РЕШЕНИЕ
№ 4251
Пловдив, 14.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXIII Тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | СТОИЛ БОТЕВ |
Членове: | НЕДЯЛКО БЕКИРОВ ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ |
При секретар ЗЛАТКА ЧОБАНОВА и с участието на прокурора ДАНИЕЛА МИНКОВА СТОЯНОВА като разгледа докладваното от съдия НЕДЯЛКО БЕКИРОВ канд № 20247180700721 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) и чл.13, ал.3, т.3 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС).
Е. С. К., [ЕГН], с адрес: гр. Карлово, ул. “Стара планина” №18, представляван от адвокат Т. Д.- пълномощник, обжалва Решение №23 от 26.02.2024г. по Н.А.Х. дело №20235320200626 (626) по описа на Районен съд- Карлово за 2023г., ІІІ-ти наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) с №11-01-433 от 20.09.2023г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), с което на жалбоподателя К., в качеството му на кмет на община Карлово, е наложена глоба в размер на 200,00 лева.
Претендира се отмяна на решението на районния съд поради неправилност, като постановено в нарушение на материалния закон, процесуалните правила и явна несправедливост, както и постановяване на решение по същество, с което да се отмени изцяло процесното НП. Твърди се наличие на маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН, във връзка с §1, т.4 от ДР на ЗАНН. Посочва се практика на Административен съд- Пловдив по аналогичен случай, израз на която е Решение №3457 от 15.04.2024г. по КНАХД №202471800306 (306), XXI-ви състав.
Ответникът по делото- директор на Агенция за държавна финансова инспекция, представляван от юрисконсулт В. М.- пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.63д, ал.4, във връзка с ал.5 от ЗАНН, във връзка с чл.143, ал.3 от АПК, чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП) и чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП), за всяка инстанция.
Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Д. С., изразява становище за неоснователност на жалбата.
Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:
Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съдът намира за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че в периода от 10.11.2022г. до 31.03.2023г. е извършена финансова инспекция на община Карлово, възложена със Заповед №ФК-10-936 от 08.11.2022г., изменена със Заповед №ФК-10-1054 от 2012.2022г., спряна със Заповед №ФК-10-53 от 16.01.2023г., възобновена със Заповед №ФК-10-94 от 30.01.2023г., изменена със Заповед №ФК-10-202 от 12.03.2023г. на директор и заместник-директор на АДФИ, със задача “Проверка за законосъобразност на разходване на средствата, предоставени от централния бюджет за компенсации и субсидии за автомобилен транспорт в съответствие с изискванията, определени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (НАРЕДБАТА)“, за периода от 01.01.2020г. до 31.12.2020г.
В рамките на извършената финансова инспекция е прието за установено, че със Заповед №259 от 23.03.2009г. на кмет на община Карлово са утвърдени основни процедури, работни инструкции и документи, описани в “Наръчник “Интегрирана система за управление и контрол“ (Н“ИСУК“), които влизат в сила от 01.04.2009г.
Прието е за установено, че със Заповед №РД-947 от 12.09.2019г. на кмет на община Карлово са утвърдени “Вътрешни правила относно финансово управление и контрол на процесите по субсидиране и компенсиране на обществени пътнически превози по автомобилния транспорт“ (ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА).
Прието е за установено, че със Заповед №РД-170 от 20.03.2020г. на кмет на община Карлово са определени длъжностни лица, които пряко ще отговарят за прилагане на подсистемата “Предварителен контрол при поемане на финансово задължение и извършване на разход“ (ПОДСИСТЕМАТА) в Община Карлово.
В рамките на извършената финансова инспекция е съставен нарочен Констативен протокол от 09.02.2023г. относно изплатени суми от община Карлово за компенсации и за субсидии за 2020г. на “БУС АВТО“ ООД, ЕИК *********, на “КАСТЕЛ ТРАНС“ АД, ЕК *********, на “КОПСИС – ТРАНС“ ООД, ЕИК *********, както и на “ХЕБРОС БУС“ АД, ЕИК *********.
Съставен е и нарочен Констативен протокол от 21.02.2023г., според който протокол с платежно нареждане от 12.06.2020г. са изплатени средства в размер на 3 386,92 лв. за компенсации за месец 05.2020г. на “БУС АВТО“ ООД. В община Карлово е наличен Контролен лист (КЛ) от 12.06.2020г., по представена опис-сметка, справка за изминат пробег и справка за финансови резултати от “БУС АВТО“ ООД с Вх.№92-00-25-5 от 02.06.2020г., за сума в размер на 2 882,25 лв.
С платежно нареждане от 12.06.2020г. са изплатени на “КОПСИС – ТРАНС“ ООД средства в размер на 1 384,38 лв. за компенсации за месец 05.2020г. В община Карлово е наличен КЛ от 12.06.2020г., по представена опис-сметка, справка за изминат пробег и справка за финансови резултати от “КОПСИС – ТРАНС“ ООД с Вх.№92-00-147-5 от 01.06.2020г. за сума в размер на 1 240,60 лв.
С платежно нареждане от 12.06.2020г. са изплатени на “ХЕБРОС БУС“ АД средства в размер на 1 569,06 лв. за компенсации за месец 05.2020г. В община Карлово е наличен КЛ от 12.06.2020г., по представена опис-сметка, справка за изминат пробег и справка за финансови резултати от “ХЕБРОС БУС“ АД с Вх.№92-00-34-7 от 08.06.2020г. за сума в размер на 743,50 лв.
