. В писмено становище по жалбата от Виктория Борисова – юрисконсулт към РД гр.Русе, са изложени аргументи за неоснователност на жалбата и правилност и законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

След преценка на доказателствата по делото - показанията на разпитаните  по делото свидетели В.Г.Ч. и В.Т.И., както и от присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят “БТК” ЕАД, гр.София извършва търговска дейност в обект за продажба на мобилни апарати и аксесоари и телекомуникационни услуги – магазин „Виваком“, находящ се в гр.Л., улица ”В.” ***.

На 21.06.2018 г. актосъставителят В.Г.Ч. на длъжност „старши инспектор" в КЗП, Регионална дирекция – Русе, както и В.Н.И. също служител на КПЗ, РД – Русе, извършили проверка в магазин 4811, гр. Л., област Ловеч, на ул. „В." ***, стопанисван от жалбоподателя. Проверката била извършена по повод постъпила в КЗП РД - Русе жалба с вх. № Р- 01-184/ 12.06.2018г. от В.Т.И. ***, в която от страна на потребителя било изложено, че е предявил рекламация на 29.03.2018 г. в магазина обект на проверката, като е оставил стоката таблет DIVA QC-704GA + CAR CHARGER с IMEI 861138024648194, закупен на 19.02.2018 г., за привеждане в съответствие с договора за продажба. В жалбата било посочено, че стоката му била върната след 40 дни от предявяване на рекламацията, като в този период от време няколко пъти е посещавал офиса на търговеца за получаване.

При проверката в обекта, за която е съставен констативен протокол № К- 2643925/ 21.06.2018 г. било установено, че търговецът води регистър на предявените рекламации в електронен вид, в който под № 4811­_ 11851/ 29.03.2018 г. е вписана рекламацията, предмет на жалбата. С протокола от проверката били изискани доказателства за привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба в едномесечен срок от предявяването на рекламацията.

При проверката по документи, за която е съставен ППД № К-0109098/ 05.07.2018г., упълномощено от жалбоподателя лице е представило относими по случая документи в КЗП, РД - Русе, звено Ловеч, но не е представено доказателство за привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба в едномесечен срок от предявяването на рекламацията на потребителя.

При проверката по документи, за която е съставен ППД № К- 0109103/ 11.07.2018г., е представено писмено становище от жалбоподателя, от което е видно, че на потребителя е издаден Акт за удовлетворяване на рекламацията на 09.05.2018 г.

За констатираното нарушение на дружеството-жалбоподател бил съставен акт за установяване на административно нарушение № К-0045687/ 08.08.2018 г., за това, че до 29.04.2018 г. търговецът не е привел потребителската стока таблет DIVA QC-704GA + CAR CHARGER в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията на 29.03.2018 г. от потребителя В.Т.И. ***, в обекта стопанисван от търговеца магазин 4811, гр. Л., област Ловеч, на ул. „В." ***, като актосъставителят е посочил, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 113, ал. 2 от Закона за защита на потребителите и за дата на нарушението е посочена – 29.04.2018 г.

Актът е бил съставен в присъствието на упълномощен представител на дружеството и е бил подписан от него, без да изложи възражения.  Впоследствие жалбоподателят не се е възползвал от законното си право и не е депозирал и допълнителни писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено Наказателно постановление № 2018-0045687/ 05.12.2018 г. на Д.на Регионална Дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на “БТК” ЕАД, с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр.София, р-н Младост, Б.Ц.Ш.*** представлявано от А.И.Д., е наложена имуществена санкция в размер на 6 000 /шест хиляди/ лева, на основание чл. 222А и чл. 231 от ЗЗП, за нарушение на чл. 113, ал. 2 от ЗЗП.

В настоящето производство предмет на доказване е фактът – дали в едномесечен срок от предявяване на рекламацията търговецът е изпълнил задължението си да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба. В тази връзка съдът изиска от санкционираното дружество информация относно датата на връщане на устройството таблет DIVA QC-704GA + CAR CHARGER в магазин 4811 на „Виваком“, находящ се в гр.Л., улица ”В.” *** от Сервиз „Дигитален свят“ ООД гр. София.

От писмо с вх. № 3106/ 12.07.2019 г., изпратено от жалбоподателя БТК ЕАД е видно, че не може да представят в оригинал транспортен лист TLTOPD231093, тъй като предвид времевата отдалеченост на събитията не разполагат с такъв.

Пак в тази връзка, съдът задължи Сервиз „Дигитален свят“ ООД гр.София да представи доказателства - на коя дата и по какъв начин устройството таблет DIVA QC-704GA + CAR CHARGER е изпратено в магазин 4811.

