Решение по дело №1115/2020 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 260079
Дата: 27 октомври 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Димитрина Николова
Дело: 20201630201115
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

№ 260079 / 27.10.2020 г.

 Р Е Ш Е Н И Е

ГР.МОНТАНА, 27.10.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Монтана......четвърти наказателен състав в публично

заседание на 25 септември.....……..………….……………………………….

през две хиляди и двадесета година…...............……………………в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА НИКОЛОВА

                                                    

при секретаря Тодора Владинова....................…………и в присъствието на прокурора..……………………….……....…..като разгледа докладваното от

съдията Николова.………………………...…............АН дело 1115 по описа

за 2020г…………………………………....и за да се произнесе взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

          С Наказателно постановление № М-4-13/ 13.07.2020г. на Началник РДНСК Монтана на С.А.С. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 1000.00 лева на основание чл.239 ал.1 т.2 във вр. с чл.222, ал.1, т.15  от ЗУТ.    

             Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал С.А.С., който обжалва същото с оплакване за незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. Предвид горното моли съда да постанови решение, с което да се отмени атакуваното наказателно постановление, като незаконосъобразно. В съдебно заседание редовно призован не се явява. Процесуалният му представител доразвива доводите изложени в жалбата.

          Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП-законосъобразно. Представя и писмено становище.

          Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания, намира за установено следното:

          Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

          Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

          С атакуваното наказателно постановление жалбоподателят С.А.С., в качеството си на Кмет на Община Бойчиновци не е издал заповед за премахване на строеж от IV до VI категория, а именно: „гараж”, находящ се в УПИ VIII-501, кв. 115 по плана на с. Владимирово, Община Бойчиновци, който е незаконен по смисъла на чл.225 ал.2 от ЗУТ, с което е нарушил разпоредбите на чл. 225а от ЗУТ. За строежа е образувано административно производство с Констативен акт № 1/ 07.01.2019г. по реда на чл. 225а от ЗУТ, във връзка с разпореждане дадено с писмо изх. № Бч-369-00-282/05.12.2018 г. на Началника на РОНСК Монтана (сега РДНСК Монтана). В периода от 07.01.2019г. до 30.01.2020 г. е следвало да се предприемат необходимите действия по издаване на заповедта за премахване на строежа.

          При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

          В Дирекцията за национален строителен контрол /ДНСК/ е постъпил и заведен сигнал с вх.№ М-2056-09-854/31.07.2018г. от името на служители на Община Бойчиновци. Във връзка това е извършена съвместна проверка с общинската администрация на място и по документи. Копие от писмото на Заместник - началника на ДНСК е изпратено и на г-н С.С. xxx.

          В отговор с изх.№ К-2129 {2)1 11.09.2018г. същият изразява своето несъгласие с проверката. Изпратено е запитване до Заместник - министъра на регионалното развитие и благоустройството за становище относно произнасянето по сигнала за незаконно строителство. С негово писмо е направен извод, че извършването на проверка от органите на ДНСК във връзка с незаконното строителство на територията на страната е допустимо, независимо от обстоятелството, че производството е започнало по „анонимен” сигнал.

           В съответствие със Становището на Министерство на регионалното развитие и благоустройството е изпратено ново писмо от РДНСК Монтана до Кмета на Община Бойчиновци изх.№ Бч-369-00-260/14.11.2018г., с което той е уведомен за провеждането на предстояща проверка от служители на Дирекцията, като за целта е необходимо определяне на представител на общинската администрация за извършване на същата.

          Проверката е осъществена на 28.11.2018г. от работна група в състав от служители на РДНСК Монтана. Проверени са всички изброени в сигнала обекти - на място и по документи. Установеното е закрепено в констативни протоколи. Жалбоподателят С., Кмет на Община Бойчиновци е уведомен за нередовностите с Писмо изх.№ Бч-269-00-281/05.12.2018г., в което е изброено всичко констатирано от работната група. В Констативен протокол от 28.11.2018г. за строежи „гараж” и „плътна бетонова ограда” е установено е, че няма данни за издавани строителни книжа за същите обекти. Посочено е, че предвид категорията на изпълнените строежи, съгласно разпоредбите на Закон за устройство на територията /ЗУТ/, и по-конкретно - чл.177, ал.6, чл.223, чл.224а и чл.225а, предприемането на административни действия е в правомощията на съответните общински администрации по местонахождение на поземлените имоти. Поради което копие от Констативните протоколи са изпратени на Кмета на Община Бойчиновци за предприемане на съответни действия.

          В отговор е получено писмо вх.№ Бч-369-00-050/24.01.2019г. от жалбоподателя, кмета на Община Бойчиновци с описание на предприетите действия. По отношение на построения горецитиран гараж е установен собственикът, събрани са доказателства за собствеността на имота. Съставен Констативен акт за незаконно строителство. Със съставянето му е започнало и административното производство по реда на чл.225а от ЗУТ за издаване на Заповед за премахване на незаконен строеж. До 30.01.2020г., когато е извършена годишна проверка - на място и по документи - на дейността на община Бойчиновци, област Монтана за периода от 30.01.2019 г. до 30.01.2020 г. по отношение спазване разпоредбите на Закона за устройство на територията (ЗУТ) - законосъобразност на издаваните строителни книжа, спазване на определените със ЗУТ срокове и изпълнение на уредените в закона задълженията, действия по започнатата административна преписка не са предприети. Същото е установено и с горепосочената проверка, констатациите, от която са закрепени в Констативен протокол от 30.01.2020 г. Служителите на РДНСК Монтана установяват, че (стр.15 от Протокола): ,,След извършена проверка от страна на служители на общинската администрация по документи и на място е съставен Констативен акт № 1/ 07.01.2019г. за строеж: „гараж”, находящ се в УПИ V1II-501, кв. 115 по плана на с. Владимирови, община Бойчиновци и започната процедура по чл. 225а от ЗУТ за премахване. Към момента на проверката няма предприети действия след съставеният Констативен акт № 1/07.01.2019г. за строеж „гараж”, находящ се в УПИ VIII-501, кв. 115 по плана на с. Владимирово, община Бойчиновци и не е издавана заповед за премахване. За установеното нарушение следва да се образува административно-наказателно производство срещу виновното лице”.       

