Р Е Ш Е Н И Е № 6
гр. Сливен 30.01.2023 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд Сливен, в публично съдебно заседание на десети януари
през две хиляди двадесет и трета година в състав:
Председател: Детелина Бозукова
при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия
Бозукова административно дело № 376 по описа на съда за 2022 година и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.
Образувано е по жалба от " Дентален център-1
Сливен“ ЕООД, представляван от д.Н.Й. против Заповед за налагане на санкция №
РД-09-1375/19.09.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен, с която на жалбоподателя
е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер на 100 /сто/
лева както следва: по т.1 санкция „финансова неустойка“
в размер на 50 лева на основание чл.147 ал.1 от НРД за денталните дейности за 2020-2022 г. и по т.2
санкция „финансова неустойка“ в размер на 50 лева на основание чл.147 ал.1 от
НРД за денталните дейности за 2020-2022 г.
В жалбата се твърди, че оспорената заповед е нищожна, издадена от
некомпетентен орган, алтернативно незаконосъобразна, издадена при съществени
нарушения на административнопроизводствените правила,
противоречие на материалноправни разпоредби и
несъответствие с целта на закона – основания по чл.146 т.3 т.4 и т.6 от АПК.
Моли съда да отмени оспорената заповед. Претендира направените по делото
разноски за държавна такса и адвокатски хонорар.
В съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от упълномощен
представител - адв. Д. О. ***, който поддържа жалбата.
Твърди, че дружеството не е извършило нарушение на договора. В писмени бележки излага
подробни съображения за незаконосъобразност на атакуваната заповед. Моли за отмЯ. на заповедта. Претендира разноски.
В съдебно заседание ответникът - Директорът на РЗОК Сливен се представлява
от гл. юрисконсулт М. Д., която оспорва жалбата. В писмени бележки развива
съображения за неоснователност на същата. Счита, че нарушенията са извършени.
Счита заповедта за правилна, мотивирана и законосъобразна, поради което моли
съда да потвърди същата. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите
и становищата на страните, и като извърши проверка на законосъобразността на
обжалваната заповед, намира за установено следното:
Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Сливен и „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД , представлявано от д.Н.Й. е
сключен Договор № 200481/03.02.2020 г. за оказване на специализирана извънболнична дентална помощ на
здравноосигурени лица/ л. 21 от делото/.
Административното производство по издаване на оспорвания акт е започнало
със Заповед № РД-09-1028/06.07.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен / л. 30/,
издадена на осн. чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, с която Директорът на
РЗОК-Сливен е наредил да бъде извършена от 06.07.2022 г. до 29.07.2022 г.
проверка на изпълнителя на дентална помощ. Вида на
проверката е тематична, със задача: Да се осъществи контрол спазването на
договорения обем дентални дейности по пакет първична дентална помощ за месец февруари и месец април 2021 год. от
д.Н.Й. по отношение две ЗОЛ. Заповедта е връчена на представляващия дружеството
на 12.07.2022 г.
Съставен е Протокол № РД-13-03-164/28.07.2022 г. /л. 32/, с който е
констатирано, че за горепосочения период д.Й. е представил за отчет оказана
специализирана дентална помощ на две ЗОЛ, за които е
отразил в подадения отчетен файл, че същите са „SPEC DOMOVE“. След направена
съпоставка с представения от Директора на ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла, общ. Сливен
списък с лица, за които е осъществен служебен избор за обслужване от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД от проверяващите е установено, че същите две ЗОЛ не фигурират в списъка и за
тях няма осъществен служебен избор, не са изпълнени разпоредбите на чл.85 от
НРД за ДД 2020-2022г. и представената за отчет дентална
дейност е в нарушение на НРД за ДД
2020-2022г, като за същата „Дентален център -1 Сливен
неоснователно е получил съответните суми, поради което следва да се състави
Протокол за неоснователно получени суми.
В протокола е прието, че с отчитането за периода на дейност м. февруари 2021г. за ЗОЛ Я. М.с
АЛ № 000053/04.02.2021г. /л.36/ на един обстоен преглед със снемане на орален
статус – код дейност 101 и две екстракции с код дейност 510 на код зъби 18 и 28
д.Й. е предоставил дентална помощ по вид,
несъответстващ на договорената, което е нарушение на условията и реда за предоставяне
на дентална помощ и това представлява нарушение на
чл.55 ал.2 т.2 и т.3 от ЗЗО; чл.85 във вр. с чл.84
ал.1 т.2 от НРД 2020-2022 за ДД и чл.19 от ИД за СИДП.
В протокола на второ място е прието, че с отчитането за периода на дейност м. април 2021г. за ЗОЛ И. Ф.с АЛ
№000156/29.04.2021г. /л.37/ на един обстоен преглед със снемане на орален
статус – код дейност 101 и една екстракция с код дейност 510 на код зъб 16 д.Й.
е предоставил дентална помощ по вид, несъответстващ
на договорената, което е нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ и това представлява нарушение на чл.55 ал.2
т.2 и т.3 от ЗЗО; чл.85 във вр. с чл.84 ал.1 т.2 от
НРД 2020-2022 за ДД и чл.19 от ИД за СИДП.
Оспорващото дружество е запознато с констатациите на протокола на 28.07.2022г.
Съставен е Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-03-165/28.07.2022г.
/л. 38/, в който са отразени следните констатации: д.Й. е представил за отчет
оказана специализирана дентална помощ на две ЗОЛ, за
които е отразил в подадения отчетен файл, че същите са „SPEC DOMOVE“. След
направена съпоставка с представения от Директора на ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла,
общ. Сливен списък с лица, за които е осъществен служебен избор за обслужване
от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД от
проверяващите е установено, че същите две ЗОЛ не фигурират в списъка и за
тях няма осъществен служебен избор. На 04.02.2020г. с протокол, подписан между
директора на РЗОК Сливен и председателя на РК на БЗС е извършен служебен избор
за обслужване от „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД на
настанените в ДПЛУИ „Качулка“ с. Бяла, общ. Сливен лица, но процесните
две ЗОЛ не фигурират в него и за тях няма осъществен служебен избор. С
протокола е прието, че представената за отчетен дентална
помощ е в нарушение на НРД за ДД 2020-2022г. Стойността на неправилно
отчетената дейност за м. февруари 2021г. - един обстоен преглед със снемане на орален
статус код дейност 102 и две екстракции-
код дейност 510 на зъби код 18 и 28 в размер на 115,98 лв. е неоснователно
получена от дружеството и следва да бъде
възстановена като недължимо платена. Стойността на неправилно отчетената
дейност за м. април 2021г. - един обстоен преглед със снемане на орален статус
код дейност 102 и екстракция- код
дейност 510 на зъб код 16 в размер на 65,04 лв. е неоснователно получена от
дружеството и следва да бъде
възстановена като недължимо платена. Общата стойност на неправилно
отчетената дейност за м. февруари и за м. април 2021г. е 181,02 лв. и подлежи
на възстановяване. Прието е , че констатираното е нарушение на чл.85 вр.с.чл.84, ал. 1, т. 2 от НРД 2020-2022 по дентални дейности. Посочено е, че поради неспазване на
изискванията на чл. 76, ал. 1 от ЗЗО, стойността на 181,02 лева
следва да бъде възстановена като неоснователно получена сума. Протоколът е
връчен на оспорващото дружество на 28.07.2022 г.
На 02.08.2022г. от „Дентален център – 1 Сливен“
ЕООД, представлявано от д.Й. е подадено възражение вх.№ 29-04-2#77 до Директора
на РЗОК Сливен срещу протокол № РД-13-03-164/28.07.2022г. /л.42 и сл./. С
възражението се оспорват констатациите на контролния орган, с мотива, че:
Протокол № РД-13-03-164/28.07.2022 год. е съставен при несъответствие с
фактическата обстановка и неправилно тълкуване на разпоредбите на НРД и ЗЗО.,
като установеното административно нарушение е в противоречие с договор №
200481/03.02.2020 год. за оказване на специализирана извънболнична
дентална помощ, сключен между НЗОК и „ДЦ - 1 -
Сливен" ЕООД. В гр. Сливен нямало избрано друго ЛЗ на основание осъществен
служебен избор, за да се приеме, че оспорващото дружество е извършило
нарушение. Посочените в чл. 19 от договора лица не са дошли сами в кабинета на денталния център, а са ги довели придружители/служители на
съответните домове. При отказ от дентална помощ, дружеството,
в качеството си на изпълнител на дентална помощ, ще
бъде неизправна страна по договора.
