Решение по дело №468/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 20
Дата: 19 март 2024 г. (в сила от 3 април 2024 г.)
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20235540200468
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 20
гр. Чирпан, 19.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
осемнадесети март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Тихомир К. К.
при участието на секретаря Донка Д. Василева
като разгледа докладваното от Тихомир К. К. Административно наказателно
дело № 20235540200468 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалбата на П. Г. Б., с ЕГН: **********, от
**,действащ чрез пълномощника си адв. З. П. К. от АК Хасково против НП № РД – 09 – НП
- 209/ 15. 09. 2023 г. на Румен Василев Тунанов на длъжност заместник кмет на Община
Чирпан, упълномощен със заповед № РД-09-605/ 20.11.2019г. на кмета на Община Чирпан, с
което му е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 1000,00
лв. и е с правно основание чл. 59 ал.1 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде
отменено, като незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на процесуалните
правила и материално – правните норми. Претендират за направените по делото разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлявани от ю.к. ** И.ов Славов
взема становище жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа
обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че жалбата
е подадена в срок / виж разписка към НП /.
Установи се по делото, че издадено НП № РД – 09 – НП - 209/ 15. 09. 2023 г. на
Румен Василев Тунанов на длъжност заместник кмет на Община Чирпан, упълномощен със
заповед № РД-09-605/ 20.11.2019г. на кмета на Община Чирпан, е наложено на
жалбоподателя административно наказание по чл. 20 ал. 1 и във връзка с чл. 20, ал. 2 и ал. 3
и чл. 19, ал. 1 и ал. 2 от Наредба за поддържане и опазване на обществения ред и
общественото имущество на територията на Община Чирпан и чл. 53 от ЗАНН – глоба в
размер на 1000,00 лева, “ ЗА ТОВА, ЧЕ: на 25.03.2023 г., около 23:50 часа, в гр. Чирпан, на
1
пл. «Съединение» № 4, в кафе - сладкарница «Пъзел», Б., в качеството си на управител на
кафе — сладкарница «Пъзел», е позволил заведението да работи с клиенти извън
установеното работно време за заведенията за хранене и развлечение, без да има
необходимото разрешително за удължено работно време, като с горното деяние е
нарушил виновно чл.9, ал.1 от Наредба за поддържане и опазване на обществения ред и
общественото имущество на територията на Община Чирпан „
Съдът намира, че жалбата е подадена в срока и по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
процесуално допустима. Съдът, като прецени събраните доказателства, намира за
установено от фактическа и правна страна следното: Жалбата е допустима като подадена от
надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу
акт подлежащ на съдебен контрол по смисъла на чл. 59д, т. 1 от ЗАНН. Разгледана по
същество, жалбата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 47, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗАНН кметовете на
общини могат да възлагат правата си на наказващи органи на определени от тях длъжностни
лица, когато това е предвидено в съответния закон, указ или постановление на
Министерския съвет. Видно от § 1 от ПЗР на Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред и общественото имущество на територията на Община Чирпан наредбата е
издадена на основание чл. 22, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация, влиза в сила от 23.06.2004 година и е приета с решение № 71 от 15.05.2004
година, взето с Протокол № 8 от 15.05.2004 година на Общински съвет – Чирпан.
Последното изменение в наредбата е от 16.04.2019 година по повод на решение № 119 от
16.04.2019 година на АС – Стара Загора. В чл. 22, ал. 5 и ал. 6 от ЗМСМА е предвидено, че
наказателните постановления се издават от кмета на общината или от негов заместник въз
основа на акт, съставен от длъжностни лица, посочени в наредбата. Административно-
наказателното производство се осъществява по реда на Закона за административните
нарушения и наказания. Съгласно нормативно признатата възможност по чл. 47, ал. 2 от
ЗАНН, със специалния закон – ЗМСМА са предоставени правомощия и на заместник-
кметовете на общините, при изрична компетентност на кмета на общината по чл. 47, ал. 1 б.
"а" ЗАНН вр. ал. 2 ЗАНН вр. чл. 22, ал. 5 от ЗМСМА. Ето защо съдът намира, че заместник -
кметът на общината, изрично оправомощен от Кмета на общината разполага с материална и
териториална компетентност за издаване на наказателни постановления за нарушения на
посочената наредба.
В хода на производството обаче АНО не ангажира доказателства за материалната
компетентност на актосъставителя – И. К. Т. мл. ПИ при РУ Чирпан. Съгласно чл. 20, ал. 1
от наредбата нарушенията по наредбата се установяват с актове, съставени от длъжностни
лица, определени от Кмета на Общината, органите на РУ – Чирпан към ОДМВР Стара
Загора и служителите на общинското звено за самоохрана. В случая от въззиваемата страна
не бяха представени доказателства за оправомощаването на актосъставителя И. К. Т. мл. ПИ
при РУ Чирпан от директора на ОДМВР Стара Загора да притежава материална
компетентност да издава АУАН по посочената наредба. Съставянето на акта за
установяване на нарушението от орган, който не разполага с материална компетентност, е
самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, но съдът
констатира и други нарушения за отмяна на обжалваното НП.
В хода на производството са разпитани трима свидетели – актосъставителя И. К. Т.,
свидетелят М. З. Д. и **. Първите двама са служители на РУ Чирпан.
Двамата служители на РУ Чирпан не са сигурни в показанията си за точния час в
който са започнали проверката. Докато св. Андонова- сервитьорка в заведението е
категорична, че полицаите са дошли към 22,30 часа. Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от
Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и общественото имущество на
територията на Община Чирпан заведенията за хранене и развлечения, компютърните зали и
2
интернет клубове имат работно време от: 06:00 часа до 22:30 часа за периода от 01 октомври
до 31 март; 06:00 часа до 23:30 часа за периода от 01 април до 30 септември; Съгласно чл. 9,
ал. 8 от наредбата контролът по спазването на работното време се осъществява от
длъжностни лица, определени от Кмета на общината и от Началника на РПУ – Чирпан.
Видно от посоченото в издадения АУАН № 375а-52 от 27.03.2023 година е, че нарушението
е констатирано от проверяващите около 23,50 часа, тоест около 1 час и 20 минути след края
на работното време за такъв вид заведение, тъй като за процесната дата 25.03.2023 година
важи работното време от 06:00 часа до 22:30 часа. Дори и да се приеме, че с деянието е
осъществен фактическият състав на посоченото нарушение, то съдът намира, че спрямо него
е приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките
на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за
отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.
Съдът следва да изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по правото, от
които зависи изходът на делото. В този смисъл е и Тълкувателно решение (ТР) №
1/12.12.2007 г. , по т. н. д. № 1/2007 г. на ОСНК на Върховния касационен съд. Съгласно чл.
93, т. 9 от Наказателния кодекс (НК) във вр. с чл. 11 ЗАНН "маловажен случай" е "този, при
който извършеното нарушение с оглед липсата или незначителността на вредните
последици или други смекчаващи обстоятелства съставлява по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид". По тези
критерии наказващият орган трябва да отграничи маловажния случай на административно
нарушение от тези, обхванати от чл. 6 ЗАНН, като с оглед спецификите му прецени има или
не пониска степен на обществена опасност, в сравнение с типичната за дадения вид
посегателство. Преценката по чл. 28 от ЗАНН следва да се прави с оглед на засегнатите
обществени отношения, липсата на вредоносен резултат (когато нарушението е резултатно)
и всички други обстоятелства, при които деянието е извършено. При констатирана
маловажност по чл. 93, т. 9 от НК във вр. с чл. 11 от ЗАНН наказващият орган е длъжен да
упражни компетентността си по чл. 28, б. "а" ЗАНН, като не наложи наказание, а
предупреди нарушителя, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено
административно наказание. Ако предпоставките по чл. 93, т. 9 от НК във вр. с чл. 11 от
ЗАНН са налице и въпреки това чл. 28 от ЗАНН не е приложен, наказателното
постановление противоречи на закона и подлежи на съдебна отмяна (ТР № 1/12.12.2007 г. на
ВКС, ОСНК).
Следва да бъде посочено и следното:
В обжалваното НП е посочено, че същият се издава въз основа на АУАН (акт за
установяване на административно нарушение) № 375а-52 от 27.03.2023 г., т. е. начинът, по
който последният е индивидуализиран, обуславя извод, че номерът на АУАН е 375а-52 /
което не е задължителен реквизит съгласно чл.57 от ЗАНН /, а 27.03.2023 г. е датата на
издаването му. В представения с преписката АУАН е посочено, че е съставен на 26.03.2023
г. Следователно налице е несъответствие между датата на издаване на АУАН, посочен в НП,
и датата на издаване на представения с преписката АУАН, което е предвидено в закона като
задължителен реквизит на АУАН и НП (чл. 42, т. 2 и чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗАНН), довело до
опорочаване на процедурата по издаване на НП и представляващо основание за отмяната
му. Съдът е запознат с практиката на някои Административни съдилища да се приема, че е
допуснато нарушение, но не от категорията на съществените, но не споделя тази практика.
Конкретиката на текущият казус, налага преди всичко да се съобрази, че нормите
на чл. 42, т. 2 и чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗАНН, императивно възвеждат изискването в АУАН и в
НП да се посочи датата на съставяне на акта за установяване на административно
3
нарушение.
Този задължителен реквизит на АУАН и на НП е от особено съществено значение
за осъществяване на контрол по отношение на спазването на сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал.
2 от ЗАНН; по отношение на издирването на приложимата към момента материална,
процесуална и административно наказателна норма; по отношение установяване на
компетентността на конкретните контролен и административно наказващ органи; по
отношение преценка на релевантността по време на доказателствено относимите факти.
В случая очевидно не е възможно да се приеме, че това изискване на процесуалния
закон е изпълнено, тъй като изрично в обжалваното НП е посочено, че датата на акта, въз
основа на който се издава е 27.03.2023 г. В последните години бяха извършени множество и
съществени изменения в ЗАНН и ако Законодателят е искал би следвало да е извършил и
изменение в нормата на чл.57, ал.1, т. 3 от същия закон, така както това е сторил с т.4 и от
т.8 до т. 13 от същия член. Не може и недопустимо е да „ пренаписват „ Закони по реда на
спорна съдебна практика.
По гореизложените съображения, съдът намира, че жалбата е основателна и
обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено , като незаконосъобразно.
Съгласно чл. 63д от ЗАНН в производствата пред районния и административния
съд, както и в касационното производство страните имат право на присъждане на разноски
по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По отношение на претенцията за
разноските, същите следва да бъдат присъдени в полза на жалбоподателя. в размер на 400
лв. – съобразно представен Списък на разноските в о.с.з.
Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № РД-09-НП-209 от 15.09.2023 година на Зам. Кмет на Община
Чирпан, с което на П. Г. Б., с ЕГН: **********, от **,действащ чрез пълномощника си адв.
З. П. К. от АК Хасково е наложено наказание глоба в размер на 1000 лв. за извършено
нарушение по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и
общественото имущество на територията на Община Чирпан, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА ОБЩИНА ЧИРПАН, Булстат: *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Чирпан, пл. „Съединение“ № 1, ДА ЗАПЛАТИ на П. Г. Б., ЕГН **********,
съдебни разноски в размер на 400 /четиристотин/ лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд гр. Стара Загора на основанията, предвидени в НПК
и по реда на глава дванадесета от АПК
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
4