Посочените три броя платежни нареждания от 12.06.2020г. са подписани за община Карлово от С. З. С.- секретар на общината.
Прието е за установено, че КЛ, съставени по реда на ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА, не удостоверяват контролите, разписани в Работна инструкция “Извършване на разход“ от утвърдената СФУК в общината; не са извършени от определените длъжностни лица за прилагане на ПОДСИСТЕМАТА и не съответстват на изплатените суми, т.е. същите не документират контролните дейности за предварителен контрол за законосъобразност по смисъла на приетите ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА.
Процесът на предварителен контрол при извършване на разход, уреден в Работна инструкция “Извършване на разход“ РИ 02-02 (утвърдена със Заповед №259 от 23.03.2009г.) не предвижда отделен ред за разходите за целеви трансфери, предоставени на община Карлово по реда на НАРЕДБАТА (Приета с ПМС №163 от 29.06.2015г.).
Прието е за установено, че към 12.06.2020г. кмет на община Карлово е жалбоподателят К. и на 12.06.2020г. е бил на работа, според изготвена за целта отчетна форма за явяване/неявяване на работа през месец юни 2020г.
Прието е за установено, че К., в качеството му на ръководител на организация от публичния сектор на 12.06.2020г., е бил длъжен да приложи въведените в общината контролни дейности, включващи предварителен контрол за законосъобразност при извършване на разход в общ размер на 6 340,36 лв. (3 386,92 лв. + 1 384,38 лв. + 1 569,06 лв.), осъществен от финансов контрольор или други лица чрез попълване на ДОК. 02-01-02 “Искане за извършване на разход“, както и да извърши проверки за съответствие, в това число съответства ли разходът на поетото задължение, има ли средства по съответния бюджетен параграф, компетентно ли е лицето, разпоредило извършването на разхода, отговарят ли на изискванията първичните документи, включително за аритметична вярност, спазени ли са изискванията на нормативните актове, съгласно разписаното в Работна инструкция “Извършване на разход“ – РИ 02-02 на системата за предварителен контрол при поемане на финансови задължения и извършване на разходи от утвърдения Н“ИСУК“ и Заповед №РД-170 от 20.03.2020г., което обаче не е направено.
С нарочна покана, на основание чл.40, ал.1 от ЗАНН, К. е поканен да се яви на 31.03.20203г. в сградата на АДФИ, изнесено работно място (ИРМ), гр. Габрово, за съставяне и връчване на актове за установяване на административни нарушения (АУАН). Посочената покана е получена от К. на 27.03.2023г.
На 31.03.2023г. С. П. Ф.-Е.- старши финансов инспектор от Пети отдел на Дирекция “Инспекционна дейност“ в АДФИ, съставя АУАН с №11-01-433, с който деянията на К., в качеството му на кмет на община Карлово и ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.1 от ЗФУКПС, изразяващи се неприлагане на контролни дейности, включващи политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност при извършване на разход в общ размер на 6 340,36 лв. по цитираните по-горе 3 броя платежни нареждания от 12.06.2020г., респективно: 1) отразяване в цитирания по-горе КЛ на сумата от 2 882,25 лв., изплатена на “БУС АВТО“ ООД, вместо сумата от 3 386,92 лв.; 2) отразяване в цитирания по-горе КЛ на сумата от 1 240,60 лв., изплатена на “КОПСИС – ТРАНС“ ООД, вместо сумата от 1 384,38 лв.; 3) отразяване в цитирания по-горе КЛ на сумата от 743,50 лв., изплатена на “ХЕБРОС БУС“ АД, вместо на сумата от 1 569,06лв., се квалифицират като административно нарушение по смисъла на чл.13, ал.3, т.3 от ЗФУКПС.
Според положен от касатора К. подпис, процесният АУАН е получен от него на 31.03.2023г.
Против съставения АУАН постъпва възражение с Рег.№11-01-433 от 07.04.2023г., след което е издадено процесното НП.
При така описаната фактическа обстановка настоящият състав на съда намира, че от страна на касатора К. са извършени 3 административни нарушения, тъй като на 12.06.2020г. са извършени 3 броя плащания, съответно към “БУС АВТО“ ООД, към “КОПСИС – ТРАНС“ ООД и към “ХЕБРОС БУС“ АД, като за направените плащания са съставени 3 броя КЛ и за които плащания от страна на К. не са приложени контролните дейности, включващи политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразността на направените 3 броя разходи.
Независимо от последно посоченото обаче, за трите съставомерни деяния на К. е наложено едно наказание, с което е нарушено императивното изискване на чл.18 от ЗАНН, съгласно която норма, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.
Предвид гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че процесното НП е незаконосъобразно и като го потвърждава, районният съд е постановява неправилно решение. Неправилното решение следва да бъде отменено, вместо което да бъде постановено друго такова, по същество.
С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на АДФИ е неоснователно и като такова не следва да бъде уважено.
Така мотивиран и на основание чл.222, ал.1 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №23 от 26.02.2024г. по Н.А.Х. дело №20235320200626 (626) по описа на Районен съд- Карлово за 2023г., ІІІ-ти наказателен състав, вместо което постановява:
ОТМЕНЯ наказателно постановление с №11-01-433 от 20.09.2023г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на Е. С. К., [ЕГН], в качеството му на кмет на община Карлово, е наложена глоба в размер на 200,00 лева.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |