Р
Е Ш Е Н И Е
№ 125
гр. Разград, 11.11.2020
г.
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито
съдебно заседание на четвърти ноември две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Ралица Вълчева,
като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 158 по описа за 2020 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 39, ал.
3 от Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане.
Постъпила е жалба от Сдружение с
нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Заповед №
922 от 24.07.2020 г. на заместник-кмета на Община Разград, с която СНЦ „Женска
алтернатива за независимост, етническа толерантност и асоцииране“ – Разград е
определено за спечелило проведената
конкурсна процедура за възлагане управлението на социалната услуга в общността:
Звено „Майка и бебе“ в град Разград и е разпоредено с него да се сключи договор
за възлагане управлението на социалната услуга. В жалбата се твърди, че заповедта
е постановена при неспазване на установена форма, при съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни
разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Иска се заповедта да бъде
отменена с присъждане на разноските по делото.
Ответникът кмет на Община – Разград оспорва
жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.
Заинтересованото лице Сдружение с
нестопанска цел „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и
асоцииране“ – Разград счита жалбата за неоснователна.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Със Заповед № 584 от 21.05.2020 г. на
основание чл. 37 ППЗСП кметът на Община – Разград е открил процедура за
провеждане на конкурс за възлагане на управлението на социалната услуга в
общността: Звено „Майка и бебе“ на територията на Община Разград за срок от 5
години с капацитет 6 места. В заповедта са посочени условията за участие и
изискванията към кандидатите; характеристиката и спецификата на предоставяната
услуга; финансиране и начин на предоставяне на средствата; документите за
участие; дата, час и начин на провеждане на конкурса; краен срок за подаване на
документите; краен срок за обявяване на резултатите и начин на оценяване на
кандидатите.
В заповедта е посочено, че конкурсът ще
се проведе на 14.07.2020 г. в два етапа: първи етап - разглеждане и проверка
наличието и редовността на документите, и втори етап - оценка и класиране на
участниците.
В р. VIII
от заповедта са изброени критериите за оценка, както следва:
1. съответствие на кандидата на
предварително обявените условия – 10 точки;
2. опит на кандидата в предоставянето на
социални услуги и търговска репутация – 20 точки;
3. работен капацитет на кандидата и
квалификация на кадрите – 20 точки;
4. финансова стабилност на
кандидата/възможност за привличане на допълнителни средства за предоставяне на
социалната услуга – 10 точки;
5. представена от кандидата програма за
развитие на социалните услуги, предоставяни в ЗМБ за 5-годишен период – 30
точки;
6. прилагане на иновативни подходи и
иницииране на добри практики при прилагането на социалната услуга, както и
осъществяване на дейности за популяризиране на социалната услуга – 10 точки.
Заповедта е била публикувана на интернет
страницата на Община – Разград на 22.05.2020 г., в бр. 57 от 27.05.2020 г. на
местния вестник „Екип 7“ и в бр. 137 от 26.05.2020 г. на централния вестник „24
часа“.
Със Заповед № 824 от 10.07.2020 г. на
кмета на Община – Разград е определен състава на конкурсната комисия с
председател М. О. – зам.-кмет по
хуманитарните дейности, и шестима членове, включително представител на
Регионалната дирекция за социално подпомагане – Разград.
Документи за участие в конкурса са
подали двама кандидати – СНЦ „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград /СНЦ
„ЦСП“/ и СНЦ „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и
асоцииране“ – Разград /СНЦ „ЖАНЕТА“/.
Всички лица от състава на комисията за
разглеждане и оценка на заявленията за участие са подписали декларации, че
спрямо тях и кандидатите в конкурса не е налице конфликт на интереси по смисъла
на чл. 54 ЗПКОНПИ и не са свързани с кандидатите лица по смисъла на § 1, т. 15,
б.“а“ и б.“б“ ЗПКОНПИ.
На 14.07.2020 г. конкурсната комисия
разгледала представените от кандидатите документи, проверила наличието и
редовността им и с Протокол № 1/14.07.2020 г. е взела решение да допусне до
участие във втория етап от конкурса и двамата участници.
На 16.07.2020 г. е било извършено
разглеждането и оценката на представените документи и програми. Всеки член от
комисията изготвил индивидуална оценъчна карта за кандидатите, като поставил
съответни оценки по обявените критерии, и изложил кратки мотиви за това. Действията
на комисията са били отразени в Протокол № 2/16.07.2020 г.
С Протокол № 3/22.07.2020 г. конкурсната
комисия обобщила резултатите от оценките и класирала на първо място СНЦ
„ЖАНЕТА“ с общ брой точки 99, а на второ място – СНЦ „ЦСП“ с общ брой точки 90.
По първия критерий - съответствие на
предварително обявените условия и двамата кандидати са получили максималния
брой 10 точки. По втория критерий - опит на кандидата в предоставянето на
социални услуги и търговска репутация СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой
20 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 16,43 точки. Видно от мотивите по оценъчните карти,
точките за жалбоподателя са били намалени поради това, че няма опит при
управлението на сходна социална услуга, а е управлявал социални услуги от
консултативен тип по превенция на домашното насилие. По третия критерий - работен
капацитет и квалификация на кадрите СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой 20
точки, а СНЦ „ЦСП“ – 17,29 точки по съображения, че кадрите му не са работили в
социална услуга от резидентен тип. По критерия представена програма за развитие
на социалните услуги в ЗМБ – СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило 29,14 точки, а СНЦ „ЦСП“ –
29,71 точки. По критерия финансова стабилност/възможност за привличане на
допълнителни средства СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило максималния брой 10 точки, а СНЦ
„ЦСП“ – 7,43 точки с мотиви, че има финансови загуби през 2019 г. и не доказва
стабилни финансови показатели. По последния критерий - прилагане на иновативни
подходи и иницииране на добри практики, и дейности за популяризиране на социалната
услуга СНЦ „ЖАНЕТА“ е получило 9,86 точки, а СНЦ „ЦСП“ – 9,14 точки. Намаляването на оценката за
втория участник е по съображения, че липсват ясни цели в иновативните подходи,
не са ясно формулирани, не са синтезирани.
С оспорената Заповед № 922 от 24.07.2020
г. на заместник-кмета на Община Разград на основание чл. 39, ал. 1 във вр. с
чл. 38, ал. 5 ППЗСП и протоколите на конкурсната комисия № 1/14.07.2020 г., №
2/16.07.2020 г. и № 3/22.07.2020 г. за спечелило проведената конкурсна
процедура за възлагане управлението на социалната услуга в общността: Звено
„Майка и бебе“ в Община Разград е определено СНЦ „ЖАНЕТА“ и е разпоредено с
него да се сключи договор за възлагане управлението на социалната услуга за
срок от 5 години.
Заповедта е била съобщена на
жалбоподателя на 17.08.2020 г., а жалбата до съда е подадена на 28.08.2020 г.
Във връзка с твърдението за
конфликт на интереси между Сдружение „ЖАНЕТА“ и председателя на конкурсната
комисия М. О. по делото е представен
Договор за обществена поръчка № 95 от 27.04.2018 г., сключен между Община -
Разград и сдружението по проект „Приеми ме 2015“, финансиран от Оперативна
програма „Развитие на човешките ресурси“. По силата на договора сдружението е
задължено да извършва индивидуална супервизия на приемни семейства два пъти
годишно. Не се спори по делото, че М. О. е приемен родител.
В подкрепа на твърдението,
че Община-Разград и СНЦ „ЖАНЕТА“ са свързани лица, е представен Договор за
възлагане на управление на социални услуги № 168/19.07.2019 г., с който общината
е възложила на сдружението да управлява Център за обществена подкрепа в гр.
Разград, предоставящ различни социални услуги.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения
срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
В изпълнение на задълженията си по чл.
168, ал. 1 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен
акт на всички основания по чл. 146 АПК.
Съгласно чл. 39, ал. 1 ППЗСП кметът на
общината издава заповед, с която определя спечелилия конкурса кандидат.
Оспорената заповед е издадена от заместник-кмета на Община – Разград Д. Д., който на основание чл.
39, ал. 2 ЗМСМА със Заповед № 1424 от 19.11.2019 г. на кмета на Община –
Разград е определен да го замества при отсъствието му от общината. Представени
са уведомления от кмета на Община – Разград до председателя на Общински съвет –
Разград и до Областния управител на Област – Разград, че ще ползва платен
годишен отпуск за времето от 16.07.2020 г. до 31.07.2020 г. По този начин се
доказва, че на 24.07.2020 г. кметът е бил възпрепятстван да изпълнява
правомощията си и те са били валидно упражнявани от зам.-кмета по заместване. Следователно, оспорената заповед
е издадена от компетентен орган.
Заповедта е в надлежната писмена форма,
има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при провеждане на конкурсната
процедура не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.
Конкурсът
е обявен по реда на чл. 37, ал. 1 ППЗСП със заповед, в която са определени
условията по по чл. 37, ал. 2 ППЗСП. Обявлението за конкурса е публикувано в
националния и в местния печат в срока по чл. 38, ал. 1 ППЗСП – повече от 45 дни
преди датата на провеждане на конкурса. Конкурсът е проведен от надлежно
назначена комисия, която е извършила оценяването на кандидатите по
предварително обявените критерии, съответстващи на посочените в чл. 38, ал. 4
ППЗСП.
Съдът счита за неоснователен довода за
допуснато процесуално нарушение поради участието в конкурсната комисия
на зам.-кмета М. О., за която се твърди, че като
приемен родител е получавала помощ, подкрепа и обучение от СНЦ „ЖАНЕТА“ при
осъществяваната супервизия по Договор № 95 от 27.04.2018 г. Липсват каквито и
да било доказателства, че изпълнението на задълженията по договора е довело до
облага за О., която би могла да повлияе
върху безпристрастното и обективно изпълнение на задълженията й като
председател на конкурсната комисия. Неоснователен е и аргументът, че по смисъла
на § 1, т. 15, б.“б“ от ДР на ЗПКОНПИ СНЦ „ЖАНЕТА“ и Община – Разград са
свързани лица като страни по договора за възлагане на управлението на Центъра
за обществена подкрепа в гр. Разград. Регламентираната в ЗПКОНПИ свързаност е
винаги между лице, заемащо публична длъжност, от една страна, и определено
физическо или юридическо лице, от друга, не и между две юридически лица.
Съдът не споделя
възражението на жалбоподателя, че СНЦ „ЖАНЕТА“ не е следвало да бъде допуснато
до втория етап от конкурса, тъй като не е спазило изискването на възложителя да
представи кратки актуални автобиографии на екипа си, а е приложило само кратки
биографични справки. Последните са достатъчни за събирането на необходимите
биографични данни и не обуславят нередовност на документацията.
Съдът не констатира
наличието на процесуални нарушения във връзка с оценяването на кандидатите. ППЗСП не изисква
разработване на методика за оценка по отделните критерии. В заповедта за
откриване на конкурса са посочени критериите за оценка и максималния брой точки
по всеки критерий. Назначена е комисия от експерти, която е възприела начин на
оценяване чрез индивидуални оценъчни карти с мотивирани оценки по отделните
критерии. Всички карти са попълнени, като са вписани кратки, но ясни и
конкретни мотиви за поставените оценки. Твърдението за пристрастно и
необективно оценяване е голословно и недоказано.
Оспореният административен
акт не противоречи на материалния закон и на преследваната от него цел. С него
е определен спечелилият конкурса кандидат – СНЦ „ЖАНЕТА“, което е получило
най-високата средноаритметична оценка. Заповедта е издадена въз основа на
Протокол № 3/22.07.2020 г. за класиране на участниците в конкурса, както
изисква чл. 38, ал. 1 ППЗСП. За определянето на точките са изложени съображения
от членове на конкурсната комисия, като
размерът им не подлежи на съдебен контрол.
Жалбоподателят оспорва
мотивите за оценките си по показателя за опит в предоставянето на социални услуги и по показателя
за финансова стабилност, но не опровергава фактите, послужили като основание за
намаляването на точките. Работата му е единствено по проекти за противодействие
и превенция на домашното насилие, докато
СНЦ „ЖАНЕТА“ е реализирало проект „Създаване на ресурсен център за
социални услуги за деца и семейства в Област Разград“, проект „Приеми ме 2015“,
проект „Искам да се уча, искам да сполуча“, управлява и Центъра за обществена
подкрепа в гр. Разград, т.е. управлява социални услуги от вида на тази, за
която е обявен конкурсът. Следователно, обосновано конкурсната комисия е оценила
по-високо опита на СНЦ „ЖАНЕТА“. Обосновано е и намаляването на точките за
жалбоподателя предвид данните от счетоводния му баланс към 31.12.2019 г., който
включва отчетена загуба. Съпоставката между представените отчети за приходите и
разходите на кандидатите показва по-високи приходи на СНЦ „ЖАНЕТА“, което също
аргументира по-високата му оценка.
Предвид горното съдът намира, че не са
налице отменителните основания по чл. 146 АПК и оспорването като недоказано
следва да бъде отхвърлено.
С оглед изхода на
делото основателна е претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение. Ответникът се представлява от служител на Община - Разград с
юридическо образование, който е упълномощен с приложеното пълномощно изх. №
255/10.03.2020 г. на кмета на Община - Разград. Осъществено е надлежно
процесуално представителство съгласно чл. 32, т. 3 ГПК, приравнено на
представителство от юрисконсулт. Поради това и на основание чл. 143, ал. 4 АПК
във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл.
24 от Наредба за заплащане на правната помощ в полза на ответника следва да се присъди
сумата 100 лв., представляваща юрисконсулско възнаграждение. В подкрепа на това
заключение са мотивите в Решение № 2652 от 19.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7832/2019
г., II о.
Предвид изложеното и на
основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение
с нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Заповед №
922 от 24.07.2020 г. на заместник-кмета на Община Разград, с която Сдружение с
нестопанска цел „Женска алтернатива за независимост, етническа толерантност и
асоцииране“ – Разград е определено за
спечелило проведената конкурсна процедура за възлагане управлението на
социалната услуга в общността: Звено „Майка и бебе“ в град Разград.
ОСЪЖДА Сдружение с
нестопанска цел „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград да заплати на
Община – Разград юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лв.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.