          От тук следва извода, че към 30.01.2020г. жалбоподателят С., кметът на Община Бойчиновци не е изпълнил своите задължения по чл.225а от Закон за устройство на територията /ЗУТ/. За това му нарушение на разпоредбите на закона същият е поканен в РДНСК Монтана за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ - видно от приложеното по преписката Писмо - покана с изх.№ Бч-72-00-038/ 06.02.2020г., получено лично от Кмета на 11.02.2020г. (така и приложено известие за доставяне № ИД PS 3400 00LXEN 7). Поради неявяване на жалбоподателя Акт № М-4 от 26.02.2020г. е съставен в негово отсъствие.

          До момента на получаване и запознаване с акта - 24.04.2020г. (два месеца по-късно), в РДНСК Монтана не е имало постъпила информация относно извършени проверки от служители на общинската администрация - имало ли е такива, кога, от кого и с какви констатации са приключили същите, както и какви са били предприетите мерки по отношение на направените констатации, извършено ли е доброволно или принудително премахване на строежа и т.н. Информация за предприети действия постъпва едва на 27.04.2020г. в подадено против АУАН № М-4/ 26.02.2020г. възражение. С него се твърди, че нарушението, визирано в акта, не е извършено, като твърдението се обосновава с обстоятелството, че не е било необходимо издаване на Заповед за премахване на незаконен строеж, след като същият е бил премахнат доброволно. Общо три проверки на място установяват три последователни пъти наличието на гореспоменатия гараж, за който в продължение на година и половина не могат да бъдат предоставени никакви документи - не само строителни книжа, но и такива, с които да се покажат някакви предприети по отношение на него законосъобразни действия - изпратена ли е покана за доброволно изпълнение, защо кметът на общината бездейства в толкова дълъг период от време в нарушение на закона, на какво основание е изчаквал да види дали строежът ще бъде премахнат доброволно, какво се е случило след това.

          Въз основа на горното е издадено Наказателно постановление № М-4-13/ 13.07.2020г. на Началника на Регионална дирекция за национален строителен контрол /РДНСК/ Монтана за налагане на административно наказание „глоба” на виновното лице затова, че същото не е изпълнило своите задължения по чл.225а от ЗУТ - не е издало заповед за премахване на незаконен строеж.

          Съдът намира, че атакуваното НП е издадено в изискуемата от  закона  форма,   от  компетентен административен орган, в съответствие с приложимите материалноправни норми, с целта на закона и необходимите реквизити. В производството по издаване на процесното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

          Жалбоподателят навежда доводи, че не са събрани данни на коя дата е премахнат строежа и че това е станало в периода от датата на извършената проверка на 07.01.2019г. до датата на повторната проверка на 17.02.2020г. Твърдението е неоснователно. Видно от Констативен протокол от 30.01.2020г. (приложен по делото) към дата 30 януари 2020г. по време на годишната проверка на Община Бойчиновци строежът все още е бил на място. Неоснователно е и твърдението, че не е осъществена проверка на място за установяване на нарушението. Не е подкрепено твърдението за липса на посочена дата за извършване на нарушението. В процесното Наказателно постановление ясно е вписан периодът от време, през който жалбоподателят е бездействал: „в периода от 07.01.2019г. до 30.01.2020г”, един прекалено дълъг интервал от време, в който жалбоподателят, като кмет и длъжностно лице е допуснал и търпял незаконно строителство в общината. Наказаният е единственият, в чиято компетентност е правомощието да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория и това задължение произтича от разпоредбата на чл.225а от ЗУТ. При положение, че същото е изрично формулирано, констатираното му неизпълнение от длъжностни лица на РДНСК служи като основание за ангажиране на административно - наказателната отговорност на Кмета на общината. В конкретния случай във фактическата обстановка, изложена в административните актове, се съдържат данни, от които е видно, че С.С. в качеството си на кмет на Община Бойчиновци не е издал заповед за премахване на строеж от четвърта до шеста категория, който е незаконен по смисъла на чл.225, ал.2 от ЗУТ, поради което е нарушил чл.225а, ал.1 от ЗУТ.

          Жалбоподателят е субект на административно-наказателна отговорност за деяние, което представлява нарушение по смисъла на чл.225а, ал.1 от ЗУТ.

          Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на писмените и гласни доказателства събрани в хода на въззивното производство.

          При определяне на административното нарушение, административният орган е отчел, разпоредбата на чл.27 от ЗАНН, като тежестта на нарушението и липсата на отегчаващи вината обстоятелства  и е наложил наказанието в минималният размер на глобата визирана в  чл.232 от ЗУТ.

          Предвид горното съдът намира, че следва да се потвърди атакуваното наказателно постановление.

Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН Районен съд - Монтана

    

Р  Е  Ш  И  :

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № М-4-13/ 13.07.2020г. на Началник РДНСК Монтана, с което на С.А.С. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 1 000.00 лева на основание чл.239 ал.1 т.2 във вр. с чл.222, ал.1, т.15  от ЗУТ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.

     

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: