Решение по дело №158/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г.
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700158
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

125

гр. Разград, 11.11.2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

 

с участието на секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 158 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 39, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане.

Постъпила е жалба от Сдружение с нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Заповед № 922 от 24.07.2020 г. на заместник-кмета на Община Разград, с която СНЦ „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и асоцииране“ – Разград е определено за  спечелило проведената конкурсна процедура за възлагане управлението на социалната услуга в общността: Звено „Майка и бебе“ в град Разград и е разпоредено с него да се сключи договор за възлагане управлението на социалната услуга. В жалбата се твърди, че заповедта е постановена при неспазване на установена форма, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Иска се заповедта да бъде отменена с присъждане на разноските по делото.

Ответникът кмет на Община – Разград оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Заинтересованото лице Сдружение с нестопанска цел „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и асоцииране“ – Разград счита жалбата за неоснователна.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 584 от 21.05.2020 г. на основание чл. 37 ППЗСП кметът на Община – Разград е открил процедура за провеждане на конкурс за възлагане на управлението на социалната услуга в общността: Звено „Майка и бебе“ на територията на Община Разград за срок от 5 години с капацитет 6 места. В заповедта са посочени условията за участие и изискванията към кандидатите; характеристиката и спецификата на предоставяната услуга; финансиране и начин на предоставяне на средствата; документите за участие; дата, час и начин на провеждане на конкурса; краен срок за подаване на документите; краен срок за обявяване на резултатите и начин на оценяване на кандидатите.

В заповедта е посочено, че конкурсът ще се проведе на 14.07.2020 г. в два етапа: първи етап - разглеждане и проверка наличието и редовността на документите, и втори етап - оценка и класиране на участниците.

В р. VIII от заповедта са изброени критериите за оценка, както следва:

1. съответствие на кандидата на предварително обявените условия – 10 точки;

2. опит на кандидата в предоставянето на социални услуги и търговска репутация – 20 точки;

3. работен капацитет на кандидата и квалификация на кадрите – 20 точки;

4. финансова стабилност на кандидата/възможност за привличане на допълнителни средства за предоставяне на социалната услуга – 10 точки;

5. представена от кандидата програма за развитие на социалните услуги, предоставяни в ЗМБ за 5-годишен период – 30 точки;

6. прилагане на иновативни подходи и иницииране на добри практики при прилагането на социалната услуга, както и осъществяване на дейности за популяризиране на социалната услуга – 10 точки.

Заповедта е била публикувана на интернет страницата на Община – Разград на 22.05.2020 г., в бр. 57 от 27.05.2020 г. на местния вестник „Екип 7“ и в бр. 137 от 26.05.2020 г. на централния вестник „24 часа“.

Със Заповед № 824 от 10.07.2020 г. на кмета на Община – Разград е определен състава на конкурсната комисия с председател М. О. – зам.-кмет по хуманитарните дейности, и шестима членове, включително представител на Регионалната дирекция за социално подпомагане – Разград.

Документи за участие в конкурса са подали двама кандидати – СНЦ „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград /СНЦ „ЦСП“/ и СНЦ „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и асоцииране“ – Разград /СНЦ „ЖАНЕТА“/.

Всички лица от състава на комисията за разглеждане и оценка на заявленията за участие са подписали декларации, че спрямо тях и кандидатите в конкурса не е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 54 ЗПКОНПИ и не са свързани с кандидатите лица по смисъла на § 1, т. 15, б.“а“ и б.“б“ ЗПКОНПИ.

На 14.07.2020 г. конкурсната комисия разгледала представените от кандидатите документи, проверила наличието и редовността им и с Протокол № 1/14.07.2020 г. е взела решение да допусне до участие във втория етап от конкурса и двамата участници.

На 16.07.2020 г. е било извършено разглеждането и оценката на представените документи и програми. Всеки член от комисията изготвил индивидуална оценъчна карта за кандидатите, като поставил съответни оценки по обявените критерии, и изложил кратки мотиви за това. Действията на комисията са били отразени в Протокол № 2/16.07.2020 г.

С Протокол № 3/22.07.2020 г. конкурсната комисия обобщила резултатите от оценките и класирала на първо място СНЦ „ЖАНЕТА“ с общ брой точки 99, а на второ място – СНЦ „ЦСП“ с общ брой точки 90.

По първия критерий - съответствие на предварително обявените условия и двамата кандидати са получили максималния брой 10 точки. По втория критерий - опит на кандидата в предоставянето на социални услуги и търговска репутация СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой 20 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 16,43 точки. Видно от мотивите по оценъчните карти, точките за жалбоподателя са били намалени поради това, че няма опит при управлението на сходна социална услуга, а е управлявал социални услуги от консултативен тип по превенция на домашното насилие. По третия критерий - работен капацитет и квалификация на кадрите СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой 20 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 17,29 точки по съображения, че кадрите му не са работили в социална услуга от резидентен тип. По критерия представена програма за развитие на социалните услуги в ЗМБ – СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило 29,14 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 29,71 точки. По критерия финансова стабилност/възможност за привличане на допълнителни средства СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой 10 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 7,43 точки с мотиви, че има финансови загуби през 2019 г. и не доказва стабилни финансови показатели. По последния критерий - прилагане на иновативни подходи и иницииране на добри практики, и дейности за популяризиране на социалната услуга СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило 9,86 точки, а СНЦ „ЦСП“ –  9,14 точки. Намаляването на оценката за втория участник е по съображения, че липсват ясни цели в иновативните подходи, не са ясно формулирани, не са синтезирани.

С оспорената Заповед № 922 от 24.07.2020 г. на заместник-кмета на Община Разград на основание чл. 39, ал. 1 във вр. с чл. 38, ал. 5 ППЗСП и протоколите на конкурсната комисия № 1/14.07.2020 г., № 2/16.07.2020 г. и № 3/22.07.2020 г. за спечелило проведената конкурсна процедура за възлагане управлението на социалната услуга в общността: Звено „Майка и бебе“ в Община Разград е определено СНЦ „ЖАНЕТА“ и е разпоредено с него да се сключи договор за възлагане управлението на социалната услуга за срок от 5 години.

Заповедта е била съобщена на жалбоподателя на 17.08.2020 г., а жалбата до съда е подадена на 28.08.2020 г.

Във връзка с твърдението за конфликт на интереси между Сдружение „ЖАНЕТА“ и председателя на конкурсната комисия М. О. по делото е представен Договор за обществена поръчка № 95 от 27.04.2018 г., сключен между Община - Разград и сдружението по проект „Приеми ме 2015“, финансиран от Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. По силата на договора сдружението е задължено да извършва индивидуална супервизия на приемни семейства два пъти годишно. Не се спори по делото, че М. О. е приемен родител.

В подкрепа на твърдението, че Община-Разград и СНЦ „ЖАНЕТА“ са свързани лица, е представен Договор за възлагане на управление на социални услуги № 168/19.07.2019 г., с който общината е възложила на сдружението да управлява Център за обществена подкрепа в гр. Разград, предоставящ различни социални услуги.

 Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В изпълнение на задълженията си по чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Съгласно чл. 39, ал. 1 ППЗСП кметът на общината издава заповед, с която определя спечелилия конкурса кандидат. Оспорената заповед е издадена от заместник-кмета на Община – Разград Д. Д., който на основание чл. 39, ал. 2 ЗМСМА със Заповед № 1424 от 19.11.2019 г. на кмета на Община – Разград е определен да го замества при отсъствието му от общината. Представени са уведомления от кмета на Община – Разград до председателя на Общински съвет – Разград и до Областния управител на Област – Разград, че ще ползва платен годишен отпуск за времето от 16.07.2020 г. до 31.07.2020 г. По този начин се доказва, че на 24.07.2020 г. кметът е бил възпрепятстван да изпълнява правомощията си и те са били валидно упражнявани от зам.-кмета по заместване. Следователно, оспорената заповед е издадена от компетентен орган.

Заповедта е в надлежната писмена форма, има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при провеждане на конкурсната процедура не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Конкурсът е обявен по реда на чл. 37, ал. 1 ППЗСП със заповед, в която са определени условията по по чл. 37, ал. 2 ППЗСП. Обявлението за конкурса е публикувано в националния и в местния печат в срока по чл. 38, ал. 1 ППЗСП – повече от 45 дни преди датата на провеждане на конкурса. Конкурсът е проведен от надлежно назначена комисия, която е извършила оценяването на кандидатите по предварително обявените критерии, съответстващи на посочените в чл. 38, ал. 4 ППЗСП.

Съдът счита за неоснователен довода за допуснато процесуално нарушение поради участието в конкурсната комисия на зам.-кмета М. О., за която се твърди, че като приемен родител е получавала помощ, подкрепа и обучение от СНЦ „ЖАНЕТА“ при осъществяваната супервизия по Договор № 95 от 27.04.2018 г. Липсват каквито и да било доказателства, че изпълнението на задълженията по договора е довело до облага за О., която би могла да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на задълженията й като председател на конкурсната комисия. Неоснователен е и аргументът, че по смисъла на § 1, т. 15, б.“б“ от ДР на ЗПКОНПИ СНЦ „ЖАНЕТА“ и Община – Разград са свързани лица като страни по договора за възлагане на управлението на Центъра за обществена подкрепа в гр. Разград. Регламентираната в ЗПКОНПИ свързаност е винаги между лице, заемащо публична длъжност, от една страна, и определено физическо или юридическо лице, от друга, не и между две юридически лица.

Съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че СНЦ „ЖАНЕТА“ не е следвало да бъде допуснато до втория етап от конкурса, тъй като не е спазило изискването на възложителя да представи кратки актуални автобиографии на екипа си, а е приложило само кратки биографични справки. Последните са достатъчни за събирането на необходимите биографични данни и не обуславят нередовност на документацията.

Съдът не констатира наличието на процесуални нарушения във връзка с оценяването на кандидатите. ППЗСП не изисква разработване на методика за оценка по отделните критерии. В заповедта за откриване на конкурса са посочени критериите за оценка и максималния брой точки по всеки критерий. Назначена е комисия от експерти, която е възприела начин на оценяване чрез индивидуални оценъчни карти с мотивирани оценки по отделните критерии. Всички карти са попълнени, като са вписани кратки, но ясни и конкретни мотиви за поставените оценки. Твърдението за пристрастно и необективно оценяване е голословно и недоказано.

Оспореният административен акт не противоречи на материалния закон и на преследваната от него цел. С него е определен спечелилият конкурса кандидат – СНЦ „ЖАНЕТА“, което е получило най-високата средноаритметична оценка. Заповедта е издадена въз основа на Протокол № 3/22.07.2020 г. за класиране на участниците в конкурса, както изисква чл. 38, ал. 1 ППЗСП. За определянето на точките са изложени съображения от  членове на конкурсната комисия, като размерът им не подлежи на съдебен контрол.

Жалбоподателят оспорва мотивите за оценките си по показателя за опит в предоставянето на социални услуги и по показателя за финансова стабилност, но не опровергава фактите, послужили като основание за намаляването на точките. Работата му е единствено по проекти за противодействие и превенция на домашното насилие, докато  СНЦ „ЖАНЕТА“ е реализирало проект „Създаване на ресурсен център за социални услуги за деца и семейства в Област Разград“, проект „Приеми ме 2015“, проект „Искам да се уча, искам да сполуча“, управлява и Центъра за обществена подкрепа в гр. Разград, т.е. управлява социални услуги от вида на тази, за която е обявен конкурсът. Следователно, обосновано конкурсната комисия е оценила по-високо опита на СНЦ „ЖАНЕТА“. Обосновано е и намаляването на точките за жалбоподателя предвид данните от счетоводния му баланс към 31.12.2019 г., който включва отчетена загуба. Съпоставката между представените отчети за приходите и разходите на кандидатите показва по-високи приходи на СНЦ „ЖАНЕТА“, което също аргументира по-високата му оценка.

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и оспорването като недоказано следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на делото основателна е претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Ответникът се представлява от служител на Община - Разград с юридическо образование, който е упълномощен с приложеното пълномощно изх. № 255/10.03.2020 г. на кмета на Община - Разград. Осъществено е надлежно процесуално представителство съгласно чл. 32, т. 3 ГПК, приравнено на представителство от юрисконсулт. Поради това и на основание чл. 143, ал. 4 АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ в полза на ответника следва да се присъди сумата 100 лв., представляваща юрисконсулско възнаграждение. В подкрепа на това заключение са мотивите в Решение № 2652 от 19.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7832/2019 г., II о.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Заповед № 922 от 24.07.2020 г. на заместник-кмета на Община Разград, с която Сдружение с нестопанска цел „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и асоцииране“ – Разград е определено за  спечелило проведената конкурсна процедура за възлагане управлението на социалната услуга в общността: Звено „Майка и бебе“ в град Разград.

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград да заплати на Община – Разград юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/