От представения Транспортен лист № TLTOPD2310093, в който е описан таблет модел DIVA QC-704GA с IMEI 861138024648194, е видно, че е съставен на 25.04.2018г., а от разписка за изпращане издадена от куриерска фирма STAR POST е видно, че описаният в транспортния лист таблет модел DIVA QC-704GA + CAR CHARGER е изпратен от сервиза на 27.04.2018 г., без да са представени данни, кога е получен таблетът в магазин 4811 на „Виваком“, находящ се в гр.Л.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена от надлежно лице на 17.12.2018 г. /посочено в атакуваното НП като нарушител/ в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП на дата 11.12.2018 г. и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение.

Разгледана по същество жалбата е основателна, като съображенията затова са следните:

Съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като материалната компетентност на административнонаказващия орган и актосъставителя, следват от така представените Заповед № 290/ 22.04.2015 г. и Заповед № 357 ЛС/ 22.04.2015 г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите. При съставянето на АУАН и при издаването на НП не са налице съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административно-наказателното производство по налагане на наказание санкция на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл. 44 от ЗАНН в тридневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН. Спазени са и сроковете по чл. 34  от ЗАНН.

Съдът обаче намира, че атакуваното НП е незаконосъобразно, тъй като в хода на административно-наказателното производство от страна на АНО неправилно е приложен материалният закон – по конкретно, неправилно е прието, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 113, ал. 2 от ЗЗП. В тази връзка, съдът приема за основателни доводите на санкционираното търговско дружеството, изложени в жалбата за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство, изразяващи се в недоказаност на състава на нарушението, за което му е наложена санкция.

Видно от АУАН и НП, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция, за това, че като търговец, не е изпълнил задължението си да приведе потребителската стока в съответствие с договореното, което е трябвало да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, с което е нарушил чл. 113, ал.2 от ЗЗП и е санкциониран на основание чл. 222а от ЗЗП. Принципно, това нарушение се осъществява чрез бездействие и се изразява в липса на активно поведение да бъде удовлетворена рекламацията на потребителя и стоката да бъде приведена в съответствие с договора за продажба в посочения едномесечен срок.

Съгласно разпоредбата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с този договор. Срокът за това е установен във втората алинея на чл. 113 от ЗЗП, а именно - един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. В случая, на 19.02.2018 г. потребителят е закупил от дружеството жалбоподател процесния таблет. На 29.03.2018 г. устройството е било предявено за рекламация, по описание на повредата според клиента - невъзможност да се свърже с интернет, проверени настройки, подменена карта, фабрични настройки и пак не става, за която от магазин на дружеството е била издадена сервизна карта № **********/ 29.03.2018 г., описана в транспортен лист. Ремонтът е бил извършен в периода от 29.03.2018 г. до 27.04.2018 г. и таблетът е бил върнат в търговския обект, като по делото липсват данни потребителят да е установил, че стоката не е приведена в съответствие с договора за продажба, тъй като такова обстоятелство не е било вписано от служител на дружеството жалбоподател в посочената сервизна карта. На 09.05.2018 г. е съставен Акт за удовлетворяване на рекламацията и устройството е било върнато на потребителя. 

В случая обаче не се установява, че дружеството е извършило вмененото му нарушение по чл. 113 ал. 2 ЗЗП. Деянието, за което е ангажирана отговорността на дружеството съставлява неизпълнение на визираното в чл. 113, ал. 2 от ЗЗП задължение търговецът да удовлетвори рекламацията /да приведе потребителската стока – таблет DIVA QC-704GA в съответствие с договора за продажба/ в рамките на един месец, считано от предявяване на рекламацията на 29.03.2018 г. от потребителя В.Т.И., в обекта стопанисван от санкционирания търговец – магазин 4811 „Виваком“, находящ се в гр.Л., улица ”В.” ***, като крайният срок за удовлетворяване на рекламацията е датата 29.04.2018 г.

 Релевантните факти, обуславящи ангажирането на административно наказателната отговорност на жалбоподателя, са надлежно предявена рекламация от страна на потребителя и търговецът да не е изпълнил задължението си да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба в едномесечния срок посочен в чл. 113, ал. 2 ЗЗП. В случая е налице надлежно предявена рекламация, приета от търговеца, като търговецът веднага е предприел действия да приведе стоката в съответствие с договора за продажба, изпращайки веднага /на дата 29.03.2018 г. е вписана рекламацията/ таблета до оторизирания сервиз „Дигитален свят“ ООД на същата дата – 29.03.2018 г.

Видно от представените и приети по делото писмени доказателства - Транспортен лист № TLTOPD2310093 от 25.04.2018г. и разписка за изпращане издадена от куриерска фирма STAR POST, таблетът е изпратен на дата 27.04.2018 г. към магазина на санкционирания търговец находящ се в гр.Л.. Независимо, че не се събраха доказателства за датата на получаване на таблета в магазина находящ се в гр.Л., съдът намира, че същият е бил получен - или преди дата 29.04.2018 г. или на същата дата в магазина. От страна на АНО не са били взети всички мерки за обективно, всестранно и пълно изследване на всички обстоятелства по делото, ръководейки се от закона и за осигуряване разкриване на обективната истина, при което е останала тази неяснота относно датата на получаване на таблета в магазина. Тази пасивност на АНО и явното съмнение относно доказаността на нарушението, са винаги в полза на санкционираното лице. Все пак съдът приема, че до дата 29.04.2018 г. таблетът вече е бил получен, е бил наличен в магазина на жалбоподателя в гр.Л., тъй като куриерските услуги в страната се извършват с бързина – или в рамките на един ден /от изпращането на пратката до получаването/ или получаването на пратката е на следващия ден. Тоест, след като таблетът е бил изпратен на 27.04.2018 г., то със сигурност е бил получен до дата 29.04.2018 г. в магазина находящ се в гр.Л..

Обвинителната теза на АНО дори не се подкрепя и от свидетелските показания на потребителя В.Т.И., който заяви, че по повод направената от него рекламация е ходил в магазина за да провери дали е върнат таблета, че вместо един месец, го бавили месец и половина, както и че един ден от магазина му се обадили, че таблетът е дошъл. В показанията си свид. И. не изложи конкретика – дати на посещение в магазина, или датата, когато от магазина му е съобщено за връщането на таблета от сервиза. Например, възможно е потребителят да е посещавал магазина преди датата на изтичане на едномесечния срок, но е възможно и след това. Също така е възможно служителите на магазина да са уведомили потребителя за наличието на таблета, тъй като са забелязали, че същият не го търси и т.н. Това което се е случило не е изяснено по категоричен начин и тази неяснота, отново не дава отговор въпроса – на коя дата таблетът е върнат в магазина? – изясняването на който факт, предвид спецификата на случая, е от най-голямо значение за преценката /доказаността/ относно наличието на твърдяното от АНО нарушение по чл. 113, ал. 2 ЗЗП.

Отново следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 113, ал. 2 от ЗЗП задължава даден търговец да приведе потребителската стока в съответствие с договора за продажба, което трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя. Същевременно обаче, разпоредбите на Закона за защита на потребителите не се съдържа изрично задължение за продавача да издирва и уведомява купувача за отстранената нередовност по вещта. На него му е вменено в задължение, в рамките на едномесечен срок да приведе вещта в съответствие така, че да бъде в състояние във всеки един момент след изтичане на този срок да я предостави на купувача. Предвид данните по делото, следва да се направи извод, че тези си задължения дружеството е изпълнило и телефонът е бил наличен в магазина, готов да бъде върнат в пълна окомплектовка на потребителя.

Ако се вникнем в съдържанието на НП, както и представеното становище от АНО относно жалбата, то се забелязва, че при преценката дали е налице нарушение на чл. 113, ал. 2 ЗЗП от страна на АНО е взет под внимание фактът - датата на съставяне на Акта за удовлетворяване на рекламацията – 09.05.2018 г., приемайки, че привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба не е било извършено в рамките на един месец – до дата 29.04.2018 г., считано от предявяването на рекламацията от потребителя – 29.03.2018 г., без обаче АНО да положи усилия да установи, на коя дата таблетът е бил наличен в магазина стопанисван от жалбоподателя.

Този подход за квалифициране на едно административно нарушение по чл. 113, ал.2 ЗЗП е неправилен и няма как да бъде толериран от настоящата въззивна инстанция. В противен случай, би следвало във всяка една ситуация, при която дадена потребителската стока е била приведена в съответствие с договора за продажба в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, но получена от потребителя след посещението му в магазин на по-късна дата /след датата, на която изтича 1-месечния срок/, винаги да е налице едно такова нарушение. Тук следва да се отбележи, че винаги и по всяко време, в зависимост от дадена житейска ситуация, всеки един потребител може да е в невъзможност да посети даден магазин на търговец – поради физическа невъзможност, пътуване в чужбина и т.н. – и ако в такива случай се приема, че винаги е налице нарушение на разпоредбата на чл. 113, ал. 2 ЗЗП /особено приемайки, че след като Акта за удовлетворяване на рекламацията е съставен на по-късна дата, тъй като тогава потребителят е посетил магазина/, то наистина ще се създаде един много опасен прецедент, както и една правна несигурност в обществените отношения, които регулира Закона за защита на потребителите, а и чувство за несправедливост у участниците в тези отношения.

