РЕШЕНИЕ
№ 258
гр. Благоевград, 18.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Мария Г. Исидорова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200333 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на ЦВ. ИЛК. Д. от гр. Б, ЕГН **********, с адрес гр. ***
срещу наказателно постановление № 3/01.02.2022г., издадено от Директор на Регионална
здравна инспекция Благоевград, с което на основание чл. 209а, ал.4 вр. с ал.1 от Закон за
здравето на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 300.00 лв. Искането е за
отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно поради нарушения на
правилата за установяване на административното нарушение и поради маловажност на
случая. В съдебното производство Д. се явява лично и поддържа жалбата. Наказващият
орган се представлява от процесуален представител, който изразява становище за
неоснователност на жалбата.
По делото са събрани писмени доказателства - доказателства по делото приложените към
преписката писмени документи, а именно: възражение от 02.03.2022 година, АУАН от
23.09.2021 година, констативен протокол от 11.09.2021 година, заповед № РД-01-
748/02.09.2021 година, покана от 16.09.2021 година, известие за доставяне, писмо от
27.09.2021 година, писмо от 01.11.2021 година, известие за доставяне, писмо от 01.02.2021
година, възражение от 06.12.2021 година, известие за доставяне. Като свидетели са
разпитани инспекторите от РЗИ Благоевград - Н.Щ., която е участвала в проверката и М.Ч. и
Т.Х., които са присъствали при съставяне на акта за установяване на административно
нарушение. Пред съда свидетелски показания е дал полицейски инспектор Г. ИЛ., който е
участвал в извършване на проверката.
1
Анализ на тези доказателства дава основание на съда да приеме за установени следните
съществени за делото факти:
На 11.09.2021г. в 23:17 часа инспектор Н. БЛ. ЩР. от Дирекция „Обществено здраве“, Отдел
„Държавен здравен контрол“ на РЗИ Благоевград, в присъствието на Г. ИЛ. - служител на 02
РУ на МВР Благоевград извършили проверка за спазване на въведените в Република
България противоепидемични мерки срещу разпространението на болестта Ковид -19 в
закрит обществен обект - снек-бар „Би Фрии“ в гр. Благоевград, ж.к. „Струмско“,
стопанисван от фирма „ТРИ“ ЕООД, ЕИК *********. Според въведените със Заповед №РД-
01- 743/31.08.2021 г. и Заповед №РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на здравеопазването
противорепидемични мерки в периода от 07.09.2021 г. до 31.10.2021 г. посещенията в
заведенията за хранене и развлечения се допускат само в часовия интервал от 07:00 ч. до
23:00 ч. Проверката е установила, че в заведението се намира ЦВ. ИЛК. Д., която заедно със
свои приятели е била клиент в 23.17ч. Установена е самоличността на Д. и останалите хора в
обекта, съставен е констативен протокол и порвеката е приключила. В последствие е
направен извод за допуснато нарушение на посочената в министерската заповед
противоепидемична мярка и на Ц.Д. е отправена покана да се яви в управлението на РЗИ
Благоевград за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Поканата е
получена на 17.09.2021г., но Д. не се е явила и на 23.09.2021г. инспектор Щ. е съставила акт
за установяване на административно нарушение № 184/23.09.2021г. в нейно отсъствие и в
присъствие на инспектори от РЗИ Благоевград Мариела Чаркърова и Т.Х.. В акта е описано,
че на 11.09.2021г. в 23.17ч. ЦВ. ИЛК. Д. се е намирала като клиент в заведение "Би фрии" в
гр. Благоевград и че по този начин тя е нарушила т. 15 със заповед № РД-01-748/2021г. на
министъра на здравеопазването - въведената като като противоепидемична мярка забрана за
посещения в закрити обществени обекти след 23.00ч., вр. с чл. 63, ал.4 от Закон за здравето.
Актът е връчен на Д. на 03.12.2021г. и тя е възразила, че описаното в акта не отговаря на
истината. На 06.12.2021г. е подала в РЗИ Благоевград писмени възражения, в които е
посочила, че на 11.09.2021г. действително е била клиент на заведение "Би фрии", но в
23.00ч. на изхода на заведението, което е напускала, е била спряна от проверяващи
служители за извършване на проверка. Тя не е била уведомена за целта на проверката, а
имената й са записани на празен лист, без ясна за нея причина. Не е била уведомена от
персонал в заведението за въведената забрана за посещение след 23.00ч., а не е разбрала за
това и от проверяващите инспектори. Възражението е преценено като неоснователно и въз
основа на акта е издадено наказателно постановление № 3/01.02.2022г. от Директор на
Регионална здравна инспекция Благоевград, с което на основание чл. 209а, ал.4 вр. с ал.1 от
Закон за здравето на Ц.Д. е наложено наказание глоба в размер на 300.00 лв. Наказателното
постановление е връчено на 18.02.2022г. и е обжалвано пред РС Благоевград при спазване
на правилата на чл. 59 от ЗАНН. В жалбата и в съдебното производство Д. потвърждава
възраженията си за нарушаване на правото на защита, като твърди, че вече е била на изхода
на заведението, когато е върната за извършване на проверка, без да е уведомена за нейната
действителна цел. Д. твърди, че без да е била уведомена по подходящ начин от заведението,
че посещенията са забранени след 23.00ч., към този час вече е била на изхода на заведението
2
и заедно с приятелите си са го напускали, поради това счита, че не е извършила нарушение
за заповедта на министъра на здравеопазването и моли наложеното й наказание да бъде
отменено от съда. Свидетелите Щ. и И. потвърждават извършената проверка и установеното
нарушение на противоепидемичните мерки, а свидетелите М.Ч. и Т.Х. потвърждават, че акт
за установяване на административно нарушение е съставен в тяхно присъствие от инспектор
Щ., нарушителката е отсъствала, но е била поканена и уведомена за съставянето на акта.
Установените по делото факти водят съда до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.4 от Закона за здравето при обявена извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни
противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за
територията на страната или за отделна област. На това основание е издадена заповед № РД
01-748/02.09.2021г., отнасяща се за територията на цялата страна. В т.15 от заповедта е
предвидено задължително да се преустановят посещенията във всички заведения за хранене
и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, като посетители се допускат само
в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при спазване на отстояние от 1.5 м. между
облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса
и носене на защитни маски за лице от персонала. Заповедта въвежда задължение за лицата,
стопанисващи заведенията за хранене и развлечение и за посетителите им. По делото е
установено, че на 11.09.2021г. около 23.17ч. Ц.Д. е била посетител на снек-бар "Би фрии" в
гр. Благоевград, който е заведение за развлечение по смисъла на чл. 124 от Закона за
туризма. По този начин тя е нарушила въведената с т. 15 от Заповед № ПД 01-
748/02.09.2021г. противоепидемична мярка като го е посетила след 23.00ч. Установените от
съда обстоятелства сочат, че макар формално да е допуснато нарушение на задължението за
спазване на противоепидемичните мерки, случаят е маловажен, като се отличава от
останалите случаи по незначителните си общественоопасни последици. Тази маловажност
произтича от обстоятелството, че макар Д. да е намерена в заведението малко след края да
допустимото за посещения време, тя и нейните приятели са се приготвяли да го напускат.
Поведението й е създало минимален риск от разпространение на болестта, тъй като тя е била
здрава, не е имала контакт с други хора, тъй като нейната компания са били единствените
посетители. Това означава, че макар да е съществувала възможност поведението на
нарушителя да доведе до разпространение на болестта, този риск е до такава степен
минимален, че допуснатото нарушаване на противоепидемичните мерки, въведени с
цитираната министерска заповед е малозначително и към него са били приложими
правилата на чл. 28 от ЗАНН. Съдът отчита също, че това е първо по вида си нарушение, че
Д. не е била санкционирана преди това за такова нарушение и не е бил предупреждавана по
реда на чл. 28 от ЗАНН. Поради това съдът намира, че има основание за отмяна на
атакуваното наказателно постановление като Д. бъде предупредена от съда, че при следващо
маловажно нарушение от същия вид, ще бъде наказана.
За пълнота съдът посочва, че намира основателни възраженията на Ц.Д. за нарушаване на
правилата за установяване на нарушението, като посочва, че то е установено при извършена
3
в заведението проверка на 11.09.2021г., когато е съставен констативен протокол.
Запознаването с този протокол установява, че там не са описани действията на Д., които
нарушават противоепидемичните мерки, тя не е уведомена за това, че е извършила
нарушение и действително имената и личните й данни са записани на празен лист, без да е
ясно за нея какви ще са последиците от това. Такъв подход при установяване на
административно нарушение не е допустим и следва да бъде избягван от контролните
органи - необходимо е при всеки случай на установено административно нарушение да се
следват правила, които дават възможност за защита на нарушителя - лицето на бъде
уведомено за установеното нарушение, както и за следващите от този факт действия на
контролните органи и последиците за нарушителя, а укриването на тази информация е
заблуждаващо поведение и то е недопустимо за контролните органи.
Поради това и на основание чл. 63, ал.2, т.2 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 3/01.02.2022г., издадено от Директор на Регионална
здравна инспекция Благоевград, с което на основание чл. 209а, ал.4 вр. с ал.1 от Закон за
здравето е наложено наказание глоба в размер на 300.00 лв. на ЦВ. ИЛК. Д. от гр. Б***, ЕГН
**********, с адрес гр. *** като предупреждава нарушителя Ц.Д., че при извършване в
едногодишен срок от влизане в съда на съдебното решение на друго административно
нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, за това друго нарушение ще й
бъде наложено административно наказание.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4