Решение по дело №53/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 45
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 45/15.3.2021 г.

 

гр. Ямбол, 15.03.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на десети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 53 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на „Кардинал БГ“ ЕООД гр.*, ул.* против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0813-000125/10.02.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“А“ ЗДвП  на Началник сектор към ОД на МВР Ямбол, Сектор „Пътна полиция“-Ямбол, с която на „Кардинал БГ“ ЕООД с ЕИК *********, седалище/адрес на управление гр.Ямбол, ул.*, представлявано от Т.Г.А. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството т.а. „***“ с рег.№*** за срок от 6 месеца.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, т.к. е налице несъответствие с целта на закона и противоречие с материалноправните разпоредби, поради което се претендира да бъде отменен изцяло оспорения акт.

В съдебно заседание за жалбоподателят се явява адв.М., която поддържа жалбата и по съображения, че е нарушен принципа за съразмерност, като претендира за уважаването й изцяло.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание, като писмено изразява становище, че жалбата следва да се остави без последствие и да се потвърди наложената мярка.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

На 09.02.2021 г. в 09,45 ч. в гр.*, ул.“*“ кръстовище с обходен път Север в посока кръстовище с ул.“*“ служители на сектор „Пътна полиция“-Ямбол към ОД на МВР-Ямбол са спрели за проверка товарен автомобил „***“ с рег.№*** собственост на „Кардинал БГ“ ЕООД-гр.*, ул.*, ЕИК *********, представлявано от Т.Г.А. и са установили, че се управлява от Я.Г.Г. в срока на изтърпяване на мярка „временно отнемане на свидетелство за управление на МПС“ по ЗППАМ №19-0813-000794 по чл.171, т.1,б.“Д“ от ЗДвП. За посоченото е бил съставен АУАН серия GA, № 354226, който е подписан от водача без възражения и са иззети СУМПС на водача, СРМПС и два броя регистрационни табели с № ***.

Разпитаните като свидетели по делото актосъставител В. и свидетел по акта Д. заявяват в съдебно заседание, че при изпълнение на служебните си задължения на посочените по-горе дата и място са спрели за проверка товарен автомобил „***“ с рег.№*** управляван от Я.Г.Г., който първоначално е заявил че не носи СУМПС и не е представил такова. От направената по време на проверката справка са установили, че автомобила е собственост на „Кардинал БГ“ ЕООД-гр.*, а Г. управлява МПС в срока на изтърпяване на мярка „временно отнемане на свидетелство за управление на МПС“, както и че има две незаплатени глоби. Впоследствие водача е дал на проверяващите свидетелството си за управление на МПС и същото му е било отнето, което обстоятелство е било дописано в един от екзеплярите на АУАН, т.к. вече са били разпечатани.

Видно от Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0813-000794 по чл.171, т.1,б.“Д“ от ЗДвП, влязла в законна сила на 16.10.2020 г., временно е било отнето СУМПС на Я.Г.Г. до заплащане на дължимата глоба, което до момента на проверката не е било сторено.

От приложения по делото трудов договор № 183/15.09.2020 г. Я.Г.Г. е назначен на работа в „Кардинал БГ“ ЕООД-гр.* като продавач, разносна търговия.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0813-000125/10.02.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“А“ ЗДвП  на Началник сектор към ОД на МВР Ямбол, Сектор „Пътна полиция“-Ямбол на „Кардинал БГ“ ЕООД с ЕИК *********, седалище/адрес на управление гр.*, ул.*, представлявано от Т.Г.А. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството т.а. „***“ с рег.№*** за срок от 6 месеца, която заповед е получано от представляващия дружеството на 11.02.2021 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0813-000125/10.02.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“А“ ЗДвП  на Началник сектор към ОД на МВР Ямбол, Сектор „Пътна полиция“-Ямбол, с която на „Кардинал БГ“ ЕООД с ЕИК *********, седалище/адрес на управление гр.*, ул.*, представлявано от Т.Г.А. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството т.а. „***“ с рег.№*** за срок от 6 месеца.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден на Началник сектор към ОД на МВР Ямбол, Сектор „Пътна полиция“-Ямбол в рамките на неговата компетентност, съгласно заповед № 1397/23.06.2017 г. на директора на ОДМВР-Ямбол, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

Следва да се посочи, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е самостоятелна и независима от административната принуда като вид държавна принуда - средство за обезпечаване правомерното осъществяване на правоотношения, възникващи в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Поради това между административният акт, с който се прилага превантивна ПАМ и наложеното на същия адресат административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция (наказателно постановление) няма обуславяща връзка, извън общия правопораждащ ги юридически факт - допуснатото закононарушение.

 Ето защо както наказателното постановление не е задължително условие (елемент от фактическия състав) за прилагане на ПАМ по отношение санкционираното лице, така и евентуалните пороци в АУАН не влекат порочност на издадената заповед, т.к. се ползва единствено и само обстоятелствената част, описваща извършеното нарушение.

Съгласно чл. 171, ал.1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тях според т.2а, б.“а“ е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

За да е приложима цитираната норма е необходимо и достатъчно да са осъществени в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно субекта по отношение на което се налага ПАМ да е собственик на автомобила, който да се управлява от лице, за което са налице посочените по-горе обстоятества.

В случая не се спори, че лицето по отношение на което е постановена ПАМ е собственик на автомобила, а от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че водача управлява автомобила в срока на изтърпяване на мярка „временно отнемане на свидетелство за управление на МПС“ по ЗППАМ № 19-0813-000794 по чл.171, т.1,б.“Д“ от ЗДвП, с което са осъществени визираните в закона материално-правни предпоставки.

Собствеността на МПС и управлението му от лице, на което временно е отнето свидетелството за управление на МПС са релевантните факти, безспорно установен пред настоящата инстанция, с осъществяването на които за административния орган, действащ в условията на обвързана компетентност, е възникнало задължението да приложи принудителната административна мярка и да прекрати регистрацията на пътното превозно средство.

В настоящият случай съдът не споделя доводите на оспорващия, т.к. в закона липсва изискване собственика на автомобила да е знаел, че на водача е отнето СУМПС, т.к. това касае двустранните им отношения и води до последици при неизпълнение на поети задължения. Още повече това е валидно при отношения между работодател и работник, когато първия в качеството си на търговец дължи грижа по-голяма от обичайната, за да защити интересите си, поради което налачието на СУМПС като физически документ не го освобождава от отговорността му, нито може да се приеме, че е нарушен принципа за съразмерност.

Предвид посоченото атакуаната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Кардинал БГ“ ЕООД-гр.*, ул.*, ЕИК *********, представлявано от Т.Г.А. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0813-000125/10.02.2021 г. по чл.171, т.2а, б.“А“ ЗДвП  на Началник сектор към ОД на МВР Ямбол, Сектор „Пътна полиция“-Ямбол, с която на „Кардинал БГ“ ЕООД с ЕИК *********, седалище/адрес на управление гр.*, ул.*, представлявано от Т.Г.А. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството т.а. „***“ с рег.№*** за срок от 6 месеца.

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

 

       СЪДИЯ: /п/ не се чете