Със заповед № РД-09-1194/09.08.2022г.
Директора на РЗОК Сливен наредил на 12.08.2022г. възражението да бъде
разгледано от Арбитражна комисия, съставена по реда на чл.158 и сл. от НРД за
ДД 2020-2022г. /л.45/.
Арбитражната комисия съгласно т.2 от
протокол № 2/12.08.2022г. разгледала възражението, запознала с изложеното в
него и писмените доказателства, но не стигнала до решение, поради равен брой
гласове – 3:3. Членовете на РК на БЗС приели, че
възражението, подадено от д.Й. е основателно, а членовете на РЗОК Сливен
приели, че няма спор относно обстоятелството, че по отношение двете ЗОЛ денталната помощ е оказана, но e следвало да бъде отчетена по
общия ред, а не като такава, оказана на лица, които попадат в хипотезата на
чл.85 от НРД за ДД за 2020-2022г. /л.46/.
Издадена е Заповед за налагане на санкции № РД-09-1375/19.09.2022 г. на
Директора на РЗОК-Сливен /л.50/, на основание чл. 76, ал.3 от Закона за
здравното осигуряване (330) и чл. 142, ал. 1, т. 1 и чл. 165, ал. 3 от НРД за денталните дейности за 2020 г. - 2022 г. и Арбитражен
протокол №2/12.08.2022г. В същата е описана извършена проверка по заповед с
№РД-09-1028/06.07.2022 г. на директора на РЗОК - Сливен по изпълнението на
договор № 200481/03.02.2020 г. с „Дентален център-1
Сливен" ЕООД. Посочено е, че са установени следните нарушения на условията
и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо
се в предоставяне на дентална помощ по вид,
несъответстващ на договорената както следва:
За ЗОЛ Я. Д. М.със ЗОК № 09843605
в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални
дейности: С АЛ № 000053/04.02.2021 год., д.Н.Й., лекар от състава на ЛЗ, с УИН:
********е отчел един обстоен преглед със снемане на орален статус - код дейност
101 и две екстракции с код дейност 510 на код зъби 18 и 28. В подадения отчетен
файл, оказаната специализирана дентална помощ е
отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор на
лекар по дентална медицина. Съгласно чл. 85 от НРД за
ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за
децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на
деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от
свобода, които нямат достъп до дентална медицинска
помощ поради липса на лекар по дентална медицина,
работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална
медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и
председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на съответната
структура". На 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и
председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален
център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ
„Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД
2020- 2022 год. Видно от списъка на лицата, за които е осъществен служебен
избор, който е неразделна част от протокола, ЗОЛ Я. Д. М., не фигурира в същия.
От изложеното следва, че ИСМПДМ е отчел дентална
дейност за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен
избор, респ. ИСМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ. Горното съставлява нарушение на чл. 55, ал.
2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с
чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г. Наложена е за това нарушение санкция -
финансова неустойка в размер на 50 /петдесет/лева, на основание чл. 147, ал. 1
от НРД за ДД за 2020-22 г.
За ЗОЛ И. К.Ф., със ЗОК №
03241761 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални
дейности: С AJI № 000156/29.04.2021 год., д.Н.Й., лекар от състава на JI3, с
УИН: ********е отчел един обстоен преглед със снемане на орален статус - код
дейност 101 и една екстракция с код дейност 510 на код зъб 16. В подадения
отчетен файл, оказаната специализирана дентална помощ
е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор
на лекар по дентална медицина. Съгласно чл. 85 от НРД
за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за медико-социални услуги,
за децата, настанени в специалните училища и домове за отглеждане и възпитание
на деца, лишени от родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените
от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска
помощ поради липса на лекар по дентална медицина,
работещ в съответното заведение, изборът на лекар по дентална
медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и
председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на
съответната структура". На 04.02.2020 год., между директора на РЗОК -
Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на
лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което
ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в
ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за
ДД 2020-2022 год. Видно от списъка на лицата, за които е осъществен служебен
избор, който е неразделна част от протокола, ЗОЛ И. К.Ф.не фигурира в същия. От
изложеното следва, че ИСМПДМ е отчел дентална дейност
за лице, което е извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор,
респ. ИСМПДМ не е изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална помощ. Горното е нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т.
2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85
от НРД за ДД 2020 - 2022 г. Наложена е за това нарушение санкция - финансова неустойка в размер на 50
/петдесет/лева, на основание чл. 147, ал. 1 от НРД за ДД за 2020-22 г.
Оспорената заповед е връчена на дружеството на 27.09.2022 г., видно от
документ на л. 52 от делото, а жалбата против същата е подадена пред
Административен съд Сливен на 10.10.2022 г. и е
заведена с вх. № СД-01-01-3749/л.2/.
По делото няма спор, че дейностите по АЛ №
000054/04.02.2021г. и АЛ№ 000156/29.04.2021г., изготвен от д.Й. са заплатени от
РЗОК. Не е спорно, че за ЗОЛ Я. Д. М.и ЗОЛ И. К.Ф.не е извършван служебен избор
за обслужване от „Дентален център 1 - Сливен" ЕООД,
както и към момента на оказване на специализирана дентална
помощ същите са били в Затвора Сливен.
По делото е приобщено писмо вх.№ 21-00-10/29.01.2020г. от ДПЛУИ-Селище
„Качулка“ до Директора на РЗОК Сливен, с което Директорът на заведението
уведомява РЗОК, че от 01.01.2020г. „Дентален център -1 Сливен“ ЕООД е ЛЗ, което да извършва
медицинското обслужване на потребителите на социални услуги./л.85/
По делото е приобщен списък на 233 потребители на социални услуги в ДПЛУИ Селище Качулка, с. Бяла,
общ. Сливен, в който не фигурират имената на ЗОЛ Я. Д. М.и ЗОЛ И. К.Ф.. /л.86/.
Приобщен е и протокол за служебен избор на лекар по дентална
медицина от 04.02.2020г./л.91/.
По делото е прието писмо изх.№ 703/13.12.2022г. на Началника на Затвора
Сливен, съгласно което Затвора гр. Сливен разполага с лекар по дентална медицина, като при необходимост от специалист по
„Орална хирургия“ за задържаното лице се издава бланка тип МЗ № 119, като
предварително се уговаря дата, час и специалист, който да извърши
манипулацията. Организирането на транспорта и охраната става със заповед на
Началника на затвора, в която се посочва конкретната дата и час и името на денталния специалист, като лишените от свобода са
предварително информирани за денталния специалист,
който ще извърши манипулацията. Съгласно чл.137 от ЗИНЗС лишените от свобода и
задържаните под стража за своя сметка могат да поискат консултация с друг
специалист.
При така установените факти, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна - адресат на заповедта,
против индивидуален административен акт и пред надлежния съд, поради което се
явява допустима за разглеждане по същество.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Противно на твърденията на оспорващото лечебно заведение оспорената заповед
е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 74, ал. 5 от ЗЗО - Директорът на РЗОК Сливен и
съдържа всички изискуеми от закона реквизити, в т. ч. фактически и правни
основания. Съгласно нормата на чл. 147, ал.1 от НРД за ДД 2020-2022 г., когато
изпълнител на дентална помощ наруши условията и реда
за оказване на дентална помощ по чл. 55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК,
налага санкция „финансова неустойка" в размер на 50 до 150 лева“. Анализът
на цитираната разпоредба налага извод, че Заповед № РД-09-1375/19.09.2022 год.
на Директора на РЗОК - Сливен е издадена от материално и териториално
компетентен орган след проведено арбитражно производство, съгласно чл.165 ал.3 и
ал.4 от НРД за ДД 2020-2022г. Проверката на лечебното заведение е инициирана със
Заповед за възлагане на проверка № РД-09-1028/06.07.2022 год. на Директора на
РЗОК - Сливен, на конкретно длъжностно лице, притежаващо изискуемата по закон компетентност
и правомощия - контрольор в отдел „ДИОКМДПА" и е приключила по установения
в чл.74, ал.3 от ЗЗО ред - със съставяне на протокол №
РД-13-03-164/28.07.2022 год., обективиращ съответните
резултати. Административното производство е проведено по реда на чл.72 и сл. от ЗЗО, като възложената проверка е самостоятелна по смисъла на чл.4 т.4 б. „б“ от
Инструкция № РД-16-43/09.06.2020г. за условията и реда за осъществяване на
контрол по чл.72 от ЗЗО, същата е тематична по смисъла на чл.4 т.2 б.“б“ от
Инструкцията по предварително определена тема, обективирана
в поставена задача на проверката и е извънпланова по смисъла на чл.4 т.1 б.“б“
от Инструкцията, извършена след разпореждане на Управителя на НЗОК /л.83 /. На
следващо място заповед за налагане на санкция № РД-09-1375/19.09.2022 год.
съдържа конкретни мотиви относно приетите за установени факти и тяхната правна
квалификация. Подробно са описани двете констатирани при проверката нарушения,
изразяващи се в извършено нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, а именно предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената. Спазена
е разписаната в чл. 74 от ЗЗО и чл. 155 от НРД 2020-2022 за дентални дейности процедура при налагане на санкцията-
нарушенията са констатирани при възложена с нарочна писмена заповед проверка по
изпълнението на ИД. След като е констатирало нарушения, длъжностното лице, на
което е възложена проверката, е съставило и подписало протокол, в който е
описало установените факти. Лицето – обект на проверката, е запознато с
констатациите в протокола срещу подпис. След подадено от ЛЗ възражение пред
директора на РЗОК е налице произнасяне на Арбитражна комисия и Директорът на
РЗОК- Сливен е издал оспорената в настоящото производство заповед.
Заповедта за налагане на санкции № РД-09-1375/19.09.2022 год. на Директора
на РЗОК - Сливен е издадена и при правилно прилагане на материалния закон.
В оспорената заповед и във всички документи по административната преписка
нарушението по т.1 е описано по следния
начин: Нарушение на условията и реда за предоставяне на дентална
помощ, изразяващо се в предоставяне на дентална помощ
по вид, несъответстващ на договорената -
за ЗОЛ Я. Д. М.със ЗОК № 09843605 в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални дейности: С АЛ № 000053/04.02.2021 год. д.Н.Й.,
лекар от състава на ЛЗ, с УИН: ********е отчел един обстоен преглед със снемане
на орален статус - код дейност 101 и две екстракции с код дейност 510 на код
зъби 18 и 28. Отразено е, че в подадения отчетен файл, оказаната специализирана
дентална помощ е отчетена като дейност, оказана на
лице, за което е осъществен служебен избор на лекар по дентална
медицина. Посочено е, че съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за
лицата, настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в
специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от
родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които
нямат достъп до дентална медицинска помощ поради
липса на лекар по дентална медицина, работещ в
съответното заведение, изборът на лекар по дентална
медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и
председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на
съответната структура". В заповедта е посочено още, че на 04.02.2020 год.,
между директора на РЗОК - Сливен и председателя на РК на БЗС е подписан
Протокол за служебен избор на лекар по дентална
медицина, съгласно който „Дентален център - 1
Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална
медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ „Качулка" - с. Бяла, община Сливен
за периода на действие на НРД за ДД 2020- 2022 год., като ЗОЛ Я. Д. М.не фигурира
в списъка на лицата, за които е осъществен служебен избор. Направен е извод, че
ИСМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е
извън списъка с лица, за които е осъществен служебен избор, респ. ИСМПДМ не е
изпълнил договорените условия и ред за оказване на дентална
помощ и горното съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл.
84, ал. 1, т. 2, във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 -
2022 г.
Нарушението по т.2 е описано по следния начин: Нарушение на условията и
реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващо се
в предоставяне на дентална помощ по вид,
несъответстващ на договорената - за ЗОЛ И.
К.Ф.със ЗОК № 03241761в РЗОК - Сливен са отчетени следните дентални
дейности: С АЛ № 000156/29.04.2021г. д.Н.Й., лекар от състава на ЛЗ, с УИН: ********е
отчел един обстоен преглед със снемане на орален статус - код дейност 101 и
една екстракция с код дейност 510 на код зъб 16. Отразено е, че в подадения
отчетен файл, оказаната специализирана дентална помощ
е отчетена като дейност, оказана на лице, за което е осъществен служебен избор
на лекар по дентална медицина. Посочено е, че
съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., „за лицата, настанени в домове за
медико-социални услуги, за децата, настанени в специалните училища и домове за
отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, за лицата
задържани под стража, лишените от свобода, които нямат достъп до дентална медицинска помощ поради липса на лекар по дентална медицина, работещ в съответното заведение, изборът
на лекар по дентална медицина се осъществява служебно
от директора на съответната РЗОК и председателя на съответната РК на БЗС,
съгласувано с ръководителя на съответната структура". В заповедта е
посочено още, че на 04.02.2020 год., между директора на РЗОК - Сливен и
председателя на РК на БЗС е подписан Протокол за служебен избор на лекар по дентална медицина, съгласно който „Дентален
център - 1 Сливен" ЕООД е избран за ЛЗ, което ще оказва дентална медицина за лицата, настанени в ДПЛУИ
„Качулка" - с. Бяла, община Сливен за периода на действие на НРД за ДД
2020- 2022 год., като ЗОЛ И. К.Ф.не фигурира в списъка на лицата, за които е
осъществен служебен избор. Направен е извод, че ИСМПДМ е отчел дентална дейност за лице, което е извън списъка с лица, за
които е осъществен служебен избор, респ. ИСМПДМ не е изпълнил договорените
условия и ред за оказване на дентална помощ и горното
съставлява нарушение на чл. 55, ал. 2, т. т. 2 и 3 от ЗЗО, чл. 84, ал. 1, т. 2,
във вр. с чл. 85 от НРД за ДД 2020 - 2022 г.
Видно от събраните в хода на съдебното производство
доказателства - приложените на л. 36 и л.37 от делото АЛ № 000053/04.02.2021г.
и АЛ № 000156/29.04.2021г., по отношение на ЗОЛ Я. Д. и ЗОЛ И. К.Ф.е оказана
специализирана дентална помощ от д.Н.Й.. Няма спор между страните, че за
така извършената дентална помощ д.Н.Й. е представил
отчет за м.февруари 2021г., съответно за м.април 2021г. за оказана
специализирана дентална помощ на две ЗОЛ, за които е
отразил в подадения отчетен файл, че същите са „SPEC DOMOVE“. Няма спор между
страните, че към датата на оказване на денталната
помощ Я. М.и И. Ф.са били в Затвора Сливен и за тях не е извършван служебен
избор за обслужване от „Дентален център 1 -
Сливен" ЕООД.
Съгласно чл. чл.2 от сключения между страните по делото договор
№ 200481/03.02.2020 г. за оказване на специализирана извънболнична
дентална помощ „Изпълнителят се задължава да извършва
в полза на всяко ЗОЛ потърсило дентална помощ, а
Възложителят се задължава да закупува и заплаща специализирани дентални дейности съгласно приложение №3 към чл.1 на
Наредба № 9 от 2019 г. и НРД за денталните дейности
за 2020- 2022г., посочени в т.1, т.2,
т.4 и т.5 на чл. 2 от договора. В раздел IV, озаглавен „Цени ред и условия за
заплащане на Изпълнителя", в чл. 16, чл. 18, чл. 21 и чл. 25 са посочени
съответно цените, които Възложителя заплаща за дейностите по чл.2. като
съгласно чл. 19 от договора „За лицата, настанени в домове за медико-социални
услуги, за децата настанени в специалните училища и домовете за отглеждане и
възпитание на деца, лишени от родителска грижа, включително и след навършване
на 18 години, и за лицата, задържани под стража, Възложителят заплаща на
Изпълнителя изцяло хирургичните дентални дейности по
договорените пакети и обеми по заложени по-високи цени.
Съгласно чл. 85 от НРД за ДД 2020-2022 год., за лицата,
настанени в домове за медико-социални услуги, за децата, настанени в
специалните училища и домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от
родителска грижа, за лицата задържани под стража, лишените от свобода, които
нямат достъп до дентална медицинска помощ, поради
липса на лекар по дентална медицина, работещ в
съответното заведение, изборът на лекар по дентална
медицина се осъществява служебно от директора на съответната РЗОК и
председателя на съответната РК на БЗС, съгласувано с ръководителя на
съответната структура".
Съгласно чл. 25, ал, 1 от Наредба №2/ 22,03.2010 г. за
условията и реда за: медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода, денталната медицинска помощ на лишените от свобода се
осъществява от лекар по дентална медицина от
медицинския център в мястото за лишаване от свобода. В чл. 135, ал. I ЗИНЗС
законодателят е установил, че лишените от свобода се изпращат в лечебни
заведения извън местата за лишаване от свобода, когато: 1. в лечебните заведения
към местата за лишаване от свобода няма условия за провеждане на необходимото
лечение; 2. се налага лечение на инфекциозни заболявания; 3. са необходими
консултативни прегледи или специализирани изследвания.
Съгласно приобщеното по делото писмо от началника на
затвора гр. Сливен, че в затвора има назначен лекар по дентална
медицина, който оказва първична дентална помощ на
лишените от свобода и за тях няма направен служебен избор.
Анализът на цитираните норми и установените по делото
факти водят до извод, че в случаите, в които се налага да бъде потърсена
специализирана медицинска помощ, какъвто е настоящия, същата следва да бъде
отчетена не като за служебен избор, а както за всяко ЗОЛ за съответния вид
дейност, като НЗОК следва да заплати извършената дейност частично, а остатъкът
се заплати от пациента. В подкрепа на този извод е и разпоредбата на чл. 137,
ал. 1 от ЗИНЗС, разписваща, че при
несъгласие с определената диагноза или назначеното лечение лишеният от свобода
за своя сметка може да поиска консултация със специалисти от други лечебни
заведения. В случая д.Н.Й. е отчел
извършената специализирана медицинска помощ като дейност, извършена на лица,
които попадат в обхвата на чл.85 от НРД за ДД 2020-2022г. и същата е била
заплатена по завишени цени, посочени в чл.19 от ИД № 20481/03.02.2020г.,
въпреки че не е спорно, че тези две лица не са включени в списъка на лицата, за
които е осъществен служебен избор. Доколкото по делото е установено, че
служебен избор за обслужване от „Дентален център 1 -
Сливен" ЕООД е направен само за лицата от ДПЛУИ - селище Качулка, се
налага извод, че за двете ЗОЛ, които са били в затвора в гр. Сливен и за които
извършената дентална дейност е отчетена като за
служебен избор, е неправилно отчетена и дружеството е нарушило задължението си
по сключения ИД да предоставя дентална помощ по вид и
обем, съответстващи на договорената съгласно НРД 2020 - 2022 г. за денталните дейности.
Горното мотивира съда да приеме, че оспорващото дружество е извършило
визираните в заповедта нарушения на условията и реда за предоставяне на дентална помощ, изразяващи се в предоставяне на дентална помощ по вид, несъответстващ на договорената. Предвид
което законосъобразно е понесло отговорността за санкциите по т.1 и по т.2 от
заповедта, наложени на основание и в съответствие с размерите, посочени в чл.147
ал.1 от НРД за ДД 2020-2022г.
Ето защо жалбата на „Дентален център 1 -
Сливен" ЕООД против оспорената заповед е неоснователна и следва да бъде
отхвърлена.
При този изход на делото на оспорващото дружество не се дължат разноски.
Направеното от ответника искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение на основание чл. 143, ал. 1 от АПК е основателно и оспорващото
дружество следва да бъде осъдено да заплати на РЗОК Сливен като юридическо
лице, направените съдебно деловодни разноски по делото в размер на 100 /сто/
лева, определени съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Воден от горното и на основание чл.172 от АПК, Административен съд Сливен
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Дентален център 1 - Сливен“
ЕООД гр.Сливен представлявано от д.Н.Г.Й., БУЛСТАТ ********против Заповед за
налагане на санкция № № РД-09-1375/19.09.2022 г. на Директора на РЗОК-Сливен, с
която на жалбоподателя по т.1 е наложена санкция "финансова
неустойка" в размер на 50 /петдесет/ лева, на основание чл. 147, ал. 1 от
НРД за ДД за 2020-2022 г. и по т.2 е наложена санкция "финансова
неустойка" в размер на 50 /петдесет/ лева, на основание чл. 147, ал. 1 от
НРД за ДД за 2020-2022 г. , като неоснователна.
ОСЪЖДА „Дентален център 1 - Сливен“ ЕООД
гр.Сливен представлявано от д.Н.Г.Й.,*** да заплати на РЗОК Сливен сумата от
100 /сто/ лева, представляващи разноски по делото за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението може да се оспори с касационна жалба в 14 (четиринадесет) дневен
срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Върховен административен
съд.
Преписи от решението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ: