Решение по дело №241/2019 на Районен съд - Павликени

Номер на акта: 58
Дата: 7 ноември 2019 г. (в сила от 27 ноември 2019 г.)
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20194140200241
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    

гр. Павликени, 07.11.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ПАВЛИКЕНИ, III-ти състав, в открито съдебно заседание на 08.10.2019 година, в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

 

при участието на секретаря Боряна Николова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 241 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

 

Образувано е по жалбата на Т.Т.П., ЕГН ********** *** против Наказателно постановление № 19-0311-000187 от 24.05.2019 г. на Началник група към ОДМВР-В. Т., РУ-П., с което за нарушения на чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и чл. 186, ал. 7 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, пр. 1 от ЗДвП за първото и съответно чл. 185 от ЗДвП за второто са му наложени административни наказания - "Глоба" в размер на 50 лева – за първото нарушение и "Глоба" в размер на 20 лева, а на основание Наредба Iз-2539 на МВР са му отнети 6 бр. контролни точки. Навежда доводи за незаконосъобразност на атакувания акт и моли за неговата отмяна. В съдебно заседание въззивникът, лично поддържа депозираната жалба.

 

Административнонаказващият орган - редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по делото.

 

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

 

Административнонаказателното производство е образувано със съставянето на Акт за установяване на административно нарушение серия Д, бл. № *** от ***.2019 година, за това, че „на ***.2019 г. в 13:10 часа в гр. П., ул. „***“ срещу № *** Т.Т.П., като водач на МПС – лек автомобил „***“ с per. № *** собственост на Я. Т.П., ЕГН ********** като спира и паркира до паркирано пътно превозно средство от страната на движението. П. притежава фиш серия Н/*** от 07.07.2018 г. 20 лв. незаплатен в законоустановения срок.“ Актосъставителят квалифицирал горното поведение като административни нарушения по чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и по чл. 186, ал. 7 от ЗДвП.

 

Процесният АУАН е издаден и връчен на П. на 26.04.2019 г., подписан от него без възражения. Допълнителни такива са постъпили, макар и не в тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, които предвид арогантния и обиден тон са оставени без разглеждане от инспектор „Пътен контрол“ в група „Охранителна полиция“. При абстрахиране от липсата на възпитание на жалбоподателя възраженията се свеждат до това, че бил спрял, тъй като спукал гума и се наложил спешен ремонт, за който му трябвала подкрепа под формата на кутия цигари и затова глобата по посочения в АУАН фиш да била заплатена.

 

На 24.05.2019 г., въз основа на съставения АУАН, срещу жалбоподателя е издадено и обжалваното Наказателно постановление, с което за нарушението по чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 50 лева, а за нарушението по чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание - "Глоба" в размер на 20 лева. На основание Наредба Iз-2539 на МВР (без посочване на конкретна разпоредба) пък са му отнети 6 бр. контролни точки.

 

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на дата 30.08.2019 г. – инкорпорираната разписка и е обжалвано от него в законоустановения срок – на същата дата, видно от завеждането на жалбата в РУ.

 

Съгласно приложената по делото Заповед № 8121з - 515/14.05.2018 г. на министъра на МВР, АУАН и НП са издадени от компетентни органи.

 

Видно от приложената справка за нарушител/водач е, че жалбоподателят освен невъзпитан и арогантен е и системен нарушител на правилата за движение по пътищата, като е наказван многократно по реда на ЗДвП.

 

Видно от представените от последния платежни документи санкцията по фиш серия Н/*** от 07.07.2018 г. действително е заплатена.

 

Горната фактическа обстановка, изложена в коментирания АУАН и възпроизведена в НП относно начина на паркиране процесното МПС безспорно се установява от свидетелските показания, дадени в съдебно заседание от актосъставителя и свидетеля, по същество не се спори от жалбоподателя.

 

С оглед на така установените фактически констатации, съдът намира следното от правна страна:

 

Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения срок от легитимирано лице, пред компетентния да се произнесе съд. Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

 

Съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като съдържат всички изискуеми реквизити, съобразно чл. 42, съответно и чл. 57 от ЗАНН. При съставянето им съдът не констатира нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното производство и накърняване правото на защита на жалбоподателя.

 

ДОСЕЖНО НАРУШЕНИЕТО чл. 98, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП:

 

Съдът счита, че в конкретния случай АНО неправилно е приложил материалния закон, квалифицирайки поведението на жалбоподателката като нарушение по  чл. 98, ал. 1, т. 2 ЗДвП.

 

Закона в чл. 93, ал. 1 и съответно ал. 2 от ЗДвП дава определения за "престой" и "паркиране". Според чл. 93, ал. 1 от ЗДвП, пътно превозно средство е в престой, когато е спряно за ограничено време, необходимо за качване и слизане на пътници или за извършване на товарно-разтоварни работи в присъствието на водача. Разпоредбата на чл. 93, ал. 2 от ЗДвП постановява, че паркирано е пътно превозно средство, спряно извън обстоятелствата, които го характеризират като престояващо, както и извън обстоятелствата, свързани с необходимостта да спре, за да избегне конфликт с друг участник в движението или сблъскване с някакво препятствие, или в подчинение на правилата за движение. От тълкуването на цитираните текстове на закона, става ясно, че наказващият орган законосъобразно е приел, че на посочените в НП място, дата и час МПС-то е било "паркирано", по смисъла на закона – за неустановено време, но определено повече от необходимото за слизане или качване на пътник, при това е водачът е напуснал автомобила и се отдалечил на неопределено разстояние. Няма безспорни доказателства за това да е оставил отворен прозорец или ключове на таблото, както твърди.

 

Не е спорно и да е бил аварирал – спукал гума (показанията на св. Н.), но и няма данни да е предприел необходимото обезопасяване, изискващо се по закон в случай на авария – чл. 97 от ЗДвП.

 

От показанията на св. Н. се установява на паркинга, пред който всъщност е паркирал П. да е имало свободни места и за жалбоподателя да не е представлявало особено затруднение да спре там, дори и със спукана гума.

 

Извън това съдът счита, че неправилно актосъставителят и АНО са приели, че с това е нарушена нормата на  чл. 98, ал. 1, т. 2 ЗДвП и на основание чл. 183, ал. 4, т. 9, предл. 2 ЗДвП е наложено процесното наказание.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 94, ал. 3, изр. първо ЗДвП за престой и паркиране в населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за движение по посока на движението и успоредно на оста на пътя. От своя страна разпоредбата на чл. 98, ал. 1, т. 2 от ЗДвП забранява престоят и паркирането до престояващо или паркирано пътно превозно средство от страната на движението, тоест законодателната забрана обхваща престой и паркиране до други превозни средства, които престояват или са паркирани вече, вдясно на пътното платно, като целта на забраната е да се предотврати създаване на "втора лента с паркирани автомобили" и по този начин практически да не се оставя "свободна лента" за придвижването на другите ППС. Че именно това е целта на законодателя, ясно личи от разпоредбата на чл. 183, ал. 4, т. 9 от ЗДвП, която определя наказание "Глоба" от 50 лева за водач, който престоява или паркира като втори ред в активна лента за движение до спрели моторни превозни средства по посока на движението. Анализа на последните три разпоредби сочи, че за да е налице административно нарушение по посочените текстове следва освен МПС-то да е паркирано или да престоява, то до него да има друго паркирано или престояващо пътно превозно средство, от страната на движението и то в активната лента за движение. В този случай административнонаказателната отговорност се носи от водача, който е паркирал като "втори ред".

 

Що е то "пътна лента" е указано в § 6, т. 2 от ДР на ЗДвП - надлъжна част от пътя, очертана или не с маркировка и осигуряваща движението на недвуколесни пътни превозни средства в една посока едно след друго. В конкретния случай паркираните автомобили, пред които е спрял жалбоподателя не са се намирали на активната пътна лента, а на паркинг – както заявява и св. Н., специално обособено място за паркиране, което е било отделено от пътната лента с маркировка. В този смисъл са показанията на актосъставителя, а и мястото е известно на съда.

 

При така изясненото, настоящия състав приема, че автомобилът на П. се е явявал единственият паркиран в активната лента за движение (т.е "първи ред"), доколкото останалите автомобили не са били на пътната лента, а извън нея, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 94, ал. 3, изр. първо ЗДвП паркирането му е било позволено.

 

Тук следва да се има предвид, че само по себе си паркирането в активната лента по посока на движението като първи ред спряно МПС не е забранено от чл. 183, ал. 4, т. 9 от ЗДвП, а забраната се отнася само в случаите, че МПС-то е "втори ред".

 

        Доколкото нито в АУАН, нито в НП е вменено въпросното паркиране да е било на място изрично забранено със съответния знак, или преди пешеходна пътека, или да е създавало предпоставки за ПТП, то и съдът не дължи изследване на тези факти, доколкото същите не са част от състава на вмененото нарушение, а касаят състави на други нарушения.

 

Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че в конкретния случай незаконосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, като АНО неправилно е приложил материалния закон, поради което и атакуваното наказателно постановление следва да се отмени в тая му част.

 

ДОСЕЖНО НАРУШЕНИЕТО чл. 186, ал. 7 от ЗДвП:

 

От приложената справка за нарушител се потвърждава обстоятелството отразено и в АУАН, че жалбоподателят е бил санкциониран  с наложена глоба по фиш, която не е обжалвал, при което същата действително има характер на влязло в сила НП, съгласно  чл. 186, ал.7 от ЗДвП, но и която глоба е заплатил – представените платежни документи. Дори и да не беше заплатена то това обстоятелство обаче по никакъв начин не обосновава налагане на санкция по реда на чл. 185 от ЗДвП, тъй като тази санкция е приложима само за такива нарушения, за извършването на които не е предвидено друго наказание. Случаят обаче не е такъв, тъй като разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП въобще не съдържа белезите на административно нарушение, което да бъде санкционирано по някакъв начин, доколкото самият законодател е предвидил като единствена последица от неплащане на наложената глоба по фиш, изпращане на преписката на публичен изпълнител за нейното принудително събиране, респективно налагане и на ПАМ по чл. 171, т. 1, б. "д" от ЗДвП, която в случая няма данни да е наложена.

 

Поради това, обжалваното НП следва да бъде отменено и в тази му част.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО НП № 19-0311-000187 от 24.05.2019 г. на Началник група към ОДМВР-В. Т., РУ-П., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико Търново в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено и обявено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

        Вярно с оригинала!

        ИИ