            От съдържанието на жалбата е видно, че санкционираното дружество организирайки защитата си, излага твърдения, чe за да бъде прието за извършено нарушение на чл. 113, ал. 2 ЗЗП, е необходимо да бъдат безспорно доказани две обстоятелства - 1/ че стоката не отговаря на договора за продажба и 2/ че продавачът не я е привел в съответствие в 30-дневен срок от предявяването на рекламацията.

            В този случай, задължение на съда е да отбележи, че жалбоподателят е санкциониран, за това, че е нарушил разпоредбата на чл. 113, ал. 2 ЗЗП, а именно, че привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е трябвало да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя, а не, че потребителската стока не съответства на договора за продажба, за което продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба в посочения срок, което е отделно нарушение по чл. 113, ал. 1 ЗЗП, но такова не е вменено на жалбоподателя.

В случая не е спорно, че потребителят е предявил рекламация на 29.03.2018 г., при които е извършен ремонт и стоката е приведена в съответствие, като в последствие стоката е приета от клиента в пълна окомплектация и без забележки, което е видно от приложената по делото сервизна карта № **********/ 29.03.2018 г. и Акта за удовлетворяване на рекламацията от 09.05.2018 г., в който е посочено, че клиентът приема стоката, в пълна окомплектовка и без забележки. Съдът обаче не е длъжен да разсъждава относно наличието на нарушението по чл. 113, ал. 1 ЗЗП, но все пак следва де се отбележи, че по делото няма данни за несъответствие на потребителската стока с договора за продажба след приемане на рекламацията от търговеца – нито има данни за други предявени рекламации от потребителя, нито приети такива или пък съставени в тази връзка сервизни карти или актове за удовлетворяване на рекламацията. 

            Принципно, в тежест на АНО е да докаже извършеното нарушение, а не самият нарушител да доказва, че не го е извършил. Недопустимо е факти, касаещи съставомерни признаци на нарушението да се установяват едва в с.з., още повече, че в хода на АНП, в това число и в хода на въззивното производство, не се установиха безспорни доказателства за извършено нарушение точно по смисъла на чл. 113, ал. 2 от ЗЗП, за което АНО е преценил, че следва да се ангажира отговорността на дружеството жалбоподател. Налице са спорни обстоятелства, които не са изследвани в хода на административното производство. Във връзка с това, съдът констатира и нарушение на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, който изисква административно-наказващия орган да събере доказателства относно основните факти от значение за издаване на НП. Не изясняването всестранно и пълно на фактическата обстановка е довело до нарушаване правото на защита на жалбоподателя.

Предвид гореизложеното, съдът намира така издаденото НП за немотивирано съобразно възприетите в административно-правната доктрина принципи, тъй като мотивите трябва да бъдат не някакви общи разсъждения, а конкретни съображения именно за издаването на това НП. Мотивирането на НП е изискване за тяхната законосъобразност. Дори непълната мотивировка е съществено нарушение на закона, което прави НП незаконосъобразно само по себе си и е основание за отмяната му, а в случая АНО е наложил наказание за нарушение без да посочи безспорни доказателства, които го потвърждават.

Съдът не кредитира твърденията на дружеството, изложени в жалбата за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство, изразяващи се в липса на посочена дата на нарушението. Както в АУАН, така и в НП, като дата на извършване на нарушението е посочена 29.04.2018 г. В хода на административно-наказателното производство по безспорен и несъмнен начин е установено, че потребителят е предявил пред търговеца рекламация на 29.03.2018 г., поради което нарушението би било извършено на датата, на която е изтекъл едномесечния срок за нейното удовлетворяване, а именно посочената по-горе такава.

С оглед изложените съображения, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.  

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът  

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 2018-0045687 от 05.12.2018 г. на Д.на Регионална Дирекция за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен към ГД „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което на “Българска телекомуникационна компания” ЕАД, с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление: гр.София, р-н Младост, бул. ”Цариградско шосе” № 115, представлявано от А.И.Д., за нарушение на чл. 113, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, е наложена имуществена санкция в размер на 6 000 /шест хиляди/ лева, на основание чл. 222А, вр. с чл. 231 от Закона за защита на потребителите, като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

 

 

          РАЙОНЕН СЪДИЯ: